DECIZIE Nr.
264 din 14 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 324 din 11 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Mihaela Cîrstea - procuror
Valentina Bărbăţeanu
- magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul
şi regimul refugiaţilor în România, excepţie ridicată de Hamdo Mohamad în Dosarul nr. 4.417/RF/2005 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a Vlll-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 24D/2006, având ca obiect
aceeaşi excepţie, ridicată de Demirkaia Nedim în Dosarul nr. 4.415/RF/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a Vlll-a conflicte de muncă, asigurări
sociale, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, raportate la
art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune
conexarea Dosarului nr. 24D/2006 la Dosarul nr. 23D/2006, care a fost primul
înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele
acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 24 noiembrie 2005, pronunţate în dosarele nr. 4.417/RF/2005 şi nr. 4.415/RF/2005, Tribunalul Bucureşti - Secţia a Vlll-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios
administrativ şi
fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1), art. 5 lit. b) şi art. 5 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul şi
regimul refugiaţilor
în România, republicată. Excepţiile au fost ridicate de Hamdo Mohamad şi Demirkaia Nedim în cauze având ca obiect soluţionarea recursurilor împotriva sentinţelor prin care autorilor excepţiilor li s-au respins plângerile formulate
împotriva unor hotărâri ale
Oficiului Naţional pentru
Refugiaţi de respingere a
cererilor de acordare a statutului de refugiat.
In motivarea excepţiilor de neconstituţionalitate, având un conţinut identic, se susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale datorită lipsei lor de precizie şi claritate, prin aceasta creând posibilitatea unor interpretări şi aplicări
arbitrare.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a Vlll-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că excepţia de
neconstituţionalitate ridicată nu este întemeiată. In acest sens, invocă jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Avocatul Poporului apreciază că prevederile art. 5 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 sunt conforme dispoziţiilor art. 22 alin. (2) din Constituţie şi celor ale art. 3 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului
Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie,
ale art. 1 alin. (2) şi ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie, conform încheierilor de sesizare, prevederile art. 5 alin. (1),
art. 5 lit. b) şi art. 5 alin.
(1) pct. 2 din Ordonanţa
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor
în România, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004. Se
observă însă că, în realitate, în urma republicării, textul criticat este cel al art. 5 pct. 2, care prevede: „Protecţia umanitară condiţionată se poate acorda străinului care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) şi cu privire la care există motive serioase să se creadă că, dacă va fi returnat în ţara de origine, riscă să
sufere o vătămare a drepturilor sale constând
în: (...)
2. tortură, tratamente sau pedepse inumane ori degradante. "
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate,
aceste dispoziţii de lege
contravin prevederilor art. 22 alin. (2) din Constituţie şi celor ale
art. 3 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ambele referitoare la interzicerea torturii şi tratamentelor inumane ori degradante.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că dispoziţiile art. 5 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor
în România au mai format obiect al controlului de constituţionalitate, cu o motivare similară şi prin raportare la aceleaşi prevederi constituţionale şi convenţionale ca şi în cauza de faţă.
Prin Decizia nr. 21 din 12 ianuarie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 117 din 7 februarie
2006, Curtea a respins excepţia
ca neîntemeiată, pentru
considerentele acolo reţinute.
Cele statuate prin decizia menţionată îşi menţin valabilitatea, în cauza de faţă neintervenind elemente noi, de natură să determine
reconsiderarea jurisprudentei Curţii în această
materie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4)
din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 5 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor
în România, excepţie ridicată de Hamdo Mohamad şi Demirkaia Nedim în dosarele nr.
4.417/RF/2005 şi nr.
4.415/RF/2005 ale Tribunalului Bucureşti - Secţia a
Vlll-a conflicte de muncă,
asigurări sociale, contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 martie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu