DECIZIE Nr. 231 din 5 iulie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, astfel cum au
fost modificate prin art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000
pentru unele masuri privind solutionarea cererilor referitoare la acordarea de
despagubiri pentru daune morale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 739 din 20 noiembrie 2001

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, astfel cum a
fost aprobata prin Legea nr. 112/1998, si ale art. 15 lit. f^1) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, introduse prin aceste acte
normative, exceptie ridicata de Fundatia Editura Revista "Romania
Mare" si de Corneliu Vadim Tudor in Dosarul nr. 5.656/1999 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind nefondata, aratand ca in jurisprudenta sa Curtea
Constitutionala a statuat in mod constant ca dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor art. 16 si nici celor ale art. 54 din Constitutie. Se
mai sustine ca scutirea de taxa judiciara de timbru, instituita prin
dispozitiile legale atacate, nu poate determina exercitarea drepturilor
procesuale prin abuz de drept, pe langa alte motive si pentru acela ca prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53 din anul 2000 a fost instituita plata
unei cautiuni care trebuie sa fie platita de cel care introduce actiune pentru
acordarea de despagubiri pentru daune morale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
5.656/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I
pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, astfel cum a fost aprobata prin
Legea nr. 112/1998, precum si a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, introduse prin aceste acte
normative, exceptie ridicata de Fundatia Editura Revista "Romania
Mare" si de Corneliu Vadim Tudor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, astfel cum a
fost aprobata prin Legea nr. 112/1998, precum si ale art. 15 lit. f^1) din
Legea nr. 146/1997, introduse prin aceleasi acte normative, contravin
prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) si art. 54 din Constitutie, deoarece
"se creeaza o categorie de persoane privilegiate care pot sa introduca
actiuni fara satisfacerea taxei de timbru precum si o alta categorie care este
supusa cu usurinta abuzurilor procesuale ale reclamantilor". Se mai
sustine ca dispozitiile criticate impun conditii de exercitare a drepturilor
procesuale care reprezinta un mijloc artificial prin care se acorda inlesniri
"pentru introducerea unor actiuni de o anumita categorie".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca dispozitiile criticate sunt contrare dispozitiilor art. 16 alin.
(1) si (2), precum si ale art. 54 din Constitutie.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca dispozitiile art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997, astfel cum au fost modificate, nu contravin
prevederilor art. 16 alin. (1) si art. 54 din Constitutie, intrucat scutirea in
discutie "decurge din insasi natura nepatrimoniala a valorilor ocrotite:
onoarea si demnitatea", iar instituirea unei taxe proportionale cu
valoarea despagubirilor ar face ineficiente dispozitiile constitutionale care
ocrotesc demnitatea si onoarea, precum si datorita faptului ca legiuitorul
poate reglementa exceptii de la obligatia generala de plata a taxelor judiciare
de timbru. In plus, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000 s-a
instituit obligatia reclamantului de a depune o cautiune, stabilita la o cota
de 5% din valoarea despagubirilor solicitate, "care poate sa functioneze
ca o contrapondere a tendintei reclamantului de a solicita sume exorbitante
pentru acest tip de daune". Cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1998, astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 112/1998, se apreciaza
ca aceasta a fost ridicata in mod gresit, intrucat autorii exceptiei au avut in
vedere, si de aceasta data, dispozitiile art. 15 lit. f^1), iar nu pe cele ale
art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997, astfel cum a fost modificata.
Presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 2, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizata.
Prin Incheierea din 14 septembrie 2000 a Tribunalului Bucuresti - Sectia a
III-a civila, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1998, astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 112/1998, precum si ale
art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
introduse prin aceste acte normative.
Curtea, analizand cererea privind exceptia de neconstitutionalitate, retine
ca aceasta a fost ridicata numai cu privire la dispozitiile art. 15 lit. f^1),
introduse in Legea nr. 146/1997 prin art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1998, astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 112/1998. Se observa insa ca
art. 15 lit. f^1) a fost introdus, in realitate, prin dispozitiile cuprinse in
art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, astfel cum a fost aprobat
prin Legea nr. 112/1998, iar nu prin dispozitiile cuprinse la art. I pct. 5.
Prin urmare, Curtea constata ca exceptia, asa cum a fost ridicata de autori,
vizeaza numai dispozitiile art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998
pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 30
ianuarie 1998), astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 112/1998 (publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998), prin
care in art. 15 din Legea nr. 146/1997 a fost introdusa dispozitia prevazuta la
lit. f^1). Aceste dispozitii se refera la "stabilirea si acordarea de
despagubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii sau reputatiei unei
persoane fizice;".
Curtea mai constata insa ca si aceste dispozitii au fost, la randul lor,
modificate anterior ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate, si anume prin
art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele masuri
privind solutionarea cererilor referitoare la acordarea de despagubiri pentru
daunele morale (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227
din 23 mai 2000), dispozitii care au urmatorul cuprins: "Litera f^1) a
articolului 15 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
<<f^1) stabilirea si acordarea de despagubiri persoanei fizice pentru
daunele morale aduse onoarei, demnitatii, reputatiei, vietii intime, familiale
sau private, ori dreptului la imagine;>>"
In consecinta, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii
acestui text legal in vigoare atat la data ridicarii exceptiei, cat si la data
solutionarii acesteia.
Autorii exceptiei sustin ca aceste dispozitii legale, care formeaza
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel determinat, sunt contrare
urmatoarelor prevederi constitutionale:
Art. 16 alin. (1) si (2)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
Art. 54
"Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si
exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara sa
incalce drepturile si libertatile celorlalti."
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997, conservate prin actele normative modificatoare, in
sensul respingerii exceptiilor de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiate.
Astfel, prin Decizia nr. 173 din 26 septembrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 5 februarie 2001, Curtea a retinut ca
"instituirea unor exceptii (scutiri de plata taxei) de la regula generala
a platii taxelor judiciare de timbru este o prerogativa exclusiva a
legiuitorului. Potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie, <<Impozitele,
taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului
asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege>>. Stabilirea
unor exceptii de la plata taxelor de timbru trebuie corelata cu prevederile
art. 53 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia <<Cetatenii au
obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile
publice>>". De asemenea, prin Decizia nr. 175 din 26 septembrie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702 din 28
decembrie 2000, Curtea Constitutionala a statuat ca ramane "la latitudinea
legiuitorului sa stabileasca scutiri de taxe sau impozite, avand in vedere
situatii diferite fara ca prin aceasta sa se aduca atingere principiului
egalitatii in drepturi. Plata unor taxe sau impozite nu reprezinta un drept, ci
o obligatie constitutionala a cetatenilor, prevazuta de art. 53 alin. (1) din
Legea fundamentala". In concluzie, nu se poate considera ca prin textul de
lege criticat ar fi fost incalcate prevederile art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie.
Referitor la sustinerile autorilor exceptiei, potrivit carora dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor art. 54 din Constitutie, prin aceea ca ele
creeaza o categorie de persoane "care este supusa cu usurinta abuzurilor
procesuale ale reclamantilor", Curtea constata ca legiuitorul a instituit
prin alte norme juridice o garantie procesuala a exercitarii drepturilor
fundamentale cu buna-credinta. Astfel, potrivit prevederilor art. 1 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000, "Cel care,
considerandu-se prejudiciat printr-o atingere adusa onoarei, demnitatii sau
reputatiei sale, vietii intime, familiale sau private, ori dreptului la
imagine, formuleaza cerere la instanta civila referitoare la stabilirea si
acordarea de despagubiri pentru daune morale trebuie sa depuna o cautiune de 5%
din valoarea despagubirilor solicitate".
Instituirea acestei garantii legale are menirea sa salvgardeze ordinea de
drept prin descurajarea abuzului de drept.
De altfel, cautiunea se restituie de indata reclamantului, dupa ramanerea
irevocabila a hotararii prin care s-a admis actiunea pentru acordarea
despagubirilor pentru daune morale, ori aceasta, dimpotriva, se elibereaza
paratului integral, in cazul in care cererea reclamantului a fost respinsa tot
printr-o hotarare irevocabila, insa numai cu conditia ca paratul sa fi
solicitat despagubiri pentru daunele pricinuite de proces si, dupa caz,
cheltuieli de judecata; mai mult decat atat, in acest din urma caz se restituie
reclamantului suma ce rezulta din diferenta dintre valoarea despagubirilor
acordate paratului si valoarea cautiunii.
Avand in vedere toate aceste considerente, urmeaza ca exceptia de
neconstitutionalitate sa fie respinsa ca nefondata.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2)
din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, astfel cum au
fost modificate prin art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000,
exceptie ridicata de Fundatia Editura Revista "Romania Mare" si de
Corneliu Vadim Tudor in Dosarul nr. 5.656/1999 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iulie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu