DECIZIE Nr. 267 din 19 decembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 78 din 15 februarie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
exceptie ridicata de Niculae Miu si Anisoara Miu in Dosarul nr. 16.879/1999 al
Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal au raspuns Niculae Miu si Daniel George Ciugureanu,
lipsind Anisoara Miu, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Niculae Miu solicita amanarea cauzei pentru imposibilitatea avocatului
autorilor exceptiei de a se prezenta. Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a cererii, deoarece cauza se afla la al doilea termen
de judecata. Curtea, deliberand, respinge cererea de amanare, potrivit art. 156
alin. 1 din Codul de procedura civila.
Cauza fiind in stare de judecata, Niculae Miu pune concluzii de admitere a
exceptiei de neconstitutionalitate, pentru motivele sustinute la instanta de
judecata.
Daniel George Ciugureanu solicita respingerea exceptiei ca fiind
neintemeiata, sustinand ca prevederile sale nu incalca dispozitiile
constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind nefondata. Se apreciaza ca dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu contravin Constitutiei, ci,
dimpotriva, aceste dispozitii au scopul de a proteja chiriasii din imobilele
restituite fostilor proprietari atat in baza Legii nr. 112/1995, cat si prin
hotarari judecatoresti. Totodata se sustine ca prin ordonanta de urgenta se
poate reglementa in domenii rezervate legilor organice, invocandu-se in acest
sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 16.879/1999,
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Niculae Miu si Anisoara Miu intr-o
cauza civila avand ca obiect judecarea actiunii de evacuare din locuinta pe
calea ordonantei presedintiale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte sunt contrare dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. k) si l) si ale
art. 114 alin. (1) din Constitutie, deoarece conditiile si procedura ordonantei
presedintiale, fiind reglementate de o lege organica, nu pot face obiectul unei
ordonante de urgenta.
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece domeniul care
este reglementat prin aceasta ordonanta - raporturile dintre proprietari si
chiriasi - nu apartine legii organice. Se mai arata ca in cazul ordonantelor de
urgenta procedura de adoptare a acestora de catre Guvern este speciala si in
aceste situatii nu mai este necesara o lege de abilitare din partea
Parlamentului, datorita existentei cazului exceptional care impune emiterea
ordonantei de urgenta.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata in raport cu dispozitiile art. 72 alin.
(3) lit. k) si l) si ale art. 114 din Constitutie, intrucat Guvernul poate
emite ordonante de urgenta in situatii exceptionale. Din interpretarea
prevederilor art. 114 alin. (1) si (4) din Constitutie rezulta ca Guvernul este
limitat la domenii care nu fac obiectul legilor organice numai in ceea ce
priveste ordonantele emise in temeiul unei legi speciale de abilitare; in ceea
ce priveste ordonantele de urgenta, acestea pot fi emise in orice domeniu, daca
este indeplinita conditia existentei unor situatii exceptionale. Totodata
Guvernul mai arata ca prin Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998, Curtea
Constitutionala a statuat ca interdictia reglementarii prin ordonanta a
domeniilor rezervate legilor organice nu este aplicabila ordonantelor de
urgenta ale Guvernului. Reglementarile continute de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 urmaresc protectia chiriasilor prin imbinarea
interesului general cu cel particular, asigurandu-se astfel atat exercitarea
dreptului de proprietate, cat si protectia chiriasilor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate ridicate il constituie
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie
1999.
Autorii exceptiei considera ca aceasta ordonanta de urgenta contravine
dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. k) si l), precum si celor ale art. 114
alin. (1) din Constitutie, deoarece Guvernul nu poate emite ordonante in
domenii care fac obiectul legilor organice.
Analizand criticile formulate de autorii exceptiei, Curtea constata ca
acestea sunt neintemeiate.
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat ca interdictia
reglementarii de catre Guvern in domeniul legii organice priveste numai
ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare,
aceasta interdictie decurgand direct din textul constitutional. O asemenea
limitare nu este prevazuta insa la art. 114 alin. (4) din Constitutie,
referitor la ordonantele de urgenta. Totodata Curtea Constitutionala, prin
Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie 1997, a stabilit ca "din
cuprinsul prevederilor art. 72 alin. (3) din Constitutie si al celorlalte dispozitii
constitutionale nu rezulta ca reglementarile relative la procedura civila, in
ansamblul lor, fac parte din domeniul legilor organice; fara indoiala, in
continutul unor asemenea reglementari pot exista si norme de domeniul legii
organice care atrag deci adoptarea lor cu majoritatea prevazuta de Constitutie
pentru astfel de legi. Aceasta insa nu inseamna transformarea tuturor
dispozitiilor Codului de procedura civila in prevederi de natura legii
organice, deoarece astfel s-ar ajunge, practic, la completarea Constitutiei,
care reglementeaza expres si limitativ domeniile rezervate acestei categorii de
legi, intre care nu figureaza dispozitiile legale privind procedura
civila".
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, aceasta isi mentine valabilitatea si in
aceasta cauza, astfel ca exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
respinsa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Niculae
Miu si Anisoara Miu in Dosarul nr. 16.879/1999 al Judecatoriei Sectorului 2
Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 decembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta