DECIZIE Nr. 247 din 17 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2
alin. 3 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 767 din 22 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Conserve Mures" - S.A. din Targu
Mures in Dosarul nr. 5.212/2001 al Judecatoriei Targu Mures.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca, potrivit dispozitiilor art. 114 din Legea
fundamentala, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta in domenii care fac
obiectul legilor organice, cu respectarea conditiei referitoare la existenta
unui caz exceptional. De altfel, prin Decizia nr. 177 din 18 iunie 2002, Curtea
Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 august 2001, pronuntata in Dosarul nr. 5.212/2001, Judecatoria
Targu Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura
civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Conserve Mures" -
S.A. din Targu Mures.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul legal
criticat contravine dispozitiilor constitutionale ale art. 58 si art. 72 alin.
(3), intrucat prin ordonanta de urgenta nu poate fi modificata o lege organica,
in speta, Codul de procedura civila. In acelasi timp se apreciaza ca au fost
incalcate dispozitiile art. 114 alin. (4) din Constitutie, deoarece "in
situatia data nu exista o situatie exceptionala", pentru a se putea adopta
o ordonanta de urgenta. Pe de alta parte, se sustine ca prevederile legale
criticate sunt contrare si dispozitiilor art. 125 din Constitutie, intrucat
textul criticat "confera organelor executionale putere jurisdictionala,
creand posibilitatea introducerii unui plus petita la ceea ce cuprinde titlul
executoriu dat". De asemenea, autorul exceptiei arata ca sunt incalcate si
dispozitiile constitutionale ale art. 16, privind egalitatea in fata legii, ale
art. 21, privind accesul la justitie si ale art. 24, privind dreptul la
aparare, intrucat textul criticat da "posibilitatea modificarii unei
hotarari judecatoresti definitive si irevocabile ce are putere de lucru
judecat, acordandu-se partilor mai mult decat s-a cerut sau altceva decat ceea
ce s-a cerut prin cererea de chemare in judecata".
Judecatoria Targu Mures considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca, prin determinarea pierderii suferite de creditor ca
urmare a neexecutarii obligatiei debitorului rezultand prin devalorizarea
monedei nationale, in faza executarii silite "nu se incalca dreptul la
aparare al debitorului cu privire la modul de calcul al acestei pierderi
suferite de creditor, intrucat debitorul are deschisa calea contestatiei la
executare [...]".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia formulata este
neintemeiata. Referindu-se la jurisprudenta Curtii Constitutionale, arata ca
"dispozitiile Codului de procedura civila nu se refera la un domeniu care
face obiectul de reglementare al legilor organice, domenii prevazute in mod
expres si limitativ in art. 72 alin. (3) din Constitutie". Pe de alta
parte, se arata ca "din interpretarea sistematica a dispozitiilor art. 114
din Legea fundamentala reiese ca Guvernul poate adopta ordonante de urgenta in
domenii care fac obiectul legilor organice, cu respectarea conditiei
referitoare la existenta unui caz exceptional".
De asemenea, in punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se
apreciaza ca "prevederile art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura
civila, cu modificarile si completarile ulterioare, nu incalca dreptul
constitutional la aparare si nici principiul egalitatii in drepturi a
cetatenilor". In acest sens se precizeaza ca "alin. 3 al art. 371^2
reglementeaza posibilitatea organului de executare de a actualiza valoarea obligatiei
stabilita in bani, consfintita printr-o hotarare judecatoreasca supusa
executarii". Cu referire la incalcarea dreptului la aparare, potrivit
acestui punct de vedere, se apreciaza ca sustinerea este neintemeiata, intrucat
partea interesata poate introduce contestatie la executare, conform
prevederilor sectiunii a VI-a "Contestatia la executare" din
capitolul I al Cartii a V-a din Codul de procedura civila (art. 400). Se
considera, totodata, ca nici dispozitiile art. 125 din Constitutie nu sunt
incalcate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In esenta, argumentele aduse in sprijinul acestui punct de vedere sunt
urmatoarele:
- Textul de lege criticat "reprezinta o reglementare menita sa
simplifice desfasurarea procesului civil in aceasta faza a executarii silite si
sa asigure o mai mare celeritate. [...]". Actualizarea valorii obligatiei
stabilite in bani in functie de cursul monedei in care se face plata, potrivit
reglementarii actuale criticate, nu reprezinta, in opinia Guvernului, "un
act care sa justifice parcurgerea din nou a fazei judecatii, ci o operatiune
tehnica care poate fi realizata fara dificultate de organul de executare".
In consecinta, Guvernul considera ca nu sunt incalcate dispozitiile art. 125
din Constitutie.
- Referitor la invocarea incalcarii principiului egalitatii prevazut de
art. 16 din Constitutie, se apreciaza ca textul criticat nu creeaza
discriminari intre cetateni pe criteriile prevazute de art. 4 alin. (2) din
Constitutie, cat si de art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale. "Norma cuprinsa in textul de lege criticat
este aplicabila tuturor cauzelor de acest fel, precum si tuturor partilor din
aceste cauze, in egala masura".
- In legatura cu adoptarea prin ordonanta de urgenta a dispozitiilor
criticate din Codul de procedura civila, Guvernul arata, in esenta, ca,
potrivit Constitutiei, normele de competenta si cele de procedura nu formeaza
obiectul legilor organice, iar, pe de alta parte, ordonantele de urgenta nu
sunt limitate la domeniul legilor ordinare. In ceea ce priveste existenta
"cazului exceptional" care justifica adoptarea ordonantei de urgenta
de catre Guvern, se arata ca acesta a fost determinat "de necesitatea
adoptarii unor masuri imediate, ca urmare a unor disfunctionalitati serioase in
infaptuirea actului de justitie, date in special de supraaglomerarea
activitatii instantelor judecatoresti, numarul cauzelor aflate pe rolul
acestora fiind in continua crestere, comparativ cu numarul judecatorilor si al
personalului implicat in aceasta activitate". Totodata, adoptarea
ordonantei de urgenta a fost determinata si de "necesitatea corectarii
imediate a necorelarilor dispozitiilor Ordonantei de urgenta nr. 138/2000, fata
de cerintele practicii si evolutiei legislatiei".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca autorul
exceptiei a indicat in mod gresit in memoriul sau, ca obiect al exceptiei,
dispozitiile art. 371^2 alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
59/2001, desi acest act normativ are un singur articol. In realitate, din
continutul notelor scrise aflate la dosar si al incheierii de sesizare rezulta
ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila, introduse prin pct. 31 al
articolului unic al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 59 din 25 aprilie
2001 privind modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
138/2000 pentru modificarea si completarea Codului de procedura civila,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 27 aprilie
2001, dispozitii care au urmatorul continut: "Daca titlul executoriu
contine suficiente criterii in functie de care organul de executare poate
actualiza valoarea obligatiei stabilite in bani, indiferent de natura ei, se va
proceda si la actualizarea ei. In cazul in care titlul executoriu nu contine
nici un criteriu, organul de executare va proceda la actualizare in functie de
cursul monedei in care se face plata, determinat la data platii efective a
obligatiei cuprinse in titlul executoriu."
In esenta, critica de neconstitutionalitate a acestui text consta in faptul
ca a fost modificat Codul de procedura civila (in opinia autorului exceptiei,
lege organica) prin ordonanta de urgenta a Guvernului, precum si in sustinerea
ca nu a existat un "caz exceptional" care sa justifice adoptarea unei
ordonante de urgenta, potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie. Se mai
sustine, totodata, ca textul criticat incalca si dispozitiile art. 125 din
Constitutie, intrucat ofera organului de executare putere jurisdictionala, prin
posibilitatea de a acorda plus petita, fata de titlul executoriu. In conceptia
autorului exceptiei, se incalca astfel si dispozitiile art. 16 din Constitutie
privind egalitatea in drepturi, precum si cele ale art. 24 privind dreptul la
aparare.
Dispozitiile constitutionale invocate in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate au urmatorul continut:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 58 alin. (1): "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al
poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii.";
- Art. 114 alin. (1) si (4): "(1) Parlamentul poate adopta o lege
speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu
fac obiectul legilor organice. [...]
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod
obligatoriu.";
- Art. 125 alin. (1): "Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
1. Adoptarea prin ordonanta de urgenta a dispozitiilor privind modificarea
art. 371^2 din Codul de procedura civila nu incalca dispozitiile art. 114 alin.
(1) din Constitutie. Textul constitutional reglementeaza delegarea legislativa
prin adoptarea unei legi speciale de abilitare a Guvernului pentru a emite
ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice, iar nu conditiile
emiterii de catre Guvern a ordonantelor de urgenta, care sunt reglementate de
dispozitiile art. 114 alin. (4) din Constitutie.
In ceea ce priveste sustinerea ca este neconstitutionala reglementarea prin
ordonanta de urgenta a modificarii Codului de procedura civila (lege organica,
potrivit opiniei autorului exceptiei), Curtea retine ca, potrivit
jurisprudentei sale constante, s-a stabilit, pe de o parte, ca dispozitiile
privind procedura de judecata si cele privind competenta instantelor
judecatoresti nu sunt de domeniul legilor organice, nefiind prevazute ca atare
nici de dispozitiile art. 72 alin. (3), nici de cele ale art. 125 alin. (3) din
Constitutie. Mentionam in acest sens Decizia nr. 165 din 26 septembrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 539 din 1 noiembrie
2000. Pe de alta parte, prin mai multe decizii ale Curtii Constitutionale s-a
stabilit ca interdictia prevazuta la art. 114 alin. (1) din Constitutie, in
legatura cu ordonantele emise in baza unei legi speciale de abilitare adoptate
de Parlament, de a se reglementa in domenii care fac obiectul legilor organice,
nu este aplicabila in cazul ordonantelor de urgenta prevazute de art. 114 alin.
(4) din Constitutie. In acest sens citam, de exemplu, Decizia nr. 216 din 14
noiembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702
din 28 decembrie 2000.
Referitor la sustinerea potrivit careia in cazul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 59/2001 nu ar fi existat un "caz exceptional" de
natura sa justifice emiterea acesteia conform art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Curtea retine ca, asa cum se arata in punctul de vedere al Guvernului, emiterea
ordonantei de urgenta a fost dictata de "necesitatea adoptarii unor masuri
imediate", de natura sa inlature "disfunctionalitati serioase in
infaptuirea actului de justitie", determinate de "supraaglomerarea
activitatii instantelor judecatoresti, numarul cauzelor aflate pe rolul
acestora fiind in continua crestere, comparativ cu numarul insuficient al
judecatorilor".
2. Cu privire la pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 58 din
Constitutie, sustinuta de autorul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
retine ca delegarea legislativa, prevazuta de art. 114 din Constitutie, este
realizata in temeiul vointei legiuitorului, care emite o lege de abilitare in
baza careia Guvernul poate interveni in domeniile special determinate,
interventie aflata, oricum, sub controlul strict al Parlamentului.
3. Curtea nu retine nici critica de neconstitutionalitate privind
conferirea unor puteri jurisdictionale organelor de executare, prin art. 371^2
alin. 3 din Codul de procedura civila, incalcandu-se astfel dispozitiile art.
125 din Constitutie. In legatura cu aceasta sustinere Curtea constata ca
actualizarea, de catre organul de executare, a valorii obligatiei stabilite in bani,
in raport cu criteriile cuprinse in titlul executoriu sau, in lipsa acestor
criterii, in functie de cursul monedei in care se face plata, reglementata in
cuprinsul textului de lege criticat, nu inseamna un capat de cerere distinct
fata de actiunea introdusa la instanta de judecata. Aceasta este doar o
modalitate tehnica de echivalare a obligatiei stabilite in bani, prin titlul
executoriu, cu valoarea reala a acesteia din momentul executarii silite -
moment care poate fi destul de indepartat -, avand ca scop evitarea perpetuarii
unor litigii care au ca sorginte aceeasi obligatie stabilita in bani, dar a
carei valoare reala se schimba ulterior, datorita inflatiei.
4. In legatura cu critica de neconstitutionalitate privind incalcarea
principiului egalitatii in drepturi si a dreptului la aparare, Curtea retine ca
operatiunea de actualizare a obligatiei stabilite in bani in faza de executare
a titlului executoriu, prevazuta de textul de lege criticat, nu aduce atingere
principiului constitutional al egalitatii in drepturi a cetatenilor si nu
implica nici un fel de discriminare. Sub acest aspect, textul art. 371^2 alin.
3 din Codul de procedura civila nu face nici o deosebire intre cetateni
(debitori sau creditori).
5. De asemenea, nici dreptul la aparare nu este incalcat, intrucat nu ne
aflam in prezenta unui alt litigiu, ci in cea de a doua faza a procesului
civil, si anume executarea silita, avand ca scop realizarea drepturilor
recunoscute printr-o hotarare judecatoreasca. Or, si in aceasta faza a procesului
civil debitorul poate fi asistat de avocat si, mai mult decat atat, poate
formula contestatie la executarea silita, in conditiile art. 399 - 404 din
Codul de procedura civila, ceea ce da expresie atat dreptului la aparare al
debitorului, cat si accesului sau la justitie, prevazut de art. 21 din
Constitutie, pentru apararea drepturilor si intereselor sale legitime.
6. Textul art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila a mai format
obiect al controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea
Constitutionala. Astfel, prin Decizia nr. 177 din 18 iunie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 520 din 18 iulie 2002, Curtea
Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila, bazata pe sustinerea ca ar fi
fost incalcate dispozitiile art. 16 si 125 din Constitutie. In motivarea
acestei decizii, Curtea a retinut ca "dispozitiile criticate nu
reglementeaza o procedura de competenta instantelor judecatoresti, ci o
procedura executionala, data in mod firesc in sarcina organului de executare.
In cadrul acestei proceduri executorul judecatoresc nu are de solutionat un
litigiu, ci de stabilit valoarea actualizata a obligatiilor de plata, potrivit
elementelor si criteriilor cuprinse in titlul executoriu. Sub acest aspect,
operatia de actualizare efectuata de executorul judecatoresc intruneste
elementele unui act juridic administrativ, care nu este supus principiilor
procesual civile privind publicitatea si contradictorialitatea. Impotriva
acestui act, persoana care se considera vatamata in drepturile sale - debitorul
sau creditorul obligatiei de plata - are deschisa calea contestatiei la
executare, potrivit art. 399 - 404 din Codul de procedura civila".
Atat solutiile, cat si considerentele din deciziile mentionate sunt
valabile si in aceasta cauza, intrucat nu se aduc in dezbatere elemente noi de
natura sa modifice jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2 alin.
3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Conserve Mures" - S.A. din Targu Mures in Dosarul nr. 5.212/2001 al
Judecatoriei Targu Mures.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta