Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 25 din 22 ianuarie 2003

cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) teza a doua, art. 30 si ale art. 51 lit. b) din Legea sindicatelor, adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta comuna din 9 decembrie 2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 73 din  5 februarie 2003


SmartCity3


    Curtea Constitutionala a fost sesizata, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, la data de 16 decembrie 2002, de 54 de deputati apartinand grupurilor parlamentare ale Partidului National Liberal si Partidului Democrat, in vederea declansarii controlului de constitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) teza a doua, art. 8, art. 30 si ale art. 51 lit. b) din Legea sindicatelor, adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta comuna din 9 decembrie 2002.
    Potrivit tabelului cuprinzand semnaturile autorilor sesizarii de neconstitutionalitate, cei 54 de deputati sunt urmatorii: Marin Anton, George Crin Laurentiu Antonescu, Andrei Ioan Chiliman, Viorel-Gheorghe Coifan, Victor Paul Dobre, Ovidiu-Virgil Draganescu, Liviu Iuliu Dragos, Valeriu Gheorghe, Titu-Niculae Gheorghiof, Puiu Hasotti, Anton Ionescu, Ion Luchian, Catalin Micula, Monica Octavia Musca, Gheorghe-Eugen Nicolaescu, Dinu Patriciu, Napoleon Pop, Cornel Popa, Grigore Dorin Popescu, Calin Popescu Tariceanu, Vasile Predica, Dan Radu Rusanu, Nini Sapunaru, Dan Coriolan Simedru, Cornel Stirbet, Valeriu Stoica, Radu Stroe, Gheorghe Albu, Mihai Baciu, Gheorghe Barbu, Radu Mircea Berceanu, Anca Daniela Boagiu, Emil Boc, Vasile Bran, Costica Canacheu, Ion Cirstoiu, Teodor Cladovan, Sorin Frunzaverde, Paula Maria Ivanescu, Victor Sorin Lepsa, Mircea Man, Alexandru-Liviu Mera, Gheorghe-Liviu Negoita, Bogdan Nicolae Niculescu-Duvaz, Vasile Nistor, Ioan Oltean, Ioan Onisei, Alexandru Peres, Stefan-Marian Popescu-Bejat, Romeo-Marius Raicu, Alexandru Sassu, Mihai Stanisoara, Mircea Nicu Toader si Adriean Videanu.
    Sesizarea a fost trimisa Curtii Constitutionale cu Adresa nr. 51/661 din 16 decembrie 2002 a Secretariatului General al Camerei Deputatilor si a fost inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 5.181 din 17 decembrie 2002, formand obiectul Dosarului nr. 532A/2002.
    Prin sesizare se solicita Curtii Constitutionale sa se pronunte asupra constitutionalitatii prevederilor art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) teza a doua, art. 8, 30 si ale art. 51 lit. b) din Legea sindicatelor. In sesizare sunt formulate urmatoarele critici de neconstitutionalitate a dispozitiilor de lege mentionate mai sus:
    Referitor la art. 1 alin. (1) din Legea sindicatelor, potrivit caruia organizatiile sindicale sunt constituite in scopul apararii drepturilor prevazute in legislatia nationala, pactele, tratatele si conventiile internationale la care Romania este parte, precum si in contractele colective de munca si promovarii intereselor profesionale, economice, sociale, culturale si sportive ale membrilor acestora, se sustine ca textul excede dispozitiilor constitutionale care limiteaza atributiile sindicatelor exclusiv la drepturile si interesele profesionale, economice si sociale ale membrilor organizatiilor sindicale. In felul acesta se incalca Constitutia, care stabileste drepturile fundamentale, dintre care unele, si anume dreptul la viata si la integritate fizica, dreptul la informatie, dreptul la invatatura, dreptul la vot, dreptul de a fi ales, dreptul la mostenire, sunt drepturi civile si politice ce nu pot face obiectul apararii lor de catre sindicate. Daca se admite ca organizatiile sindicale pot apara si drepturile politice, se incalca si art. 10 din Conventia nr. 87/1948 a Organizatiei Internationale a Muncii privind libertatea sindicala si protectia dreptului sindical, ratificata de Romania prin Decretul nr. 213/1957, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 4 din 18 ianuarie 1958, precum si art. 1 din Legea patronatelor nr. 356/2001, prin care se consacra caracterul apolitic al sindicatelor. Se mai arata ca inexistenta unei prevederi exprese, in acest sens, in Legea sindicatelor poate conduce la legitimarea sindicatelor ca partide politice, ceea ce este inadmisibil si in raport cu practica Comitetului pentru libertate sindicala al Biroului International al Muncii, practica din care se mentioneaza raportul 291 al Comitetului, Cazul nr. 1.699, paragraful 544, raportul 270 al Comitetului, Cazul 1.550 si jurisprudenta Comitetului 1985, paragraful 355.
    Referitor la dispozitiile art. 2 alin. (1), potrivit carora numai persoanele incadrate in munca si functionarii publici au dreptul sa constituie organizatii sindicale, iar persoanele care exercita o meserie sau o profesie independenta, membrii cooperatori, agricultorii si persoanele in curs de calificare au dreptul doar sa adere la organizatia sindicala, se sustine ca sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 37 alin. (1) care garanteaza asocierea libera in sindicate a tuturor cetatenilor si ale art. 49 privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati. In acelasi sens se invoca prevederile Conventiei Organizatiei Internationale a Muncii, in conformitate cu care sindicatele sunt organizatii ale lucratorilor si nu numai ale persoanelor incadrate in munca si functionarilor publici.
    Referitor la dispozitiile art. 8 din Legea sindicatelor, se sustine ca sunt neconstitutionale, deoarece, prin redactarea formulata de Camerele reunite, se creeaza posibilitatea ca "aceleasi persoane sa reprezinte atat sindicatul, cat si autoritatea publica in negocierile privind drepturile specifice", adica o "interferenta intre functia executiva, cea legislativa si cea de lider de sindicat", incalcandu-se in felul acesta prevederile art. 9 din Constitutie.
    Referitor la dispozitiile art. 30 din lege, se considera "ca obligarea prin lege a angajatorului de a invita reprezentanti ai sindicatelor la consiliile de administratie, de a le furniza informatii in legatura cu constituirea si folosirea fondurilor, cat si obligarea comunicarii in scris a hotararilor consiliului de administratie incalca flagrant dreptul angajatorului de a-si conduce propriile afaceri", precum si art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, care consacra protectia concurentei loiale. De asemenea, se considera ca acest text incalca si dispozitiile constitutionale ale art. 41 alin. (2), referitor la ocrotirea in mod egal, prin lege, a proprietatii private, indiferent de proprietar, precum si ale art. 135 alin. (1) si (6) privitor la ocrotirea si inviolabilitatea proprietatii private.
    Cat priveste dispozitiile art. 51 lit. b) din Legea sindicatelor, care consacra posibilitatea sanctionarii contraventionale a angajatorului pentru nerespectarea dispozitiilor art. 30 alin. (1) din aceeasi lege, autorii sesizarii sustin ca acestea "confirma intentia clara a legiuitorului de a da si ocroti posibilitatea altor persoane de a se imixtiona in modul de administrare a proprietatii", ceea ce contravine art. 41 alin. (2) si art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie. In sensul acestor sustineri se invoca art. 11 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care consacra libertatea de intrunire si asociere a persoanelor pentru apararea intereselor acestora, dar "nu garanteaza sindicatelor si nici membrilor lor dreptul de a fi consultate de catre stat".
    In conformitate cu dispozitiile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, sesizarea de neconstitutionalitate a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a prezenta, in scris, punctele lor de vedere.
    Presedintele Camerei Deputatilor a transmis punctul sau de vedere cu Adresa nr. 51/1.254/RG din 9 ianuarie 2003, in sensul ca sesizarea este nefondata.
    Referitor la critica de neconstitutionalitate avand ca obiect art. 1 alin. (1) din Legea sindicatelor, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se intemeiaza pe urmatoarele considerente:
    Conform art. 9 din Constitutia Romaniei, "Sindicatele se constituie si isi desfasoara activitatea potrivit cu statutele lor, in conditiile legii. Ele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor".
    Din analiza textului constitutional apare ca evident faptul ca sindicatele nu sunt obligate sa apere doar drepturile si interesele prevazute de legislatia nationala. Mai mult, conform art. 11 alin. (2) din Constitutie, avand in vedere faptul ca tratatele ratificate de Parlament fac parte din dreptul intern, sindicatele trebuie sa apere drepturile si interesele ce rezulta din legislatia nationala, dar si pe cele ce rezulta din tratatele internationale ratificate de autoritatea legiuitoare.
    In raport cu cele precizate, art. 9 din Constitutie statueaza generic contributia sindicatelor la apararea drepturilor si promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor, nedistingand dupa cum acestea provin din legislatia nationala sau din legislatia internationala, ratificata de Romania.
    In ceea ce priveste sustinerea autorilor sesizarii, conform careia lipsa prevederii exprese a caracterului apolitic al sindicatelor in cadrul art. 1 din Legea sindicatelor conduce la incalcarea art. 9 din Constitutie si a conventiei mentionate, se remarca faptul ca textul constitutional nu prevede expres caracterul politic sau apolitic al sindicatelor, ca atare, nu este incalcat acest articol. Totodata la alin. (2) al art. 1 din Legea sindicatelor se prevede faptul ca organizatiile sindicale sunt independente fata de partidele politice, ceea ce inseamna asigurarea autonomiei acestora, inlaturarea oricaror subordonari politice si a oricarei ingerinte. Textul de lege si principiul ce deriva din el se refera la organizatiile sindicale si nu la membrii acestora.
    Legiuitorul nu a considerat necesara includerea expresa a caracterului apolitic al sindicatului, din moment ce acesta apara drepturi si promoveaza interese concrete, individualizate in cuprinsul art. 1 alin. (1).
    In legatura cu art. 10 din Conventia nr. 87 din 1948, adoptata de Organizatia Internationala a Muncii, invocat in motivarea sesizarii, se retine ca potrivit acestui text termenul organizatie inseamna orice organizatie de muncitori si patroni avand drept scop sa promoveze si sa apere interesele muncitorilor sau ale patronilor. Din conventie nu rezulta, asadar, nici obligativitatea caracterului apolitic expres prevazut al unui sindicat si nici categoria de interese aparate si promovate de acesta, astfel incat conventia ratificata de Romania este pe deplin respectata.
    Cu referire la critica privind neconstitutionalitatea art. 2 alin. (1) din Legea sindicatelor presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca aceasta este neintemeiata, deoarece sindicatul este creat sa apere drepturile angajatilor. El ia nastere tocmai in vederea negocierii in fata patronilor a contractului colectiv de munca prin care sindicatul poate sa promoveze interesele celor pe care-i reprezinta, deci interesele salariatilor. Din legislatia muncii rezulta ca necesara indeplinirea calitatii de salariat in vederea constituirii sindicatului, intrucat, potrivit art. 7 din noul Cod al muncii, salariatii si angajatorii se pot asocia liber pentru apararea drepturilor si promovarea intereselor lor profesionale, economice si sociale, iar potrivit art. 218 din acelasi cod, sindicatele participa prin reprezentantii proprii, in conditiile legii, la negocierea si incheierea contractelor colective de munca, la tratative sau acorduri cu autoritatile publice si cu patronatele, precum si in structurile specifice dialogului social.
    Ca atare, cat timp nu exista, pe de o parte, angajator, iar pe de alta parte, salariat si intre cele doua parti, raporturi de munca oficiale, nu se poate discuta de o negociere a contractului colectiv de munca, de tratative cu autoritatile publice si cu patronatele sau de o participare in structurile de dialog social.
    In ceea ce priveste sustinerea autorilor sesizarii in sensul ca, potrivit conventiilor Organizatiei Internationale a Muncii, sindicatele sunt organizatii ale lucratorilor, iar restrangerea posibilitatii de constituire de organizatii sindicale doar la calitatea de salariat sau functionar public contravine art. 37 alin. (1) si art. 49 din Constitutie, nici aceasta afirmatie nu poate fi acceptata. Potrivit art. 2 din Conventia Organizatiei Internationale a Muncii nr. 87/1948, muncitorii si patronii, fara nici o deosebire, au dreptul, fara autorizatie prealabila, sa constituie organizatii la alegerea lor, precum si sa se afilieze la aceste organizatii, cu singura conditie de a se conforma statutelor acestora din urma, asadar singura categorie a persoanelor care pot sa constituie organizatii sindicale ramane aceea a persoanelor aflate in raporturi de munca cu un angajator, intrucat nici in conventie nu apare termenul de lucrator, ci acela de muncitor raportat la un patron. Ca atare, trebuie sa existe un raport de munca intre patron si muncitor sau, in termenii folositi in legislatia noastra, intre angajator si salariat.
    In ceea ce priveste critica referitoare la art. 8 alin. (2) din Legea sindicatelor, se considera ca, intrucat prevederea contestata nu se regaseste in Legea sindicatelor, aceasta nu poate forma obiectul sesizarii.
    Cu referire la critica formulata in legatura cu dispozitiile art. 30 din lege, se arata ca obligatiile prevazute in sarcina angajatorului trebuie privite ca obligatii esentiale pentru asigurarea dreptului la munca al salariatilor si solidarizarea acestora cu angajatorul in scopul realizarii efortului colectiv necesar valorificarii capitalului. Se mai arata ca folosirea fondurilor destinate imbunatatirii conditiilor la locul de munca, protectiei muncii si utilitatilor sociale se concretizeaza in rezultatele financiare descrise in bilantul contabil care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, neavand caracter secret si neputand prejudicia compania. Pentru aceste considerente se apreciaza ca art. 30 din Legea sindicatelor nu este contrar prevederilor art. 41 alin. (2), art. 134 alin. (2) lit. a) si ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie.
    In sfarsit, se arata ca si critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 51 lit. b) din Legea sindicatelor trebuie inlaturata, deoarece masura de protectie instituita prin acest text are ca temei juridic asigurarea accesului salariatilor la informatiile care sunt de interes public, iar transparenta intre angajator si salariati este un fapt indispensabil pentru buna desfasurare a activitatii unitatii. De altfel, se considera ca delegatii organizatiilor sindicale participa in consiliile de administratie la discutarea problemelor ce intra in sfera intereselor salariatilor, dar nu au drept de vot, ceea ce inseamna ca intentia legiuitorului a fost de protejare a transparentei decizionale si nu de a conferi acestora atributii ce contravin protectiei proprietatii private, garantata in art. 41 alin. (1) din Constitutie. Aceste argumente justifica si inlaturarea afirmatiilor privind incalcarea dispozitiilor art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie. Critica dispozitiilor art. 51 lit. b) din Legea sindicatelor, prin raportare la art. 11 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, este, de asemenea, neintemeiata, intrucat sanctionarea contraventiei prevazute de art. 51 lit. b) nu contravine dispozitiilor referitoare la dreptul persoanei de a se constitui in sindicate si de a se afilia la acestea.
    Presedintele Senatului a transmis punctul sau de vedere cu Adresa nr. I/991 din 20 ianuarie 2003, in sensul ca sesizarea de neconstitutionalitate este neintemeiata, textele criticate fiind concordante cu Constitutia si cu documentele internationale invocate.
    Guvernul a transmis punctul sau de vedere cu Adresa nr. 5/14.523/A.N. din 9 ianuarie 2003, in sensul ca sesizarea de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
    Dispozitiile art. 1 din Legea sindicatelor nu aduc atingere art. 9 si 20 din Constitutie si nici art. 10 din Conventia nr. 87/1948 a Organizatiei Internationale a Muncii. Art. 9 din Constitutie nu face nici o distinctie atunci cand stabileste rolul sindicatelor de a contribui la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor, dupa cum acestea sunt prevazute in legislatia nationala sau in acte internationale, ratificate de Parlament, iar potrivit art. 10 din conventie, care nu face nici un fel de referire la caracterul apolitic al sindicatelor, termenul organizatie inseamna orice organizatie de muncitori si patroni avand drept scop sa promoveze si sa apere interesele muncitorilor sau ale patronilor.
    Se considera ca art. 2 alin. (1) din Legea sindicatelor, care stabileste ca numai persoanele incadrate in munca si functionarii publici au dreptul sa constituie organizatii sindicale, iar celelalte persoane care exercita o meserie sau o profesie independenta au dreptul doar sa adere la o organizatie sindicala, este in concordanta cu prevederile constitutionale ale art. 37 si 49. Se arata in acest sens ca, potrivit art. 9 teza a doua din Constitutie, statutul de salariat presupune existenta unor raporturi de munca intre angajator si salariat, iar prin dispozitiile criticate legiuitorul a inteles sa dea posibilitatea si celorlalte categorii de persoane, care nu se gasesc in raporturi de munca, sa adere, fara nici o ingradire sau autorizare prealabila, la o organizatie sindicala. Se mai arata ca, pe de alta parte, potrivit art. 37 din Constitutie, categoriile de persoane care pot constitui sindicate au posibilitatea de a se organiza si in alte forme si tipuri de organizatii de drept public. Cat priveste invocarea incalcarii Conventiei nr. 87/1948 a Organizatiei Internationale a Muncii, care stabileste ca sindicatele sunt organizatii ale lucratorilor si nu numai ale persoanelor incadrate in munca si functionarilor publici, si, implicit, a incalcarii art. 49 din Constitutie, se arata ca in conventie nu se mentioneaza categoria de lucrator, ci aceea de muncitor alaturi de patron, ceea ce presupune existenta unui raport de munca pe baza de contract.
    In continuare se considera ca, intrucat art. 8 din Legea sindicatelor cuprinde un singur alineat, critica autorilor sesizarii, referitoare la eliminarea, in sedinta Camerelor reunite, a alin. (2) al acestui articol "nu este de acceptat", in lipsa textului.
    Cu privire la neconstitutionalitatea prevederilor art. 30 din Legea sindicatelor, prin care legiuitorul a inteles sa stabileasca cadrul juridic necesar organizatiilor sindicale pentru ca ele sa-si poata realiza scopul si care, in opinia autorilor sesizarii, incalca art. 134 alin. (2) lit. a) si art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, Guvernul considera ca acestea nu aduc atingere textelor mentionate si, in plus, continutul lor concorda cu reglementarile internationale in materie.
    In sfarsit, in legatura cu critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 51 lit. b) din Legea sindicatelor, prin raportare la art. 41 alin. (2) si art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, se considera ca aceasta este neintemeiata, deoarece, "in masura in care in consiliile de administratie se discuta probleme de interes profesional, economic, social, cultural si sportiv, care tin de esenta organizatiilor sindicale", este necesara invitarea delegatilor alesi ai organizatiei de a participa la lucrari, iar instituirea contraventiei este o masura de protectie a salariatilor ce nu contravine protectiei proprietatii private. De asemenea, se arata ca sanctionarea contraventiei prevazute la art. 51 lit. b) din Legea sindicatelor nu este contrara nici art. 11 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care consacra libertatea de intrunire pasnica si libertatea de asociere, inclusiv dreptul de a constitui cu altii sindicate si de a se afilia la sindicate pentru apararea intereselor sale.

    CURTEA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate, punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) teza a doua, art. 8, 30 si ale art. 51 lit. b) din Legea sindicatelor, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine urmatoarele:
    Curtea a fost legal sesizata si este competenta, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale art. 2, 12 si 17 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa se pronunte asupra acestei sesizari de neconstitutionalitate.
    Obiectul sesizarii il constituie dispozitiile art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1), art. 8, 30 si in art. 51 lit. b) din Legea sindicatelor, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 1: "(1) Sindicatele, denumite in continuare organizatii sindicale, sunt constituite in scopul apararii drepturilor prevazute in legislatia nationala, in pactele, tratatele si conventiile internationale la care Romania este parte, precum si in contractele colective de munca si promovarii intereselor profesionale, economice, sociale, culturale si sportive ale membrilor acestora.
    (2) Organizatiile sindicale sunt independente fata de autoritatile publice, de partidele politice si de patronate.";
    - Art. 2 alin. (1): "Persoanele incadrate in munca si functionarii publici au dreptul sa constituie organizatii sindicale si sa adere la acestea. Persoanele care exercita potrivit legii o meserie sau o profesiune in mod independent, membrii cooperatori, agricultorii, precum si persoanele in curs de calificare au dreptul, fara nici o ingradire sau autorizare prealabila, sa adere la o organizatie sindicala.";
    - Art. 8: "Pot fi alesi in organele de conducere membri ai organizatiei sindicale care au capacitate de exercitiu deplina si nu executa pedeapsa complementara a interzicerii dreptului de a ocupa o functie sau de a exercita o profesiune de natura aceleia de care s-a folosit condamnatul pentru savarsirea infractiunii.";
    - Art. 30: "(1) Angajatorii au obligatia de a invita delegatii alesi ai organizatiilor sindicale reprezentative sa participe in consiliile de administratie la discutarea problemelor de interes profesional, economic, social, cultural sau sportiv.
    (2) In scopul apararii drepturilor si promovarii intereselor profesionale, economice, sociale, culturale sau sportive ale membrilor, organizatiile sindicale reprezentative vor primi de la angajatori sau de la organizatiile acestora informatiile necesare pentru negocierea contractelor colective de munca sau, dupa caz, pentru incheierea acordurilor privind raporturile de serviciu, in conditiile legii, precum si cele privind constituirea si folosirea fondurilor destinate imbunatatirii conditiilor la locul de munca, protectiei muncii si utilitatilor sociale, asigurarilor si protectiei sociale.
    (3) Hotararile consiliului de administratie sau ale altor organe asimilate acestora, privitoare la probleme de interes profesional, economic, social, cultural sau sportiv, vor fi comunicate in scris organizatiilor sindicale, in termen de 48 de ore de la data desfasurarii sedintei.";
    - Art. 51 lit. b): "incalcarea dispozitiilor art. 30 alin. (1), cu amenda de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei."
    In motivarea sesizarii de neconstitutionalitate se sustine ca aceste texte de lege incalca dispozitiile art. 9, 20, 37, art. 41 alin. (2), art. 49, art. 134 alin. (2) lit. a) si ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, care au urmatorul cuprins:
    - Art. 9: "Sindicatele se constituie si isi desfasoara activitatea potrivit cu statutele lor, in conditiile legii. Ele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor.";
    - Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia universala a drepturilor omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte.
    (2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale.";
    - Art. 37: "(1) Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate si in alte forme de asociere.
    (2) Partidele sau organizatiile care, prin scopurile ori prin activitatea lor, militeaza impotriva pluralismului politic, a principiilor statului de drept ori a suveranitatii, a integritatii sau a independentei Romaniei sunt neconstitutionale.
    (3) Nu pot face parte din partide politice judecatorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege organica.
    (4) Asociatiile cu caracter secret sunt interzise.";
    - Art. 41 alin. (2): "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor.";
    - Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
    - Art. 134 alin. (2) lit. a): "(2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;";
    - Art. 135 alin. (1) si (6): "(1) Statul ocroteste proprietatea.
    ...........................................................................
    (6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
    De asemenea, autorii sesizarii invoca si incalcarea dispozitiilor art. 10 din Conventia nr. 87 din 1948 privind libertatea sindicala si protectia dreptului sindical, adoptata de Organizatia Internationala a Muncii, ratificata de Romania prin Decretul nr. 213/1957, precum si ale art. 11 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, dispozitii avand urmatorul continut:
    - Art. 10 din Conventia nr. 87 din 1948 privind libertatea sindicala si protectia dreptului sindical: "In prezenta conventie, termenul de <<organizatie>> inseamna orice organizatie a lucratorilor sau a celor ce angajeaza care are drept scop sa promoveze si sa apere interesele lucratorilor sau ale celor ce angajeaza.";
    - Art. 11 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale: "Orice persoana are dreptul la libertatea de intrunire pasnica si la libertatea de asociere, inclusiv dreptul de a constitui cu altii sindicate si de a se afilia la sindicate pentru apararea intereselor sale."
    Examinand sesizarea de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
    In legatura cu critica privind neconstitutionalitatea art. 8 din lege ca urmare a eliminarii, in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului, a alin. (2) al acestui articol, Curtea Constitutionala nu este competenta sa se pronunte. Potrivit art. 144 lit. a) din Constitutie, coroborat cu prevederile art. 13 alin. (1) lit. A.a) si ale art. 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, Curtea se pronunta asupra constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea acestora. Controlul constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea lor, presupune controlul acestora in forma in care ele au fost adoptate de Parlament, iar nu a unui text ce nu a fost adoptat si care, in realitate, nu este un text de lege. Prin urmare, Curtea nu este competenta sa verifice, asa cum se solicita in sesizare, constitutionalitatea unui text care nu a fost adoptat de Parlament.
    Curtea retine, de asemenea, ca, in realitate, criticile de neconstitutionalitate referitoare la art. 1 din Legea sindicatelor vizeaza prevederile alin. (1) al articolului, iar cele privind art. 2 din aceeasi lege au in vedere dispozitiile alin. (2) teza a doua a textului. In consecinta, prin prezenta decizie Curtea urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii prevederilor art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) teza a doua, art. 30 si ale art. 50 lit. b) din Legea sindicatelor.
    I. Sesizarea vizeaza in primul rand dispozitiile art. 1 alin. (1) din Legea sindicatelor, a caror neconstitutionalitate consta, potrivit opiniei autorilor, in aceea ca extind scopul activitatii sindicatelor dincolo de limitele prevazute de Constitutie si de Conventia nr. 87 din 1948 privind libertatea sindicala si protectia dreptului sindical, adoptata de Organizatia Internationala a Muncii. Astfel, in timp ce prin art. 9 din Constitutie si prin art. 10 din Conventia nr. 87 din 1948, activitatea sindicala este limitata la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor, prin art. 1 alin. (1) din Legea sindicatelor, scopul pentru care sunt constituite aceste organizatii este extins si la drepturi de alta natura, cum ar fi: dreptul la viata si la integritate fizica si psihica, dreptul la informatie, dreptul la invatatura, dreptul de vot, dreptul de a fi ales, dreptul la mostenire, altfel spus, drepturi civile si politice ce nu pot face obiectul apararii lor de catre sindicate. Se considera ca modul in care este redactat art. 1 alin. (1) din lege poate conduce la legitimarea sindicatelor ca partide politice, ceea ce, potrivit practicii Comitetului pentru libertate sindicala al Biroului International al Muncii, este inadmisibil.
    Examinand critica formulata de autorii sesizarii, Curtea constata ca din continutul art. 1 alin. (1) din Legea sindicatelor nu rezulta ca scopul activitatii sindicatelor ar putea viza si alte drepturi decat cele prevazute de art. 9 din Constitutie si de art. 10 din Conventia nr. 87 din 1948 privind libertatea sindicala si protectia dreptului sindical, adoptata de Conferinta generala a Organizatiei Internationale a Muncii. Astfel, potrivit art. 9 din Constitutie, "Sindicatele se constituie si isi desfasoara activitatea potrivit cu statutele lor, in conditiile legii. Ele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor", iar conform art. 10 din conventie, "In prezenta conventie, termenul de <<organizatie>> inseamna orice organizatie a lucratorilor sau a celor ce angajeaza care are drept scop sa promoveze si sa apere interesele lucratorilor sau ale celor ce angajeaza". Scopul activitatii sindicatelor, prevazut de aceste dispozitii, nu este extins, asa cum sustin autorii sesizarii, prin art. 1 alin. (1) din lege, in conformitate cu care "Sindicatele, denumite in continuare organizatii sindicale, sunt constituite in scopul apararii drepturilor prevazute in legislatia nationala, in pactele, tratatele si conventiile internationale la care Romania este parte, precum si in contractele colective de munca si promovarii intereselor profesionale, economice, sociale, culturale si sportive ale membrilor acestora".
    Curtea constata ca textul de lege criticat defineste cu claritate scopul activitatii organizatiilor sindicale, prin raportare la "apararea drepturilor" si "promovarea intereselor profesionale, economice, sociale, culturale si sportive" ale membrilor acestora. Din faptul ca textul nominalizeaza izvoarele drepturilor a caror aparare formeaza scopul activitatii sindicatelor, si anume legislatia nationala, pactele, tratatele si conventiile internationale la care Romania este parte, precum si contractele colective de munca, nu se poate intelege ca legea are in vedere toate categoriile de drepturi prevazute in aceste acte normative sau, mai precis, si drepturile civile sau politice, care prin natura lor nu intra in limitele constitutionale ale activitatii sindicale.
    In acest sens Curtea observa ca scopul activitatii sindicale, definit generic in art. 1 alin. (1) din lege, este reafirmat in dispozitiile sectiunii a 5-a din aceasta, intitulata Atributiile organizatiilor sindicale, in care, la art. 28 alin. (1) si la art. 30 alin. (2), se precizeaza categoriile de drepturi pe care sindicatele sunt chemate sa le apere. Astfel, in conformitate cu art. 28 alin. (1), "Organizatiile sindicale apara drepturile membrilor lor ce decurg din legislatia muncii, statutele functionarilor publici, contractele colective de munca si contractele individuale de munca, precum si din acordurile privind raporturile de serviciu ale functionarilor publici [...]", iar art. 30 alin. (2) se refera expres la apararea "drepturilor si promovarea intereselor profesionale, economice, sociale, culturale sau sportive ale membrilor organizatiilor sindicale".
    Curtea mai constata ca nici din textele de lege citate si nici din vreun alt articol al Legii sindicatelor nu rezulta, asa cum sustin autorii sesizarii, ca organizatiile sindicale ar putea fi "legitimate ca partide politice" sau ca ar putea sa-si propuna ca obiectiv apararea si promovarea altor categorii de drepturi si interese ale salariatilor decat cele prevazute de art. 9 din Constitutie si de art. 10 din Conventia nr. 87 din 1948 a Organizatiei Internationale a Muncii. Fata de cele aratate, pe baza interpretarii sistematice a normelor mentionate, Curtea constata ca prevederile art. 1 alin. (1) din Legea sindicatelor sunt constitutionale.
    II. Cu referire la dispozitiile art. 2 alin. (1) teza a doua din Legea sindicatelor, autorii sesizarii sustin ca acestea incalca prevederile art. 37 si 49 din Constitutie, prin excluderea posibilitatii constituirii de organizatii sindicale de catre alte categorii de "lucratori" decat "persoanele incadrate in munca si functionarii publici". Astfel, potrivit art. 37 alin. (1) din Constitutie, "Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate si in alte forme de asociere", iar potrivit art. 9, "Sindicatele se constituie si isi desfasoara activitatea potrivit cu statutele lor, in conditiile legii. Ele contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor". De asemenea, potrivit Conventiei nr. 87 din 1948 a Organizatiei Internationale a Muncii, sindicatele sunt organizatii ale lucratorilor. Nici Constitutia si nici conventia nu limiteaza categoriile de cetateni, respectiv de lucratori, care se pot asocia in organizatii sindicale.
    Curtea constata ca in sistemul Constitutiei sindicatele constituie asociatii ale salariatilor, adica ale persoanelor care isi desfasoara activitatea profesionala in cadrul unor raporturi de munca. Aceeasi conceptie se desprinde din Conventia nr. 87 din 1948 a Organizatiei Internationale a Muncii, care la art. 2 si urmatoarele face distinctie intre "lucratori" si "cei care angajeaza", intre "organizatiile lucratorilor" si "organizatiile celor ce angajeaza", rezultand in mod evident ca in toate cazurile, deci si in cazul lucratorilor si in cazul "celor care angajeaza", conventia se refera la persoane care isi desfasoara activitatea in cadrul unor raporturi de munca. Asa fiind, raportand dispozitiile de lege criticate la dispozitiile invocate ca fiind incalcate, Curtea nu retine vreo contradictie intre acestea.
    Faptul ca prin prevederile art. 2 alin. (1) teza a doua din Legea sindicatelor nu se acorda si altor persoane decat cele aflate intr-un raport de munca dreptul de a constitui organizatii sindicale nu reprezinta o incalcare a dispozitiilor constitutionale si a normelor internationale mentionate, de vreme ce nici acestea nu prevad asemenea drepturi.
    Mai mult, Curtea constata ca, in spiritul si litera art. 37 alin. (1) din Constitutie, Legea sindicatelor, prin art. 2 alin. (1) teza a doua, in conformitate cu care "Persoanele care exercita potrivit legii o meserie sau o profesiune in mod independent, membrii cooperatori, agricultorii, precum si persoanele in curs de calificare", acorda persoanelor care nu-si desfasoara activitatea profesionala in cadrul unui raport de munca dreptul sa adere la o organizatie sindicala, "fara nici o ingradire sau autorizare prealabila". O asemenea prevedere de lege nu poate fi apreciata ca o restrangere a dreptului de asociere.
    Pentru aceleasi considerente Curtea constata ca prin dispozitiile legale criticate nu s-au incalcat nici prevederile art. 49 din Constitutie, in cauza nefiind vorba de restrangerea exercitiului unor drepturi.
    In consecinta, Curtea urmeaza sa respinga critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) teza a doua din Legea sindicatelor, constatand ca acest text este constitutional.
    III. In opinia autorilor sesizarii dispozitiile art. 30 din lege sunt neconstitutionale prin raportare la prevederile art. 41 alin. (2), art. 135 alin. (1) si (6) si ale art. 134 alin. (2) lit. a) din Legea fundamentala, referitoare la ocrotirea proprietatii private si la asigurarea protectiei concurentei loiale. Incalcarea ar consta in aceea ca, prin obligarea angajatorilor de a invita delegatii alesi ai organizatiilor sindicale reprezentative sa participe in consiliile de administratie la discutarea problemelor de interes economic, social, cultural sau sportiv, se confera posibilitatea imixtiunii oricarei persoane care are calitatea de reprezentant al sindicatului in administrarea proprietatii angajatorului si in conducerea propriilor afaceri.
    Examinand aceasta critica, Curtea retine ca dispozitiile art. 30 din lege reprezinta o modalitate de transpunere in legislatia interna a dispozitiilor art. 21 din Carta sociala europeana, revizuita, dispozitii prin care se stabileste dreptul lucratorilor la informare si consultare. In virtutea acestui drept lucratorii unei intreprinderi sau reprezentantii acestora urmeaza sa fie consultati, in timp util, asupra deciziilor propuse care sunt susceptibile de a afecta in mod substantial interesele lor si, in special, asupra celor care ar putea avea consecinte importante in privinta angajarii in intreprindere. Rezulta ca prin textele de lege ce fac obiectul sesizarii nu se aduce atingere dispozitiilor privind proprietatea privata, cuprinse in art. 41 alin. (2), art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, si nici celor referitoare la asigurarea protectiei concurentei loiale, cuprinse in art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
    IV. In sfarsit, autorii obiectiei de neconstitutionalitate considera ca dispozitiile art. 51 lit. b) din Legea sindicatelor, care prevad sanctionarea contraventionala a angajatorului care nu invita reprezentantii sindicatelor la consiliile de administratie, contravin prevederilor art. 41 alin. (2) si ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, prin aceea ca reprezinta o imixtiune in administrarea proprietatii.
    Pentru aceleasi considerente care impiedica admiterea criticii de neconstitutionalitate a prevederilor art. 30 din lege si aceasta urmeaza sa fie respinsa. Asa cum s-a retinut in cele expuse mai sus, participarea reprezentantilor sindicatelor la consiliile de administratie are drept scop informarea si consultarea lucratorilor intreprinderii, care insa nu participa la vot si, pe aceasta cale, la administrarea proprietatii. In consecinta, instituirea prin textul atacat a sanctiunii contraventionale nu este contrara art. 41 alin. (2) si art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, care consacra ocrotirea proprietatii private, care este inviolabila, in conditiile legii.

    Fata de considerentele expuse in cele de mai sus, avand in vedere dispozitiile art. 9, 20, 37, art. 41 alin. (2), art. 49, art. 135 alin. (1) si (6) si ale art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale art. 2 alin. (3), ale art. 13 alin. (1) lit. A.a), ale art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, cu majoritate de voturi,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Constata ca prevederile art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) teza a doua, art. 30 si ale art. 50 lit. b) din Legea sindicatelor, adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta comuna din 9 decembrie 2002, sunt constitutionale.
    Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Definitiva si obligatorie.
    Dezbaterea a avut loc la data de 23 ianuarie 2003 si la aceasta au participat: Nicolae Popa, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu si Ioan Vida, judecatori.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 25/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 25 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 25/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu