Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 272 din 11 martie 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2006 pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 332 din 25 aprilie 2008



Ioan Vida                           - preşedinte

Nicolae Cochinescu          -judecător

Aspazia Cojocaru              -judecător

Acsinte Gaspar                 -judecător

Petre Ninosu                     -judecător

Ion Predescu                     -judecător

Puskas Valentin Zoltan     -judecător

Tudorel Toader                  -judecător

Augustin Zegrean              -judecător

Ion Tiucă                           - procuror

Maria Bratu                        - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2006 pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006, excepţie ridicată de Fundaţia Naţională pentru Tineret în Dosarul nr. 1.068/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza este în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele :

Prin Incheierea din 22 mai 2007, pronunţată în Dosarul nr. 1.068/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2006 pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006, excepţie ridicată de Fundaţia Naţională pentru Tineret.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2006 a fost adoptată cu încălcarea prevederilor art. 115 alin. (4) şi (6) şi art. 61 alin. (1) din Constituţie, deoarece din preambulul ordonanţei de urgenţă „nu reiese în niciun fel situaţia extraordinară ce impune recurgerea la această cale de reglementare şi nu este în niciun fel motivată urgenţa, Guvernul nejustificând nici interesul public lezat de Legea tinerilor". O astfel de cale de reglementare se putea fundamenta numai pe necesitatea şi urgenţa reglementării unei situaţii care, datorită circumstanţelor sale excepţionale, impunea adoptarea unei soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public. Or, susţine acesta, finalitatea acestei ordonanţe de urgenţă este aceea de a eluda competenţa constituţională a legiuitorului.

In ce priveşte încălcarea art. 44 alin. (1) şi (2), precum şi a art. 136 alin. (5) din Constituţie, arată că prin această ordonanţă de urgenţă imobilul în care se află sediul Fundaţiei Naţionale pentru Tineret a fost trecut din proprietatea acestei fundaţii în proprietatea statului.

Şi, în fine cu privire la încălcarea art. 49 alin. (5) din Legea fundamentală, susţine că, prin măsura abuzivă dispusă prin ordonanţa de urgenţă criticată, Guvernul împiedică asigurarea condiţiilor pentru participarea liberă a tinerilor la viaţa politică, socială, economică, culturală şi sportivă a ţării.

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal nu şi-a exprimat opinia cu privire la excepţia ridicată, arătând doar că sunt întrunite condiţiile prevăzute de art. 29 din Legea nr. 47/1992 pentru sesizarea Curţii Constituţionale.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul arată că, potrivit notei de fundamentare a ordonanţei de urgenţă, imobilul situat în Calea Victoriei nr. 120, deşi face parte din patrimoniul fundaţiei, încadrându-se în categoria imobilelor care au aparţinut structurilor centrale ale fostei Uniuni a Tineretului Comunist, în realitate, acesta a aparţinut Muzeului Satului „Dimitrie Gusti", şi nu fostei Uniuni a Tineretului Comunist, de aceea modificarea adusă Legii nr. 350/2006 prin ordonanţa de urgenţă criticată a reprezentat un act de reparare a unei erori materiale, necesar şi urgent pentru a evita evacuarea unei organizaţii neguvernamentale de prestigiu din acest imobil. In acest fel au fost îndeplinite cerinţele existenţei cazului excepţional prevăzute de art. 115 alin. (4) din Constituţie. In ce priveşte pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 44 şi art. 136 alin. (5) din Legea fundamentală, arată că existenţa imobilului în patrimoniul fundaţiei nu echivalează cu un drept de proprietate asupra acestuia. Problema stabilirii titularului dreptului de proprietate asupra imobilului, a valabilităţii titlului cu care acest imobil a intrat în patrimoniul acestei fundaţii reprezintă o chestiune de fapt care este de competenţa instanţei de judecată. In consecinţă, consideră excepţia neîntemeiată.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2006 nu aduc atingere principiului constituţional potrivit căruia dreptul de proprietate şi creanţele asupra statului sunt garantate, conţinutul şi limitele acestor drepturi fiind stabilite de lege. Arată, de asemenea, că dispoziţiile criticate sunt conforme cu art. 136 alin. (4) din Legea fundamentală. In ce priveşte pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 115 alin. (4) şi (6), apreciază că ordonanţa de urgenţă criticată îndeplineşte exigenţele impuse de aceste texte constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2006 pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.016 din 21 decembrie 2006.

Textul ordonanţei de urgenţă este următorul:

„Art. I. - Legea tinerilor nr. 350/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 27 iulie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Alineatul (2) al articolului 14 va avea următorul cuprins:

«(2) Patrimoniul Fundaţiei Naţionale pentru Tineret este constituit din fonduri băneşti, prevăzute în anexă, şi alte active care au aparţinut structurilor centrale ale fostei Uniuni a Tineretului Comunist, precum şi din imobile, fonduri materiale şi financiare dobândite în timpul funcţionării sale.»

2.  Titlul anexei va avea următorul cuprins:

«Fondurile băneşti care fac obiectul prevederilor art. 14 alin. (2) din lege».

3.  Punctul 1 din anexă se abrogă.

Art. II. - Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007."

Textele constituţionale considerate a fi încălcate sunt: art. 44 alin. (1) şi (2) privind dreptul de proprietate privată, art. 49 alin. (5) privind protecţia copiilor şi a tinerilor, art. 61 alin. (1) referitor la rolul Parlamentului, art. 115 alin. (4) şi (6) referitor la delegarea legislativă şi art. 136 alin. (5) privind inviolabilitatea proprietăţii private.

Excepţia a fost ridicată într-un litigiu în care Fundaţia Naţională pentru Tineret a chemat în judecată Guvernul României, ca acesta să fie obligat la plata unor despăgubiri în sumă de 20 milioane euro pentru lipsirea abuzivă de imobilul situat în Bucureşti, Calea Victoriei nr. 120.

Principala critică de neconstituţionalitate vizează încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 115 alin. (4), potrivit cărora „(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora".

Referitor la cerinţele impuse de art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală pentru emiterea unei ordonanţe de urgenţă, Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 255/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 16 iunie 2005, statuând că pentru emiterea unei ordonanţe de urgenţă trebuie întrunite în mod cumulativ următoarele condiţii:

1.  existenţa unei situaţii extraordinare;

2.  reglementarea acesteia să nu poată fi amânată;

3.  urgenţa să fie motivată în cuprinsul ordonanţei.

Cu privire la „situaţia extraordinară", chiar sub imperiul reglementării constituţionale anterioare în materie, Curtea, referindu-se la „cazul excepţional", a statuat că acesta este definit în raport cu „necesitatea şi urgenţa reglementării unei situaţii care, datorită circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public".

Curtea constată că în preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2006 se motivează adoptarea acesteia prin faptul că, potrivit anexei la Legea nr. 350/2006, a fost atribuit în patrimoniul Fundaţiei Naţionale pentru Tineret, persoană juridică de drept privat şi de utilitate publică, imobilul proprietate publică a statului, situat în Calea Victoriei nr. 120, sector 1, Bucureşti, în care funcţionează din anul 1990 Asociaţia „Grupul pentru Dialog Social", o instituţie importantă a vieţii publice din România. Se mai motivează, de asemenea, că prin Hotărârea Guvernului nr. 1.603/2004, cu modificările ulterioare, s-a aprobat transmiterea acestui imobil, în folosinţă gratuită pe o perioadă de 10 ani, Asociaţiei „Grupul pentru Dialog Social".

In nota de fundamentare a ordonanţei de urgenţă se precizează că această modificare a Legii tinerilor nr. 350/2006 reprezintă un act de reparare a unei erori materiale, întrucât imobilul a aparţinut Muzeului Satului „Dimitrie Gusti" - Ministerul Culturii şi Cultelor, şi nu fostei Uniuni a Tineretului Comunist.

Şi, în fine, s-a mai avut în vedere evitarea unei evacuări iminente a Asociaţiei „Grupul pentru Dialog Social".

Având în vedere aspectele menţionate în nota de fundamentare şi în preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2006, Curtea constată că aceste aspecte pot reprezenta situaţii extraordinare în sensul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, care să justifice adoptarea acestei ordonanţe de urgenţă.

In continuare, analizând critica autorului excepţiei raportată la dispoziţiile alin. (6) al art. 115 din Constituţie, Curtea reţine că, potrivit jurisprudenţei sale, de exemplu, Decizia nr. 336 din 3 aprilie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea, I, nr. 325 din 15 mai 2007, interdicţia reglementării în domenii ce fac obiectul legilor organice este prevăzută de art. 115 alin. (1) din Constituţie pentru ordonanţele emise de Guvern în baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament. Această interdicţie nu operează şi în cazul ordonanţelor de urgenţă, care se adoptă de către Guvern în temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţie.

Neexistând elemente noi de natură a reconsidera jurisprudenţa Curţii Constituţionale în această materie, cele statuate în decizia amintită îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.

Pe de altă parte, Curtea constată că şi criticile privind pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 44 şi 136 alin. (5) din Constituţie sunt neîntemeiate. Aşa cum rezultă din motivarea ordonanţei de urgenţă criticate, imobilul în litigiu este proprietate publică, or, potrivit art. 136 alin. (4) din Constituţie, „Bunurile proprietate publică sunt inalienabile. In condiţiile legii organice ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori instituţiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosinţă gratuită instituţiilor de utilitate publică".

De altfel, problema stabilirii titularului dreptului de proprietate asupra imobilului, a valabilităţii titlului cu care acest imobil a intrat în patrimoniul acestei fundaţii reprezintă o chestiune de fapt care este de competenţa instanţei de judecată.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2006 pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006, excepţie ridicată de Fundaţia Naţională pentru Tineret în Dosarul nr. 1.068/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 martie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Maria Bratu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 272/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 272 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 272/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu