DECIZIE Nr. 249 din 23 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea
societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apa
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 97 din 26 februarie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
198/1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare
terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, exceptie
ridicata de Societatea de Investitii Financiare Banat-Crisana in Dosarul nr.
351/2000 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si de contencios
administrativ, avand ca parti pe autorul exceptiei si Societatea Comerciala
"Arno" - S.A. din Arad.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind
neintemeiata, avand in vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 mai 2000, pronuntata in Dosarul nr. 351/2000,
Tribunalul Arad - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, exceptie ridicata de Societatea
de Investitii Financiare Banat-Crisana.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prin reglementarile cuprinse in ordonanta de urgenta criticata Guvernul a
dispus in mod abuziv ca terenurile agricole sa fie scoase din capitalul social
al societatilor comerciale, astfel ca a fost incalcat dreptul sau de
proprietate asupra actiunilor, drept protejat de art. 41 din Constitutie.
Totodata autorul exceptiei sustine ca prin Hotararea Guvernului nr. 746/1991 a
dobandit in proprietate actiuni aferente valorii terenurilor agricole, iar
conform art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 s-a
dispus scoaterea acestor terenuri din capitalul social, ceea ce ii produce un
prejudiciu prin diminuarea numarului actiunilor la Societatea Comerciala "Arno"
- S.A. din Arad. In acest mod se considera ca a fost incalcat art. 41 alin. (2)
din Constitutie.
Tribunalul Arad - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, considera ca exceptia este neintemeiata, intrucat
procedura de reducere a capitalului social al societatii comerciale a urmat
dispozitiile art. 202 pct. 2 lit. b) din Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, fiind dispusa legal prin hotararea adunarii generale a actionarilor
societatii comerciale. De asemenea, instanta de judecata face referire la
dispozitiile art. 3 si 4 din Hotararea Guvernului nr. 746/1991, precum si la
prevederile art. 25 din Legea nr. 16/1994, din care rezulta, in opinia sa, ca
textul criticat pentru neconstitutionalitate "este in concordanta cu
stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole in favoarea
proprietarilor persoane fizice" si deci cu prevederile Constitutiei, care
ocrotesc dreptul de proprietate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta nr. 198/1999 este
neintemeiata, intrucat aceste dispozitii nu aduc atingere dreptului de
proprietate privata, garantat de art. 41 din Legea fundamentala. Se mentioneaza
in continuare ca Hotararea Guvernului nr. 746/1991 privind stabilirea valorii
de patrimoniu a terenurilor agricole in vederea aplicarii art. 36 si 38 din
Legea fondului funciar nr. 18/1991, invocata de reclamanta in sustinerea
exceptiei, "cuprinde dispozitii privind majorarea capitalului social al
societatilor comerciale agricole cu valoarea terenurilor aflate in proprietatea
acestora". In consecinta, "aceste dispozitii nu pot constitui temeiul
legal pentru majorarea capitalului social al societatilor comerciale agricole,
foste intreprinderi agricole de stat, cu valoarea terenurilor agricole aflate
in exploatarea acestora, a caror situatie juridica nu a fost clarificata".
De asemenea, cu privire la aceste terenuri, "Legea privatizarii
societatilor comerciale nr. 58/1991 prevede, la art. 75, ca din masa
capitalului social al societatii comerciale supus distribuirii catre Fondul
Proprietatii Private (reorganizat si transformat in societati de investitii
financiare) si Fondul Proprietatii de Stat se exclude capitalul aferent
actiunilor emise in conditiile prevazute la art. 36 din Legea fondului funciar
nr. 18/1991". In concluzie, considera Guvernul, "nici valoarea
terenurilor agricole apartinand persoanelor fizice carora li s-a stabilit
calitatea de actionar in temeiul art. 36 si 38 din Legea nr. 18/1991 nu a fost
inclusa in capitalul supus distribuirii catre Fondul Proprietatii de Stat si
Fondul Proprietatii Private".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 607 din 13 decembrie 1999, care au urmatorul
cuprins: "Terenurile agricole si terenurile aflate permanent sub luciu de
apa nu fac parte din capitalul social al societatilor comerciale prevazute la
art. 1 si 2."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca textul criticat
contravine prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, dar, analizand
continutul motivarii, Curtea constata ca in realitate s-a avut in vedere
incalcarea numai a prevederilor alin. (2) teza intai din art. 41, potrivit
carora "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent
de titular".
Examinand prevederile ordonantei criticate pentru neconstitutionalitate si
dispozitia constitutionala invocata, Curtea retine ca intre aceste texte nu
exista nici o contradictie. De altfel, art. 3 alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 198/1999 nu cuprinde propriu-zis o dispozitie, o norma
de conduita, ci din formularea sa rezulta ca se face o constatare in sensul
clarificarii situatiei terenurilor agricole si a terenurilor aflate permanent
sub luciu de apa, stabilindu-se ca acestea "[...] nu fac parte din
capitalul social al societatilor comerciale prevazute la art. 1 si 2". De
aceea nu se poate sustine ca textul criticat incalca dreptul de proprietate al
autorului exceptiei, care in realitate nici nu a avut un drept de proprietate
asupra terenurilor respective. Acesta nu detine un drept de proprietate asupra
bunurilor societatii comerciale, ci doar actiuni care ii confera un drept de
creanta asupra patrimoniului societatii respective.
Analizand textul criticat pentru neconstitutionalitate, Curtea constata ca
acesta se integreaza intr-un context legislativ care nu a stabilit existenta
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si asupra celor aflate sub
luciu de apa in favoarea societatilor comerciale care le exploatau, in mare
parte, tocmai datorita necesitatii de a se clarifica situatia juridica a
acestor terenuri, in perspectiva masurilor reparatorii avute in vedere de
legiuitor inca de la inceput.
Astfel, din examinarea actelor normative care, succesiv, au cuprins
reglementari privind situatia juridica a terenurilor agricole si a celor aflate
sub luciu de apa, Curtea observa ca aceste terenuri nu au fost, in mod legal,
incluse in capitalul social al societatilor comerciale agricole.
Chiar daca Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de
stat ca regii autonome si societati comerciale, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 8 august 1990, a prevazut ca "Bunurile
din patrimoniul societatilor comerciale sunt proprietatea acestora, cu exceptia
celor dobandite cu alt titlu", aceasta dispozitie legala nu poate fi
disociata, in ceea ce priveste situatia terenurilor agricole si a celor aflate
sub luciu de apa, de reglementarile speciale intervenite dupa anul 1989 pentru
clarificarea complexei probleme a situatiei juridice a acestor terenuri. In
acest sens, prin Legea nr. 9/1990 privind interzicerea temporara a instrainarii
terenurilor prin acte intre vii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 95 din 1 august 1990, se stabilise deja ca "pana la
adoptarea unei noi reglementari legale privind regimul fondului funciar se
interzice instrainarea, prin acte intre vii, a terenurilor de orice fel,
situate inauntrul sau in afara localitatilor".
Ulterior, prin Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, s-a reglementat
situatia terenurilor aflate in intravilanul si extravilanul localitatilor,
inclusiv a celor agricole, prevazandu-se si posibilitatea instrainarii acestora
prin acte juridice intre vii, conditionat de exercitarea dreptului de
preemtiune al statului prin Agentia pentru Dezvoltare si Amenajare Rurala, care
insa nu s-a mai infiintat. Aceasta lege este inca in curs de aplicare, in
conditiile in care a intervenit si Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
8, din 12 ianuarie 2000. De altfel, unele dispozitii ale Legii nr. 1/2000
privesc in mod direct reconstituirea dreptului de proprietate al vechilor
proprietari pe terenuri "aflate in patrimoniul societatilor comerciale pe
actiuni cu profil agricol sau al altor societati comerciale care au in
patrimoniu terenuri agricole". De asemenea, art. 18 din Legea nr. 1/2000
prevede in mod explicit ca "Terenurile agricole aflate in patrimoniul
societatilor comerciale cu profil agricol si in administrarea regiilor autonome
si a societatilor nationale cu profil agricol, dupa restituirea in natura in
conformitate cu dispozitiile art. 8 si ale art. 14 - 16 din prezenta lege,
raman proprietate privata a statului", terenurile respective continuand sa
fie in "exploatarea societatilor comerciale pe actiuni si a regiilor
autonome si societatilor nationale cu profil agricol in patrimoniul carora se
afla si se evidentiaza ca atare in cadastrul agricol".
In afara acestor acte normative, care privesc direct situatia juridica a
terenurilor detinute de societatile comerciale, sunt concludente, de asemenea,
si dispozitiile Legii arendarii nr. 16/1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 91 din 7 aprilie 1994, conform carora fostilor
proprietari de terenuri agricole, actionari ai societatilor comerciale
agricole, li s-a permis sa opteze pentru a deveni locatori, dar in urma
modificarilor aduse acestor prevederi prin Legea nr. 58/1995 pentru modificarea
si completarea art. 25 din Legea arendarii nr. 16/1994, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 124 din 21 iunie 1995, si prin Legea nr.
65/1998 pentru modificarea si completarea Legii arendarii nr. 16/1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 126 din 26 martie
1998, s-a reglementat dreptul lor de a-si redobandi terenurile in natura. De
asemenea, prin Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridica a terenurilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 102 din 4 martie
1998, a devenit posibila instrainarea prin acte intre vii a terenurilor
proprietate privata, indiferent de titularul lor.
Este relevant totodata ca art. 75 din Legea nr. 58/1991 cu privire la
privatizarea societatilor comerciale, in prezent abrogata, preciza, referitor
la capitalul social al societatilor comerciale aferent actiunilor emise in
conditiile prevazute la art. 36 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 (text
care se referea tocmai la beneficiarii masurilor reparatorii dispuse prin
aceasta lege, ale caror terenuri se aflau in administrarea unitatilor agricole de
stat), ca acesta se exclude din masa capitalului supus distribuirii catre
Fondurile Proprietatii Private (antecesoare ale Societatilor de Investitii
Financiare, dintre care se numara si autorul exceptiei) si Fondul Proprietatii
de Stat. Pe de alta parte, conform Legii nr. 58/1991, actiunile corespunzatoare
capitalului social al fiecarei societati comerciale au fost repartizate
procentual intre Fondul Proprietatii de Stat si fostele fonduri ale
proprietatii private, transformate ulterior in societati de investitii
financiare, acest raport ramanand neschimbat si in conditiile aplicarii
ordonantei criticate pentru neconstitutionalitate.
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
198/1999, stabilind prin Decizia nr. 206 din 17 octombrie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 653 din 13 decembrie 2000 ca
acestea sunt constitutionale.
Intrucat in cauza nu au intervenit elemente noi, de natura sa modifice
aceasta jurisprudenta, Curtea urmeaza sa respinga exceptia.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. 4
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999, exceptie ridicata de Societatea
de Investitii Financiare Banat-Crisana in Dosarul nr. 351/2000 al Tribunalului
Arad - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta