DECIZIE Nr. 245 din 17 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c)
alin. 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 759 din 17 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, exceptie ridicata de Pompilia Ghergu in Dosarul nr.
10.873/2001 al Judecatoriei Targoviste.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca problema ridicata priveste interpretarea si
aplicarea legii, iar nu constitutionalitatea acesteia. Precizeaza, de asemenea,
ca legea nu distinge, atunci cand se refera la titularul cererii, asupra
calitatii procesuale a partilor. Considera ca autorii exceptiei confunda
notiunea de "cerere" cu aceea de "cerere de chemare in
judecata", obligatia timbrarii fiind in sarcina partii care emite
pretentii. Astfel fiind, partilor nu le incumba obligatia de plata a taxei de
timbru numai atunci cand formuleaza exceptii si aparari, in sensul art. 115 din
Codul de procedura civila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
10.873/2001, Judecatoria Targoviste a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c) alin. 2 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de
Pompilia Ghergu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997 contravin principiului egalitatii
in drepturi prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie, prin aceea ca, in
cauzele privind cereri pentru stabilirea calitatii de mostenitor, a masei
succesorale, cereri de raport, de reductiune a liberalitatilor ori de partaj,
prevad ca titularul cererii sa achite o taxa de timbru fixa (150.000 lei), iar
partea care formuleaza aparari, prin intampinare, contestand pretentiile
reclamantului, sa plateasca o taxa calculata la valoarea contestata.
Judecatoria Targoviste, invocand prevederile art. 16 din Constitutie,
opineaza pentru o reglementare potrivit careia "fiecare parte sa timbreze
cu jumatate din taxa de timbru aferenta valorii bunurilor contestate. In acest
fel, nici reclamantul si nici paratul nu ar mai fi tentati de a solicita la
partaj, respectiv de a contesta, bunuri care nu fac parte din comunitatea de
bunuri".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata. In acest sens se arata ca "exceptia
nu priveste, de fapt, prevederile art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr.
146/1997, ci neconcordanta dintre acestea si Hotararea Guvernului nr. 752/1999
privind actualizarea taxelor judiciare de timbru prevazute de Legea nr. 146/1997.
Dispozitiile cuprinse in hotarari ale Guvernului si in ordine ale ministrilor
nu pot face insa obiectul controlului de constitutionalitate, intrucat,
potrivit art. 114 lit. c) din Constitutie, Curtea Constitutionala hotaraste
numai asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea legilor si ordonantelor. Art. 7 din Normele metodologice
pentru aplicarea Legii nr. 146/1997 nu face decat sa precizeze ca prin titular
al cererii trebuie avuta in vedere persoana care formuleaza cereri in
contestare si nu in mod obligatoriu titularul cererii principale, ceea ce nu
incalca prevederile art. 16 din Constitutie".
Guvernul apreciaza exceptia ca fiind neintemeiata, deoarece aceasta
priveste aplicarea dispozitiilor art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997,
iar nu constitutionalitatea lor.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si prevederile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
(publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie
1997), dispozitii al caror continut este urmatorul: "Actiunile si cererile
neevaluabile in bani se taxeaza astfel: [...]
c) cereri pentru stabilirea calitatii de mostenitor, a masei succesorale,
cereri de raport, cereri de reductiune a liberalitatilor si cereri de partaj
.................................. 50.000 lei.
Separat de aceasta taxa, daca partile contesta bunurile de impartit,
valoarea acestora sau drepturile ori marimea drepturilor coproprietarilor in
cadrul cererilor de mai sus, taxa judiciara de timbru se datoreaza de titularul
cererii la valoarea contestata;"
Legea nr. 146/1997, ulterior publicarii sale, a fost modificata si
completata prin mai multe acte normative, dar nici unul dintre acestea nu
priveste dispozitiile art. 3 lit. c) alin. 2, care fac obiectul acestui dosar.
Autorul exceptiei sustine ca prevederile legale criticate incalca
dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari."
Examinand exceptia, Curtea constata ca, in realitate, critica de
neconstitutionalitate nu vizeaza textul legal dedus controlului, ci
interpretarea data acestuia prin dispozitiile art. 7 din Normele metodologice
pentru aplicarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
(aprobate prin Ordinul nr. 760/C/1999 al ministrului de stat, ministrul
justitiei, si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din
10 august 1999), dispozitii care prevad ca "in aplicarea art. 3 alin. 2
lit. c) din Legea nr. 146/1997, prin titularul cererii se intelege partea care
contesta bunurile de impartit, valoarea acestora sau drepturile ori marimea
drepturilor coproprietarilor in cadrul cererilor pentru stabilirea calitatii de
mostenitor, a masei succesorale, cererilor de raport, cererilor de reductiune a
liberalitatilor si cererilor de partaj".
Astfel fiind, exceptia urmeaza a fi respinsa, ca fiind inadmisibila,
intrucat, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
Constitutionala, exercitand controlul de constitutionalitate, "nu se poate
pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra
intelesului sau contrar Constitutiei". Rezulta ca interpretarea legii este
atributul suveran al instantei de judecata, in opera de infaptuire a justitiei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, exceptie ridicata de Pompilia Ghergu in Dosarul nr.
10.873/2001 al Judecatoriei Targoviste.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu