DECIZIE Nr. 203 din 14 aprilie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin.
(4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 544 din 27 iunie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,
exceptie ridicata de Viorel Domuta si Iuliana Domuta in Dosarul nr. 3.754/2004
al Judecatoriei Alba Iulia.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata. Se arata ca prevederile legale criticate au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate. Prin mai multe decizii Curtea a respins
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. (4) din Legea
nr. 318/2003. Totodata, se considera ca hotararile Guvernului, mentionate de
autorii exceptiei, nu sunt de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
3.754/2004, Judecatoria Alba Iulia a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. (4) din Legea nr.
318/2003, exceptie ridicata de Viorel Domuta si Iuliana Domuta intr-o cauza
avand ca obiect solutionarea actiunii civile formulate de autorii exceptiei privind
stramutarea unor stalpi de inalta tensiune situati pe terenul acestora.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca "art. 37
alin. (4) din Legea nr. 318/2003, care prevede ca terenurile pe care se
situeaza retelele electrice de distributie existente la intrarea in vigoare a
prezentei legi sunt si raman in proprietatea publica a statului",
contravine dispozitiilor art. 44 alin. (2) teza intai si ale art. 154 alin. (1)
din Constitutie.
Autorii exceptiei arata ca dreptul lor de proprietate asupra terenului in
litigiu pe care se afla stalpii de inalta tensiune "este inscris in cartea
funciara, fiind un drept real tabular garantat de prevederile art. 11 pct. 1
din Decretul-lege nr. 115/1938". Totodata, considera ca "in cazul de
fata terenul in litigiu nu a fost niciodata trecut in proprietatea statului in
vreuna din modalitatile prevazute de Constitutia Romaniei sau de legea organica
la care se face trimitere in art. 136 alin. (3) din Constitutie". De
asemenea, mentioneaza ca, "in mod abuziv, in perioada guvernarii
comuniste, au fost construite retele de transport ale energiei electrice pe
terenurile altor persoane fizice sau juridice decat cele proprietatea statului,
fara ca aceste terenuri sa fi fost trecute in proprietatea statului in mod
legal".
Desi, se arata in continuare, "Curtea Constitutionala s-a pronuntat
prin mai multe decizii (nr. 167 din 1 aprilie 2004; nr. 438 din 17 mai 2004;
nr. 168 din 1 aprilie 2004; nr. 390 din 3 mai 2004) in sensul ca dispozitiile
art. 37 alin. (4) din Legea nr. 318/2003 ar fi constitutionale, avand in vedere
si faptul ca bunurile proprietate publica sunt declarate ca fiind inalienabile,
insesizabile si imprescriptibile, aceste solutii nu-si mai mentin valabilitatea
in cazul de fata, deoarece au aparut imprejurari noi, care pot determina
schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale in aceasta materie".
Astfel, prin Hotararea nr. 531 din 7 aprilie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 350 din 21 aprilie 2004, Guvernul "a
aprobat Strategia de privatizare a S.C. Filiala de distributie si furnizare a
energiei electrice Electrica Moldova - S.A. si a S.C. Filiala de distributie si
furnizare a energiei electrice Electrica Oltenia - S.A.". De asemenea,
prin Hotararea nr. 1.000 din 25 iunie 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 629 din 10 iulie 2004, Guvernul "a adoptat masuri
pentru derularea si finalizarea privatizarii si modificarea si completarea
Strategiei de privatizare a societatilor comerciale filiale de distributie si
furnizare a energiei electrice Electrica Dobrogea - S.A. si Electrica Banat -
S.A. Este avuta in vedere si privatizarea paratei S.C. Electrica Transilvania
Sud - S.A.". In opinia autorilor exceptiei, privatizarea acestor societati
comerciale presupune trecerea terenurilor pe care sunt situate retelele
electrice de distributie din domeniul public in domeniul privat al statului.
Judecatoria Alba Iulia considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
intemeiata. Se arata ca, potrivit art. 44 alin. (5) din Constitutie,
"pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum
si pentru alte daune imputabile autoritatii". Instanta mai arata ca parata
nu este o autoritate publica, cu atat mai mult in prezent cand se deruleaza
procesul de privatizare a fostei "Electrica" - S.A.
Instanta considera, de asemenea, ca "retelele electrice si stalpii de
inalta tensiune nu se incadreaza in insiruirea limitativa de bunuri care
constituie obiect al proprietatii publice [art. 136 alin. (3) din Constitutia
Romaniei], beneficiind de regimul juridic al proprietatii private in aceleasi
conditii cu reclamantii".
Avand in vedere aceste considerente, instanta apreciaza ca textul de lege
criticat incalca dispozitiile art. 44 si 136 din Constitutie, "intrucat
aduce atingere exercitarii atributelor dreptului de proprietate, echivaland cu o
adevarata expropriere, insa fara o dreapta si prealabila despagubire, conform
art. 44 alin. (3) din Constitutia Romaniei".
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca "dispozitiile legale
criticate sunt cuprinse in art. 37 privind <<Distributia energiei
electrice>> care reglementeaza si modul de utilizare a terenurilor
afectate serviciului public de furnizare a energiei electrice, proprietate
publica sau privata, indiferent de titular, luand in considerare necesitatea
desfasurarii normale a serviciului public respectiv, pe de o parte, si
protejarea proprietatii private a terenurilor afectate acestuia, pe de alta
parte, prevazandu-se expres, in art. 16 alin. (6) al aceleiasi legi, ca
<<Dreptul de uz si de servitute asupra terenurilor proprietate privata,
restrangerea sau incetarea unor activitati prevazute la alin. (2) se stabilesc
si se exercita cu respectarea principiului echitatii, a dreptului de
proprietate si a legislatiei in vigoare>>".
Se apreciaza, in punctul de vedere formulat, ca reglementarile criticate nu
incalca art. 44 alin. (2) din Constitutie, "intrucat proprietatea privata
este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular, dar in
alin. (7) al art. 44 se prevede ca <<Dreptul de proprietate obliga la
respectarea sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei
vecinatati, precum si la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii
sau obiceiului, revin proprietarului>>". Mai mult decat atat, se
arata in continuare, dispozitiile criticate "se incadreaza in masurile
necesare pentru indeplinirea obligatiilor statului referitoare la
<<protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara
si valutara>> prevazute de art. 135 alin. (2) lit. b) din Constitutie,
republicata, in asigurarea realizarii serviciului public de furnizare a
energiei electrice".
Guvernul precizeaza ca dispozitiile criticate au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate exercitat de catre Curtea Constitutionala.
Sunt mentionate in acest sens Decizia nr. 72 din 26 februarie 2004 si Decizia
nr. 284 din 1 iulie 2004, prin care Curtea a respins exceptii de
neconstitutionalitate avand acelasi obiect.
Avocatul Poporului considera ca prevederile criticate sunt constitutionale.
In motivarea acestui punct de vedere se apreciaza ca art. 37 alin. (4) din
Legea nr. 318/2003 "se aplica tuturor celor aflati in situatia prevazuta
in ipoteza normei legale, indiferent de titularul dreptului de proprietate, si
nu afecteaza caracterul inviolabil al proprietatii private, fiind conform cu
art. 44 alin. (2) si art. 136 alin. (5) din Constitutie". In acest sens
este mentionata jurisprudenta Curtii Constitutionale prin care s-a retinut ca
dispozitiile criticate "nu consacra trecerea in proprietatea statului a
terenurilor pe care se afla retele electrice de distributie, ci prevad ca
acestea sunt si raman in proprietatea publica a statului, instituind astfel un
fine de neprimire a cererilor de retrocedare. Reglementarea legala in cauza nu
releva nici o contradictie cu alin. (3) al art. 44 din Constitutie, ci,
dimpotriva, este in deplina concordanta cu art. 136 alin. (2) si alin. (4) din
Legea fundamentala, potrivit caruia proprietatea publica apartine statului si
unitatilor administrativ-teritoriale si este inalienabila (deciziile nr.
72/2004, nr. 167/2004 si nr. 168/2004)".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 511 din 16 iulie 2003, care au urmatorul
continut:
- Art. 37 alin. (4): "Terenurile pe care se situeaza retelele
electrice de distributie existente la intrarea in vigoare a prezentei legi sunt
si raman in proprietatea publica a statului."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca dispozitiile legale
criticate incalca prevederile art. 44 alin. (2) teza intai si ale art. 154
alin. (1) din Constitutie.
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei au urmatorul
cuprins:
- Art. 44 alin. (2) teza intai: "Proprietatea privata este garantata
si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular.";
- Art. 154 alin. (1): "Legile si toate celelalte acte normative raman
in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate au mai format obiect al controlului de
constitutionalitate, inclusiv prin raportare la aceleasi texte constitutionale
invocate si in cauza de fata.
Curtea Constitutionala a respins exceptii de neconstitutionalitate cu
acelasi obiect prin mai multe decizii, dintre care mentionam: Decizia nr. 167
din 1 aprilie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
438 din 17 mai 2004; Decizia nr. 168 din 1 aprilie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 3 mai 2004; Decizia nr. 203 din 29
aprilie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 549 din
21 iunie 2004; Decizia nr. 280 din 29 iunie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 851 din 16 septembrie 2004; Decizia nr. 284
din 1 iulie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 882
din 27 septembrie 2004.
Prin Decizia nr. 280/2004 Curtea a constatat ca nu sunt incalcate
prevederile art. 44 alin. (2) teza intai si ale art. 154 alin. (1) din
Constitutie. In considerentele deciziei s-a retinut ca "textul legal
criticat nu dispune exproprierea si nici transferul dreptului de proprietate in
vreun alt mod, ci doar constata ca <<terenurile pe care se situeaza
retelele electrice existente la intrarea in vigoare a prezentei legi sunt si
raman in proprietatea publica a statului>>. Aceasta prevedere se
justifica prin dispozitiile art. 136 alin. (3) din Constitutie, republicata,
potrivit carora fac obiectul exclusiv al proprietatii publice <<(...) si
alte bunuri stabilite de legea organica>>. Dispozitiile atacate dau
expresie si prevederilor constitutionale cuprinse in alin. (2) si (4) ale
aceluiasi articol, potrivit carora proprietatea publica apartine statului sau
unitatilor administrativ-teritoriale si este inalienabila".
De asemenea, prin decizia mentionata s-a retinut ca, "prin Decizia nr.
72 din 26 februarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 249 din 22 martie 2004, Curtea a constatat, de asemenea, ca, potrivit
jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, se lasa statului o marja
mare de apreciere, in functie de nevoia reala a comunitatii in adoptarea
masurii de privare de proprietate. Astfel, in cauza <<James si altii
impotriva Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei>>, 1986, Curtea
Europeana a statuat ca nu poate fi vorba despre o incalcare a dispozitiilor
Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
daca privarea de proprietate a fost facuta intr-un anumit context politic,
economic sau social, daca raspunde unei <<utilitati publice>>, asa
cum prevede art. 1 din Protocolul nr. 1 la conventie, apartinand chiar si unei
categorii mai restranse de persoane, deci si in situatia in care colectivitatea
in ansamblul ei nu utilizeaza sau nu profita ea insasi de bun. In vederea
realizarii scopului ei legitim, masura privativa de proprietate trebuie insa sa
pastreze un echilibru just intre exigentele interesului general al comunitatii
si apararea drepturilor fundamentale ale individului. Mai mult, ea trebuie sa
aiba loc in conditiile prevazute de legea interna, care este necesar sa fie
accesibila, publica si previzibila, si sa cuprinda o procedura clara de
aplicare. Or, in aceasta materie, legea romana respecta exigentele impuse de
prevederile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale".
Solutiile pronuntate prin deciziile mentionate, precum si considerentele care
au stat la baza acestora isi mentin valabilitatea si in cauza de fata,
neintervenind elemente noi de natura sa modifice jurisprudenta Curtii.
In ceea ce priveste sustinerea autorilor exceptiei ca adoptarea ulterioara
a doua hotarari ale Guvernului din anul 2004 privind aprobarea strategiei de
privatizare a unor societati comerciale de distributie si furnizare a energiei
electrice ar fi de natura sa duca la reconsiderarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale cu privire la aprecierea constitutionalitatii textului de lege
criticat, Curtea retine ca este neintemeiata. In continutul textelor celor doua
hotarari ale Guvernului - nr. 531/2004 si nr. 1.000/2004, nu se fac referiri la
situatia juridica a terenurilor prevazute de dispozitiile legale criticate.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin.
(4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003, exceptie ridicata de Viorel
Domuta si Iuliana Domuta in Dosarul nr. 3.754/2004 al Judecatoriei Alba Iulia.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 aprilie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta