DECIZIE Nr. 21 din 12
ianuarie 2006
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 pct. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 117 din 7 februarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Florentina Balta - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Ye Xiaoyong
in Dosarul nr. 1.142/RF/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a
conflicte de munca, asigurari sociale, contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, personal si asistat de
traducatorul autorizat de limba chineza, domnul Ioan Budura. Se constata lipsa
partii Oficiul National pentru Refugiati, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita. Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr.
766D/2005, nr. 816D/2005, nr. 880D/2005, nr. 882D/2005, nr. 883D/2005 si nr.
884D/2005, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Zhu Weifen si Chen Shuting
in dosarele nr. 7.403/2005 si, respectiv, nr. 8.794/2005 ale Judecatoriei
Sectorului 5 Bucuresti si de Li Juguang, Ye Jinkui, Chen Lincong si Xia Zhifei
in dosarele nr. 4.187/RF/2005, nr. 4.186/RF/2005, nr. 4.654/RF/2005 si,
respectiv, nr. 2.911/RF/2005 ale Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a
conflicte de munca, asigurari sociale, contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal raspund autorii exceptiei, personal si asistati de
traducatorul autorizat de limba chineza, domnul Ioan Budura. Se constata lipsa
partii Oficiul National pentru Refugiati, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Magistratul-asistent refera asupra cererilor autorilor exceptiei, prin
care se solicita acordarea unui nou termen de judecata in vederea administrarii
probei cu inscrisuri, prin care sa dovedeasca temeinicia exceptiei de
neconstitutionalitate.
Avand cuvantul asupra cererilor de amanare, reprezentantul Ministerului
Public solicita respingerea acestora.
Curtea, in temeiul art. 156 alin. 1 din Codul de procedura civila,
respinge cererile de acordare a unui nou termen de judecata.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate si reprezentantul Ministerului
Public sunt de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 14 si al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, raportate la art.
164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 766D/2005,
nr. 816D/2005, nr. 880D/2005, nr. 882D/2005, nr. 883D/2005 si nr. 884D/2005 la
Dosarul nr. 690D/2005, care a fost primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul partilor.
Autorii exceptiei solicita admiterea acesteia, pentru motivele expuse in
notele scrise aflate la dosarele cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 9 iunie 2005, 6 octombrie 2005, 20 octombrie 2005 si
3 noiembrie 2005, pronuntate de Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a
conflicte de munca, asigurari sociale, contencios administrativ si fiscal in
dosarele nr. 1.142/RF/2005, nr. 4.186/RF/2005, nr. 4.187/RF/2005, nr.
2.911/RF/2005 si nr. 4.654/RF/2005, si prin incheierile din 23 septembrie 2005
si 4 octombrie 2005, pronuntate de Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti in
dosarele nr. 7.403/2005 si nr. 8.794/2005, Curtea Constitutionala a fost
sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1),
art. 5 lit. b) si art. 5 alin. (1) pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, republicata. Exceptiile au
fost ridicate de Ye Xiaoyong, Ye Jinkui, Li Juguang, Xia Zhifei, Chen Lincong,
Zhu Weifen si Chen Shuting in cauze avand ca obiect solutionarea recursurilor
impotriva sentintelor prin care autorilor exceptiilor li s-au respins
plangerile formulate impotriva unor hotarari ale Oficiului National pentru
Refugiati.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate, avand un continut
similar, se sustine, in esenta, ca dispozitiile de lege criticate sunt
neconstitutionale datorita lipsei lor de precizie si claritate, prin aceasta
creand posibilitatea unor interpretari si aplicari arbitrare.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari
sociale, contencios administrativ si fiscal si Judecatoria Sectorului 5
Bucuresti apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu este
intemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 5 pct. 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile
autorilor exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, conform
incheierilor de sesizare, prevederile art. 5 alin. (1), art. 5 lit. b) si art.
5 alin. (1) pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si
regimul refugiatilor in Romania, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004. Se observa insa ca, in realitate, in
urma republicarii, textul criticat este cel al art. 5 pct. 2. Continutul
acestuia este urmatorul:
Art. 5 pct. 2: "Protectia umanitara conditionata se poate acorda
strainului care nu indeplineste conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) si cu
privire la care exista motive serioase sa se creada ca, daca va fi returnat in
tara de origine, risca sa sufere o vatamare a drepturilor sale constand in:
[...]
2. tortura, tratamente sau pedepse inumane ori degradante;".
In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii
de lege contravin prevederilor art. 22 alin. (2) din Constitutie si celor ale
art. 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, ambele referitoare la interzicerea torturii.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 5 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania au mai format obiect al controlului
de constitutionalitate, cu o motivare similara si prin raportare la aceleasi
prevederi constitutionale si conventionale ca si in cauza de fata. Prin Decizia
nr. 545 din 18 octombrie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 1.042 din 23 noiembrie 2005, Curtea a respins exceptia ca
neintemeiata, pentru considerentele acolo retinute.
Cele statuate prin decizia mentionata isi mentin valabilitatea, in cauza
de fata neintervenind elemente noi de natura sa determine reconsiderarea
solutiei pronuntate cu acel prilej.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 pct. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania, exceptie ridicata de Ye Xiaoyong, Xia Zhifei, Ye Jinkui, Li Juguang
si Chen Lincong in dosarele nr. 1.142/RF/2005, nr. 2.911/RF/2005, nr.
4.186/RF/2005, nr. 4.187/RF/2005 si nr. 4.654/RF/2005 ale Tribunalului Bucuresti
- Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari sociale, contencios
administrativ si fiscal si de Zhu Weifen si Chen Shuting in dosarele nr.
7.403/2005 si nr. 8.794/2005 ale Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 ianuarie 2006.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Barbateanu