DECIZIE Nr.
265 din 24 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin. (1) lit. e) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 163 din 17 martie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 56 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Huang
Yanfen în Dosarul nr. 1.941/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Se prezintă interpretul
autorizat de limbă chineză, desemnat spre a asigura traducerea în cauză, dl
Ioan Budura.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune
concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată. Arată, în acest sens, că
textul de lege criticat nu îngrădeşte dreptul la muncă şi nu instituie
discriminări, deoarece condiţiile legale impuse pentru prelungirea dreptului de
şedere temporară în scop de muncă sunt aceleaşi pentru toţi solicitanţii aflaţi
în aceeaşi situaţie juridică şi se justifică prin necesitatea înlăturării evaziunii
fiscale şi a fraudei în relaţiile dintre angajator-angajat-stat. Totodată,
dispoziţiile de lege atacate respectă criteriile de calitate instituite de
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 1 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.941/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 56 alin. (1) lit. e) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Huang Yanfen într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect anularea
unei decizii de returnare de pe teritoriul României şi obligarea Oficiului
Român pentru Imigrări la prelungirea dreptului de şedere în România în scopul
angajării în muncă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt lipsite de
claritate şi precizie în sensul prevăzut de Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Astfel, pentru prelungirea
dreptului de şedere în România este necesară, pe de o parte, prezentarea
contractului individual de muncă vizat de inspectoratul de muncă în a cărui rază îşi are sediul angajatorul,
iar pe de altă parte, aceeaşi lege sancţionează angajatul în caz de
neprezentare a certificatului fiscal emis angajatorului de administraţia
finanţelor publice în a cărei rază teritorială îşi are sediul angajatorul,
privind achitarea la zi a obligaţiilor către bugetul public naţional. Prin
urmare, condiţiile legale pentru prelungirea dreptului de şedere în România în
scopul angajării în muncă sunt excesive şi discriminatorii şi îngrădesc dreptul
constituţional la muncă, mai ales când neîndeplinirea acestora nu poate fi
imputată solicitantului dreptului.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
dispoziţiile criticate nu contravin dreptului la muncă şi nici nu au caracter
discriminatoriu.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 56 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România sunt
constituţionale, acestea reprezentând o garanţie legală stabilită în scopul
asigurării unui climat de ordine în valorificarea de către titulari a
drepturilor şi intereselor lor legitime.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 56 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 421 din 5 iunie 2008, având următorul conţinut: „(1)
Străinilor intraţi în România în scopul angajării în muncă li se prelungeşte
dreptul de şedere temporară, dacă: (...) e) certificatul de atestare fiscală
emis de administraţia finanţelor publice în a cărei rază teritorială îşi are
sediul angajatorul privind achitarea la zi a obligaţiilor către bugetul public
naţional, doar la prelungirile ulterioare sau dacă între data înregistrării
solicitării pentru eliberarea autorizaţiei şi data înregistrării cererii pentru
eliberarea permisului de şedere au trecut mai mult de 60 de zile."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 41 alin. (1) din
Constituţie, referitoare la neîngrădirea dreptului la muncă, şi ale art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind
interzicerea discriminării.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională reţine că dispoziţiile art. 56 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
reglementează una dintre condiţiile necesare prelungirii dreptului de şedere
temporară în România în scop de muncă, şi anume prezentarea certificatului
fiscal emis de administraţia finanţelor publice în a cărei rază teritorială îşi
are sediul angajatorul, prin care se atestă achitarea la zi a obligaţiilor sale
către bugetul public naţional.
Curtea constată că textul legal criticat nu cuprinde
norme de natură să aducă atingere dreptului la muncă sau principiului
nediscriminării. Aceasta deoarece, pe de o parte, condiţiile prevăzute de lege
se aplică în egală măsură tuturor celor vizaţi de ipoteza normei criticate, iar
pe de altă parte, nu afectează, ci, dimpotrivă, reglementează cadrul juridic
pentru exercitarea dreptului la muncă. Dreptul prevăzut
de art. 41 din Constituţie nu este unul absolut,
deoarece acesta trebuie exercitat în formele şi modalităţile prevăzute de lege, cu respectarea condiţiilor
specifice fiecăreia dintre ele, fără ca aceasta să aibă semnificaţia îngrădirii
lui. Dreptul la muncă include libertatea alegerii profesiei, meseriei sau
ocupaţiei şi libertatea alegerii locului de muncă, dar nu exonerează titularul
acestui drept subiectiv de la obligaţia respectării prevederilor legale
aplicabile, după caz, fiecăruia dintre domeniile alese pentru exercitarea dreptului.
Cât priveşte condiţia prevăzută de art. 56 alin. (1)
lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, Curtea constată că
aceasta se justifică prin specificul obiectului de reglementare: acordarea
prelungirii dreptului de şedere temporară în România străinilor, în scop de
muncă. Solicitarea certificatului fiscal prin care se atestă achitarea la zi de
către angajator a obligaţiilor sale către bugetul public naţional constituie
astfel o măsură de preîntâmpinare a evaziunii fiscale şi a fraudei, pentru ca
relaţiile dintre angajat şi angajator, pe de o parte, şi angajator-stat, pe de
altă parte, să se desfăşoare în condiţii legale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată,
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 56 alin. (1) lit. e) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România, excepţie ridicată de Huang Yanfen în Dosarul nr. 1.941/2/2008 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 februarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi