DECIZIE Nr.
232 din 9 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (2) teza intai din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 55/2002 privind regimul de detinere al cainilor
periculosi sau agresivi
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 302 din 4 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu
- magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (2) teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2002 privind regimul de deţinere al câinilor periculoşi sau agresivi, excepţie ridicată de Aurel Bocancea în Dosarul nr. 7.475/2005 al Judecătoriei Buzău.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei de neconstituţionalitate,
constatându-se lipsa părţii Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Buzău, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza aflându-se în stare de judecată, Curtea acordă cuvântul autorului excepţiei, care solicită
admiterea acesteia. Susţine că textul de lege criticat contravine
dispoziţiilor art. 40 alin.
(1) din Constituţie privind
dreptul la asociere.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 28 octombrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 7.475/2005, Judecătoria Buzău a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor „art. 3 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2002, aprobată si modificată prin Legea nr. 60/2003".
Excepţia
de neconstituţionalitate a
fost ridicată de Aurel
Bocancea într-o cauză civilă având ca obiect soluţionarea plângerii împotriva
procesului-verbal de constatare a unei contravenţii, întocmit de Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Buzău.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 3 alin. (2) teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2002, în temeiul cărora este obligat să devină membru al
Asociaţiei Chinologice Buzău, îi nesocotesc dreptul la liberă asociere, garantat constituţional.
Judecătoria Buzău apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. In acest sens, arată că prin
instituirea obligaţiei
proprietarilor sau deţinătorilor temporari ai câinilor catalogaţi ca periculoşi de a înregistra aceşti câini într-o singură asociaţie, Asociaţia Chinologică Română, se încalcă dispoziţiile constituţionale
care prevăd dreptul oricărui cetăţean de a se asocia liber în orice formă de asociere.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că excepţia este
neîntemeiată, întrucât textul
de lege criticat instituie, pentru proprietarii sau deţinătorii temporari
de câini periculoşi sau
agresivi, obligaţia înregistrării acestor câini la Asociaţia Chinologică Română, iar nu cea
de a deveni membri ai acestei asociaţii.
Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art.
3 alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr.
55/2002 sunt constituţionale.
Menţionează că dreptul de asociere este un drept fundamental, social-politic,
încadrat în categoria libertăţilor
de opinie, iar asociaţiile
constituite în baza art. 40 din Constituţie urmăresc, în
principal, asigurarea libertăţii
de gândire, de exprimare şi
difuzare a gândurilor, ideilor filosofice, opiniilor şi credinţelor.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului şi Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile autorului excepţiei şi cele ale
procurorului, dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie
şi ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie, conform încheierii de sesizare, prevederile „art. 3 alin. (2)
din Ordonanţa Guvernului nr.
55/2002, aprobată şi modificată prin Legea nr. 60/2003". In realitate, din întregul conţinut al dosarului, precum şi al încheierii de sesizare rezultă că textul de lege criticat este cel al art. 3 alin. (2) teza întâi din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2002 privind regimul
de deţinere al câinilor
periculoşi sau agresivi,
publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 311 din 10 mai 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 60/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 183 din 24 martie
2003. Conţinutul acestuia este
următorul:
Art. 3 alin. (2) teza întâi: „Proprietarii sau deţinătorii temporari ai câinilor prevăzuţi
la art. 1 şi la
art. 2 alin. (1) au obligaţia să
înregistreze câinii la Asociaţia Chinologică Română, afiliată la Federaţia Chinologică Internaţională [...]."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate
textul de lege criticat contravine prevederilor art. 40 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora cetăţenii se
pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate şi în alte forme de asociere.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată următoarele:
Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 55/2002 organizează cadrul legal de deţinere a câinilor periculoşi sau agresivi, supunând proprietarii sau deţinătorii temporari ai acestora anumitor rigori, impuse de importanţa relaţiilor sociale ce ar putea fi periclitate prin nerespectarea obligaţiilor stabilite prin ordonanţa menţionată.
Inregistrarea câinilor periculoşi sau agresivi la Asociaţia Chinologică
Română reprezintă o obligaţie a proprietarilor sau deţinătorilor
temporari ai acestora, prevăzută de legiuitor în scopul realizării unei evidenţe a câinilor care, prin natura lor, ar putea reprezenta o ameninţare la adresa siguranţei populaţiei, a sănătăţii şi integrităţii corporale a cetăţenilor. Raţiunea instituirii unei asemenea obligaţii o constituie apărarea
unor interese de ordin general ce vizează asigurarea securităţii publice şi
protejarea vieţii sociale,
precum şi prevenirea săvârşirii unor infracţiuni.
Prin dobândirea calităţii de membri ai asociaţiilor chinologice teritoriale care, la rândul lor, sunt membre ale
Asociaţiei Chinologice Române,
proprietarii sau deţinătorii temporari ai câinilor periculoşi sau agresivi se bucură de protecţia legii, fiind la adăpost de orice suspiciune legată de pericolul potenţial
pe care l-ar putea reprezenta deţinerea unor astfel de câini. In plus, proprietarii sau deţinătorii temporari ai acestora îşi păstrează libertatea de a deveni şi membri ai oricărei alte asociaţii
de profil, textul de lege criticat neconţinând nici o restricţie în acest sens. De aceea, nu se poate susţine că prevederile
art. 3 alin. (2) teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 55/2002 contravin dispoziţiilor constituţionale
care garantează dreptul la
liberă asociere.
De altfel, aşa cum s-a statuat în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, dreptul la asociere se poate
exercita numai cu respectarea legii, şi nu împotriva ei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4)
din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 3 alin. (2) teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 55/2002 privind regimul de deţinere al câinilor periculoşi sau agresivi, excepţie ridicată de
Aurel Bocancea în Dosarul nr. 7.475/2005 al Judecătoriei Buzău.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 martie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu