DECIZIE Nr. 213 din 14 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 86
paragraful 1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 120 din 9 martie 2001
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 86 paragraful 1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind
impozitul pe venit, exceptie ridicata de Fundatia Nationala a Revolutiei din
Decembrie 1989 din Timisoara in Dosarul nr. 1.112/CA/2000 al Curtii de Apel
Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde, prin presedintele sau, Fundatia Nationala a
Revolutiei din Decembrie 1989 din Timisoara, constatandu-se lipsa Guvernului
Romaniei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autorului exceptiei de
neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia. Se apreciaza ca Ordonanta
Guvernului nr. 73/1999 care abroga prevederile Legii nr. 32/1991 privind
impozitul pe salarii, republicata, si implicit prevederile art. 8 lit. l) din
Legea nr. 42/1990, republicata, contravine art. 41 alin. (2) si art. 51 din
Constitutie, precum si art. 1 alin. 1 din Primul Protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In
motivarea acestei sustineri se arata ca scutirea de la plata impozitului pe
salarii, de care beneficiau si membrii Fundatiei Nationale a Revolutiei din
Decembrie 1989 din Timisoara, reprezenta un drept castigat prin lege si ocrotit
de Constitutie, drept ce nu poate fi desfiintat printr-un alt act normativ
decat cu incalcarea principiului imperativ al constitutionalitatii legilor si
al suprematiei Constitutiei, consacrat de art. 51. Se mai arata ca sumele de
bani reprezentand impozitul pe salarii sunt bunuri mobile proprietate privata
si, prin abrogarea dispozitiilor legale mentionate, aceasta proprietate privata
a fost violata, incalcandu-se astfel prevederile art. 41 din Constitutie.
Pentru aceleasi argumente se considera ca nu sunt respectate nici dispozitiile
art. 1 alin. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit caruia orice
persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, deoarece
apreciaza ca prevederile art. 86 paragraful 1 din Ordonanta Guvernului nr.
73/1999 nu contravin Constitutiei si nici dispozitiilor art. 1 alin. 1 din Primul
Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.112/CA/2000,
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 86 paragraful 1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind
impozitul pe venit, exceptie ridicata de Fundatia Nationala a Revolutiei din
Decembrie 1989 din Timisoara intr-o actiune in care fundatia solicita
completarea prevederilor ordonantei in sensul exceptarii de la abrogare a
dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe
salarii, intrucat este neconstitutionala abrogarea prin lege a unui drept
castigat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
abrogarea prevederilor Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii si a
prevederilor art. 11 alin. 2 din Legea nr. 42/1990 privind cinstirea
eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor,
precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989,
modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/1999, afecteaza
drepturi castigate sub imperiul unor legi anterioare, ceea ce incalca
dispozitiile art. 41 si 51 din Constitutie, precum si dispozitiile art. 1 alin.
1 din Primul protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, intrucat "sumele de bani
reprezentand impozitul pe salarii, de care sunt scutiti membrii reclamantei,
detinatori ai titlului de Luptator pentru Victoria Revolutiei din Decembrie
1989, conferit prin brevet, castigat prin Legea nr. 42/1990 [art. 8 lit. e)],
sunt bunuri mobile ale acestora, ocrotite atat de Constitutie [art. 41 alin.
(2)], cat si de Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale (la 31 decembrie 1995) - Primul protocol aditional (art. 1 alin.
1)".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece aceasta abrogare nu
contravine dispozitiilor constitutionale privind protectia proprietatii
private, consacrata de art. 41 alin. (1), si nici ale art. 20 referitoare la
tratatele internationale privind drepturile omului.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente si concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Din analiza actelor existente la dosarul instantei de judecata si a
Incheierii din 4 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.112/CA/2000, Curtea
Constitutionala constata insa ca in speta Fundatia Nationala a Revolutiei din
Decembrie 1989 din Timisoara a introdus in fata Curtii de Apel Timisoara - Sectia
comerciala si de contencios administrativ o actiune directa prin care a
solicitat obligarea Guvernului Romaniei "sa completeze art. 86 alin. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 73 din 27 august 1999" prin care se abroga in
intregime Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, "in sensul
exceptarii abrogarii din aceasta lege a art. 7 alin. 1 lit. e)". In
motivarea actiunii se arata ca "este inadmisibil si in acelasi timp
neconstitutional" ca un drept castigat prin lege "sa fie ulterior
abrogat printr-un alt act normativ, indiferent de la cine emana acesta, fara a
le fi vatamat persoanelor in cauza acest drept si fara sa se incalce art. 1 din
Legea nr. 29/1990, respectiv prevederile Constitutiei".
Asadar in cauza nu suntem in fata unei exceptii de neconstitutionalitate in
acceptiunea dispozitiilor constitutionale si legale. Potrivit art. 144 lit. c)
din Constitutie Curtea Constitutionala "hotaraste asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea
legilor si ordonantelor", iar conform art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, aceasta "decide asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei". Mai mult, alin. (6) al acestui din
urma articol prevede ca o exceptie de neconstitutionalitate ridicata cu
incalcarea art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, este
inadmisibila.
Deoarece sesizarea priveste o actiune directa adresata instantei, Curtea
Constitutionala urmeaza sa faca aplicatiunea dispozitiilor legale privind
inadmisibilitatea exceptiilor de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 86 paragraful 1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind
impozitul pe venit, exceptie ridicata de Fundatia Nationala a Revolutiei din
Decembrie 1989 din Timisoara in Dosarul nr. 1.112/CA/2000 al Curtii de Apel
Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 noiembrie 2000.
PRESEDINTE
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu