Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 209 din 28 iunie 2001

referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 13 alin. (1) lit. a), ale art. 17 alin. (1) si (2), ale art. 18 - 20 si ale art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 674 din 25 octombrie 2001


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Iuliana Nedelcu       - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 13 alin. (1) lit. a), ale art. 17 alin. (1) si (2), ale art. 18 - 20 si ale art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Dana Abbas Mawlood in Dosarul nr. 1.665/2001 al Judecatoriei Sectorului 6, municipiul Bucuresti.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita. Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 128C/2001 avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Faredun Mohammad Baiz in Dosarul nr. 1.666/2001 al Judecatoriei Sectorului 6, municipiul Bucuresti. La apelul nominal in Dosarul nr. 128C/2001 se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita. Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public, in temeiul art. 164 din Codul de procedura civila, pune concluzii de conexare a Dosarului nr. 128C/2001 la Dosarul nr. 127C/2001, deoarece cauzele au ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate. Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 128C/2001 la Dosarul nr. 127C/2001.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiilor de neconstitutionalitate. In acest sens se invoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 176 din 29 mai 2001*), nepublicata, prin care Curtea s-a mai pronuntat in legatura cu constitutionalitatea textelor de lege criticate si prin exceptiile de fata. Se arata ca prin acea decizie s-a constatat neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 20 alin. (5) si ale art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, dispozitii referitoare la caracterul definitiv si executoriu de drept al hotararii judecatoriei si in consecinta exceptia a fost admisa. Asa fiind, in dosarele de fata exceptiile de neconstitutionalitate cu privire la aceste texte urmeaza sa fie respinse ca inadmisibile. In schimb, prin aceeasi decizie Curtea a statuat in sensul constitutionalitatii prevederilor art. 13 alin. (1) lit. a), art. 17 alin. (1) si (2), art. 18, art. 19, art. 20 alin. (1) - (4) si alin. (6), ale art. 21 alin. (1) - (5) si alin. (6) (cu exceptia celor privind caracterul definitiv si executoriu de drept al hotararii judecatoriei), precum si ale art. 22 din ordonanta criticata. Ca atare, se apreciaza ca exceptiile de neconstitutionalitate a acestor din urma dispozitii de lege urmeaza sa fie respinse ca neintemeiate, intrucat solutia pronuntata anterior isi pastreaza valabilitatea si in aceste dosare.
-----------
    *) Decizia nr. 176 din 29 mai 2001 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 374 din 11 iulie 2001.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 16 februarie 2001, pronuntate in dosarele nr. 1.665/2001 si nr. 1.666/2001, Judecatoria Sectorului 6, municipiul Bucuresti, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. (1) lit. a), ale art. 17 alin. (1) si (2), ale art. 18 - 20 si ale art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptii ridicate de Dana Abbas Mawlood si de Faredun Mohammad Baiz.
    In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate, al caror continut este identic, se sustine ca dispozitiile de lege criticate contravin prevederilor art. 11 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 18, art. 20, art. 23 alin. (1) - (4), art. 24, art. 49 si ale art. 123 din Constitutie, ale art. 6 pct. 1 si ale art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si ale art. 33 din Conventia din 1951 privind statutul refugiatilor, fara insa ca autorii exceptiilor sa indice in mod concret in ce anume constau aceste incalcari.
    Judecatoria Sectorului 6, municipiul Bucuresti, exprimandu-si opinia in dosarele nr. 1.665/2001 si nr. 1.666/2001, apreciaza in esenta ca textele vizate de exceptiile de neconstitutionalitate sunt conforme cu prevederile constitutionale.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctele de vedere exprimate, apreciaza ca exceptiile de neconstitutionalitate sunt neintemeiate. In esenta se arata ca textele de lege criticate "reglementeaza conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca cererea prin care strainul solicita acordarea statutului de refugiat, acestea fiind prevederi amanuntite, care au menirea de a fi intelese si folosite cu usurinta de cetateni straini, care solicita acordarea statutului de refugiati". Se mai arata ca dispozitiile constitutionale invocate ca fiind incalcate "reglementeaza obligatiile statului roman de a indeplini cu buna credinta obligatiile ce-i revin din tratatele internationale, care fac parte din dreptul intern, si ca statutul de refugiat se acorda numai in conditiile legii".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
    Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 13 alin. (1) lit. a), ale art. 17 alin. (1) si (2), ale art. 18 - 20 si ale art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, texte al caror continut este urmatorul:
    Art. 13 alin. (1) lit. a)
    "Pana la solutionarea cererii sale prin hotarare definitiva si irevocabila strainul care solicita acordarea statutului de refugiat are urmatoarele drepturi si obligatii:
    a) dreptul de sedere in Romania, pana la expirarea unui termen de 15 zile de la ramanerea definitiva si irevocabila a hotararii pronuntate asupra cererii de acordare a statutului de refugiat, cu exceptia cererilor respinse ca evident nefondate in urma solutionarii acestora in cadrul procedurilor accelerate;";
    Art. 17 alin. (1) si (2)
    "(1) Fac obiectul procedurii accelerate:
    a) cererile evident nefondate;
    b) cererile persoanelor care, prin activitatea ori prin apartenenta lor la o anumita grupare, prezinta un pericol pentru siguranta nationala ori pentru ordinea publica in Romania;
    c) cererile persoanelor care provin dintr-o tara unde, in general, nu exista risc serios de persecutie.
    (2) De asemenea, pot face obiectul procedurii accelerate si cererile persoanelor care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 4.";
    Art. 18
    "(1) Cererea pentru acordarea statutului de refugiat este considerata evident nefondata daca se constata:
    a) lipsa de fundament a invocarii unei temeri de persecutie in tara de origine, in conditiile art. 2 alin. (1);
    b) inducerea in eroare, in mod deliberat, a organelor cu competente in materie de refugiati ori recurgerea in mod abuziv, cu rea-credinta, la procedura de acordare a statutului de refugiat.
    (2) Lipsa de fundament a invocarii unei temeri de persecutie in tara de origine exista in urmatoarele cazuri:
    a) solicitantul nu invoca nici o temere de persecutie in sensul art. 2 alin. (1);
    b) solicitantul nu ofera date sau informatii in sensul ca ar fi expus unei temeri de persecutie ori relatarile sale nu contin detalii circumstantiale sau personale;
    c) cererea este evident lipsita de credibilitate, in sensul ca relatarea solicitantului este incoerenta, contradictorie sau flagrant neadevarata fata de situatia din tara sa de origine;
    d) solicitantul avea posibilitatea refugiului intern, recunoscuta si de Inaltul Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati.
    (3) Inducerea in eroare, in mod deliberat, a organelor cu competente in materie de refugiati ori recurgerea abuziva la procedura de acordare a statutului de refugiat exista in toate cazurile in care solicitantul, fara a oferi o explicatie plauzibila, se afla in una dintre urmatoarele situatii:
    a) a depus cererea sub o identitate falsa sau a prezentat documente false ori falsificate, sustinand ca sunt autentice;
    b) dupa depunerea cererii, in mod deliberat a prezentat elemente false in legatura cu aceasta;
    c) cu rea-credinta a distrus, a deteriorat, a aruncat sau a instrainat documentul pentru trecerea frontierei sau un document relevant pentru cererea sa, fie pentru a-si stabili o identitate falsa in scopul solicitarii si acordarii statutului de refugiat, fie pentru a ingreuna solutionarea cererii sale;
    d) in mod deliberat a ascuns faptul ca a mai depus anterior o cerere pentru acordarea statutului de refugiat in una sau mai multe tari, in special atunci cand s-a folosit de o identitate falsa;
    e) a depus o cerere pentru acordarea statutului de refugiat, cu scopul evident de a impiedica punerea iminenta in executare a unei masuri dispuse de autoritatile competente, de scoatere din tara sau de expulzare, desi anterior dispunerii unei astfel de masuri a avut posibilitatea sa depuna o asemenea cerere;
    f) a incalcat in mod flagrant obligatiile prevazute la art. 13;
    g) a depus cererea pentru acordarea statutului de refugiat dupa ce anterior unei examinari, care contine garantiile procedurale adecvate si in conformitate cu prevederile Conventiei privind statutul refugiatilor, incheiata la Geneva la 28 iulie 1951, i s-a respins o astfel de cerere intr-o tara terta sigura.
    (4) Motivele enumerate la alin. (1) nu pot sa prevaleze temerii bine intemeiate de persecutie conform art. 2 alin. (1).";
    Art. 19
    "(1) Sunt considerate tari in care in general nu exista risc serios de persecutie, in sensul art. 2 alin. (1), statele membre ale Uniunii Europene, precum si alte state stabilite, la propunerea Oficiului National pentru Refugiati, prin ordin al ministrului de interne, pe baza urmatoarelor criterii:
    a) numarul cererilor pentru acordarea statutului de refugiat formulate de cetatenii tarii respective si coeficientii de acordare a acestui statut;
    b) situatia respectarii drepturilor fundamentale ale omului;
    c) functionarea principiilor democratice, a pluralismului politic si a alegerilor libere, precum si existenta unor institutii democratice functionale, care sa asigure garantarea si respectarea drepturilor fundamentale ale omului;
    d) existenta unor factori de stabilitate.
    (2) Pot fi luate in considerare si alte criterii de evaluare decat cele prevazute la alin. (1).
    (3) Cererea strainului care provine dintr-o tara in care in general nu exista un risc de persecutie este respinsa ca evident nefondata, cu exceptia cazului in care situatia de fapt sau dovezile prezentate de solicitant arata existenta unei temeri bine intemeiate de persecutie in sensul art. 2 alin. (1); in acest caz solicitantul primeste accesul la procedura prevazuta la art. 7 - 16.";
    Art. 20
    "(1) Functionarul prevazut la art. 12 alin. (2), dupa efectuarea interviului si analizarea motivelor invocate pentru acordarea statutului de refugiat, se pronunta in termen de 3 zile de la primirea cererii.
    (2) In cazul in care a fost pronuntata o hotarare de respingere a cererii ca evident nefondata sau in temeiul art. 4, termenul de depunere a plangerii este de 2 zile de la comunicare.
    (3) Plangerea este de competenta judecatoriei in a carei raza teritoriala isi are sediul Oficiul National pentru Refugiati sau in raza careia isi are resedinta contestatarul.
    (4) Instanta solutioneaza plangerea, cu prezenta obligatorie a procurorului, in termen de 10 zile si pronunta o hotarare motivata.
    (5) Hotararea definitiva este executorie de drept.
    (6) Impotriva hotararii instantei contestatarul sau procurorul poate declara recurs in termen de 5 zile de la pronuntare, pentru cei prezenti, sau de la comunicare, pentru cei lipsa.";
    Art. 22
    "(1) Strainul care solicita acordarea statutului de refugiat in Romania ramane in zona de tranzit din punctul de control pentru trecerea frontierei de stat pana la primirea hotararii de aprobare a intrarii in Romania sau, dupa caz, pana la ramanerea definitiva si executorie a hotararii de respingere a cererii pentru acordarea statutului de refugiat, dar nu mai mult de 20 de zile de la intrarea in zona de tranzit.
    (2) Prin zona de tranzit, in sensul prezentei ordonante, se intelege suprafata situata la frontiera de stat ori in apropierea acesteia, destinata stationarii persoanelor care nu au primit aprobarea de intrare in teritoriu, mijloacelor de transport si bunurilor pana la stabilirea regimului lor juridic la trecerea frontierei de stat. In cazul aeroporturilor internationale, prin zona de tranzit se intelege suprafata situata intre punctul de imbarcare/debarcare si locul unde se efectueaza controlul pentru trecerea frontierei.
    (3) Solicitantul statutului de refugiat poate fi cazat in centre speciale de primire si cazare aflate in apropierea punctelor de control pentru trecerea frontierei de stat, stabilite prin ordin al ministrului de interne si avand regimul juridic al zonei de tranzit.
    (4) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1), daca cererea nu este solutionata printr-o hotarare definitiva si executorie, strainului i se permite intrarea in tara.
    (5) Pe perioada in care se afla in punctul de control pentru trecerea frontierei de stat solicitantul statutului de refugiat are dreptul la asistenta juridico-sociala si la ajutoare umanitare din partea organizatiilor neguvernamentale cu atributii in materie de refugiati, precum si din partea reprezentantei din Romania a Inaltului Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati si, de asemenea, are drepturile si obligatiile prevazute la art. 13, cu exceptia celor care intra in contradictie cu prevederile acestei proceduri."
    Textele constitutionale considerate ca fiind incalcate sunt cele ale art. 11 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 18, art. 20 alin. (2), precum si ale art. 23, 24, 49 si 123, al caror continut este urmatorul:
    Art. 11 alin. (2)
    "Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.";
    Art. 16 alin. (1)
    "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    Art. 18
    "(1) Cetatenii straini si apatrizii care locuiesc in Romania se bucura de protectia generala a persoanelor si a averilor, garantata de Constitutie si de alte legi.
    (2) Dreptul de azil se acorda si se retrage in conditiile legii, cu respectarea tratatelor si a conventiilor internationale la care Romania este parte.";
    Art. 20 alin. (2)
    "Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale.";
    Art. 23 alin. (1) - (4)
    "(1) Libertatea individuala si siguranta persoanei sunt inviolabile.
    (2) Perchezitionarea, retinerea sau arestarea unei persoane sunt permise numai in cazurile si cu procedura prevazute de lege.
    (3) Retinerea nu poate depasi 24 de ore.
    (4) Arestarea se face in temeiul unui mandat emis de magistrat, pentru o durata de cel mult 30 de zile. Asupra legalitatii mandatului, arestatul se poate plange judecatorului, care este obligat sa se pronunte prin hotarare motivata. Prelungirea arestarii se aproba numai de instanta de judecata. [...]";
    Art. 24
    "(1) Dreptul la aparare este garantat.
    (2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.";
    Art. 49
    "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
    Art. 123
    "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
    (2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii."
    In sustinerea neconstitutionalitatii textelor de lege criticate se invoca si incalcarea dispozitiilor art. 6 pct. 1 si ale art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care prevad:
    Art. 6 pct. 1
    "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere intereselor justitiei.";
    Art. 13
    "Orice persoana, ale carei drepturi si libertati recunoscute de prezenta conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale."
    De asemenea, se invoca incalcarea prevederilor art. 33 din Conventia din 1951 privind statutul refugiatilor, potrivit carora:
    "1. Nici un stat contractant nu va expulza sau returna, in nici un fel, un refugiat peste frontierele teritoriilor unde viata sau libertatea sa ar fi amenintate pe motive de rasa, religie, nationalitate, apartenenta la un anumit grup social sau opinii politice.
    2. Beneficiul prezentei dispozitii nu va putea totusi fi invocat de catre un refugiat fata de care ar exista motive serioase de a fi considerat ca un pericol pentru securitatea tarii unde se gaseste sau care, fiind condamnat definitiv pentru o crima sau un delict deosebit de grav, constituie o amenintare pentru comunitatea tarii respective."
    Analizand exceptiile de neconstitutionalitate ridicate, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
    I. In legatura cu dispozitiile art. 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, ulterior sesizarii cu exceptiile din prezentele dosare Curtea Constitutionala s-a pronuntat intr-o alta cauza avand ca obiect si aceste prevederi de lege, care au fost criticate sub aceleasi aspecte si prin raportare la aceleasi dispozitii din Constitutie si din acte internationale, ca si in cauzele de fata. Astfel, prin Decizia nr. 176 din 29 mai 2001, nepublicata, Curtea Constitutionala a admis exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, statuand in esenta ca aceste prevederi, potrivit carora "Hotararea definitiva este executorie de drept", incalca dreptul la aparare garantat de art. 24 din Constitutie. Pentru a pronunta aceasta solutie Curtea a retinut ca, intrucat "hotararea primei instante este definitiva si executorie, aceasta hotarare urmeaza a fi pusa in aplicare imediat. Drept urmare, in exercitarea caii de atac a recursului (care nu este suspensiv de executare), solicitantul, nemultumit de solutia de respingere a cererii sale de catre prima instanta, nu va mai putea sa beneficieze efectiv de dreptul de a se apara in fata instantei de recurs".
    Ulterior pronuntarii Deciziei Curtii Constitutionale nr. 176 din 29 mai 2001 a fost adoptata Legea nr. 323 din 27 iunie 2001 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001. Potrivit articolului unic, pct. 1 din lege, pe data intrarii sale in vigoare, alineatul (5) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins: "(5) Hotararea instantei este definitiva si irevocabila."
    Ca urmare a acestei modificari, la data pronuntarii prezentei decizii art. 20 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, in redactarea criticata de autorii exceptiilor de neconstitutionalitate, nu mai este in vigoare. Or, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, aceasta nu se poate pronunta decat asupra dispozitiilor dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, ceea ce exclude exercitarea controlului de constitutionalitate asupra unor prevederi de lege eliminate din legislatie. Acesta este si sensul in care Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin mai multe decizii, de exemplu prin Decizia nr. 32 din 2 martie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 26 aprilie 1999.
    In consecinta, in temeiul prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, coroborate cu cele ale art. 23 alin. (6) din aceeasi lege, care prevad ca exceptia este inadmisibila atunci cand este contrara prevederilor alin. (1), exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania urmeaza sa fie respinsa ca devenita inadmisibila.
    De asemenea, Curtea constata ca, potrivit pct. 2 al articolului unic din Legea nr. 323 din 27 iunie 2001 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, pe data intrarii in vigoare a acesteia "Alineatul (6) al articolului 20 se abroga."
    Asa fiind, rezulta ca in temeiul acelorasi dispozitii din Legea nr. 47/1992, anterior enuntate, si exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor alin. (6) al art. 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 urmeaza sa fie respinsa ca devenita inadmisibila.
    II. Referitor la exceptiile de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 13 alin. (1) lit. a), ale art. 17 alin. (1) si (2), ale art. 18 - 20 alin. (1) - (4) si ale art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, dispozitii de lege criticate, de asemenea, ca fiind neconstitutionale, Curtea constata ca si acestea au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate.
    Prin Decizia nr. 176 din 29 mai 2001, respingand, cu majoritate de voturi in ceea ce priveste art. 22 alin. (1), exceptiile de neconstitutionalitate ridicate referitoare la aceleasi dispozitii din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 si prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale si internationale ca si cele din prezentele dosare, Curtea Constitutionala a retinut in esenta, urmatoarele:
    Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care reglementeaza egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, pretins a fi incalcate prin art. 13 alin. (1) lit. a) din ordonanta criticata, nu sunt aplicabile in cauza, intrucat acest text constitutional are in vedere persoane care au calitatea de cetatean roman.
    In legatura cu sustinerea referitoare la incalcarea prevederilor art. 18 alin. (1) din Constitutie, care statueaza cu privire la cetatenii straini si apatrizi, Curtea a observat ca, intre drepturile refugiatilor si ale persoanelor care au dobandit o forma de protectie, legea romana prevede: liberul acces la instantele de judecata - art. 23 alin. (1) lit. l), dreptul de a fi asistat sau de a fi reprezentat de un avocat si de a i se asigura in mod gratuit un interpret pe intreaga durata a procedurii de acordare a statutului de refugiat - art. 13 alin. (1) lit. b), precum si dreptul de a nu fi expulzat sau returnat ("non-refoulement"), cu exceptiile stabilite prin lege - art. 23 alin. (1) lit. m). Asa fiind, nu exista contrarietate intre textele criticate si dispozitia constitutionala mentionata.
    Sustinerile privind neconstitutionalitatea normelor din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 care reglementeaza procedura accelerata (art. 17 - 20) si acelea care reglementeaza procedura in cazul cererilor pentru acordarea statutului de refugiat, depuse in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat (art. 21 si 22), prin raportare la art. 49 din Constitutie, au fost respinse, deoarece textele de lege criticate nu contin restrangeri speciale ale exercitiului unor drepturi pentru strainii care urmeaza procedura de acordare a unei forme de protectie din partea statului roman.
    Curtea a observat ca textele criticate nu contin nici o prevedere care sa contravina principiului infaptuirii justitiei in numele legii, al independentei judecatorilor si al supunerii lor numai legii, principiu stabilit de art. 123 din Constitutie, astfel ca si aceasta sustinere a autorilor exceptiilor a fost inlaturata.
    Prin aceeasi decizie Curtea a mai retinut ca "de altfel, pentru aceleasi motive, urmeaza a fi respinse si exceptiile de neconstitutionalitate privind celelalte dispozitii din ordonanta".
    In sfarsit, in legatura cu incalcarea prevederilor art. 6 pct. 1 si ale art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea a retinut ca textele de lege criticate "nu opresc, in realitate, partile interesate de a apela la instantele judecatoresti, de a fi aparate si de a se prevala de toate garantiile procesuale care conditioneaza, intr-o societate democratica, procesul echitabil".
    Curtea apreciaza ca nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea solutiei de respingere a exceptiilor de neconstitutionalitate a prevederilor art. 13 alin. (1) lit. a), ale art. 17 alin. (1) si (2), ale art. 18 - 20 si ale art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, astfel ca cele statuate prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 176/2000 isi pastreaza valabilitatea si in prezentele dosare.
    III. In plus, in aceste dosare autorii exceptiilor sustin ca art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, text care reglementeaza procedura pentru acordarea statutului de refugiat, incalca si dispozitiile art. 23 alin. (1) - (4) din Constitutie, precum si dispozitiile art. 33 al Conventiei din 1951 privind statutul refugiatilor, fara insa a se arata in ce consta aceasta incalcare.
    Examinand aceasta sustinere, Curtea constata ca textele constitutionale si internationale invocate ca fiind incalcate nu sunt incidente in cauza. Aceasta deoarece art. 23 alin. (1) - (4) din Constitutie stipuleaza cu privire la "Libertatea individuala" a persoanei si conditiile in care se pot realiza perchezitii, retineri si arestari si faptul ca acestea pot fi dispuse numai in cazurile si cu procedura prevazute de lege, iar art. 33 al Conventiei din 1951 stabileste cazurile in care un refugiat nu poate fi expulzat sau returnat de catre un stat contractant. In consecinta, si aceasta critica urmeaza sa fie respinsa ca neintemeiata.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi in ceea ce priveste art. 22 alin. (1),

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca devenite inadmisibile, exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (5) si (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, exceptii ridicate de Dana Abbas Mawlood si de Faredun Mohammad Baiz in dosarele nr. 1.665/2001 si nr. 1.666/2001 ale Judecatoriei Sectorului 6, municipiul Bucuresti.
    2. Respinge exceptiile de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 13 alin. (1) lit. a), ale art. 17 alin. (1) si (2), art. 18, 19, art. 20 alin. (1) - (4) si ale art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, exceptii ridicate de aceiasi autori in aceleasi dosare.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 209/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 209 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 209/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu