DECIZIE Nr. 201 din 17 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^15
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin Legea nr.
99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 107 din 1 martie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32^15 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata
prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei
economice, exceptie ridicata de Uzinele Sodice Govora - S.A. in Dosarul nr.
9.836/1999 al Tribunalului Suceava - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin consilier juridic
Nicolae Sandu, lipsind celelalte parti: Societatea Comerciala
"Metadet" - S.A. si Fondul Proprietatii de Stat - Directia
teritoriala Suceava. Procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autorului exceptiei arata
ca prin textul de lege criticat s-a creat o situatie favorabila pentru
societatile comerciale cu capital majoritar de stat, care pot intarzia
implinirea procedurii de executare silita declansate, punandu-l intr-o situatie
defavorabila pe creditorul diligent care nu isi mai poate realiza creanta, iar
daca o realizeaza, aceasta se face cu mare intarziere. Se solicita admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece dispozitiile legale criticate
incalca prevederile constitutionale cuprinse in art. 16 alin. (1), referitoare
la egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, precum si
pe cele cuprinse in art. 41 alin. (2), referitoare la ocrotirea egala a
proprietatii private, indiferent de titular.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca procedura stabilita prin
dispozitiile art. 32^15 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
88/1997, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri
pentru accelerarea reformei economice, nu exclude participarea creditorilor
societatii comerciale la distribuirea sumelor rezultate in urma lichidarii, ci
doar le suspenda dreptul de a continua executarea silita, suspendare care
opereaza pentru toti creditorii in mod egal. In consecinta, se solicita
respingerea exceptiei, ca fiind neintemeiata, considerandu-se ca dispozitiile
legale criticate nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1), referitoare la
egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice,
si nici celor ale art. 41 alin. (2) din Constitutie, referitoare la ocrotirea
in mod egal a proprietatii private, indiferent de proprietar.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 ianuarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 9.836/1999,
Tribunalul Suceava - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 32^15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin Legea nr.
99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie
ridicata de Uzinele Sodice Govora - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 32^15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, introduse prin
art. I pct. 43 din Legea nr. 99/1999, aduc o grava atingere principiului egalei
protectii a proprietatii private, consfintit prin art. 41 alin. (2) din
Constitutia Romaniei, in sensul ca aceste dispozitii legale se aplica numai
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, asigurandu-se astfel o
protejare excesiva a proprietatii private a statului in raport cu proprietatea
particulara. Se mai considera ca este inadmisibil ca, doar prin vointa sa,
comerciantul cu capital majoritar de stat, care se declara in dizolvare
voluntara si lichidare administrativa, sa poata obtine suspendarea executarii
unor hotarari judecatoresti care se bucura de autoritatea de lucru judecat.
Tribunalul Suceava - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, arata ca exceptia este neintemeiata, considerand ca este
firesc ca, in situatia in care o societate comerciala, prin hotararea adunarii
generale, se declara in stare de dizolvare si lichidare, sa se suspende orice
procedura de executare silita pornita impotriva ei, pentru ca, daca nu s-ar
proceda astfel, ar fi posibil ca unii creditori sa se indestuleze din averea sa
in dauna altor societati creditoare care, desi pot sa detina titlu executoriu
impotriva aceluiasi debitor, nu au declansat inca procedura de executare
silita. Or, potrivit criteriilor stabilite de lege si sub cenzura
judecatorului-sindic, lichidatorul, dupa ce instanta a dispus suspendarea
executarii silite, este obligat sa faca distribuirea intre creditori a pretului
vanzarii societatii comerciale lichidate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece prin textul de lege criticat
se aplica societatii comerciale (supusa privatizarii, conform Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997) dispozitiile art. 35 si 36 din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului pentru
realizarea creantelor asupra debitorului sau bunurilor sale; or, "Rostul
acestor texte este de a stabili o situatie de egalitate intre creditorii
(societati comerciale si persoane fizice) unui debitor aflat in incetare de
plati, indiferent cine sunt asociatii sau actionarii societatilor. Ele nu numai
ca nu sunt contrare dispozitiilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, ci constituie
o aplicare a acestora".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Analizand continutul motivarii exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
retine ca obiectul acesteia il constituie in realitate doar dispozitiile alin.
(2) al art. 32^15, iar nu si cele ale alin. (1) al aceluiasi articol din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele
masuri pentru accelerarea reformei economice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999. Acest text de lege are urmatorul
continut: "Pe aceeasi data se suspenda judecata tuturor actiunilor in
pretentii, judiciare sau extrajudiciare, indreptate impotriva societatii,
termenele de prescriptie a actiunilor de realizare a creantelor apartinand
creditorilor acesteia, precum si orice procedura de executare silita pornita
impotriva ei, acestea urmand a fi reluate in cazul in care adunarea generala a
actionarilor revine asupra hotararii de lichidare. Adunarea generala nu va
putea reveni asupra masurii de lichidare, daca a hotarat inchiderea
operationala totala a societatii sau daca societatea s-a dizolvat de drept,
potrivit art. 32^10."
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale sunt contrare
prevederilor art. 41 alin. (2) teza intai, precum si ale art. 16 alin. (1) din
Constitutie, deoarece masurile prevazute in acest text (si anume, suspendarea,
intre altele, a procedurii judiciare de executare silita, prin simpla vointa a
datornicului) reprezinta o protectie nejustificata a societatilor comerciale cu
capital de stat aflate in procedura de lichidare. In acest mod se asigura o
protejare excesiva a proprietatii private a statului in raport cu proprietatea
particulara, ocrotire contrara prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Textele constitutionale considerate de autorul exceptiei ca fiind incalcate
prin dispozitiile legale criticate au urmatorul continut:
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.";
Art. 41 alin. (2) teza intai
"Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. [...]"
Verificand conformitatea textului de lege criticat cu aceste prevederi
constitutionale, Curtea constata ca nu poate fi retinuta nici una dintre
criticile de neconstitutionalitate.
Astfel textul art. 32^15 alin. (2) a fost introdus in Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale prin art.
I pct. 43 din Legea nr. 99/1999 tocmai pentru a se pune de acord procedura
dizolvarii voluntare si a lichidarii administrative prevazute de aceasta lege
cu procedura de drept comun a reorganizarii judiciare si falimentului,
prevazuta de Legea nr. 64/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999. Potrivit art. 35 din Legea nr.
64/1995, "De la data deschiderii procedurii se suspenda toate actiunile
judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra debitorului
sau bunurilor sale", iar conform art. 36 din aceeasi lege, "Deschiderea
procedurii suspenda orice termene de prescriptie a actiunilor prevazute la art.
35. Termenele vor reincepe sa curga dupa 30 de zile de la inchiderea
procedurii".
Curtea constata, prin urmare, ca procedura de lichidare judiciara prevazuta
la art. 32^15 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997,
modificata si completata prin Legea nr. 99/1999, nu contravine prevederilor
constitutionale cuprinse in art. 41 alin. (2) teza intai, potrivit carora
"Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular", deoarece nu se instituie nici o preferinta pentru vreunul dintre
creditori - inclusiv pentru societatile comerciale cu capital de stat - si nu
se realizeaza o protectie diferita a proprietatii acestor societati in raport
cu societatile cu capital privat. Dimpotriva, rostul dispozitiilor art. 32^15
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, modificata si
completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice, este acela de a se stabili o situatie de egalitate intre
toti creditorii (societati comerciale si comercianti persoane fizice) unui
debitor aflat in stare de incetare de plati, indiferent cine sunt asociatii,
actionarii sau creditorii societatii comerciale aflate in lichidare. Aceasta
procedura prevazuta de Legea nr. 99/1999 pentru dizolvarea si lichidarea unei
societati comerciale supuse privatizarii nu exclude nici unul dintre creditorii
societatii comerciale de la dreptul de a participa la distribuirea sumelor
rezultate din lichidare, ci numai le suspenda dreptul de a continua executarea
silita pe calea dreptului comun, suspendare care opereaza pentru toti
creditorii. Rezulta deci ca efectul suspensiv al inceperii procedurii
lichidarii judiciare prevazute de Legea nr. 99/1999, la fel ca si in procedura
prevazuta de Legea nr. 64/1995, republicata, are menirea de a-i proteja pe toti
creditorii. Daca nu s-ar actiona in acest mod si s-ar continua executarea
silita potrivit procedurii de drept comun, ar insemna ca numai unii dintre
creditori sa-si poata recupera creantele, si anume aceia care au solicitat
primii executarea creantelor. Or, este firesc ca, atunci cand o societate
comerciala are mai multi creditori, sa fie inscrise in tabelul sumelor ce se
vor distribui creditorilor toate creantele care au fost prezentate in termenul
prevazut de lege.
In sfarsit, nu poate fi primita nici critica referitoare la incalcarea prin
dispozitiile legale criticate a prevederilor art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentala, potrivit carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari", deoarece
textul constitutional se refera la "egalitatea cetatenilor", iar nu
la egalitatea in drepturi dintre diversele categorii de comercianti, aspect
care face obiectul dispozitiilor legale din domeniul dreptului privat. In
consecinta, invocarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie nu are
relevanta in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^15 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999
privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicata
de Uzinele Sodice Govora - S.A. in Dosarul nr. 9.836/1999 al Tribunalului
Suceava - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 octombrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
Intrucat domnul magistrat-asistent Laurentiu Cristescu se afla in
imposibilitate de a semna, in locul sau semneaza, in temeiul art. 261 din Codul
de procedura civila,
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu