DECIZIE Nr. 244 din 23 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor pct. 11 alin. 1
si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi
ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine
publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale
personalului civil din aceste institutii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 2 din 5 ianuarie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind
salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice
de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si
acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii,
exceptie ridicata de Mihail Slabu in Dosarul nr. 3.437/1999 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, constatandu-se lipsa
Ministerului Apararii Nationale, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei de
neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, aratand ca dispozitiile pct.
11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 creeaza in randurile
categoriei profesionale a magistratilor militari doua subcategorii: una
privilegiata, care are dreptul de a i se calcula cuantumul pensiei de serviciu
in raport cu prevederile criticate, respectiv cu drepturile reglementate de legislatia
aplicabila autoritatii judecatoresti, solda de grad si cu alte drepturi care se
acorda personalului militar, si o alta subcategorie discriminata, care nu are
aceste drepturi. Se sustine ca astfel se incalca prevederile art. 16 alin. (1)
din Constitutie referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, aratand
ca dispozitiile criticate nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie. Se apreciaza ca aspectele prezentate de autorul exceptiei de
neconstitutionalitate vizeaza aplicarea in timp a legii civile, in speta Legea
nr. 138/1999, ale carei prevederi nu pot retroactiva, intrucat s-ar incalca
dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, care stabilesc ca "Legea
dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile".
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.437/1999,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea
si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare
nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor
drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, exceptie ridicata
de domnul Mihail Slabu intr-un litigiu avand ca obiect judecarea recursului
declarat de acesta impotriva Deciziei civile nr. 1.242/1999 a Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 sunt
neconstitutionale, intrucat acestea se aplica numai magistratilor militari
pensionati ulterior intrarii in vigoare a legii, iar magistratii militari
pensionati anterior intrarii acesteia in vigoare beneficiaza doar de drepturile
de pensie prevazute la art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, fiind exclusi de la beneficiul drepturilor de
pensie corespunzatoare soldei de grad si al altor drepturi acordate
personalului militar. Autorul exceptiei sustine ca astfel a fost incalcat
"principiul inscris in art. 16 alineatul (1) din Constitutie care proclama
egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari". In opinia autorului exceptiei aceasta
restrangere a drepturilor mentionate are semnificatia instituirii unui
tratament diferentiat, discriminatoriu, "fara sa existe o explicatie
legala sau rationala". In motivarea exceptiei se mai invoca si precedentul
creat prin deciziile Curtii Constitutionale nr. 88 si 89, ambele din 1 iunie
1999, "care principial a rezolvat favorabil, in cazuri asemanatoare,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin. 5 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata".
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca "sustinerile facute in motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 11 alin. 1 si 2 din
anexa nr. 7 la Legea nr. 138 din 20 iulie 1999 sunt nefondate".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca "nu se poate retine
neconstitutionalitatea dispozitiilor pct. 11 alin. 1 si 2 din Legea nr.
138/1999", deoarece textul nu contravine dispozitiilor constitutionale. In
motivarea acestui punct de vedere se arata ca "obiectul de reglementare al
dispozitiilor din cuprinsul textului pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la
Legea nr. 138/1999 il constituie dreptul la salarizare, ce deriva din calitatea
de magistrat militar in activitate, acest drept neputand fi confundat cu
dreptul la pensia de serviciu sau militara de serviciu, reglementata de art.
103 din Legea pentru organizarea judecatoreasca nr. 92/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, respectiv de Decretul nr. 214/1977 privind
pensiile militarilor, cu modificarile si completarile ulterioare". Se mai
arata ca, potrivit art. 55 alin. 2 din Legea nr. 92/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, "magistratii militari pot opta
intre pensia de serviciu stabilita in conditiile acestei legi si pensia
militara de serviciu, putand beneficia de prevederile legale mai
favorabile". In consecinta se apreciaza ca exceptia nu vizeaza
neconstitutionalitatea dispozitiilor criticate, ci modul de interpretare si de
aplicare a acestora. In ceea ce priveste invocarea de catre autorul exceptiei a
deciziilor Curtii Constitutionale nr. 88 si 89, ambele din data de 1 iunie
1999, se considera ca aceste decizii nu sunt relevante in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente si concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile pct.
11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 "Unele reglementari privind salarizarea
cadrelor militare in activitate care indeplinesc functii in afara Ministerului
Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatii,
Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza,
Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Ministerului Justitiei in
societatile comerciale, in regiile autonome, precum si salarizarea personalului
din compartimentele speciale si a magistratilor militari, personalului auxiliar
militar si civil din structurile autoritatii judecatoresti" la Legea nr.
138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din
institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta
nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din
aceste institutii.
Prevederile criticate au urmatorul continut: "Magistratii si
personalul auxiliar de specialitate, cadre militare in activitate din
structurile autoritatii judecatoresti, beneficiaza de drepturile reglementate
in legislatia aplicabila personalului autoritatii judecatoresti.
Pentru calitatea de cadru militar in activitate beneficiaza de:
a) solda de grad si gradatiile calculate la aceasta, potrivit legislatiei
aplicabile cadrelor militare in activitate;
b) premii, sporuri si alte drepturi care se acorda personalului militar,
mai putin cele care au corespondent in legislatia aplicabila organelor
autoritatii judecatoresti, stabilite prin hotarare a Guvernului."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste dispozitii
incalca prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1), potrivit carora:
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca pct. 11 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 nu contine, eo ipso,
dispozitii cu caracter discriminatoriu pentru magistratii cadre militare in
activitate si personalul auxiliar de specialitate la care se refera si, in consecinta,
nu contravine dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie. Precizarea de la
alin. 1 al pct. 11, potrivit careia drepturile magistratilor, cadre militare in
activitate din structurile autoritatii judecatoresti, si drepturile
personalului auxiliar de specialitate sunt cele reglementate in legislatia
aplicabila personalului autoritatii judecatoresti, este justificata de natura
activitatii desfasurate de aceste categorii de personal si este conforma
prevederilor Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, care
stabilesc anumite drepturi speciale pentru magistrati si pentru personalul
auxiliar al instantelor judecatoresti.
Curtea nu poate retine sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia
textul criticat vizeaza pensia de serviciu a magistratilor militari si creeaza
discriminari intre acestia in functie de data pensionarii lor, respectiv
inainte sau dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 138/1999.
Curtea Constitutionala constata ca pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la
Legea nr. 138/1999 reglementeaza drepturile banesti cuvenite
"magistratilor si personalului auxiliar de specialitate, cadre militare in
activitate din structurile autoritatii judecatoresti", iar nu drepturile
pensionarilor sau modul de calcul al pensiilor. De altfel insusi obiectul de
reglementare al Legii nr. 138/1999 este, asa cum rezulta din chiar titlul sau,
"salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile
publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si
acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste
institutii", iar nu drepturile de pensie ale acestor categorii de
personal.
In motivarea sustinerilor sale autorul exceptiei invoca si deciziile Curtii
Constitutionale nr. 88 din 1 iunie 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 325 din 8 iulie 1999, si nr. 89 din 1 iunie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 322 din 6 iulie 1999,
decizii prin care Curtea a statuat ca dispozitiile art. 103 alin. 5 si 6 din
Legea nr. 92/1992, republicata, sunt neconstitutionale in masura in care nu
asigura si magistratilor pensionati anterior datei intrarii in vigoare a Legii
nr. 142/1997 actualizarea pensiei in raport cu nivelul salariilor de baza ale
magistratilor in activitate.
Curtea Constitutionala retine ca art. 103 alin. 5 si 6 din Legea nr.
92/1992, republicata, text a carui neconstitutionalitate a fost constatata
astfel cum s-a aratat mai sus, reglementeaza actualizarea pensiilor
magistratilor in raport cu nivelul salariilor de baza ale magistratilor in
activitate si, in consecinta, fata de obiectul exceptiei din prezenta cauza
deciziile invocate de autorul exceptiei nu au relevanta in speta.
Asa fiind, rezulta ca prevederile pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la
Legea nr. 138/1999 sunt constitutionale si, in consecinta, exceptia de
neconstitutionalitate ridicata urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor pct. 11 alin. 1
si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi
ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine
publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale
personalului civil din aceste institutii, exceptie ridicata de Mihail Slabu in
Dosarul nr. 3.437/1999 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu