DECIZIE   Nr. 239 din 27 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1
si 4 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 682 din 29 iulie 2004

    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Maria Bratu           - magistrat-asistent
    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin 1 si 4 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de
locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din
fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Constructii Feroviare" - S.A.
Craiova in Dosarul nr. 6.805/civ/2003 al Tribunalului Dolj - Sectia civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 3 decembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
6.805/civ/2003, Tribunalul Dolj - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7
alin. 1 si 4 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu
alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Constructii Feroviare" - S.A. Craiova.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitia legala criticata incalca dispozitiile constitutionale referitoare
la dreptul de proprietate si pe cele referitoare la economie, deoarece intr-o
economie de piata pretul se stabileste prin acordul comun al partilor din
contractul de vanzare-cumparare, iar nu de instanta de judecata, fiind
prejudiciati actionarii societatii, acestia neputand exercita in continuare
atributele aferente calitatii de actionar.
    De asemenea, arata ca obligarea unei societati cu capital integral privat
sa-si vanda activul la un pret stabilit de instanta de judecata reprezinta o
ingradire a dreptului de proprietate asupra actiunilor detinute de actionari.
    Tribunalul Dolj - Sectia civila apreciaza ca textul legal criticat nu
contravine dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, face referire la jurisprudenta Curtii
Constitutionale care, prin deciziile nr. 10/1994, nr. 46/1999, nr. 184/1999,
nr. 40/2000, a statuat ca dispozitiile art. 7 alin. 1 si 4 din Legea nr.
85/1992, republicata, sunt constitutionale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 7 alin. 1 si 4 din Legea
nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, dispozitii care au urmatorul continut:
    - Art. 7 alin. 1 si 4: "- Locuintele construite din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, altele decat locuintele de interventie, vor fi vandute
titularilor contractelor de inchiriere, la cererea acestora, cu plata integrala
sau in rate a pretului, in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale
prezentei legi (...)
    Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1 si 2 si la art. 1
alin. 1, pentru care nu s-au incheiat contracte de vanzare-cumparare pana la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, se vor face in conditiile
Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi, completate cu prevederile
referitoare la coeficientii de uzura din Decretul nr. 93/1977, la un pret
indexat in functie de cresterea salariului minim brut pe tara la data
cumpararii, fata de cel existent la data intrarii in vigoare a Legii nr.
85/1992."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (1) si (2), art. 53, 135 si 136,
care au urmatorul continut:
    - Art. 44 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
    (2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
    - Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor, desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
    - Art. 135: "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe
libera initiativa si concurenta.
    (2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
    b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
    c) stimularea cercetarii stiintifice si tehnologice nationale, a artei si
protectia dreptului de autor;
    d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
    e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea
echilibrului ecologic;
    f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii;
    g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu
obiectivele Uniunii Europene.";
    - Art. 136: "(1) Proprietatea este publica sau privata.
    (2) Proprietatea publica este garantata si ocrotita prin lege si apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale.
    (3) Bogatiile de interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu
potential energetic valorificabil, de interes national, plajele, marea
teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului
continental, precum si alte bunuri stabilite de legea organica, fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice.
    (4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii
organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor
publice sau pot fi concesionate sau inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in
folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica.
    (5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice."
    De asemenea, sunt invocate dispozitiile internationale cuprinse in art. 1
din Protocolul aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, care prevad ca orice persoana fizica sau
juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicata,
s-a pronuntat prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 40 din 14 martie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 1 iunie 2000,
Decizia nr. 164 din 22 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 492 din 23 august 2001, precum si Decizia nr. 278 din 1 iulie
2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 565 din 6
august 2003, statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
    Cu acele prilejuri, Curtea a retinut ca dispozitiile art. 7 din Legea nr.
85/1992, republicata, reprezinta o norma de justitie sociala, intrucat dau
posibilitatea chiriasilor sa cumpere locuintele la construirea carora au
contribuit direct sau indirect in vechiul sistem statal-juridic. Pe aceasta
baza s-a apreciat ca dispozitiile art. 7 din actul normativ criticat sunt nu
numai conforme literei si spiritului art. 44 si 136 din Constitutie, republicata,
ci si legitimate din punct de vedere economic, social si moral.
    Curtea constata ca, pentru aceleasi motive, prevederile legale criticate nu
contravin nici dispozitiilor art. 1 din Protocolul aditional nr. 1 la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Si, in fine, cu privire la invocarea dispozitiilor art. 135 alin. (1) din
Constitutie, republicata, Curtea constata ca aceste dispozitii nu sunt
incidente in cauza.
    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:
    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1
si 4 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Constructii Feroviare" - S.A. Craiova in Dosarul nr.
6.805/civ/2003 al Tribunalului Dolj - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 27 mai 2004.
          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA
                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu