DECIZIE Nr.
248 din 6 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 273 din 7 aprilie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicată de Casa Judeţeană de
Pensii Maramureş în Dosarul nr. 3.161/100/2007 al Tribunalului Maramureş -
Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea dispune să se facă apelul şi în dosarele nr.
1.441 D/2007, nr. 1.442D/2007 şi nr. 1.779D/2007, având ca obiect excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 106 alin. (2) din Legea nr.
128/1997, excepţie ridicată de Casa Judeţeană de Pensii Maramureş în dosarele
nr. 3.160/100/2007, nr. 3.153/100/2007, respectiv nr. 4.262/100/2007 ale
Tribunalului Maramureş - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a
Dosarelor nr. 1.440D/2007, nr. 1.441 D/2007, nr. 1.442D/2007 şi nr.
1.779D/2007, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului
Public nu se opune conexării dosarelor.
Curtea, deliberând, în temeiul art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarelor nr. 1.441 D/2007, nr.
1.442D/2007 şi nr. 1.779D/2007 la Dosarul nr. 1.440D/2007, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, sens în care
arată că textul de lege criticat se aplică tuturor persoanelor aflate în
ipoteza normei, fără privilegii sau discriminări.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin Incheierile din 1 octombrie 2007 şi 26 noiembrie
2007, pronunţate în Dosarele nr. 3.161/100/2007, nr. 3.160/100/2007, nr.
3.153/100/2007 şi nr. 4.262/100/2007, Tribunalul Maramureş - Secţia civilă a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic. Excepţia
a fost ridicată de Casa Judeţeană de Pensii Maramureş cu prilejul soluţionării
unor cauze civile având ca obiect drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textul de lege criticat
este contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât prevede
un cuantum al ajutorului de deces mai mare decât cel reglementat prin Legea nr.
19/2000, astfel că se instituie un privilegiu în raport cu ceilalţi asiguraţi
din sistemul public de pensii.
Tribunalul Maramureş - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. In
acest sens, arată că acordarea unui ajutor în caz de deces al cadrului didactic
la nivelul a cinci salarii nu reprezintă o discriminare, dar, impunându-se ca
plata acestui ajutor să se facă din bugetul asigurărilor sociale de stat,
constituie o discriminare pentru toţi ceilalţi angajaţi care desfăşoară o
activitate în baza unui raport de muncă, întrucât fondul asigurărilor sociale
de stat se constituie în baza Legii nr. 19/2000 din contribuţiile datorate de
persoanele prevăzute la art. 5 din lege.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, arată că
tratamentul juridic diferenţiat este justificat, fiind instituit de legiuitor
în considerarea situaţiei diferite în care se află personalul didactic faţă de
alte categorii de persoane. Totodată, atât timp cât reglementarea dedusă
controlului de constituţionalitate se aplică tuturor celor aflaţi în situaţia
prevăzută de ipoteza normei legale, fără nicio discriminare pe considerente
arbitrare, critica cu privire la încălcarea dispoziţiilor art. 16 din
Constituţia României nu este întemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 sunt constituţionale.
In acest sens, arată că principiul egalităţii în drepturi nu presupune
uniformitate şi se aplică la situaţii egale, iar în cazul situaţiilor diferite
în care se află anumite categorii de cetăţeni se justifică soluţii legislative
diferite, fără a fi considerate ca fiind discriminatorii.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 158 din 16 iulie
1997, dispoziţii potrivit cărora, „In caz de deces al unui cadru didactic
sau didactic auxiliar, cuantumul ajutorului acordat celor îndreptăţiţi este de
cinci salarii ale persoanei decedate, din bugetul asigurărilor sociale".
Autorul excepţiei consideră că textul de lege criticat
este contrar art. 16 alin. (1) din Constituţie care consacră egalitatea
cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi
discriminări.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 reglementează cuantumul
ajutorului de deces acordat celor îndreptăţiţi în cazul decesului unui cadru
didactic sau didactic auxiliar, drept ce face parte din categoria drepturilor
de asigurări sociale. Potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, „Cetăţenii
au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistenţă medicală
în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurări
sociale publice sau private, prevăzute de lege". Astfel, legiuitorul este în drept să
stabilească conţinutul, condiţiile şi limitele acordării acestui drept, putând
ca, în considerarea unor situaţii obiectiv diferite, să instituie un tratament juridic diferenţiat, fără a
contraveni astfel dispoziţiilor constituţionale ce consacră egalitatea în
drepturi a cetăţenilor. In acest sens, în acord cu cele statuate în mod
constant în jurisprudenţa sa, Curtea reţine că principiul egalităţii în
drepturi nu înseamnă omogenitate, situaţii de fapt obiectiv diferite
justificând instituirea unui tratament juridic diferenţiat.
In situaţia supusă examinării, Curtea constată că
legiuitorul a reglementat, într-adevăr, un regim juridic diferit sub aspectul
cuantumului ajutorului de deces în cazul cadrelor didactice în raport cu
categoriile socio-profesionale care se supun prevederilor Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. Curtea apreciază însă că această
diferenţă de tratament se sprijină pe considerentele pe care le-a avut în
vedere legiuitorul pornind de la complexitatea, responsabilitatea şi importanţa
pentru societate a activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar. De
altfel, după cum arăta chiar autorul excepţiei în motivarea sa, cuantumul
ajutorului de deces este diferit faţă de cel stabilit prin Legea nr. 19/2000 şi
în cazul altor categorii socio-profesionale, aşa cum sunt funcţionarii publici
sau judecătorii şi procurorii.
Având în vedere aceste considerente,
Curtea reţine că textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor
constituţionale care consacră egalitatea în drepturi.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin.( 4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, excepţie ridicată de Casa Judeţeană de Pensii Maramureş
în Dosarele nr. 3.161/100/2007, nr. 3.160/100/2007, nr. 3.153/100/2007 şi nr.
4.262/100/2007 ale Tribunalului Maramureş- Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 martie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea