DECIZIE Nr. 245 din 18 septembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166 alin.
(3) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 718 din 12 noiembrie 2001

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 166 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Hidrojet" -
S.A. Breaza in Dosarul nr. 614/2000 al Judecatoriei Campina.
La apelul nominal se prezinta Ministerul Finantelor Publice prin consilier
juridic Nicoleta Negut, lipsind autorul exceptiei si Inspectoratul Scolar
Prahova, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei ca
inadmisibila, intrucat Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 121 din 16
octombrie 1996, a admis exceptia de neconstitutionalitate avand acelasi obiect,
statuand ca dispozitiile art. 166 alin. (3) din Legea invatamantului nr.
84/1995 "sunt constitutionale numai in masura in care reintegrarea, fara
plata, a bazei materiale aferente procesului de instructie si educatie se
refera la imobilele din patrimoniul societatilor comerciale la care statul
detine majoritatea capitalului social, nu si la imobilele apartinand
societatilor comerciale care s-au privatizat in conditiile legii". In
acelasi sens Curtea Constitutionala s-a pronuntat si prin deciziile nr. 64/1997
si nr. 145/2001.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca fiind
inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate, precizand ca prin Decizia
nr. 121 din 16 octombrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 101 din 27 mai 1997, Curtea Constitutionala a admis exceptia de
neconstitutionalitate, statuand ca dispozitiile art. 166 alin. (3) din Legea
invatamantului nr. 84/1995 nu pot dispune trecerea fara plata in proprietatea
publica a statului a unor imobile intrate legal, pe calea privatizarii, in
proprietatea exclusiva a unor persoane juridice de drept privat, o asemenea
operatiune fiind posibila, potrivit art. 41 alin. (3) din Constitutie, numai
prin expropriere pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii,
cu dreapta si prealabila despagubire.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 octombrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 614/2000,
Judecatoria Campina a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166 alin. (3) din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Hidrojet" - S.A. Breaza.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul de lege criticat incalca prevederile constitutionale ale art. 41 alin.
(2) fraza intai si alin. (3), referitoare la ocrotirea in mod egal a
proprietatii private, indiferent de titular, si la expropriere, precum si
dispozitiile art. 135 alin. (1) si (2), referitoare la obligatia statului de
ocrotire a proprietatii publice sau private, intrucat dispun reintegrarea, fara
plata, in patrimoniul Ministerului Educatiei si Cercetarii, a unor imobile care
au trecut in patrimoniul unei societati comerciale, indiferent de statutul
capitalului social al acestora.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
aceasta este intemeiata, intrucat "s-ar impune restituirea imobilului dupa
o dreapta si prealabila despagubire avand in vedere, pe de o parte,
investitiile si cheltuielile facute de parata pentru intretinerea activului
conform destinatiei sale, [...] iar de pe alta parte, fiind vorba de o
societate cu capital integral privat, predarea imobilului, fara plata, pe baza
de predare-preluare ar incalca dispozitiile constitutionale ale art. 135 alin.
(1) si (2) [...] si ale art. 41 alin. (2) si (3) [...]".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila, deoarece "Asupra constitutionalitatii
alin. (3) al art. 166 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, s-a
pronuntat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 121 din 16 octombrie 1996
(publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 101 din 27 mai
1997)", statuand ca "prevederile art. 166 alin. (3) din Legea nr.
84/1995, republicata, nu pot dispune trecerea fara plata in proprietatea
publica a statului a unor imobile intrate legal, pe calea privatizarii, in
proprietatea exclusiva a unor persoane juridice de drept privat. O asemenea
modalitate de transfer se poate face numai in conditiile art. 41 alin. (3) din
Constitutie". Se mai invoca prevederile art. 23 alin. (3) si (6) din Legea
nr. 47/1992, republicata, potrivit carora nu pot face obiectul exceptiei
prevederile legale constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie
anterioara a Curtii Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din cererea
formulata de autorul acesteia si din incheierea de sesizare, il constituie
dispozitiile art. 166 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, dispozitii care au urmatorul continut: "Baza materiala
aferenta procesului de instruire si de educatie, mentionata la alin. (2) si
realizata din fondurile statului sau din fondurile institutiilor si
intreprinderilor de stat in perioada anterioara datei de 22 decembrie 1989, se
reintegreaza, fara plata, in patrimoniul Ministerului Educatiei Nationale, al
institutiilor si unitatilor de invatamant si de cercetare stiintifica din
sistemul invatamantului de stat. Predarea-preluarea se face pe baza de
protocol. Justa despagubire se acorda, dupa caz, de Guvern. In aceleasi
conditii se reintegreaza fara plata si imobilele care, conform art. 20 alin.
(2) din Legea nr. 15/1990, au trecut in patrimoniul unor societati comerciale,
indiferent de statutul capitalului social al acestora. Reintegrarea se face pe
baza de protocol de predare-preluare."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a invocat
incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (2) fraza intai,
potrivit carora: "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular", ale alin. (3) al aceluiasi articol, conform
caruia: "Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire",
precum si ale art. 135 alin. (1), care prevad: "Statul ocroteste
proprietatea", si alin. (2), conform carora: "Proprietatea este
publica sau privata."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este inadmisibila, pentru considerentele ce urmeaza:
Dispozitiile art. 166 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, raportate la aceleasi texte din Legea fundamentala, au mai fost
supuse controlului de constitutionalitate al Curtii Constitutionale care, prin
Decizia nr. 121 din 16 octombrie 1996 (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 101 din 27 mai 1997), a admis in parte exceptia,
statuand ca aceste dispozitii "sunt constitutionale numai in masura in
care reintegrarea, fara plata, a bazei materiale aferente procesului de
instructie si educatie se refera la imobilele din patrimoniul societatilor
comerciale la care statul detine majoritatea capitalului social, nu si la
imobilele apartinand societatilor comerciale care s-au privatizat in conditiile
legii". Prin acea decizie Curtea a constatat ca "prevederile art. 166
alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995 nu pot dispune trecerea fara
plata in proprietatea publica a statului a unor imobile intrate legal, pe calea
privatizarii, in proprietatea exclusiva a unor persoane juridice de drept
privat. O asemenea operatiune se poate face, potrivit art. 41 alin. (3) din
Constitutie, numai prin expropriere pentru o cauza de utilitate publica,
stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire".
Asadar, intrucat Curtea Constitutionala a constatat, prin decizia
mentionata, ca dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale (in masura
celor reproduse mai sus), exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
respinsa, ca fiind inadmisibila, in temeiul art. 23 alin. (6) din Legea nr.
47/1992, republicata, fiind contrara prevederilor alin. (3) teza a doua din
acelasi articol, potrivit carora: "Nu pot face obiectul exceptiei ...
prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a
Curtii Constitutionale." De altfel, conform art. 23 alin. (6) din Legea
nr. 47/1992, republicata, instanta de judecata avea ea insasi aceasta
posibilitate de a respinge ca inadmisibila exceptia, printr-o incheiere motivata,
fara a mai sesiza Curtea Constitutionala.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 166 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Hidrojet" -
S.A. Breaza in Dosarul nr. 614/2000 al Judecatoriei Campina.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 septembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Marioara Prodan