DECIZIE Nr. 209 din 25 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct. 3
si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 12/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 80 din 15 februarie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind
masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 12/1995, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Delta Metals" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
9.997/1999 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 17 octombrie 2000 si au fost
consemnate in Incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 24 octombrie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 februarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 9.997/1999,
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a
agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Delta Metals" - S.R.L. din Bucuresti
intr-o cauza avand ca obiect plangerea formulata de aceasta societate
comerciala impotriva procesului-verbal din 22 iunie 1999 de constatare si
sanctionare a contraventiilor, incheiat de Directia generala a finantelor
publice si controlului financiar de stat a municipiului Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin
aplicarea sanctiunilor prevazute la art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 opereaza o "confiscare mascata" a averii
dobandite licit, dreptul de proprietate nemaifiind garantat. Totodata se
considera ca dispozitiile criticate instituie o discriminare intre agentii
economici care efectueaza export si cei care deruleaza afaceri interne, iar
statul nu mai asigura libertatea comertului. Se apreciaza ca in felul acesta se
incalca dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale art. 41 alin.
(1), alin. (2) teza intai si alin. (7), ale art. 134 alin. (2) lit. a) si b) si
ale art. 135 alin. (1) si (6).
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti, exprimandu-si opinia cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicata, apreciaza ca textele criticate nu
contravin Constitutiei. Se arata ca prin dispozitiile art. IV pct. 3 si 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 se asigura protectia interesului national,
care, in materia repatrierii valutei, consta in asigurarea disponibilitatilor
valutare necesare statului roman pentru achitarea obligatiilor externe de
plata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca art. IV pct. 3 si 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr.
12/1995, reglementeaza, in esenta, repatrierea de catre agentii economici a
valutei ce rezulta din activitatea de comert international pe care acestia o
desfasoara. Ca atare, se apreciaza ca "sustinerile petentei nu pot fi
retinute, fiind vorba de savarsirea unei contraventii prin care se incalca
norme ce urmaresc consolidarea regimului valutar si intarirea disciplinei
financiare privind disponibilitatile in conturile valutare". De asemenea,
este mentionata jurisprudenta Curtii Constitutionale referitoare la
constitutionalitatea prevederilor art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
IV pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru
intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 12/1995, dispozitii al caror continut este urmatorul:
Art. IV pct. 3
"In cazul operatiunilor de incasare la vedere, repatrierea valutei
rezultate in urma producerii actului de comert international se va face in
maximum 5 zile de la data incasarii, dar nu mai tarziu de 90 de zile
calendaristice, calculate de la data atestarii documentare a trecerii marfii
prin frontiera romana, sau, dupa caz, a executarii lucrarilor si prestarii
serviciilor in strainatate, in functie de zona geografica a partenerului
extern.
Pentru operatiunile cu incasare la termen intre 90 si 360 de zile, cat si
pentru cele pe credit de peste 1 an, pentru care Ministerul Comertului a
eliberat licente in limita unui plafon stabilit anual de Banca Nationala a
Romaniei, termenul de repatriere este de maximum 15 zile calendaristice
calculate de la data scadentei platii, stabilite conform clauzelor
contractuale.
In cazul platilor in avans pentru importuri, pentru care nu s-a livrat
marfa, nu s-a executat lucrarea sau nu s-a prestat serviciul, sau pentru care
nu s-a restituit avansul platit, se aplica aceeasi perioada de 15 zile
calendaristice calculate de la data ultimului termen de livrare contractual.
Ministerul Comertului, in raport cu obiectivele politicii comerciale, va
propune Guvernului, in vederea aprobarii, lista grupelor de produse care pot fi
exportate cu plata pana la 90 de zile calendaristice de la data livrarii,
precum si lista grupelor de produse cu plata peste 1 an de la data livrarii,
produsele necuprinse in cele doua categorii de grupe de produse putand fi
exportate cu plata la termene intre 90 si 360 de zile calendaristice.";
Art. IV pct. 7
"In cazul constatarii nerespectarii termenelor mentionate la pct. 3, 5
si 6, precum si a celor mentionate in autorizatia Bancii Nationale a Romaniei
eliberata conform pct. 4, privind repatrierea incasarilor in valuta, se vor
aplica urmatoarele amenzi contraventionale reprezentand:
- 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de
pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri
intre 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna
calendaristica care depaseste primele 60 de zile de intarziere.
In toate situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in
termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile
stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin
prezenta ordonanta, se majoreaza cu 50% ."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste texte
contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale art. 41 alin.
(1), alin. (2) teza intai si alin. (7), ale art. 134 alin. (2) lit. a) si b) si
ale art. 135 alin. (1) si (6), texte care prevad:
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.";
Art. 41 alin. (1), alin. (2) teza intai si alin. (7)
"(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite prin lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. [...]
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.";
Art. 134 alin. (2) lit. a) si b)
"Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;";
Art. 135 alin. (1) si (6)
"(1) Statul ocroteste proprietatea. [...]
(6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
Dispozitiile art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutionala statuand prin mai
multe decizii ca aceste texte legale nu contravin Constitutiei.
Astfel, cu privire la sustinerea potrivit careia dispozitiile criticate
incalca art. 134 alin. (2) lit. a) si b) din Constitutie, prin Decizia nr. 123
din 28 septembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 532 din 1 noiembrie 1999, respingand exceptia, Curtea Constitutionala a
retinut in esenta ca inviolabilitatea, in conditiile legii, a proprietatii
private nu poate fi opusa cerintelor apararii intereselor nationale in
activitatea financiara si valutara, in stadiul actual de dezvoltare a economiei
de piata. Nici economia de piata si nici libertatea comertului nu justifica
incalcarea obligatiei de repatriere a valutei si a termenului legal maxim de
repatriere, deoarece de constituirea fondurilor valutare depinde functionarea
insasi a sistemului economic, astfel ca autonomia juridica a agentilor
economici in activitatea de comert exterior nu se poate realiza decat cu
respectarea acestor obligatii.
Prin aceeasi decizie s-a mai retinut ca Legea nr. 76/1992 privind masuri
pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul
platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului
financiar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 28
iulie 1992, la care face referire alineatul ultim al pct. 7 al art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, a fost abrogata in intregime prin art. 11
lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la
diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 22 aprilie 1997, aprobata
si modificata prin Legea nr. 151/1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 172 din 28 iulie 1997. Dispozitiile acestui act
normativ referitoare la sanctiuni nu au mai fost preluate in noul act normativ.
Drept urmare, in cazul depasirii termenului prevazut la art. IV pct. 7 alin. 3
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu se vor mai putea aplica sanctiunile
reglementate de Legea nr. 76/1992 cu o majorare de 50%, aceasta fiind abrogata.
De asemenea, in legatura cu invocarea incalcarii art. 41 alin. (1), alin.
(2) teza intai si alin. (7) din Constitutie, Curtea a retinut prin mai multe
decizii (de exemplu, prin Decizia nr. 104 din 6 iunie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 16 august 2000) ca
dispozitiile criticate nu instituie "o confiscare mascata", ci
acestea constituie in realitate masuri de consolidare a regimului valutar, de
intarire a disciplinei financiare a agentilor economici care desfasoara
activitati de import-export, cu obligatia pentru acestia de a repatria valuta,
precum si sanctionarea nerespectarii acestei obligatii. Curtea a mai constatat
ca limitele dreptului de proprietate au fost stabilite prin lege (si anume,
Legea nr. 12/1995, prin care a fost aprobata cu modificari Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994), iar amenzile contraventionale prevazute la pct. 7 al art. IV din
ordonanta criticata sunt, de asemenea, stabilite prin lege, asa incat nu se
poate retine incalcarea art. 41 din Constitutie.
In ceea ce priveste sustinerea referitoare la contrarietatea dintre textele
legale criticate si art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, prin Decizia nr.
90 din 9 mai 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
383 din 16 august 2000, Curtea Constitutionala a statuat ca obligatia de
repatriere a valutei nu este contrara acestor prevederi din Constitutie.
Aceasta deoarece garantarea constitutionala a proprietatii, precum si
caracterul inviolabil al proprietatii private nu justifica, intr-o interpretare
sistematica a normelor constitutionale, utilizarea bunurilor proprietate
privata, indiferent de natura lor, prin incalcarea reglementarilor legale privind
protectia unui interes national, cum este cel al asigurarii disponibilitatilor
valutare necesare in vederea achitarii obligatiilor externe de plata ale
economiei.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice modificarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate anterior prin deciziile
mentionate isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
In sfarsit, Curtea Constitutionala urmeaza sa respinga si sustinerea
potrivit careia dispozitiile criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1)
din Constitutie care stabilesc egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. Intr-adevar Curtea
Constitutionala constata ca aceste dispozitii constitutionale nu sunt incidente
in cauza, deoarece prevederile art. 16 alin. (1) sunt aplicabile cetatenilor,
iar nu societatilor comerciale, cum este cazul in speta.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct. 3 si
7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 12/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Delta
Metals" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 9.997/1999 al Judecatoriei
Sectorului 3 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 octombrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu