Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 254 din 24 septembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. b) din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 si a dispozitiilor Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 769 din 22 octombrie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 si a dispozitiilor Legii nr. 80/1995, exceptie ridicata de Leontin Salajan in Dosarul nr. 58/2002 al Tribunalului Salaj - Sectia civila.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 99C/2002 avand ca obiect aceeasi exceptie ridicata de acelasi autor in Dosarul nr. 47/2002 al Tribunalului Salaj - Sectia civila. La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea celor doua dosare.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea celor doua dosare.
    Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 99C/2002 la Dosarul nr. 73C/2002, care este primul inregistrat.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Se arata ca nu apartine competentei Curtii Constitutionale adaugarea, intr-o dispozitie legala, a unor noi prevederi, astfel cum sustine autorul exceptiei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierile din 1 februarie 2002 si din 22 februarie 2002, Tribunalul Salaj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 si ale Legii nr. 80/1995, exceptie ridicata de Leontin Salajan.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 "nu mentioneaza care sunt actele de comandament cu caracter militar care nu pot fi atacate in justitie".
    In ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, autorul exceptiei considera ca aceasta consta in neprevederea "responsabilitatii unitatii militare pentru abuzurile comise cadrelor militare si a posibilitatilor inaintarii demisiei in astfel de situatii". In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se invoca dispozitiile art. 1 alin. (1) si (2), art. 2 alin. (1), art. 4 alin. (1) si (2), art. 11 alin. (1), art. 15 alin. (1) si (2), art. 16 alin. (1) si (2), art. 20 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1) si (2), art. 22 alin. (1) si (2), art. 23 alin. (1), art. 26 alin. (1), art. 38 alin. (1), (2) si (3), art. 48 alin. (1) si (2), art. 49 alin. (1) si (2), precum si ale art. 50 alin. (1) si (2) din Constitutie.
    Tribunalul Salaj - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca textul art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 are in vedere "toate actele de comandament militar, respectiv toate actele autoritatii militare care au caracter de comandament militar". Faptul ca legea nu mentioneaza care anume acte de comandament cu caracter militar nu pot fi atacate in justitie este apreciat de instanta ca "nu incalca principiile prevazute in Constitutie".
    In legatura cu Legea nr. 80/1995, instanta considera ca dispozitiile acesteia "sunt constitutionale, deoarece lit. h) a art. 85 alin. 1 din lege prevede tocmai faptul ca trecerea in rezerva a cadrelor militare se poate face prin demisie, iar neprevederea expresa a unui caz, respectiv a posibilitatii inaintarii demisiei in situatia in care unitatea militara savarseste un abuz, nu contravine nici unui principiu constitutional". De asemenea, opineaza instanta, nici "neincluderea in Legea nr. 80/1995 a unor dispozitii privind raspunderea institutiei militare in cazul comiterii unor nelegalitati nu poate fi retinuta, deoarece art. 35 din lege prevede ca pentru apararea onoarei cadrelor militare si evitarea abuzurilor in armata se infiinteaza consilii de onoare si consilii de judecata a caror organizare si functionare se stabileste prin regulamente militare".
    Prin Incheierea din 22 februarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 47/2002, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor regulamentelor nr. 512/1995 si nr. 513/1995, ale Ordinului M.I. nr. S/230/1992, ale Regulamentului disciplinei militare, precum si ale Regulamentului serviciului interior a fost respinsa, ca inadmisibila, de instanta de judecata, intrucat "se refera la alte acte normative decat legea sau ordonanta Guvernului".
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
    Presedintele Camerei Deputatilor considera, in punctul de vedere comunicat in Dosarul nr. 73C/2002 al Curtii Constitutionale, ca dispozitiile Legii nr. 29/1990 nu incalca prevederile constitutionale invocate. Faptul ca textul legii se refera la "actele de comandament cu caracter militar", fara a arata care sunt acestea, "nu constituie o omisiune a legiuitorului, ci arata intentia clara de a scoate de sub incidenta legii contenciosului administrativ toate actele avand acest caracter".
    In ceea ce priveste criticile aduse dispozitiilor Legii nr. 80/1995, se apreciaza, in acelasi punct de vedere, "ca nici acestea nu sunt intemeiate, deoarece in capitolul 7, care reglementeaza trecerea in rezerva sau direct in retragere a cadrelor militare, la art. 85 lit. h), se prevede posibilitatea demisiei".
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 este neintemeiata, intrucat "se ignora faptul ca dispozitiile art. 48 din Constitutie prevad ca limitele si conditiile exercitarii dreptului persoanei vatamate de o autoritate publica de a obtine in justitie recunoasterea dreptului sau anularea actului daunator si repararea pagubei se stabilesc prin lege organica". Totodata, se considera ca impunerea prin lege a unor limite in exercitarea dreptului persoanei vatamate intr-un drept al sau de a cere anularea actului nu reprezinta o incalcare a principiului constitutional al liberului acces la justitie, intrucat dispozitia legala isi are temeiul in prevederile constitutionale. Conform sustinerilor Guvernului, aceasta concluzie se bazeaza si pe prevederile art. 49 din Constitutie care permit restrangerea exercitarii unor drepturi sau a unor libertati prin lege, in cazuri anume justificate, intre care si apararea sigurantei nationale. Cu privire la celelalte prevederi constitutionale invocate de autorul exceptiei se apreciaza, in punctul de vedere al Guvernului, ca acestea nu au incidenta in cauza.
    Referitor la sustinerea neconstitutionalitatii Legii nr. 80/1995, cu privire la care se invoca de autorul exceptiei lipsa reglementarii unor aspecte referitoare la efectele demisiei si la raspunderea unitatii militare, Guvernul considera ca exceptia este inadmisibila. Se face trimitere, in acest sens, la dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora Curtea Constitutionala "nu poate modifica sau completa prevederea legala supusa controlului".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 2 lit. b) din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 si dispozitiile Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare.
    Textul art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 are urmatorul cuprins: "Art. 2. - Nu pot fi atacate in justitie: [...]
    b) actele de comandament cu caracter militar;"
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a invocat incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin. (1) si (2), privind statul roman, ale art. 2 alin. (1), privind suveranitatea, ale art. 4 alin. (1) si (2), privind unitatea poporului si egalitatea intre cetateni, ale art. 11 alin. (1), privind dreptul international si dreptul intern, ale art. 15 alin. (1) si (2), privind universalitatea, ale art. 16 alin. (1) si (2), privind egalitatea in drepturi, ale art. 20 alin. (1) si (2), referitor la tratatele internationale privind drepturile omului, ale art. 21 alin. (1) si (2), privind accesul liber la justitie, ale art. 22 alin. (1) si (2), privind dreptul la viata si la integritate fizica si psihica, ale art. 23 alin. (1), privind libertatea individuala, ale art. 26 alin. (1), privind viata intima, familiala si privata, ale art. 38 alin. (1), (2) si (3), privind munca si protectia sociala a muncii, ale art. 48 alin. (1) si (2), privind dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica, ale art. 49 alin. (1) si (2), privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, precum si celor ale art. 50 alin. (1) si (2), privind fidelitatea fata de tara.
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate astfel cum a fost formulata, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
    1. O prima critica, sustinuta de autorul exceptiei, vizeaza neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990, in sensul ca "nu mentioneaza care sunt actele de comandament militar care nu pot fi atacate in justitie". Examinand exceptia de neconstitutionalitate sub acest aspect, Curtea observa ca Legea nr. 29/1990 a prevazut exceptarea actelor de comandament cu caracter militar de la controlul pe calea contenciosului administrativ, iar potrivit dispozitiilor art. 48 alin. (2) din Constitutie, conditiile si limitele exercitarii dreptului persoanei vatamate de o autoritate publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins, anularea actului administrativ si repararea pagubei se stabilesc prin lege organica. In consecinta, tinand seama si de natura speciala a actelor respective, Legea contenciosului administrativ, reglementand exceptia de la art. 2 lit. b), nu contravine nici unuia dintre textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei.
    Totodata, faptul ca legea nu a prevazut care sunt actele de comandament militar ce nu pot fi atacate in justitie nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate, chiar daca s-ar considera ca lipsa acestei precizari ar constitui o insuficienta in reglementare. In acest sens, dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, dispun ca, "In exercitarea controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului. [...]
    Textul art. 2 lit. b) din Legea contenciosului administrativ (lege preconstitutionala) a mai fost supus controlului de constitutionalitate. Prin Decizia nr. 103 din 1 octombrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 7 din 20 ianuarie 1997, Curtea Constitutionala a respins ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. b) din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990. In considerentele acestei decizii Curtea a retinut ca Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, desi anterioara Constitutiei, a stabilit anumite conditii si limite de exercitare a dreptului persoanei vatamate, printre care si excluderea de la controlul instantei de contencios a actelor de comandament militar. De asemenea, Curtea a stabilit ca nu intra in competenta sa controlul constitutionalitatii interpretarii notiunii de "act de comandament cu caracter militar". Solutia pronuntata in Decizia nr. 103/1996, precum si considerentele care au stat la baza acesteia sunt valabile si in prezenta cauza.
    2. Referitor la prevederile art. 1, 5 si 12 din Legea nr. 29/1990, texte la care autorul exceptiei a facut referire in memoriile depuse in dosarele instantei de judecata, Curtea constata ca nu au nici o legatura cu exceptiile de constitutionalitate. Astfel cum reiese din incheierile de sesizare, sunt criticate doar dispozitiile art. 2 lit. b) din Legea privind contenciosul administrativ, de altfel singurul text avut in vedere la motivarea exceptiei.
    3. In ceea ce priveste Legea nr. 80/1995, autorul exceptiei critica faptul ca aceasta "nu precizeaza responsabilitatea unitatii militare pentru abuzurile comise cadrelor militare si posibilitatile inaintarii demisiei in astfel de situatii".
    Analizand critica de neconstitutionalitate formulata cu privire la dispozitiile Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, Curtea observa ca si aceasta se refera, in fond, la pretinsa existenta a unor lacune in reglementare, respectiv la lipsa precizarii responsabilitatii unitatii militare "pentru abuzurile comise cadrelor militare si posibilitatile inaintarii demisiei in astfel de situatii". In consecinta, tinand seama de incidenta dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea, si in acest caz, constata ca prevederile legale criticate nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate.
    4. Celelalte texte constitutionale invocate de autorul exceptiei in sustinerea acesteia nu au relevanta in cauza, fiind lipsite de legatura cu textele legale criticate pentru neconstitutionalitate.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. b) din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 si a dispozitiilor Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, exceptie ridicata de Leontin Salajan in dosarele nr. 58/2002 si nr. 47/2002 ale Tribunalului Salaj - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 24 septembrie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 254/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 254 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 254/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu