DECIZIE Nr.
246 din 9 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (8) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 324 din 11 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu
- magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice
nr. 318/2003, excepţie ridicată de Primăria Municipiului Oneşti în Dosarul nr. 8.171/2005 al Tribunalului Bacău - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal răspunde, pentru partea Societatea Comercială de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice „E.ON
Moldova" - S.A. (fosta Societate Comercială Filiala de Distribuţie şi Furnizare a
Energiei Electrice „Electrica Moldova" - S.A.), doamna Eufrosina Tutu,
consilier juridic cu delegaţie
la dosar, constatându-se lipsa autorului excepţiei, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza aflându-se în stare de judecată, Curtea acordă cuvântul reprezentantului Societăţii Comerciale de Distribuţie şi Furnizare a
Energiei Electrice „E.ON Moldova" - S.A., care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate pentru argumentele expuse în notele scrise depuse la
dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 28 noiembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 8.171/2005, Tribunalul Bacău - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 16
alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003.
Excepţia
de neconstituţionalitate a
fost ridicată de Primăria Municipiului Oneşti într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea contestaţiei formulate de Societatea Comercială Filiala de Distribuţie şi Furnizare a
Energiei Electrice „Electrica Moldova" - S.A. împotriva dispoziţiei prin care primarul municipiului Oneşti a respins contestaţia autorului excepţiei introdusă împotriva unui proces-verbal de calculare a unor taxe şi impozite.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul de lege criticat contravine prevederilor art. 16 alin. (1),
art. 56 alin. (1) şi art. 135
alin. (2) lit. a), e) şi f)
din Constituţie. In esenţă, consideră că scutirea unui
agent economic privat de la plata impozitelor şi taxelor este contrară prevederilor constituţionale invocate, întrucât instituie un tratament juridic privilegiat
în favoarea persoanelor prevăzute
de textul de lege criticat. Apreciază că, potrivit
dispoziţiilor constituţionale, se impune stabilirea unui cadru
concurenţial care să excludă orice formă de
privilegiu de natură să împiedice concurenţa loială pe piaţă.
Tribunalul Bacău - Secţia comercială şi de contencios administrativ consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este
întemeiată. Precizează că prevederile art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr.
318/2003 aduc atingere bugetului de stat şi bugetelor locale, interesul public şi cel naţional
fiind grav prejudiciate prin instituirea privilegiului scutirii persoanelor
enumerate de textul de lege criticat de la plata taxelor, impozitelor şi altor obligaţii de plată stabilite
de autorităţile publice
centrale sau locale. Mai arată că prin instituirea
privilegiului amintit se nesocotesc prevederile constituţionale referitoare la libertatea comerţului şi concurenţa loială.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art.
16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 sunt constituţionale. Arată că persoanele prevăzute de ipoteza normei se află într-o situaţie specială, care
justifică un tratament diferenţiat, precum şi că stabilirea
prin lege a unor scutiri de la plata impozitelor şi taxelor ţine de
opţiunea exclusivă a legiuitorului.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile părţii prezente şi cele ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie
şi ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile
art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 511 din 16 iulie 2003. Textul de lege criticat are următorul cuprins: „Titularii de autorizaţii şi licenţe, beneficiari ai drepturilor de uz şi de servitute asupra proprietăţii publice sau private a statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale, sunt scutiţi de plata de taxe, impozite şi alte obligaţii de plată, instituite de către autorităţile publice centrale şi locale."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate
textul de lege criticat contravine prevederilor constituţionale ale: art. 16 alin. (1) referitoare
la egalitatea cetăţenilor în
faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări; art. 56 alin. (1) care instituie obligaţia cetăţenilor de a
contribui, prin impozite şi
prin taxe, la cheltuielile publice; art. 135 alin. (2) lit. a), e) şi f) din Constituţie, referitoare la obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia
concurenţei loiale, crearea
cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie, refacerea şi ocrotirea mediului înconjurător, precum şi menţinerea echilibrului ecologic şi crearea condiţiilor necesare pentru creşterea calităţii vieţii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că textul de lege criticat a mai format
obiectul controlului de constituţionalitate, cu o motivare identică şi prin raportare
la aceleaşi prevederi constituţionale ca şi în cauza de faţă.
Prin Decizia nr. 40 din 24 ianuarie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 21
februarie 2006, Curtea Constituţională a respins
excepţia ca neîntemeiată.
Cu acel prilej Curtea a reţinut, în esenţă, că autorităţile administraţiei
publice locale nu au totală
independenţă în privinţa stabilirii impozitelor şi taxelor locale, ele fiind obligate să se supună reglementărilor
legale general valabile pe întreg teritoriul ţării şi dispoziţiilor legale adoptate pentru protejarea
intereselor naţionale. Dispoziţiile art. 139 alin. (2) din Constituţie obligă legiuitorul să determine,
la modul general, domeniile, activităţile şi veniturile
pentru care consiliile locale sau judeţene sunt competente să stabilească
impozite şi taxe locale, iar
legea poate prevedea domeniile, activităţile, veniturile sau categoriile de persoane scutite de la plata
impozitelor ori taxelor locale. In plus, stabilirea obligaţiei de plată a impozitelor şi
taxelor locale, precum şi
scutirea de la plata unor impozite sau taxe pentru anumite bunuri ori venituri
sau pentru anumite categorii de contribuabili se întemeiază pe principiul aşezării juste a
sarcinilor fiscale, prevăzut
de art. 56 alin. (2) din Constituţie.
Intrucât nu au intervenit elemente noi care să conducă la schimbarea jurisprudenţei Curţii,
considerentele şi soluţia din decizia amintită îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4)
din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,
excepţie ridicată de Primăria Municipiului Oneşti în Dosarul nr. 8.171/2005 al Tribunalului Bacău - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 martie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu