DECIZIE Nr. 202 din 29 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 520 din 9 iunie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ana Nicolescu in
Dosarul nr. 44/2003 al Judecatoriei Deta.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. In acest sens, arata ca, in
jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat, in mod constant, ca
instituirea prin lege a unor taxe judiciare de timbru nu reprezinta o incalcare
a liberului acces la justitie, ci o aplicare a dispozitiilor constitutionale
consacrate in art. 53. De asemenea, invedereaza ca autorul exceptiei nu a
argumentat in ce mod considera ca prevederile legale criticate aduc atingere
art. 50 din Constitutie, republicata. In final, arata ca stabilirea unor
facilitati fiscale tine de optiunea legiuitorului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarilor dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 44/2003,
Judecatoria Deta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata de Ana Nicolescu, reclamanta intr-o actiune civila in
constatarea uzucapiunii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate contravin principiilor constitutionale care
consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor, liberul acces la justitie si
protectia persoanelor cu handicap, principii prevazute in art. 16 alin. (1) si
(2), art. 21, respectiv art. 50 din Constitutie, republicata.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este
intemeiata. Astfel, retine ca "protectia persoanelor cu handicap este
reglementata in sensul asigurarii unei politici nationale de egalitate a
sanselor, de prevenire si de tratament, in vederea participarii efective a
acestor persoane la viata comunitatii". Asa fiind, considera ca
prevederile art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 nu aduc atingere dreptului la un
proces echitabil al persoanelor cu handicap. De asemenea, aminteste ca Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 146/1997 reglementeaza expres situatiile
in care cererile adresate instantei judecatoresti sunt scutite de plata taxelor
de timbru.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1,
cu modificarile ulterioare, din Legea nr. 35/1997 a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, invocand jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale,
considera ca exceptia este neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca sustinerile autorului exceptiei referitoare
la neconstitutionalitatea art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 nu sunt
intemeiate. Astfel, in ceea ce priveste neconstitutionalitatea prevederilor
legale criticate fata de dispozitiile art. 21 din Constitutie, republicata,
retine ca, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala s-a pronuntat in mod
constant in sensul ca liberul acces la justitie nu presupune ca acesta sa fie
gratuit in toate cazurile. De asemenea, observa ca Legea fundamentala nu
interzice stabilirea taxelor judiciare de timbru, "fiind justificat ca
persoanele care se adreseaza autoritatii judecatoresti sa contribuie la
acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justitie". In
continuare aminteste ca regula este cea a timbrarii actiunilor in justitie,
exceptiile fiind posibile numai in masura in care sunt stabilite de legiuitor.
Taxa judiciara de timbru apare astfel ca o modalitate de acoperire, in parte, a
cheltuielilor pe care le implica serviciul public al justitiei, contribuabilul
avand posibilitatea, in virtutea legii, de a recupera contributia sa de la
partea care cade in pretentii. In acest sens invoca si jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie, si anume Decizia nr. 7/1993, Decizia Plenului
Curtii Constitutionale nr. 1/1994, Decizia nr. 18/1997 si Decizia nr. 198/1999.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificarile
si completarile ulterioare, dispozitii ce au urmatoarea redactare:
- Art. 1: "Actiunile si cererile introduse la instantele
judecatoresti, precum si cererile adresate Ministerului Justitiei si
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie sunt supuse taxelor
judiciare de timbru, prevazute in prezenta lege, si se taxeaza in mod
diferentiat, dupa cum obiectul acestora este sau nu evaluabil in bani, cu
exceptiile prevazute de lege.";
- Art. 2: "(1) Actiunile si cererile evaluabile in bani, introduse la
instantele judecatoresti, se taxeaza astfel:
a) pana la valoarea de 378.000 lei 17.000 lei;
b) intre 378.001 lei si 3.782.000 lei 17.000 lei + 10% pentru ce
depaseste 342.000 lei;
c) intre 3.782.001 lei si 37.825.000 lei 325.000 lei + 8% pentru ce
depaseste 3.420.000 lei;
d) intre 37.825.001 lei si 189.126.000 lei 2.787.000 lei + 6% pentru ce
depaseste 34.200.000 lei;
e) intre 189.126.001 lei si 378.252.000 lei 10.995.000 lei + 4% pentru
ce
depaseste 171.000.000 lei;
f) intre 378.252.001 lei si 1.891.260.000 lei 17.835.000 lei + 2% pentru
ce
depaseste 342.000.000 lei;
g) peste 1.891.260.001 lei 45.195.000 lei + 1% pentru ce depaseste
1.710.000.000 lei.
(2) In cazul contestatiei la executarea silita, taxa se calculeaza la
valoarea bunurilor a caror urmarire se contesta sau la valoarea debitului
urmarit, cand acest debit este mai mic decat valoarea bunurilor urmarite. Taxa
aferenta acestei contestatii nu poate depasi suma de 1.710.000 lei, indiferent
de valoarea contestata.
(3) Valoarea la care se calculeaza taxa de timbru este cea declarata in
actiune sau in cerere. Daca aceasta valoare este contestata sau apreciata de
instanta ca derizorie, evaluarea se va face potrivit normelor metodologice
prevazute la art. 28 alin. (2) din prezenta lege."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor dispozitii constitutionale:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 50: "Persoanele cu handicap se bucura de protectie speciala.
Statul asigura realizarea unei politici nationale de egalitate a sanselor, de
prevenire si de tratament ale handicapului, in vederea participarii efective a
persoanelor cu handicap in viata comunitatii, respectand drepturile si
indatoririle ce revin parintilor si tutorilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, in
jurisprudenta sa, a dezbatut in numeroase randuri problema constitutionalitatii
unor prevederi legale prin care s-au instituit taxe de timbru pentru
introducerea unor cereri in justitie, prevederi intre care se numara si art. 1
si 2 din Legea nr. 146/1997. In acest sens pot fi amintite Decizia Plenului
Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, Decizia nr. 198 din
23 noiembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 4
din 7 ianuarie 2000, Decizia nr. 243 din 10 iunie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 453 din 25 iunie 2003, si Decizia nr. 422
din 13 noiembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 908 din 19 decembrie 2003. In toate aceste cazuri, Curtea a statuat, in mod
constant, ca accesul liber la justitie nu inseamna ca acesta trebuie sa fie in
toate cazurile gratuit. Astfel, a retinut ca "art. 21 din Constitutie nu
instituie nici o interdictie cu privire la taxele in justitie, fiind legal si
normal ca justitiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea
desfasurata de autoritatile judecatoresti sa contribuie la acoperirea
cheltuielilor acestora". Mai mult, in virtutea dispozitiilor
constitutionale ale art. 53 alin. (1), in conformitate cu care "Cetatenii
au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile
publice", plata taxelor sau impozitelor reprezinta o obligatie
constitutionala a cetatenilor.
Pe de alta parte, Curtea a aratat ca echivalentul taxelor judiciare de
timbru este integrat in valoarea cheltuielilor de judecata stabilite de
instanta de judecata prin hotararea pe care o pronunta in cauza, plata acestora
revenind partii care cade in pretentii.
De altfel, in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului s-a
statuat ca o caracteristica a principiului liberului acces la justitie este
aceea ca nu este un drept absolut (cazul Ashingdane contra Regatului Unit al
Marii Britanii - 1985). Astfel, acest drept care cere, prin insasi natura sa, o
reglementare din partea statului, poate fi subiectul unor limitari, atat timp
cat nu este atinsa insasi substanta sa.
Avand in vedere toate aceste argumente, precum si faptul ca nu au
intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea jurisprudentei amintite,
Curtea considera ca nu poate fi retinuta critica autorului exceptiei
referitoare la incalcarea principiului constitutional al liberului acces la
justitie.
De asemenea, apreciaza ca prevederile legale criticate nu aduc atingere
nici principiului egalitatii in drepturi, deoarece nu fac nici un fel de
diferentiere intre contribuabili.
In ceea ce priveste problema constitutionalitatii art. 1 si 2 din Legea nr.
146/1997 in raport cu prevederile constitutionale care consacra protectia persoanelor
cu handicap, Curtea observa ca stabilirea unor criterii pentru acordarea
facilitatilor fiscale depinde, in virtutea art. 139 alin. (1) din Constitutie,
republicata, in exclusivitate, de optiunea la un moment dat a puterii
legiuitoare. Aceasta optiune insa excedeaza sferei controlului constitutional,
potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, care stipuleaza
ca "In exercitarea controlului Curtea Constitutionala se pronunta numai
asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea
legala supusa controlului". In acest sens, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat si prin Decizia nr. 62 din 20 aprilie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 308 din 30 iunie 1999.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d), art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ana Nicolescu in Dosarul nr.
44/2003 al Judecatoriei Deta.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 aprilie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman