DECIZIE Nr.
232 din 22 decembrie 2008
pentru publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Hotararii arbitrale din 15 decembrie
2008 avand ca obiect stabilirea formei finale a Metodologiei privind
remuneratiile reprezentand drepturile patrimoniale ale autorilor pentru
reproducerea operelor muzicale pe inregistrari sonore
ACT EMIS DE:
OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 17 din 9 ianuarie 2009
Având în vedere Referatul nr. SDG/3.397 din 22
decembrie 2008 al Direcţiei registre, gestiune colectivă şi relaţii publice,
în conformitate cu dispoziţiile
art. 1312 alin. (8)
din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 6 alin. (1) şi ale art. 7 din
Hotărârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, funcţionarea, structura personalului şi dotările
necesare îndeplinirii atribuţiilor Oficiului Român pentru Drepturile de Autor,
directorul general al Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor emite următoarea decizie:
Articol unic. - Se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotărârea arbitrală din data de 15 decembrie 2008 având ca obiect
stabilirea formei finale a Metodologiei
privind remuneraţiile reprezentând drepturile patrimoniale ale autorilor pentru
reproducerea operelor muzicale pe înregistrări sonore.
Directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile
de Autor,
Rodica Pârvu
OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
COMPLETUL DE ARBITRAJ
HOTĂRÂREA ARBITRALĂ
din 15 decembrie 2008
având ca obiect stabilirea formei finale a Metodologiei privind remuneraţiile reprezentând drepturile patrimoniale ale
autorilor pentru reproducerea operelor muzicale pe înregistrări sonore
Completul de arbitraj este constituit din:
Toma Dragomir - arbitru
Georgeta Duţescu -
arbitru
Gheorghe Gheorghiu -arbitru
Ernest Popovici - arbitru
Claudiu Seucan -arbitru
Pe rol se află soluţionarea cererii de arbitraj
formulate de către Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România -
Asociaţia pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA), cu sediul în municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 141,
sectorul 1, legal reprezentată prin director general Ana Achim, în
contradictoriu cu Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR), cu
sediul în municipiul Bucureşti, bd. Nicolae Titulescu nr. 88b, sectorul 1,
legal reprezentată prin preşedinte Dan Popi.
Arbitrajul s-a desfăşurat la termenele din 11 noiembrie
2008, 21 noiembrie 2008 şi 28 noiembrie 2008, la care au fost depuse înscrisuri
şi au avut loc dezbateri privind forma finală a metodologiei, aspecte
consemnate în procesele-verbale încheiate şi aflate la dosarul de arbitraj,
dezbaterile fiind încheiate la 4 decembrie 2008, când părţile au formulat concluzii pe fond şi au
depus note scrise.
Completul de arbitraj, având nevoie de timp pentru a
delibera, a decis ca pronunţarea să aibă loc la data de 8 decembrie 2008 şi
apoi a solicitat prelungirea termenului pentru depunerea ' hotărârii arbitrale
în conformitate cu prevederile art. 1312 alin. (7) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi
drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare,' la 15 decembrie
2008 pronunţând următoarea hotărâre:
COMPLETUL DE ARBITRAJ
Asupra procedurii de arbitraj de faţă constată
următoarele:
Prin Cererea înregistrată la Oficiul Român pentru
Drepturile de Autor (ORDA) sub nr. SDG/2.724 din 21 octombrie 2008, respectiv nr. 8.481 din 21
octombrie 2008, petenta UCMR-ADA, organism de gestiune colectivă a drepturilor
de autor din domeniul muzical, înfiinţat prin Decizia directorului general al
ORDA nr. 3/1997, membră a comisiei de negociere constituită prin Decizia
directorului general al ORDA nr. 220/2005, a solicitat iniţierea procedurii de
arbitraj cu privire la stabilirea formei finale a Metodologiei privind
remuneraţiile reprezentând drepturile patrimoniale ale autorilor pentru
reproducerea operelor muzicale pe înregistrări.
Petenta a indicat în cerere celelalte părţi care
urmează a fi convocate la procedura de arbitraj, respectiv intimatele UPFR,
organism de gestiune colectivă a producătorilor de fonograme, înfiinţat prin
Decizia directorului general al ORDA nr. 5/1997, şi Societatea Comercială
ELECTRECORD - S.A., membre ale comisiei de negociere constituite prin Decizia
directorului general al ORDA nr. 220/2005.
Totodată, petenta UCMR-ADA a solicitat ORDA să
procedeze la convocarea părţilor în vederea desemnării, prin tragere la sorţi,
a completului de arbitraj.
In drept, cererea a fost motivată în baza art. 1312 alin. (3) lit.
b) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu
modificările şi completările ulterioare.
La data de 27 octombrie 2008, părţile au fost convocate
de către ORDA pentru desemnarea, prin tragere la sorţi, a completului de
arbitraj, format din 5 arbitri titulari şi 3 arbitri de rezervă, dintre cei
menţionaţi în Hotărârea' Guvernului nr. 1.287/2002 privind numirea membrilor
corpului de arbitri de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturi de Autor,
constituindu-se completul de arbitraj.
La data de 3 noiembrie 2008, părţile şi arbitrii au
fost convocaţi la sediul ORDA, unde s-a constituit completul de arbitraj,
acesta a stabilit onorariul, primul termen şi locul arbitrajului, după care a
procedat la informarea părţilor cu privire la aceste
aspecte.
Societatea Comercială ELECTRECORD - S.A., deşi iniţial
a participat la tragerea la sorţi a arbitrilor, ulterior a comunicat, prin
Adresa înregistrată la ORDA cu nr. SDG/3.019 din 11 noiembrie 2008, faptul că
nu va participa la acest arbitraj, deoarece este membru UPFR. Faţă de această
solicitare, completul de arbitraj a decis comunicarea cererii de arbitraj si
Societăţii Comerciale ELECTRECORD - S.A. şi a obligat UPFR la plata diferenţei
de onorariu ce trebuia achitată de către Societatea Comercială ELECTRECORD -
S.A., sub sancţiunea, pentru aceasta din urmă, prevăzută la art. 1312 alin. (6) teza a III-a din Legea
nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
In susţinerea arbitrajului părţile au depus înscrisuri
şi în final au depus'concluzii scrise.
Completul de arbitraj a constatat că este legal
constituit şi că este competent să soluţioneze cererea formulată.
Completul de arbitraj, trecând la analizarea aspectelor
supuse arbitrajului, constată următoarele:
1. Privitor la excepţia lipsei procedurii prealabile
invocată de UPFR, cu privire la pretenţii ale UCMR-ADA propuse direct în
arbitraj, se constată ca dispoziţiile art. 131 din Legea nr. 8/1996, cu
modificările şi completările ulterioare, obligă organismele de gestiune
colectivă să depună metodologiile propuse a fi negociate odată cu cererea de
iniţiere a negocierilor formulată către ORDA, iar utilizatorii au posibilitatea
de a-şi formula contrapropunerile în cadrul negocierilor. Rezultă ca niciuna
dintre părţi nu poate formula direct în arbitraj noi pretenţii pe care nu le-au
pus în discuţia părţilor.
UCMR-ADA nu a respectat cerinţa legală, făcând cereri
direct în arbitraj cu privire la următoarele aspecte ce nu au fost negociate cu
reprezentanţii utilizatorilor (UPFR): art. 2 lit. g) privind noţiunea de
utilizator, art. 4 alin. (3) privind informaţii solicitate de UCMR-ADA pentru
producătorii care nu au deţinut anterior nicio autorizaţie, art. 5 alin. (3)
privind valabilitatea licenţei, art. 7 alin. (2) şi (3), art. 16 privind
obligaţiile fabricantului, art. 18 privind numărul de marcaje holografice
solicitat de producător la ORDA, art. 19 privind eliberarea de timbre sau
holograme de către UCMR-ADA ca elemente de siguranţă privind reproducerea
autorizată a repertoriului său, precum'şi propunerile UCMR-ADA cu privire la
remuneraţiile minime pentru alte categorii de suporturi prevăzute în anexele
nr. 1 şi nr. 2, decât CD LP, MC LP şi DVD.
Neîndeplinirea procedurii prealabile a negocierii
constituie un fine de neprimire cu privire la aceste aspecte noi, excepţia invocată fiind întemeiată şi se admite.
2. Completul de arbitraj, învestit să se pronunţe
asupra formei finale a metodologiei, aşa cum a fost negociată în prealabil de
către părţi, constată că părţile sunt de acord asupra majorităţii aspectelor
cuprinse în metodologie, mai puţin definirea bazei de calcul şi a unor termeni,
precum şi a procentului cuvenit autorilor.
A. Privitor la delimitarea bazei de calcul, întrucât,
potrivit art. 131 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi compietările
ulterioare, arbitrajul se poartă între autorii de opere muzicale, reprezentaţi
de UCMR-ADA, şi producătorii de fonograme în calitate de utilizatori ai
operelor muzicale, reprezentaţi de UPFR, vor fi avute în vedere în metodologie
numai veniturile producătorilor de fonograme, cu excluderea veniturilor altor persoane care participă la fabricarea şi
distribuţia fonogramelor, acestea din urmă neparticipând la procedura de
arbitraj. Producătorul se defineşte ca orice persoană juridică sau
persoană fizică autorizată ce realizează sau organizează realizarea de copii
ale uneia sau mai multor opere muzicale pe care le pune în circulaţie în scopul
distribuirii către public.
Baza de calcul o constituie preţurile practicate de
producători {PPD). In
acest sens sunt prevederile art. VI alin. (4) din
contractul încheiat între Federaţia Internaţională a Producătorilor de
Fonograme (IFPI) şi
Birou] Internaţional al Societăţilor de Gestionare a Drepturilor de
Inregistrare şi de Reproducere Mecanică (BIEM), potrivit cărora „redevenţa va fi calculată la preţul cel mai
ridicat al unei copii, aşa cum acesta este publicat de ' producător în ziua
ieşirii produsului din depozitul producătorului în scopul vânzării cu
amănuntul".
B. Cuantumul remuneraţiilor (procentuale şi forfetare)
se stabileşte în funcţie de criteriile generale prevăzute de art. 1311 alin. (1), respectiv în funcţie de
repertoriul utilizat, de categoria utilizatorilor reprezentaţi, de veniturile
obţinute de aceştia din activitatea în cadrul căreia se utilizează repertoriul
şi de practica europeană din domeniu.
Aşadar, completului de arbitraj îi revine competenţa de
a se pronunţa asupra cuantumului remuneraţiei procentuale solicitate de părţi,
fie prin stabilirea unui procent unic definit pentru toţi producătorii, fie
prin stabilirea unui procent brut şi a unui procent net care este plătit
efectiv de producători ca urmare a aplicării deducerilor de 9% şi 10%,
reprezentând costuri de distribuire şi ambalare pe care' producătorii le
suportă în mod obişnuit, indiferent de calitatea lor de membri ai unor
organisme internaţionale.
Părţile litigante sunt de acord cu procentul de 11%
aplicat asupra'bazei de calcul, din care se vor scădea 10% (costuri de
ambalare) şi de 9% (reducere admisă către distribuitori), procente concordante
cu practică europeană, rezultând un procent final de 9,009% din baza de calcul.
Astfel, prin metodologia înaintată odată cu cererea de
constituire a comisiei de negociere, UCMR-ADA a propus ca pentru înregistrările
reproduse pe CD-uri şi casete audio (MC-uri) toţi producătorii (indiferent de
apartenenţa la un organism internaţional) să plătească o remuneraţie de 9,009%
din baza de calcul, iar pentru operele audio înregistrate pe DVD-uri,
remuneraţia să reprezinte un procent de 6% din baza de calcul. Ulterior, în
negocieri, UCMR-ADA a propus ca procentul de 9,009% să fie plătit numai de
către membrii IFPI, iar ceilalţi producători să plătească un procent de 11% din
baza de calcul, indiferent de tipul suportului pe care sunt reproduse operele
muzicale.
UPFRa propus ca toţi producătorii, indiferent de
apartenenţa la un organism internaţional, să achite către UCMR-ADA o
remuneraţie procentuala în cuantum de 9,009% din baza de calcul.
Completul de arbitraj va retine în metodologie procentul
final de 9,009%.
Acest procent se aplică la o bază de calcul diferită
pentru fiecare categorie de produs identificată prin prezenta metodologie, după
cum urmează:
a) când producătorul vinde produsul către
distribuitori, remuneraţia se calculează în funcţie de PPD (Published Price for Dealers), reprezentând
cel mai mare preţ publicat de producător, în ziua ieşirii suportului
înregistrat din depozitul producătorului, aşa cum reiese din lista de preţuri
ţinută şi publicată de acesta, preţ la care orice vânzător cu amănuntul poate
achiziţiona o cantitate minimă, fără a beneficia de niciun fel de deduceri,
stimulente sau reduceri;
b) când producătorul vinde produsul direct către
consumatorul privat, remuneraţia se calculează în funcţie de preţul de vânzare
cu amănuntul, practicat şi publicat de producător;
c) pentru produsele promoţionale, remuneraţia are ca
bază de calcul valoarea totală a costurilor de producţie a fonogramelor,
soluţie agreată de părţile litigante. Cât priveşte numărul de exemplare oferite
cu titlu promoţional, scutite de plata drepturilor de autor, UPFR solicită
1.000 de exemplare, iar UCMR-ADA
acordă 150 de exemplare, completul de arbitraj urmând a acorda 350 de
exemplare;
d) pentru produsele premium, remuneraţia are ca bază
de calcul valoarea de vânzare a tuturor unităţilor vândute, aşa cum aceasta
rezultă din facturi;
e) pentru produsele cu preţ redus, mid, budget şi solduri, remuneraţia are
ca bază de calcul valoarea de vânzare a tuturor unităţilor astfel vândute, aşa
cum rezultă aceasta din facturi;
f) pentru produsele puse în circulaţie şi returnate nu
se achită drepturile de autor.
Remuneraţiile minime ce se cuvin autorilor, potrivit
metodei de calcul agreate la nivel european, vor fi stabilite în limita a două
treimi din remuneraţiile normale, pe care producătorii le vor achita ca urmare
a aplicării procentului la baza de calcul. Aşadar, remuneraţiile minime variază
în funcţie de preţurile practicate pe piaţa'naţională de către producători,
respectiv în funcţie de veniturile obţinute de aceştia din valorificarea
suporturilor înregistrate, aşa cum a statuat practica BIEM.
Pentru remuneraţiile minime, UPFR a propus sume
forfetare al căror cuantum este conform practicii europene, însă, pentru
stimularea autorilor, completul de arbitraj le majorează, stabilind cuantumul acestora în metodologie.
C. Privitor la licenţierea producătorilor de fonograme,
UCMR-ADA va acorda licenţe neexclusive producătorilor de fonograme, numai
pentru reproducere, ţinând cont de practica europeană concretizată în art. II alin. (1) din contractul standard
încheiat între IFPI şi BIEM, precum şi pe baza interpretării logice a dispoziţiilor'art.
141 alin. (2)
şi'art. 40 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
privind epuizarea dreptului de distribuire la prima vânzare sau la primul
transfer de drept de proprietate asupra originalului sau a copiilor unei opere
de către titularul de drepturi sau cu consimţământul acestuia, precum şi
prezumţia că în cazul cesiunii dreptului de reproducere a unei opere se
cesionează şi dreptul de distribuire a copiilor acestei opere.
Referitor la durata autorizaţiei-licenţă neexclusivă,
UPFR solicită ca aceasta să fie acordată producătorilor pentru o perioadă
nedeterminată, solicitare inacceptabilă, întrucât realizarea obligaţiilor ce
incumbă producătorilor ar fi la latitudinea acestora. In consecinţă,
autorizaţia se va acorda pentru o perioadă de 12 luni, cu posibilitate de
prelungire.
Elementele componente ale fiecărui formular/document
(cerere de autorizare, raport trimestrial) sunt enumerate în cadrul art. 4, 13
şi 14 din metodologia propusă de ambele părţi, iar elementele contractului de
autorizare în art. 5 din metodologia propusă de UCMR-ADA.
Faţă de considerentele expuse,
COMPLETUL DE ARBITRAJ
HOTĂRĂŞTE:
Forma finală a metodologiei este următoarea:
Metodologie privind remuneraţiile reprezentând drepturile patrimoniale ale autorilor pentru
reproducerea operelor muzicale pe înregistrări sonore
Art. 1. - Utilizarea operelor
muzicale prin reproducere şi distribuire de fonograme
pe teritoriul României se poate face în baza unei autorizaţii
licenţă neexclusivă prealabile încheiate de utilizator cu Uniunea
Compozitorilor şi Muzicologilor din România -Asociaţia pentru Drepturile
deAutor, pentru operele muzicale aflate în repertoriul gestionat colectiv de
aceasta.
Art. 2. - In sensul prezentei
metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) UCMR-ADA - Uniunea
Compozitorilor şi Muzicologilor din România -Asociaţia pentru Drepturi deAutor;
b) prin repertoriu se
înţelege totalitatea operelor muzicale pentru care Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor-Asociaţia
pentru Drepturi de Autor a fost mandatată direct de către membrii proprii,
potrivit statutului său, ori indirect prin intermediul contractelor scrise
încheiate cu organismele similare din străinătate să gestioneze colectiv drepturile patrimoniale de
reproducere şi distribuire a operelor muzicale;
c) prin producător se înţelege orice persoană juridică sau persoană fizică autorizată,
care realizează sau organizează realizarea de copii ale uneia sau mai multor
opere muzicale pe care le pune în circulaţie în scopul distribuirii către
public;
d) prin produs se
înţelege orice reproducere, în tot sau în parte, a uneia sau a mai multor opere
muzicale ori a reprezentărilor digitale ale acestora, indiferent care ar fi metoda ori tipul de suport utilizat pentru fixare;
e) prin produs premium se
înţelege suportul înregistrat oferit ca bonus pentru promovarea altor produse;
f) prin produs promoţional se înţelege suportul înregistrat, oferit în mod gratuit în scopul
promovării produsului respectiv sau în scopul promovării casei de producţie;
g) prin vânzare la preţuri
de ofertă (mid) se înţelege vânzarea de suporturi
pe care sunt reproduse opere muzicale, la un preţ mai mic cu cel puţin 20% faţă
de PPD;
h) prin vânzare budget se înţelege vânzarea de suporturi pe care sunt reproduse opere
muzicale la un preţ mai mic cu cel puţin 35% faţă de preţul de lansare;
i) prin vânzare la'solduri se înţelege vânzarea în scopul lichidării unui stoc de suporturi pe
care sunt reproduse opere muzicale.
Art. 3. -Autorizaţia licenţă neexclusivă acordată de
UCMR-ADA conferă producătorului, In schimbul remuneraţiei, drepturile
neexclusive gestionate colectiv de a reproduce şi distribui pe teritoriul
României opere muzicale din repertoriu, fixate pe orice tip de suport.
Autorizaţiile nu sunt necesare în cazul în care drepturile patrimoniale
cuvenite autorilor pentru copiile introduse pe teritoriul României au fost
plătite în ţara de unde acestea au fost achiziţionatejţara de origine).
Art. 4. - (1) Inainte de a
reproduce în scopul distribuirii de opere muzicale din repertoriul UCMR-ADA,
producătorul are obligaţia de a obţine de la UCMR-ADA autorizaţia licenţă
neexcl'usivă.
(2) In acest scop, producătorul va adresa o cerere
UCMR-ADA înainte de data propusă pentru reproducere şi, respectiv, distribuire.
Pentru operele muzicale noi, aflate la prima înregistrare, cererea va cuprinde:
a) numele/denumirea producătorului şi datele sale de
identificare;
b) titlul albumului;
c) denumirea fiecărei opere
muzicale;
d) durata fiecărei opere muzicale - (minute)'
(secunde)";
e) compozitor/textier/editor;
f) artist interpret (dacă este cazul);
g) ştampila, numele şi semnătura reprezentantului legal
al producătorului.
Pentru operele muzicale deja autorizate de UCMR-ADA sau de un organism similar din străinătate cu care
UCMR-ADA are încheiat un contract de reciprocitate, cererea va cuprinde:
a) numele/denumirea producătorului şi datele sale de
identificare;
b) numărul de licenţă atribuit de UCMR-ADA pentru
albumul editat anterior, în cazul reeditării acestuia;
c) numărul de catalog;
d) ştampila, numele şi semnătura reprezentantului legal
al utilizatorului.
(3) Formularul tipizat de cerere de autorizare
constituie anexa nr. 1 la prezenta metodologie şi face parte integrantă din
aceasta.
Art. 5. - Autorizaţia licenţă neexclusivă se acordă pe
o perioadă de 12 luni pentru teritoriul României şi pentru tirajul solicitat,
cu posibilitate de prelungire.
Art. 6. - (1) Producătorul va plăti UCMR-ADA pentru
reproducerea şi distribuirea de opere muzicale pe teritoriul României, pentru
fiecare produs, o remuneraţie reprezentând 9,009% din baza de calcul.
(2) Remuneraţia datorată de utilizatori, pentru fiecare
copie, nu poate fi mai mică decât remuneraţiile minime din tabelul următor:
REMUNERAŢII MINIME - LEI
|
Tip suport
|
Vânzare standard
|
Vânzare mid
|
Vânzare budget
|
Solduri
|
Premium
|
CD
|
1
|
0,77
|
0,44
|
0,22
|
0,12
|
DVD
|
1
|
0,77
|
0,44
|
0,22
|
0,12
|
MC
|
0,4
|
0,3
|
0,2
|
0,1
|
-
|
(3) In situaţia în care un album conţine şi opere ce nu
aparţin repertoriului organismului de gestiune' colectivă a drepturilor de
autor din domeniul muzical, remuneraţia datorată UCMR-ADA va fi calculată
potrivit proporţiei dintre minutajul operelor muzicale reproduse din repertoriu
faţă de durata totală a operelor muzicale cuprinse în
album.
(4) La remuneraţiile prevăzute de prezenta metodologie
se adaugă TVA.
Art. 7. - (1) Baza de calcul al remuneraţiilor o
reprezintă cel mai mare preţ publicat de producător în ziua ieşirii suportului
înregistrat din depozitul producătorului, aşa cum reiese din lista de preţuri
ţinută şi publicată de acesta, preţ la care orice vânzător cu amănuntul poate
achiziţiona o cantitate minimă dintr-un suport relevant, fără a beneficia de
niciun fel de reduceri, stimulente, bonusuri sau orice alt fel de diminuări ale
preţului, denumit în continuare PPD.
(2) Pentru exemplarele distribuite de producător cu
titlu promoţional, gratuit, baza de calcul al remuneraţiei o reprezintă
valoarea totală a costurilor de producţie a fonogramelor ca produs final.
Producătorii pot oferi cu titlu promoţional fără plata drepturilor de autor cel
mult 350 de exemplare din fiecare fonogramă şi numai din primul tiraj.
(3) In situaţia în care fonogramele sunt vândute la
solduri, baza de calcul o reprezintă valoarea de vânzare a tuturor unităţilor
astfel vândute, asa cum rezultă din facturi.
(4) Remuneraţiile se determină după următoarea formulă:
(9,009% înmulţit cu PPD-ul) înmulţit cu numărul de unităţi reproduse şi distribuite în perioada de
raportare.
(5) Pentru situaţiile prevăzute
la alin. (2) şi (3), remuneraţiile se determină după următoarea formulă:
(9,009% înmulţit cu baza de calcul prevăzută la
alineatele respective) înmulţit cu numărul de unităţi reproduse şi distribuite
în perioada de raportare.
Art. 8. - Baza de calcul pentru
produsele la preţuri de ofertă (mid) o reprezintă valoarea de vânzare a tuturor
unităţilor astfel vândute, aşa cum rezultă aceasta din facturi.
Art. 9. - (1) Baza de calcul pentru produsele solduri o
reprezintă valoarea de vânzare a tuturor unităţilor astfel vândute, aşa cum
rezultă aceasta din facturi.
(2) Nu este considerată vânzare la solduri vânzarea
unor suporturi dintr-un album ce au fost fabricate special pentru vânzarea la
preţuri de solduri.
Art. 10. - (1) Baza de calcul pentru produsele premium o reprezintă valoarea de vânzare a tuturor
unităţilor astfel vândute, aşa cum rezultă aceasta din facturi.
(2) Produsele premium vor avea inscripţionate pe suport
enunţul „Se distribuie numai împreună cu......'".
Art. 11. - (1) Baza de calcul pentru produsele budget
o reprezintă valoarea de vânzare a tuturor
unităţilor astfel vândute, asa cum rezultă aceasta din facturi.
(2) Nu este considerată vânzare budget vânzarea unor suporturi dintr-un
album conţinând opere muzicale noi ce au fost fabricate special pentru vânzarea
la preţ redus faţă de PPD.
Art. 12. - (1) Plata remuneraţiilor datorate de
producători către UCMR-ADA se face trimestrial, până la data de 25 a lunii
următoare trimestrului încheiat.
(2) Pentru întârzierile la plată producătorii datorează
UCMR-ADA penalităţi în cuantum de 0,1% pe zi de întârziere.
Art. 13. - (1) Pe coperta fiecărui suport pe care sunt
reproduse opere muzicale din repertoriu vor fi menţionate în mod vizibil
următoarele marcaje:
a) numele şi, dacă este cazul, marca producătorului;
b) titlul albumului;
c) denumirea operelor muzicale;
d) numele autorilor operelor muzicale;
e) numărul de catalog;
f) enunţul „Toate drepturile producătorului şi ale
autorilor sunt rezervate.Utilizările neautorizate ale acestei înregistrări sunt
strict interzise şi se pedepsesc conform legii." sau varianta în limba
engleză pentru copiile din repertoriul internaţional;
g) simbolul P, însoţit
de numele producătorului, anul şi ţara în care s-a publicat prima dată.
(2) Marcajele prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c),
e) şi g) vor fi inscripţionate şi pe suportul pe care sunt fixate sau reproduse
operele muzicale.
Art. 14. - (1) Producătorii sunt obligaţi să elaboreze
cataloage care vor cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a) titlurile albumelor;
b) numărul de catalog;
c) titlul operelor muzicale;
d) autorii operelor muzicale;
e) tipul suportului (compact-disc, casetă audio, DVD,
CD-ROM etc).
(2) Producătorii vor comunica UCMR-ADA lista de
preţuri cuprinzând PPD-ul, listă publicată periodic de către aceştia.
(3) Utilizatorii au obligaţia de a comunica UCMR-ADA
un exemplar al fiecărui catalog'editat sau reeditat.
(4) Necomunicarea catalogului dă dreptul UCMR-ADA ca,
după o prealabilă notificare, să refuze pe viitor cererile de autorizare
formulate de acel producător până la reglementarea situaţiei.
Art. 15. - (1) Până la data de 20 a lunii următoare
fiecărui trimestru, utilizatorii au obligaţia de a comunica UCMR-ADA un raport
cuprinzând, pentru trimestrul încheiat:
a) numele/denumirea
producătorului şi datele sale de identificare;
b) titlurile albumelor reproduse şi distribuite;
c) numărul de catalog al fiecărui album;
d) numărul de unităţi vândute din fiecare album;
e) PPD-ul pentru fiecare album şi tip de suport;
f) numărul de autorizaţie UCMR-ADA;
g) ştampila, numele şi semnătura reprezentantului legal
al utilizatorului.
(2) Modelul de raport constituie anexa nr. 2 la
prezenta metodologie şi face parte integrantă din aceasta.
Art. 16. - (1) Remuneraţia nu va fi achitată dacă
produsele sunt returnate şi înregistrate astfel în documentele contabile.
(2) In situaţia în care retururile sunt reintroduse în
circuitul comercial, remuneraţia este datorată corespunzător.
Art. 17. -In cazul vânzărilor angro, utilizatorul va
menţiona pe fiecare factură sau într-o anexă a acesteia specificaţiile
detaliate ale fonogramei, numărul de exemplare pentru fiecare poziţie din
catalog şi preţul de livrare corespunzător pe unitate de suport.
Art. 18. - Producătorii vor asigura organismului de
gestiune colectivă a drepturilor de autor din domeniul muzical accesul la toate
informaţiile şi evidenţele privind activităţile ce fac obiectul autorizaţiilor
acordate de acesta, potrivit raportărilor trimestriale, şi vor furniza la cererea
scrisă şi alte informaţii privind drepturile
reglementate de prezenta metodologie.
Art. 19. - In măsura în care UCMR-ADA, precum şi
producătorii devin membri ai unor organizaţii internaţionale ale autorilor,
respectiv ale producătorilor, între care exista încheiate acorduri, prevederile
acestora vor putea fi stipulate în convenţiile încheiate între organismul de
gestiune colectivă şi producătorii respectivi.
Art. 20. - Modificarea remuneraţiilor stabilite în sumă
fixă se poate efectua periodic, prin reactualizarea cu indicele inflaţiei, în
conformitate cu dispoziţiile art. 1314 din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi drepturile
conexe, cu modificările şi comoletăriie ulterioare.
Prezenta metodologie intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al Românei, Partea I.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
CERERE DE AUTORIZARE A PRODUCŢIEI FONOGRAFICE
Subscrisa
S.C.....................................................................,
cu sediul social în................................................................
Telefon/fax......................e-mail..........................................
C.U.I.......................Nr. reg.com
J.....................................
Cont deschis la Banca.....................................Cod
IBAN.................................................
Reprezentantă legal şi statutar
de.......................................
Persoana de
contact.....................................................telefon.......................................
|
Solicit eliberarea unei
autorizaţii licenţă neexclusivă pentru reproducerea operelor muzicale pe
înregistrări sonore pentru albumul cu
titlul................................, pe
suport..................................................................................................................
(se va menţiona suportul pe care se vor reproduce
operele muzicale; de exemplu: CD, MC, DVD etc.) pentru operele muzicale de mai
jos.
Operele muzicale pentru care se solicită autorizaţia licenţă
neexclusivă pentru reproducerea pe înregistrări sonore sunt:
Nr. crt.
|
Artist interpret
|
Titlul operei muzicale
|
Durata
|
Compozitor
|
Editor
|
Data...................
Societatea
Comercială................................... Semnătura..............................
Ls.
|
ANEXA Nr. 2 la metodologie
S.C............................
Sediul...........................
CIF.............................;
J..........................................
Banca..................cont
IBAN....................................
Reprezentată legal şi
statutarele..................................
Destinatar raport: UCMR-ADA
RAPORT VÂNZĂRI
Trimestrul......./Anul...........
Nr. catalog
|
Nr. autorizaţie UCMR- ADA
|
Titlu album
|
Suport
|
Unităţi vândute
|
Baza de calcul
|
Procent UCMR- ADA*
|
Suma achitată către UCMR-ADA
|
|
|
|
|
|
|
X/Y*9,009%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*X= minutaj opere muzicale protejate de UCMR-ADA; Y = minutaj
opere muzicale incluse pe înregistrarea sonoră
TOTAL GENERAL
|
Cu apel în termen de 30 de zile de la publicarea
Hotărârii arbitrale în Monitorul Oficial al României,
Partea I. Pronunţată şi semnată, astăzi, 15 decembrie
2008, la sediul ORDAdin Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 1, Bucureşti.
Completul de arbitri:
Toma Dragomir - arbitru
Georgeta Duţescu - arbitru
Gheorghe Gheorghiu - arbitru
Ernest Popovici - arbitru
Claudiu Seucan - arbitru