DECIZIE Nr. 202 din 17 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin.
(1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 80 din 15 februarie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Ontiu Invest" - S.A. din Baia Mare in Dosarul
nr. 1.490/2000 al Tribunalului Maramures.
La apelul nominal se constata lipsa partilor: Societatea Comerciala
"Ontiu Invest" - S.A. din Baia Mare, Camera de Comert si Industrie
Maramures si Societatea Comerciala "Solac Electrocasnice" - S.R.L.
din Bucuresti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei ca nefondata, deoarece apreciaza ca art. 29
alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata, nu contravine prevederilor
constitutionale.
CURTEA,
avand in vederea actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.490/2000,
Tribunalul Maramures a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Ontiu Invest" - S.A. din
Baia Mare intr-un litigiu avand ca obiect cererea formulata de Societatea
Comerciala "Solac Electrocasnice" - S.R.L. din Bucuresti pentru
deschiderea procedurii de faliment impotriva autorului exceptiei de neconstitutionalitate.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata, sunt neconstitutionale,
deoarece contravin prevederilor art. 41 alin. (1) si (2), art. 49, 51, 54 si
ale art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie. In legatura cu incalcarea art.
41 alin. (1) si (2) din Constitutie se arata ca prin formularea sa generala
textul criticat nu garanteaza dreptul de proprietate si restrange exercitiul
unor drepturi si al unor libertati, "fara a se impune, drepturi garantate
de normele de drept comun, in vigoare, care sunt substituite de legea
speciala", contravenind astfel si prevederilor constitutionale ale art.
49. Se mai considera ca art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata,
incalca, de asemenea, art. 51 si 54 din Constitutie, intrucat "anihileaza
sau se substituie prevederilor Codului de procedura civila, Codului civil si
Codului comercial privind recuperarea unor debite, creante prin obtinerea unui
titlu executor" si "da posibilitatea unei persoane de rea-credinta sa
incalce drepturile si libertatile celorlalti". Se arata, de asemenea, ca
textul criticat, care permite lichidarea unei societati comerciale pentru o
suma modica, contravine art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie privind
libertatea comertului si protectia concurentei loiale.
Tribunalul Maramures, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece incetarea de plati nu este conditionata nici de
intinderea sumei datorate si nici de numarul creditorilor, iar libertatea
comertului presupune comercianti viabili care pot sa faca fata obligatiilor de
plata. Se mai arata ca prin declansarea procedurii falimentului nu se ajunge
imediat si de fiecare data la radierea societatii comerciale din registrul
comertului.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece "textul invocat nu
urmareste lichidarea debitorului, ci se margineste a da creditorilor dreptul de
a cere deschiderea procedurii impotriva debitorilor aflati in incetare de
plati. Textul nu se aplica automat, ci constituie numai inceputul unei
proceduri al carei scop principal este onorarea creantelor comerciale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, republicata, potrivit carora "Orice creditor, care are o
creanta certa, lichida si exigibila, poate introduce la tribunal o cerere
impotriva unui debitor care, timp de cel putin 30 de zile, a incetat
platile".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca dispozitiile
acestui text de lege, ce dau posibilitatea oricarui creditor care are o creanta
certa, lichida si exigibila sa formuleze la tribunal cerere introductiva
impotriva unui debitor care a incetat platile timp de cel putin 30 de zile,
contravin art. 41 alin. (1) si (2), art. 49, 51, 54 si art. 134 alin. (2) lit.
a) din Constitutie, care prevad:
Art. 41 alin. (1) si (2)
"(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.";
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
Art. 51
"Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este
obligatorie.";
Art. 54
"Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si
exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara sa incalce
drepturile si libertatile celorlalti.";
Art. 134 alin. (2) lit. a)
"Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza sa fie
respinsa.
O prima critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea potrivit
careia art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata, are o formulare
generala si restrange exercitiul unor drepturi si al unor libertati care sunt
garantate de normele dreptului comun, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 41
alin. (1) si (2) si ale art. 49 din Constitutie.
Curtea Constitutionala constata ca textul de lege criticat reglementeaza
dreptul oricarui creditor de a formula cerere introductiva de deschidere a
procedurii reorganizarii judiciare impotriva unui debitor care timp de cel
putin 30 de zile a incetat platile. Introducerea cererii la tribunal nu
determina in mod automat restrangerea exercitiului unor drepturi ale
debitorului sau executarea silita a debitului si nici, asa cum sustine autorul
exceptiei, lichidarea unei societati comerciale, ci este inceputul unei proceduri
de reorganizare judiciara administrate de judecatorul-sindic. Aceasta deoarece
scopul Legii nr. 64/1995, republicata, este, potrivit art. 2 "[...]
instituirea unei proceduri pentru plata pasivului debitorului, in incetare de
plati, fie prin reorganizarea intreprinderii si activitatii acestuia sau prin
lichidarea unor bunuri din averea lui pana la acoperirea pasivului, fie prin
faliment".
Ca atare, procedura reorganizarii judiciare si a falimentului este o
procedura speciala de executare silita aplicabila unui debitor care a incetat
platile timp de cel putin 30 de zile, procedura prin care se urmareste si
realizarea unei egalitati intre creditori, intrucat fiecare dintre acestia are
dreptul la urmarirea debitorului sau. Or, daca in materie comerciala ar fi
aplicabila, asa cum sustine autorul exceptiei, procedura de drept comun
prevazuta de Codul de procedura civila pentru executarea silita, numai o parte
din creditori si-ar putea realiza creantele, si anume cei care au solicitat mai
intai executarea silita, ceea ce nu ar fi echitabil.
De altfel, Curtea constata ca procedura prevazuta de Legea nr. 64/1995 este
instituita si in interesul debitorului, care in acest mod este supus unei
singure urmariri silite, iar nu cate uneia sau chiar mai multor executari
silite efectuate de fiecare creditor.
Asa fiind, Curtea respinge sustinerile autorului exceptiei de
neconstitutionalitate referitoare la incalcarea prevederilor art. 49 din
Constitutie, intrucat debitorul isi pastreaza pe deplin exercitiul drepturilor
sale, daca isi declara intentia de reorganizare si de plata a creantelor.
Pentru aceleasi considerente urmeaza sa fie respinsa si sustinerea potrivit
careia art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata, incalca art. 41
alin. (1) si (2) din Constitutie.
Curtea nu poate retine nici critica referitoare la incalcarea art. 51 din
Constitutie, conform caruia "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale
si a legilor este obligatorie", ci constata ca, dimpotriva, aceasta
dispozitie constitutionala a fost respectata prin aplicarea art. 29 alin. (1)
din Legea nr. 64/1995, republicata.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate mai sustine ca textul criticat,
avand o formulare generala, "da posibilitatea unei persoane de
rea-credinta sa incalce drepturile si libertatile celorlalti", ceea ce ar
contraveni art. 54 din Constitutie. Analizand aceasta sustinere, Curtea retine
ca dispozitiile acestui text constitutional nu sunt incidente in cauza.
Intr-adevar, art. 54 prevede obligativitatea pentru cetatenii romani, cetatenii
straini si apatrizi de a-si exercita cu buna-credinta drepturile si libertatile
constitutionale fara sa incalce drepturile si libertatile celorlalti. Or, in
speta este vorba despre exercitarea unui drept de natura legala, iar nu
constitutionala.
Cea de-a patra critica formulata consta in aceea ca dispozitiile ce fac
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate incalca prevederile art. 134 alin.
(2) lit. a) din Constitutie, potrivit carora "Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie". Si
aceasta sustinere urmeaza sa fie respinsa. Curtea retine ca textul de lege
criticat reglementeaza dreptul creditorului de a cere deschiderea procedurii
prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitorului aflat in
incetare de plati timp de cel putin 30 de zile, in contextul in care, asa cum
s-a aratat deja, scopul legii este instituirea unei proceduri pentru plata
pasivului debitorului aflat in incetare de plati. In felul acesta se realizeaza
respectarea intocmai a prevederilor art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie
privind obligatia statului de a asigura libertatea comertului si protectia
concurentei loiale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (1)
din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Ontiu Invest" - S.A. din Baia Mare in Dosarul nr. 1.490/2000 al
Tribunalului Maramures.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 octombrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu