DECIZIE Nr. 262 din 19 decembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 261, art.
284 alin. 1, art. 288^1 si ale art. 301 din Codul de procedura civila, astfel
cum au fost modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 54 din 1 februarie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 261, art. 284 alin. 1, art. 288^1 si ale art. 301 din Codul
de procedura civila, astfel cum au fost modificate si completate prin Ordonanta
Guvernului nr. 13/1998, exceptie ridicata de Silvia Veronica State in Dosarul
nr. 4.942/1999 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor (Silvia Veronica State si
Elena Nita), fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, considerand ca prin textele de lege criticate nu se incalca
principiul liberului acces la justitie consfintit prin art. 21 din Constitutie,
cum de altfel nici una dintre dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 nu
aduce atingere acestui principiu fundamental. Se mai arata ca aceasta ordonanta
a mai fost supusa criticilor de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
stabilind prin deciziile sale ca dispozitiile criticate sunt conforme
prevederilor constitutionale. Se considera, in final, ca, neinvocandu-se
elemente noi, de natura sa justifice schimbarea jurisprudentei Curtii, exceptia
este neintemeiata si de aceea se solicita respingerea acesteia.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 ianuarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 4.942/1999,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 261, art. 284 alin. 1,
art. 288^1 si ale art. 301 din Codul de procedura civila, astfel cum au fost
modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1998, exceptie
ridicata de Silvia Veronica State.
In motivarea exceptiei autorul acesteia arata ca prin dispozitiile
criticate se incalca prevederile art. 21 din Constitutie (referitoare la
accesul liber la justitie), precum si ale art. 6 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (referitoare la dreptul la un
proces echitabil), si anume "prin instituirea a doua conditii simultane
pentru exercitarea unei cai de atac unice, constand in doua termene a caror
nerespectare este sanctionata prin paralizarea dreptului de a avea acces la
judecarea de catre instanta de control judiciar a criticilor indreptate
impotriva unor hotarari judecatoresti". Se considera ca prin aceasta s-a
creat "un obstacol artificial si nejustificat pentru cenzurarea
hotararilor judecatoresti". Desi admite ca "legea poate impune
conditii de exercitare a drepturilor, inclusiv a celor procesuale",
autorul exceptiei considera totusi ca ratiunea acestora trebuie sa se afle in
insasi functionalitatea institutiei juridice si sa nu reprezinte un mijloc
artificial de limitare a controlului judiciar - garantie a legalitatii
functionarii justitiei. Se mai arata ca "dubla conditie a termenului
pentru exercitarea unei cai de atac nu are nici o motivare obiectiva sau
rezonabila".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia civila, exprimandu-si opinia, considera
ca "exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor articolului unic din
Ordonanta Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de
procedura civila este neintemeiata, intrucat modificarile si completarile aduse
Codului de procedura civila in privinta termenelor in care urmeaza sa fie
motivate apelurile si recursurile reprezinta o optiune a legiuitorului,
singurul in masura de a institui regulile de desfasurare a cailor de atac in
fata instantelor de judecata". Totodata se face referire la jurisprudenta
Curtii Constitutionale si se apreciaza ca prin textele de lege criticate
"nu se incalca in nici un fel accesul liber la justitie, doar ca
justitiabilul trebuie sa respecte anumite termene, pentru o mai buna administrare
a actului de justitie si o stabilitate a acestuia".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece aspectele invocate "nu
vizeaza o problema de neconstitutionalitate, ci una care tine atat de obligatia
cunoasterii legii, cat si de aplicarea acesteia". Totodata se invoca
prevederile art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora
"Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege",
dandu-se astfel libertate legiuitorului sa statueze in aceste domenii. In final
se apreciaza ca reglementarile ordonantei "nu neaga, ci, dimpotriva,
implica aplicarea si respectarea tuturor dispozitiilor procedurale referitoare
la comunicarea actelor si la exercitarea drepturilor partilor, inclusiv a
cailor legale de atac".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctul de
vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
261, art. 284 alin. 1, art. 288^1 si cele ale art. 301 din Codul de procedura
civila, astfel cum au fost modificate si completate prin Ordonanta Guvernului
nr. 13 din 29 ianuarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998, dispozitii care au urmatorul cuprins:
Art. 261
"Hotararea se da in numele legii si va cuprinde:
1. aratarea instantei care a pronuntat-o si numele judecatorilor care au
luat parte la judecata;
2. numele, domiciliul sau resedinta ori, dupa caz, denumirea si sediul
partilor, calitatea in care s-au judecat; numele mandatarilor sau al
reprezentantilor legali si al avocatilor;
3. obiectul cererii;
4. dispozitivul;
5. calea de atac si termenul in care se poate exercita;
6. aratarea ca pronuntarea s-a facut in sedinta publica, precum si
semnaturile judecatorilor si ale grefierului. Lipsa semnaturilor poate fi
complinita oricand.
Parerea judecatorilor ramasi in minoritate se va consemna in josul
hotararii.
Hotararea se va comunica partilor, in copie, in cazul in care aceasta este
necesar pentru curgerea termenului de exercitare a unei cai ordinare de atac.
Comunicarea se va face in termen de 7 zile de la pronuntarea hotararii.
In cazul in care impotriva hotararii se declara una dintre caile de atac
prevazute de lege, se vor redacta, sub semnatura judecatorilor, motivele de
fapt si de drept care au format convingerea instantei, precum si motivele
pentru care s-au inlaturat cererile partilor, care vor face corp comun cu
hotararea. Parerea motivata a judecatorilor ramasi in minoritate va trebui
redactata in acelasi timp cu redactarea hotararii.
Hotararile pronuntate de instanta de recurs vor cuprinde, in toate
cazurile, atat mentiunile prevazute la alin. 1, cat si motivarea instantei.
Redactarea hotararii se va face in termen de 20 de zile de la pronuntare.
Daca instanta a fost alcatuita din mai multi judecatori, presedintele va
putea insarcina pe unul dintre ei cu redactarea hotararii si, daca este cazul,
a motivarii.
In cazul in care, dupa pronuntare, unul dintre judecatori este in
imposibilitate de a semna hotararea sau motivarea, presedintele instantei o va
semna in locul sau, iar daca cel in imposibilitate sa semneze este grefierul,
hotararea va fi semnata de grefierul-sef, facandu-se mentiune despre cauza care
l-a impiedicat pe judecator sau pe grefier sa semneze hotararea ori, daca este
cazul, motivarea.
Daca partea prezenta la pronuntarea hotararii in sedinta publica solicita
motivarea acesteia, dispozitiile alin. 5 se aplica in mod corespunzator. Despre
toate acestea se va lua act prin incheiere.";
Art. 284 alin. 1
"Termenul de apel este de 15 zile de la comunicarea hotararii
redactate, dupa caz, potrivit art. 261 alin. 1 si 2 sau alineatului ultim al
aceluiasi articol, daca legea nu dispune altfel.";
Art. 288^1
"Dupa comunicarea motivarii hotararii potrivit art. 288, partile vor
motiva apelul in fapt si in drept, prezentand si dovezile invocate in
sustinerea apelului, intr-un termen de 15 zile de la comunicare. In cazul
prevazut de art. 261 alineatul ultim, termenul pentru motivarea apelului se
socoteste de la comunicarea hotararii.
Cand dovezile propuse sunt martori sau inscrisuri nearatate la prima
instanta, se vor aplica in mod corespunzator dispozitiile art. 112 pct. 5.
Presedintele va inainta instantei de apel dosarul, impreuna cu apelurile
facute, numai dupa implinirea termenului de motivare a apelului pentru toate
partile.
Cu toate acestea, apelul va fi trimis de indata, daca s-a facut cerere
pentru suspendarea executarii hotararii primei instante.";
Art. 301
"Termenul de recurs este de 15 zile de la comunicarea hotararii ce se
ataca, redactata, dupa caz, potrivit art. 261 alin. 1 si 2 sau alineatului
ultim al aceluiasi articol, daca legea nu dispune altfel. Dispozitiile art. 284
alin. 2 - 4 si ale art. 288 alin. 3 se aplica in mod corespunzator."
Autorul exceptiei considera ca aceste texte incalca prevederile art. 21 din
Constitutie referitoare la accesul liber la justitie, "in acord cu art. 6
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, prin instituirea a doua conditii simultane pentru exercitarea unei
cai de atac, constand in doua termene a caror nerespectare este sanctionata
prin paralizarea dreptului de a avea acces la judecarea de catre instanta de
control judiciar a criticilor indreptate impotriva unei hotarari
judecatoresti", iar "dubla conditie a termenului pentru exercitarea
unei cai de atac nu are nici o motivare obiectiva sau rezonabila".
Textul constitutional considerat ca fiind incalcat prin dispozitiile legale
criticate este art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime. (2) Nici o
lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prin nici
una dintre dispozitiile legale criticate nu se aduce atingere principiului
fundamental al liberului acces la justitie, consacrat prin art. 21 din
Constitutie, si nici dreptului la un proces echitabil, prevazut la art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece
termenele prevazute pentru motivarea hotararii sau pentru exercitarea cailor de
atac, datele de la care aceste termene incep sa curga, precum si regulile
privind cuprinsul hotararii judecatoresti, enuntate in aceste texte de lege, nu
constituie piedici in exercitarea dreptului oricarei persoane de a se adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime. Dimpotriva, aceste reguli, care se incadreaza in categoria normelor
de procedura, sunt stabilite tocmai in vederea exercitarii, in conditiile
legii, a acestui drept.
Din aceasta perspectiva Curtea observa ca dispozitiile legale criticate
(care sunt norme procedurale) respecta si prevederile art. 125 alin. (3) din
Constitutie, potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt
stabilite de lege".
Curtea constata, de asemenea, ca, in realitate, prin aceste dispozitii
legale supuse controlului de constitutionalitate se creeaza posibilitatea ca
hotararile judecatoresti sa nu mai fie motivate decat atunci cand este
declarata una dintre caile de atac, prevazute de lege, impotriva hotararii
judecatoresti sau cand se solicita de partea prezenta la pronuntare,
posibilitate care nu constituie o incalcare a principiului constitutional al
accesului liber la justitie.
De altfel constitutionalitatea prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila a mai
fost controlata de Curtea Constitutionala. Astfel, prin Decizia nr. 177 din 16
noiembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 640
din 29 decembrie 1999, s-a retinut ca "este nerelevanta invocarea de catre
autorul exceptiei a dispozitiilor art. 21 alin. (2) din Constitutie, potrivit
carora nici o lege nu poate ingradi exercitarea accesului liber la justitie,
deoarece reglementarile ordonantei examinate nu au nici o legatura cu acest
drept constitutional". De asemenea, prin Decizia nr. 135 din 5 octombrie
1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 532 din 1
noiembrie 1999, s-a subliniat ca aceste prevederi "nu ingradesc nici
dreptul la exercitarea cailor de atac, oricare dintre partile in proces,
nemultumita de solutia instantei de judecata, putand exercita caile legale de
atac dupa comunicarea hotararii instantei, motivele apelului sau ale recursului
putand fi redactate dupa motivarea acesteia".
Prin urmare, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa schimbe
aceasta jurisprudenta, Curtea constata ca atat considerentele acestor decizii,
cat si solutiile pronuntate isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 261, art.
284 alin. 1, art. 288^1 si ale art. 301 din Codul de procedura civila, astfel
cum au fost modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1998,
exceptie ridicata de Silvia Veronica State in Dosarul nr. 4.942/1999 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 decembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent
Marioara Prodan