Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 25 din 12 ianuarie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2) - (4) si art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, precum si a ordonantei, in ansamblul ei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 148 din 16 februarie 2006



     Ioan Vida          - presedinte

     Aspazia Cojocaru   - judecator

     Nicolae Cochinescu - judecator

     Constantin Doldur  - judecator

     Acsinte Gaspar     - judecator

     Kozsokar Gabor     - judecator

     Petre Ninosu       - judecator

     Ion Predescu       - judecator

     Florentina Balta   - procuror

     Benke Karoly       - magistrat-asistent

     Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, in ansamblul sau, si a art. 8 alin. (2) din aceeasi ordonanta, exceptie ridicata de Constantin Musceleanu in Dosarul nr. 8.729/2005 al Judecatoriei Botosani.

     La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.

     Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 834D/2005, avand ca obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Tectona" - S.R.L. Targu-Mures in Dosarul nr. 3.343/2005 al Tribunalului Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ, si nr. 873D/2005, avand ca obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2) si art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Maria Onescu si Iovita Onescu in Dosarul nr. 4.629/2005 al Judecatoriei Deva.

     La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.

     Curtea, avand in vedere ca exista o stransa legatura intre obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate in dosarele de mai sus, pune in discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.

     Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.

     Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, pentru o mai buna administrare a justitiei, dispune conexarea dosarelor nr. 834D/2005 si nr. 873D/2005 la Dosarul nr. 828D/2005, care este primul inregistrat.

     Cauza se afla in stare de judecata.

     Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocand in acest sens jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.

     CURTEA,

avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:

     Prin incheierile din 28 octombrie 2005, 3 noiembrie 2005 si 10 noiembrie 2005, pronuntate in dosarele nr. 8.729/2005, nr. 3.343/2005 si nr. 4.629/2005 ale Judecatoriei Botosani, Tribunalului Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ si, respectiv, Judecatoriei Deva, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, in ansamblul sau, si a art. 8 alin. (2) din aceeasi ordonanta, exceptie ridicata de Constantin Musceleanu, cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Tectona" - S.R.L. Targu-Mures, precum si cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2) si art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Maria Onescu si Iovita Onescu. Exceptiile au fost formulate de acesti autori in cauze avand ca obiect solutionarea cererilor de anulare a unor ordonante privind somatii de plata emise impotriva lor.

     In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca prevederile legale criticate contravin textelor constitutionale ale art. 1 alin. (3), ale art. 16 alin. (1), ale art. 20 alin. (2), ale art. 21, ale art. 44, ale art. 53 alin. (2) si ale art. 136 alin. (4) si (5), intrucat cererea de anulare este solutionata de catre aceeasi instanta care a solutionat si fondul cererii.

     Pe langa aceasta critica generala existenta in cele trei dosare supuse analizei Curtii, in Dosarul Curtii Constitutionale nr. 873D/2005, autorii exceptiei apreciaza ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 permit instantei de judecata sa solutioneze o cauza fara a-si exercita obligatia de aflare a adevarului. In consecinta, posibilitatea solutionarii cererii creditorului numai pe baza actelor depuse impiedica exercitarea dreptului la aparare si realizarea unui proces echitabil. Se considera ca sunt incalcate si prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In optica acestora, pe de o parte, prin restrictionarea dreptului debitorului de a formula aparari de fond decat in anumite conditii se limiteaza dreptul la aparare, iar, pe de alta parte, prin acordarea acestei posibilitati, in anumite conditii, doar pe calea contestatiei la executare se incalca principiul securitatii raporturilor juridice.

     Judecatoria Botosani, Tribunalul Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ si Judecatoria Deva apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata.

     Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

     Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata.

     Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

     CURTEA,

examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

     Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

     Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, in ansamblu, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 295/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002, si, in special, cele ale art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2) - (4) si ale art. 8 alin. (2) din aceeasi ordonanta. Totodata, Curtea retine ca in dosarele nr. 828D/2005 si nr. 873D/2005 autorii exceptiilor au contestat si constitutionalitatea dispozitiilor art. 4 alin. (2) - (4), respectiv ale art. 4 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, fara ca instanta sa se pronunte cu privire la acestea.

     Dispozitiile din ordonanta criticate in mod special au urmatorul cuprins:

     - Art. 1 alin. (1): "Procedura somatiei de plata se desfasoara, la cererea creditorului, in scopul realizarii de bunavoie sau prin executare silita a creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezinta obligatii de plata a unor sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un inscris ori determinate potrivit unui statut, regulament sau altui inscris, insusit de parti prin semnatura ori in alt mod admis de lege si care atesta drepturi si obligatii privind executarea anumitor servicii, lucrari sau orice alte prestatii.";

     - Art. 4 alin. (2) - (4): "(2) In toate cazurile, pentru solutionarea cererii, judecatorul dispune citarea partilor, potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila referitoare la pricinile urgente, pentru explicatii si lamuriri, precum si pentru a starui in efectuarea platii sumei datorate de debitor ori pentru intelegerea partilor asupra modalitatilor de plata.

     (3) La citatia pentru debitor se vor anexa in copie cererea creditorului si actele depuse de acesta in sustinerea cererii.

     (4) In citatie se va face mentiunea ca pana cel mai tarziu in ziua fixata pentru infatisare debitorul poate sa depuna intampinare, precum si actele ce pot contribui la solutionarea cererii.";

     - Art. 8 alin. (2): "Cererea in anulare se solutioneaza de catre instanta competenta pentru judecarea fondului cauzei in prima instanta."

     Textele constitutionale invocate expres in sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 1 alin. (3) privind statul roman, ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea in drepturi, ale art. 20 alin. (2) referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, ale art. 21 privind accesul liber la justitie, ale art. 44 privind dreptul de proprietate privata, ale art. 53 alin. (2) privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati si ale art. 136 alin. (4) si (5) privind proprietatea.

     Totodata, in sustinerea exceptiei sunt invocate si prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care se refera la dreptul la un proces echitabil si solutionat intr-un termen rezonabil.

     Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:

     In esenta, se apreciaza ca posibilitatea solutionarii cererii privind somatia de plata numai pe baza actelor depuse de parti incalca principiile constitutionale ale egalitatii in drepturi, ale accesului liber la justitie, ale dreptului la aparare, precum si textele constitutionale referitoare la dreptul de proprietate privata. Totodata, se mai sustine ca, in cadrul procedurii somatiei de plata, solutionarea cererii in anulare de catre aceeasi instanta care a emis ordonanta privind somatia de plata contravine prevederilor art. 21 alin. (3) din Constitutie, respectiv celor ale art. 6 paragraful 1 teza intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.

     In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, in ansamblu, Curtea constata ca aceasta a mai format obiect al controlului de constitutionalitate, inclusiv sub aspectele avute in vedere in prezentul dosar.

     Astfel, prin Decizia nr. 434 din 18 noiembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie 2004, Curtea a statuat ca Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 instituie o procedura speciala si accelerata, derogatorie de la normele procedurii civile, pentru a asigura recuperarea intr-un timp cat mai scurt a creantelor, ceea ce a si determinat limitarea mijloacelor de proba, utilizabile in prima faza la inscrisuri, completate cu explicatiile si lamuririle date de parti. Cu acelasi prilej, s-a stabilit ca aceasta limitare este deopotriva valabila pentru ambele parti, ele avand conditii identice pentru exercitarea dreptului la aparare. In acest sens, Curtea s-a mai pronuntat si prin deciziile nr. 348 din 18 septembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 847 din 27 noiembrie 2003, si nr. 447 din 26 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 5 ianuarie 2005.

     Totodata, prin Decizia nr. 280 din 1 iulie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 565 din 6 august 2003, Curtea a statuat ca mijloacele procedurale puse la indemana partilor difera fata de dreptul comun tocmai datorita caracterului special al procedurii, fara ca prin aceasta sa se instituie vreo discriminare si fara ca una dintre parti sa fie privilegiata, iar cealalta, dezavantajata. Prin aceeasi decizie Curtea a stabilit, prin prisma acestor considerente si avand in vedere garantiile procesuale de care se bucura partile, ca nu sunt incalcate prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.

     Curtea retine ca aceste considerente, cu privire la critica de ansamblu a ordonantei, pun in evidenta si constitutionalitatea dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, care definesc caracterul special al procedurii.

     Cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 4 alin. (2) - (4) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, in raport cu o critica similara, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 434 din 18 noiembrie 2003, prilej cu care a constatat constitutionalitatea acestor dispozitii legale.

     Curtea constata, de asemenea, ca dispozitiile art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 au mai fost supuse controlului de constitutionalitate in raport cu aceleasi texte din Constitutie invocate ca si in cauza de fata, prilej cu care s-a constatat constitutionalitatea textului de lege criticat. Astfel, Curtea, prin Decizia nr. 447 din 26 octombrie 2004, a stabilit ca specificul domeniului supus reglementarii a impus adoptarea unor solutii diferite fata de cele din dreptul comun.

     Totodata, Curtea, prin Decizia nr. 505 din 16 noiembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 44 din 13 ianuarie 2005, a statuat ca reglementarea legala dedusa controlului instantei de contencios constitutional constituie o garantie a aplicarii principiului prevazut de art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, privind judecarea unei cauze in mod echitabil si intr-un termen rezonabil, fiind de natura sa inlature abuzurile din partea partilor, prin care s-ar tinde la tergiversarea nejustificata a solutionarii unui proces.

     Neexistand elemente noi, de natura sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii, considerentele si solutiile deciziilor mentionate isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.

     Curtea constata ca dispozitiile constitutionale referitoare la dreptul de proprietate privata, invocate in sustinerea exceptiei, nu au incidenta in cauza, avand in vedere ca procedura somatiei de plata este o procedura speciala pentru neindeplinirea unei obligatii din partea debitorului si nu pune in discutie vreo restrangere a dreptului de proprietate privata a debitorului.

     Totodata, Curtea retine ca dispozitiile constitutionale ale art. 136 alin. (4), invocate intr-unul dintre dosare, nu sunt relevante in solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate, acestea referindu-se in mod exclusiv la inalienabilitatea proprietatii publice si la posibilitatea ca aceste bunuri sa fie date in administrare, inchiriate, concesionate ori date in folosinta gratuita.

     Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

     CURTEA CONSTITUTIONALA

     In numele legii

     DECIDE:

     Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (2) - (4) si ale art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, precum si a ordonantei in ansamblu, exceptie ridicata de Constantin Musceleanu in Dosarul nr. 8.729/2005 al Judecatoriei Botosani, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Tectona" - S.R.L. Targu-Mures in Dosarul nr. 3.343/2005 al Tribunalului Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ, si exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2) si (4) si art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Maria Onescu si Iovita Onescu in Dosarul nr. 4.629/2005 al Judecatoriei Deva.

     Definitiva si general obligatorie.

     Pronuntata in sedinta publica din data de 12 ianuarie 2006.

     PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

     prof. univ. dr. IOAN VIDA

     Magistrat-asistent,

     Benke Karoly

    


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 25/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 25 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 25/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu