Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 244 din 23 noiembrie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 2 din  5 ianuarie 2001


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Gabriela Ghita         - procuror
    Gabriela Dragomirescu  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, exceptie ridicata de Mihail Slabu in Dosarul nr. 3.437/1999 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, constatandu-se lipsa Ministerului Apararii Nationale, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, aratand ca dispozitiile pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 creeaza in randurile categoriei profesionale a magistratilor militari doua subcategorii: una privilegiata, care are dreptul de a i se calcula cuantumul pensiei de serviciu in raport cu prevederile criticate, respectiv cu drepturile reglementate de legislatia aplicabila autoritatii judecatoresti, solda de grad si cu alte drepturi care se acorda personalului militar, si o alta subcategorie discriminata, care nu are aceste drepturi. Se sustine ca astfel se incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, aratand ca dispozitiile criticate nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie. Se apreciaza ca aspectele prezentate de autorul exceptiei de neconstitutionalitate vizeaza aplicarea in timp a legii civile, in speta Legea nr. 138/1999, ale carei prevederi nu pot retroactiva, intrucat s-ar incalca dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, care stabilesc ca "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile".

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 16 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.437/1999, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, exceptie ridicata de domnul Mihail Slabu intr-un litigiu avand ca obiect judecarea recursului declarat de acesta impotriva Deciziei civile nr. 1.242/1999 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 sunt neconstitutionale, intrucat acestea se aplica numai magistratilor militari pensionati ulterior intrarii in vigoare a legii, iar magistratii militari pensionati anterior intrarii acesteia in vigoare beneficiaza doar de drepturile de pensie prevazute la art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, fiind exclusi de la beneficiul drepturilor de pensie corespunzatoare soldei de grad si al altor drepturi acordate personalului militar. Autorul exceptiei sustine ca astfel a fost incalcat "principiul inscris in art. 16 alineatul (1) din Constitutie care proclama egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari". In opinia autorului exceptiei aceasta restrangere a drepturilor mentionate are semnificatia instituirii unui tratament diferentiat, discriminatoriu, "fara sa existe o explicatie legala sau rationala". In motivarea exceptiei se mai invoca si precedentul creat prin deciziile Curtii Constitutionale nr. 88 si 89, ambele din 1 iunie 1999, "care principial a rezolvat favorabil, in cazuri asemanatoare, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin. 5 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata".
    Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ, exprimandu-si opinia, apreciaza ca "sustinerile facute in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138 din 20 iulie 1999 sunt nefondate".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca "nu se poate retine neconstitutionalitatea dispozitiilor pct. 11 alin. 1 si 2 din Legea nr. 138/1999", deoarece textul nu contravine dispozitiilor constitutionale. In motivarea acestui punct de vedere se arata ca "obiectul de reglementare al dispozitiilor din cuprinsul textului pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 il constituie dreptul la salarizare, ce deriva din calitatea de magistrat militar in activitate, acest drept neputand fi confundat cu dreptul la pensia de serviciu sau militara de serviciu, reglementata de art. 103 din Legea pentru organizarea judecatoreasca nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv de Decretul nr. 214/1977 privind pensiile militarilor, cu modificarile si completarile ulterioare". Se mai arata ca, potrivit art. 55 alin. 2 din Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, "magistratii militari pot opta intre pensia de serviciu stabilita in conditiile acestei legi si pensia militara de serviciu, putand beneficia de prevederile legale mai favorabile". In consecinta se apreciaza ca exceptia nu vizeaza neconstitutionalitatea dispozitiilor criticate, ci modul de interpretare si de aplicare a acestora. In ceea ce priveste invocarea de catre autorul exceptiei a deciziilor Curtii Constitutionale nr. 88 si 89, ambele din data de 1 iunie 1999, se considera ca aceste decizii nu sunt relevante in cauza.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente si concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 "Unele reglementari privind salarizarea cadrelor militare in activitate care indeplinesc functii in afara Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Ministerului Justitiei in societatile comerciale, in regiile autonome, precum si salarizarea personalului din compartimentele speciale si a magistratilor militari, personalului auxiliar militar si civil din structurile autoritatii judecatoresti" la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii.
    Prevederile criticate au urmatorul continut: "Magistratii si personalul auxiliar de specialitate, cadre militare in activitate din structurile autoritatii judecatoresti, beneficiaza de drepturile reglementate in legislatia aplicabila personalului autoritatii judecatoresti.
    Pentru calitatea de cadru militar in activitate beneficiaza de:
    a) solda de grad si gradatiile calculate la aceasta, potrivit legislatiei aplicabile cadrelor militare in activitate;
    b) premii, sporuri si alte drepturi care se acorda personalului militar, mai putin cele care au corespondent in legislatia aplicabila organelor autoritatii judecatoresti, stabilite prin hotarare a Guvernului."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste dispozitii incalca prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1), potrivit carora: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca pct. 11 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 nu contine, eo ipso, dispozitii cu caracter discriminatoriu pentru magistratii cadre militare in activitate si personalul auxiliar de specialitate la care se refera si, in consecinta, nu contravine dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie. Precizarea de la alin. 1 al pct. 11, potrivit careia drepturile magistratilor, cadre militare in activitate din structurile autoritatii judecatoresti, si drepturile personalului auxiliar de specialitate sunt cele reglementate in legislatia aplicabila personalului autoritatii judecatoresti, este justificata de natura activitatii desfasurate de aceste categorii de personal si este conforma prevederilor Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, care stabilesc anumite drepturi speciale pentru magistrati si pentru personalul auxiliar al instantelor judecatoresti.
    Curtea nu poate retine sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia textul criticat vizeaza pensia de serviciu a magistratilor militari si creeaza discriminari intre acestia in functie de data pensionarii lor, respectiv inainte sau dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 138/1999.
    Curtea Constitutionala constata ca pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 reglementeaza drepturile banesti cuvenite "magistratilor si personalului auxiliar de specialitate, cadre militare in activitate din structurile autoritatii judecatoresti", iar nu drepturile pensionarilor sau modul de calcul al pensiilor. De altfel insusi obiectul de reglementare al Legii nr. 138/1999 este, asa cum rezulta din chiar titlul sau, "salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii", iar nu drepturile de pensie ale acestor categorii de personal.
    In motivarea sustinerilor sale autorul exceptiei invoca si deciziile Curtii Constitutionale nr. 88 din 1 iunie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 325 din 8 iulie 1999, si nr. 89 din 1 iunie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 322 din 6 iulie 1999, decizii prin care Curtea a statuat ca dispozitiile art. 103 alin. 5 si 6 din Legea nr. 92/1992, republicata, sunt neconstitutionale in masura in care nu asigura si magistratilor pensionati anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 142/1997 actualizarea pensiei in raport cu nivelul salariilor de baza ale magistratilor in activitate.
    Curtea Constitutionala retine ca art. 103 alin. 5 si 6 din Legea nr. 92/1992, republicata, text a carui neconstitutionalitate a fost constatata astfel cum s-a aratat mai sus, reglementeaza actualizarea pensiilor magistratilor in raport cu nivelul salariilor de baza ale magistratilor in activitate si, in consecinta, fata de obiectul exceptiei din prezenta cauza deciziile invocate de autorul exceptiei nu au relevanta in speta.
    Asa fiind, rezulta ca prevederile pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 sunt constitutionale si, in consecinta, exceptia de neconstitutionalitate ridicata urmeaza sa fie respinsa.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, exceptie ridicata de Mihail Slabu in Dosarul nr. 3.437/1999 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 23 noiembrie 2000.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 244/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 244 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 244/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu