DECIZIE Nr. 254 din 24 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. b)
din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 si a dispozitiilor Legii nr.
80/1995 privind Statutul cadrelor militare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 769 din 22 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 si a dispozitiilor Legii nr.
80/1995, exceptie ridicata de Leontin Salajan in Dosarul nr. 58/2002 al
Tribunalului Salaj - Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 99C/2002 avand ca obiect
aceeasi exceptie ridicata de acelasi autor in Dosarul nr. 47/2002 al
Tribunalului Salaj - Sectia civila. La apelul nominal se constata lipsa
partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea celor doua dosare.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea celor doua
dosare.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la
art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr.
99C/2002 la Dosarul nr. 73C/2002, care este primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Se arata ca nu apartine
competentei Curtii Constitutionale adaugarea, intr-o dispozitie legala, a unor
noi prevederi, astfel cum sustine autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierile din 1 februarie 2002 si din 22 februarie 2002, Tribunalul
Salaj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 si
ale Legii nr. 80/1995, exceptie ridicata de Leontin Salajan.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 "nu mentioneaza care sunt actele de
comandament cu caracter militar care nu pot fi atacate in justitie".
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor Legii nr. 80/1995
privind Statutul cadrelor militare, autorul exceptiei considera ca aceasta
consta in neprevederea "responsabilitatii unitatii militare pentru
abuzurile comise cadrelor militare si a posibilitatilor inaintarii demisiei in
astfel de situatii". In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
invoca dispozitiile art. 1 alin. (1) si (2), art. 2 alin. (1), art. 4 alin. (1)
si (2), art. 11 alin. (1), art. 15 alin. (1) si (2), art. 16 alin. (1) si (2),
art. 20 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1) si (2), art. 22 alin. (1) si (2),
art. 23 alin. (1), art. 26 alin. (1), art. 38 alin. (1), (2) si (3), art. 48
alin. (1) si (2), art. 49 alin. (1) si (2), precum si ale art. 50 alin. (1) si
(2) din Constitutie.
Tribunalul Salaj - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata. Se arata ca textul art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 are
in vedere "toate actele de comandament militar, respectiv toate actele
autoritatii militare care au caracter de comandament militar". Faptul ca
legea nu mentioneaza care anume acte de comandament cu caracter militar nu pot
fi atacate in justitie este apreciat de instanta ca "nu incalca
principiile prevazute in Constitutie".
In legatura cu Legea nr. 80/1995, instanta considera ca dispozitiile
acesteia "sunt constitutionale, deoarece lit. h) a art. 85 alin. 1 din
lege prevede tocmai faptul ca trecerea in rezerva a cadrelor militare se poate
face prin demisie, iar neprevederea expresa a unui caz, respectiv a
posibilitatii inaintarii demisiei in situatia in care unitatea militara
savarseste un abuz, nu contravine nici unui principiu constitutional". De
asemenea, opineaza instanta, nici "neincluderea in Legea nr. 80/1995 a
unor dispozitii privind raspunderea institutiei militare in cazul comiterii
unor nelegalitati nu poate fi retinuta, deoarece art. 35 din lege prevede ca
pentru apararea onoarei cadrelor militare si evitarea abuzurilor in armata se
infiinteaza consilii de onoare si consilii de judecata a caror organizare si
functionare se stabileste prin regulamente militare".
Prin Incheierea din 22 februarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 47/2002,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor regulamentelor nr. 512/1995
si nr. 513/1995, ale Ordinului M.I. nr. S/230/1992, ale Regulamentului
disciplinei militare, precum si ale Regulamentului serviciului interior a fost
respinsa, ca inadmisibila, de instanta de judecata, intrucat "se refera la
alte acte normative decat legea sau ordonanta Guvernului".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera, in punctul de vedere comunicat
in Dosarul nr. 73C/2002 al Curtii Constitutionale, ca dispozitiile Legii nr.
29/1990 nu incalca prevederile constitutionale invocate. Faptul ca textul legii
se refera la "actele de comandament cu caracter militar", fara a
arata care sunt acestea, "nu constituie o omisiune a legiuitorului, ci
arata intentia clara de a scoate de sub incidenta legii contenciosului
administrativ toate actele avand acest caracter".
In ceea ce priveste criticile aduse dispozitiilor Legii nr. 80/1995, se
apreciaza, in acelasi punct de vedere, "ca nici acestea nu sunt
intemeiate, deoarece in capitolul 7, care reglementeaza trecerea in rezerva sau
direct in retragere a cadrelor militare, la art. 85 lit. h), se prevede
posibilitatea demisiei".
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 este neintemeiata, intrucat "se
ignora faptul ca dispozitiile art. 48 din Constitutie prevad ca limitele si
conditiile exercitarii dreptului persoanei vatamate de o autoritate publica de
a obtine in justitie recunoasterea dreptului sau anularea actului daunator si
repararea pagubei se stabilesc prin lege organica". Totodata, se considera
ca impunerea prin lege a unor limite in exercitarea dreptului persoanei
vatamate intr-un drept al sau de a cere anularea actului nu reprezinta o
incalcare a principiului constitutional al liberului acces la justitie,
intrucat dispozitia legala isi are temeiul in prevederile constitutionale.
Conform sustinerilor Guvernului, aceasta concluzie se bazeaza si pe prevederile
art. 49 din Constitutie care permit restrangerea exercitarii unor drepturi sau
a unor libertati prin lege, in cazuri anume justificate, intre care si apararea
sigurantei nationale. Cu privire la celelalte prevederi constitutionale
invocate de autorul exceptiei se apreciaza, in punctul de vedere al Guvernului,
ca acestea nu au incidenta in cauza.
Referitor la sustinerea neconstitutionalitatii Legii nr. 80/1995, cu
privire la care se invoca de autorul exceptiei lipsa reglementarii unor aspecte
referitoare la efectele demisiei si la raspunderea unitatii militare, Guvernul
considera ca exceptia este inadmisibila. Se face trimitere, in acest sens, la
dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora
Curtea Constitutionala "nu poate modifica sau completa prevederea legala
supusa controlului".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
2 lit. b) din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 si dispozitiile
Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare.
Textul art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 are urmatorul cuprins:
"Art. 2. - Nu pot fi atacate in justitie: [...]
b) actele de comandament cu caracter militar;"
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a invocat
incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin. (1) si (2), privind
statul roman, ale art. 2 alin. (1), privind suveranitatea, ale art. 4 alin. (1)
si (2), privind unitatea poporului si egalitatea intre cetateni, ale art. 11
alin. (1), privind dreptul international si dreptul intern, ale art. 15 alin.
(1) si (2), privind universalitatea, ale art. 16 alin. (1) si (2), privind
egalitatea in drepturi, ale art. 20 alin. (1) si (2), referitor la tratatele
internationale privind drepturile omului, ale art. 21 alin. (1) si (2), privind
accesul liber la justitie, ale art. 22 alin. (1) si (2), privind dreptul la
viata si la integritate fizica si psihica, ale art. 23 alin. (1), privind
libertatea individuala, ale art. 26 alin. (1), privind viata intima, familiala
si privata, ale art. 38 alin. (1), (2) si (3), privind munca si protectia
sociala a muncii, ale art. 48 alin. (1) si (2), privind dreptul persoanei
vatamate de o autoritate publica, ale art. 49 alin. (1) si (2), privind
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, precum si celor
ale art. 50 alin. (1) si (2), privind fidelitatea fata de tara.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate astfel cum a fost formulata,
Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
1. O prima critica, sustinuta de autorul exceptiei, vizeaza
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990, in
sensul ca "nu mentioneaza care sunt actele de comandament militar care nu
pot fi atacate in justitie". Examinand exceptia de neconstitutionalitate
sub acest aspect, Curtea observa ca Legea nr. 29/1990 a prevazut exceptarea
actelor de comandament cu caracter militar de la controlul pe calea
contenciosului administrativ, iar potrivit dispozitiilor art. 48 alin. (2) din
Constitutie, conditiile si limitele exercitarii dreptului persoanei vatamate de
o autoritate publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins, anularea
actului administrativ si repararea pagubei se stabilesc prin lege organica. In
consecinta, tinand seama si de natura speciala a actelor respective, Legea
contenciosului administrativ, reglementand exceptia de la art. 2 lit. b), nu
contravine nici unuia dintre textele constitutionale invocate in sustinerea
exceptiei.
Totodata, faptul ca legea nu a prevazut care sunt actele de comandament
militar ce nu pot fi atacate in justitie nu intra sub incidenta controlului de
constitutionalitate, chiar daca s-ar considera ca lipsa acestei precizari ar
constitui o insuficienta in reglementare. In acest sens, dispozitiile art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, dispun ca, "In exercitarea
controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de
drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului.
[...]
Textul art. 2 lit. b) din Legea contenciosului administrativ (lege
preconstitutionala) a mai fost supus controlului de constitutionalitate. Prin
Decizia nr. 103 din 1 octombrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 7 din 20 ianuarie 1997, Curtea Constitutionala a
respins ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 2 lit. b) din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990. In
considerentele acestei decizii Curtea a retinut ca Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, desi anterioara Constitutiei, a stabilit anumite
conditii si limite de exercitare a dreptului persoanei vatamate, printre care
si excluderea de la controlul instantei de contencios a actelor de comandament
militar. De asemenea, Curtea a stabilit ca nu intra in competenta sa controlul
constitutionalitatii interpretarii notiunii de "act de comandament cu
caracter militar". Solutia pronuntata in Decizia nr. 103/1996, precum si
considerentele care au stat la baza acesteia sunt valabile si in prezenta
cauza.
2. Referitor la prevederile art. 1, 5 si 12 din Legea nr. 29/1990, texte la
care autorul exceptiei a facut referire in memoriile depuse in dosarele
instantei de judecata, Curtea constata ca nu au nici o legatura cu exceptiile
de constitutionalitate. Astfel cum reiese din incheierile de sesizare, sunt
criticate doar dispozitiile art. 2 lit. b) din Legea privind contenciosul
administrativ, de altfel singurul text avut in vedere la motivarea exceptiei.
3. In ceea ce priveste Legea nr. 80/1995, autorul exceptiei critica faptul
ca aceasta "nu precizeaza responsabilitatea unitatii militare pentru
abuzurile comise cadrelor militare si posibilitatile inaintarii demisiei in
astfel de situatii".
Analizand critica de neconstitutionalitate formulata cu privire la
dispozitiile Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, Curtea
observa ca si aceasta se refera, in fond, la pretinsa existenta a unor lacune
in reglementare, respectiv la lipsa precizarii responsabilitatii unitatii
militare "pentru abuzurile comise cadrelor militare si posibilitatile
inaintarii demisiei in astfel de situatii". In consecinta, tinand seama de
incidenta dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea, si in acest caz, constata ca prevederile legale criticate nu intra sub
incidenta controlului de constitutionalitate.
4. Celelalte texte constitutionale invocate de autorul exceptiei in
sustinerea acesteia nu au relevanta in cauza, fiind lipsite de legatura cu
textele legale criticate pentru neconstitutionalitate.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 12, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. b)
din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 si a dispozitiilor Legii nr.
80/1995 privind Statutul cadrelor militare, exceptie ridicata de Leontin
Salajan in dosarele nr. 58/2002 si nr. 47/2002 ale Tribunalului Salaj - Sectia
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta