DECIZIE Nr. 246 din 10 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 541 din 28 iulie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Compania
Nationala "Posta Romana" - S.A., Directia Regionala de Posta Galati
in Dosarul nr. 7.961/2002 al Tribunalului Braila - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textul de lege
criticat nu contravine prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2)
privind neretroactivitatea legii in timp si nici celor ale art. 41 referitoare
la protectia proprietatii private.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 7.961/2002,
Tribunalul Braila - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Compania Nationala "Posta Romana" - S.A.,
Directia Regionala de Posta Galati.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat retroactiveaza in sensul ca modifica sau anuleaza drepturile
castigate ale persoanelor indreptatite la restituire. Se arata ca legiuitorul
modifica in mod unilateral categoriile de persoane indreptatite la restituire,
creand o situatie discriminatorie intre diferitele categorii de solicitanti,
dupa ce procesul de depunere si inregistrare a notificarilor a fost epuizat. Pe
de alta parte, este incalcat dreptul de proprietate prevazut de art. 41 din
Constitutie, intrucat se impiedica procesul de restituire catre anumite
institutii cu capital de stat a dreptului de proprietate pe care acestea l-au
dobandit de-a lungul timpului de la stat.
Tribunalul Braila - Sectia civila apreciaza exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind intemeiata pentru aceleasi motive care au fost
sustinute de autoarea exceptiei.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul arata ca dispozitia legala criticata nu produce efecte
retroactive, intrucat ea nu se aplica cererilor de restituire definitiv
solutionate inaintea intrarii sale in vigoare, fiind de imediata aplicare cu
privire la cererile in curs de solutionare. Se apreciaza ca nu se incalca nici
dreptul de proprietate, intrucat excluderea ministerelor, a celorlalte
institutii publice ale statului sau ale unitatilor administrativ-teritoriale, a
regiilor autonome, companiilor ori societatilor nationale, societatilor
comerciale cu capital de stat, precum si a celor privatizate potrivit legii s-a
justificat tinand seama de personalitatea juridica de drept public a acestora,
deci de calitatea subiectelor enumerate, marea majoritate avand si calitatea de
detinatori ai imobilelor preluate abuziv. Or, nu se poate concepe ca statul,
prin institutia publica, regia autonoma sau societatea comerciala cu capital de
stat, sa solicite restituirea de la aceleasi persoane juridice de drept public
a unor bunuri preluate abuziv.
Prin urmare, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
3 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, cu
modificarile si completarile ulterioare. Textul legal criticat a fost introdus
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 929 din 18 decembrie 2002, si are urmatorul
continut:
- Art. 3 alin. (2): "Ministerele, celelalte institutii publice ale
statului sau ale unitatilor administrativ-teritoriale, inclusiv cele autonome
sau independente, regiile autonome, companiile/societatile nationale,
societatile comerciale cu capital de stat, precum si cele privatizate potrivit
legii, nu au calitatea de persoane indreptatite si nu fac obiectul prezentei
legi."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- Art. 41: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(5) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (4) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(6) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca modificarea
reglementarii initiale, in ceea ce priveste sfera persoanelor indreptatite la
restituire, a fost impusa de imprejurarea ca, de regula, institutiile publice,
regiile autonome si societatile comerciale cu capital de stat au, in economia
Legii nr. 10/2001, calitatea de debitori ai obligatiei de restituire, ca
detinatori ai imobilelor preluate in mod abuziv de stat.
Referitor la pretinsa incalcare a art. 15 alin. (2) din Constitutie, Curtea
retine ca formula redactionala a textului legal dedus controlului nu ofera
temei unei atare critici, intrucat nu contine in sine nici o dispozitie cu
caracter retroactiv, textul urmand a-si gasi aplicarea exclusiv de la data
intrarii in vigoare a ordonantei modificatoare. In ceea ce priveste
determinarea situatiilor juridice care raman supuse vechii reglementari, precum
si a celor care vor fi guvernate de noua reglementare, aceasta nu constituie o
problema de constitutionalitate, ci de aplicare a legii in timp, de competenta
exclusiva a instantelor judecatoresti.
Art. 41 din Constitutie, invocat in sustinerea neconstitutionalitatii art.
3 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, are in vedere ocrotirea in mod egal a
proprietatii private, indiferent de titular. Or, in reglementarea criticata,
prin termenul "persoane indreptatite" sunt desemnate acele persoane
care pot solicita masuri reparatorii constand in restituirea in natura sau prin
echivalent valoric, proprietare ale imobilelor la data preluarii in mod abuziv
a acestora de catre stat. Asa fiind, rezulta ca asemenea persoane nu au calitatea
de proprietari in momentul solicitarii restituirii, motiv pentru care
modificarea categoriei persoanelor indreptatite, prin efectul textului de lege
criticat, nu contravine principiului constitutional de referinta care asigura
protectia dreptului de proprietate, ca parte integranta a patrimoniului unui
subiect de drept. Garantarea constitutionala a proprietatii private este, in
mod necesar, subsecventa existentei unui titlu de proprietate, eliberat cu
respectarea dispozitiilor legale, si nu opereaza in situatia unui drept a carui
recunoastere are caracter aleatoriu, constituind, din punctul de vedere al
viitorului titular, aflat in postura de solicitant, doar o eventualitate. Prin
urmare, Curtea considera ca dispozitiile consacrate de art. 41 din Constitutie
nu sunt aplicabile in cauza dedusa controlului de constitutionalitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (2)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Compania Nationala "Posta
Romana" - S.A., Directia Regionala de Posta Galati in Dosarul nr.
7.961/2002 al Tribunalului Braila - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu