DECIZIE Nr. 230 din 16 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin.
(1) si ale art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de
munca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 665 din 16 decembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 79 alin. (1) si ale art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind
solutionarea conflictelor de munca, exceptie ridicata de Lucia Anastasiu in
Dosarul nr. 3.281/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor (Lucia Anastasiu si Societatea
Comerciala "Carpati Proiect" - S.A. Bucuresti), fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata se acorda cuvantul, pe fond,
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.281/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1) si ale art.
80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 29 noiembrie 1999.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 79 alin. (1) si cele ale art. 80 din Legea nr. 168/1999, prin
instituirea unei singure cai de atac, cea a recursului, impotriva sentintelor
pronuntate in litigiile de munca ingradesc exercitiul dreptului de acces la
justitie prevazut la art. 21 din Constitutie. Aceleasi dispozitii legale, se
arata in continuare, ingradesc si exercitiul dreptului la aparare, prevazut la
art. 24 din Constitutie, deoarece in calea de atac a recursului se pot folosi,
ca probe noi, doar inscrisurile, iar nu si alte probe, asa cum permite calea de
atac a apelului. De asemenea, se sustine ca prin aplicarea dispozitiilor legale
invocate litigiilor declansate anterior intrarii acestora in vigoare este
incalcat principiul neretroactivitatii legii, consacrat la art. 15 alin. (2)
din Constitutie.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia, in
conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata,
"avand in vedere ca si alte litigii cu grad asemanator de dificultate beneficiaza
doar de doua grade de jurisdictie, respectiv judecata in fond si recursul. Prin
eliminarea caii de atac a apelului partile nu sunt prejudiciate, beneficiind de
o judecata justa si corecta". In opinia instantei dispozitiile legale
criticate raspund nevoii de solutionare cu celeritate a litigiilor legate de
raporturi de munca.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, intrucat
"nu contin nici o prevedere cu caracter de retroactivitate", iar
potrivit dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1999 pentru
organizarea judecatoreasca, hotararile judecatoresti pronuntate anterior
intrarii in vigoare a Legii nr. 168/1999 raman supuse cailor de atac si
termenelor prevazute de lege sub care au fost pronuntate. Dispozitiile legale
respective, se arata in acelasi punct de vedere, nu contravin nici prevederilor
art. 21 si 24 din Constitutie, "intrucat accesul liber la justitie si
dreptul la aparare presupun accesul la mijloacele procedurale prin care se
infaptuieste justitia, iar instituirea regulilor de desfasurare a procesului in
fata instantelor judecatoresti este de competenta exclusiva a
legiuitorului". In sustinerea punctului de vedere exprimat se invoca
Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994, precum si deciziile Curtii
Constitutionale nr. 60/1993 si nr. 38/1998.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie urmatoarele
dispozitii din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca:
Art. 79 alin. (1)
"Hotararile instantei de fond sunt definitive.";
Art. 80
"Termenul de recurs este de 10 zile de la data comunicarii hotararii
pronuntate de instanta de fond."
Normele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate
sunt urmatoarele:
Art. 15 alin. (2)
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile.";
Art. 21 alin. (1)
"Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor,
a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 24 alin. (1)
"Dreptul la aparare este garantat".
Examinand textele de lege criticate, Curtea nu poate retine incalcarea
principiului neretroactivitatii legii, inscris la art. 15 alin. (2) din
Constitutie, intrucat ele nu dispun pentru trecut, ci doar pentru viitor.
Aceste dispozitii legale, constituind reguli procedurale, sunt de imediata
aplicabilitate, dar nu produc efecte retroactive. In acest sens sunt
semnificative si dispozitiile art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, potrivit carora "Cauzele care au ca
obiect judecarea in fond a unor litigii de munca, aflate pe rolul
judecatoriilor, vor fi trecute la completele care judeca conflictele de munca
si litigiile de munca din cadrul judecatoriei respective, imediat dupa
infiintarea acestora.
Apelurile declarate pana la data infiintarii noilor instante, precum si
cele aflate in curs de judecata vor fi solutionate de instantele legal
sesizate.
Recursurile declarate sau aflate in curs de judecata vor fi trecute la
sectiile care judeca conflicte de munca si litigii de munca din cadrul
tribunalelor".
Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu ingradesc nici
exercitiul dreptului de acces liber la justitie. Constitutia nu contine nici o
dispozitie cu privire la gradele de jurisdictie pe care trebuie sa le parcurga
procesele pana la adoptarea solutiei finale. Constitutia reglementeaza accesul
general neingradit la justitie al tuturor persoanelor pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor lor legitime (art. 21), precum si
dreptul tuturor partilor interesate de a exercita caile de atac impotriva
hotararilor judecatoresti (art. 128). Stabilirea naturii, a numarului si a
conditiilor concrete de exercitare a cailor de atac se face prin reglementari
procedurale, a caror elaborare intra in competenta legiuitorului, potrivit
dispozitiilor art. 125 alin. (3) din Constitutie.
In acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale este constanta, statuand
ca "este de competenta exclusiva a organului legislativ instituirea
regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti si
modalitatea de exercitare a cailor de atac, iar principiul accesului liber la
justitie presupune tocmai posibilitatea celor interesati de a le exercita"
(Decizia nr. 45 din 23 martie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999). Curtea, prin Decizia Plenului nr. 1/1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie
1994, a stabilit ca "accesul liber la justitie nu inseamna accesul, in
toate cazurile, la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac,
deoarece competenta si procedura sunt stabilite de lege".
Cele stabilite de Curtea Constitutionala prin deciziile mentionate isi
mentin valabilitatea si in cauza de fata, neexistand elemente noi de natura sa
determine modificarea jurisprudentei sale.
Curtea nu poate retine, ca fiind intemeiate, nici sustinerile autorului
exceptiei in sensul ca dispozitiile legale criticate ingradesc sau restrang
dreptul la aparare al partilor, prin faptul ca hotararile primei instante,
pronuntate in solutionarea conflictelor sau a litigiilor de munca, pot fi
atacate doar cu recurs. Toate partile procesului isi pot exercita dreptul la
aparare fara nici o ingradire atat in fata instantei de fond, cat si in fata
celei de recurs. Sub acest aspect sunt de retinut si dispozitiile art. 304^1
din Codul de procedura civila, potrivit carora "Recursul declarat
impotriva unei hotarari care, potrivit legii, nu poate fi atacata cu apel, nu
este limitat la motivele de casare prevazute in art. 304, instanta putand sa
examineze cauza sub toate aspectele".
Este adevarat ca, potrivit dispozitiilor art. 305 din Codul de procedura
civila, "In instanta de recurs nu se pot produce probe noi, cu exceptia
inscrisurilor", dar nelegalitatea sau netemeinicia unei hotarari ori
necesitatea administrarii de noi probe se poate demonstra si pe baza probelor
deja administrate in cauza si, eventual, prin noi probe constand in inscrisuri,
iar potrivit dispozitiilor art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999, "In
caz de admitere a recursului, instanta va judeca in fond cauza", faza in
care poate fi administrata orice proba legala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin.
(1) si ale art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de
munca, exceptie ridicata de Lucia Anastasiu in Dosarul nr. 3.281/2000 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu