DECIZIE Nr. 200 din 17 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului
contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in
categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., aprobata, cu
modificari, prin Legea nr. 166/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 92 din 22 februarie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea
bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi
clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.,
aprobata, cu modificari, prin Legea nr. 166/1998, exceptie ridicata de
Constantin Maxim in Dosarul nr. 4.337/1998 al Judecatoriei Constanta.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public arata
ca dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 au mai
facut obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea constatand ca
dispozitiile criticate sunt constitutionale. In consecinta se solicita respingerea
exceptiei ridicate, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa
determine reconsiderarea acestei jurisprudente.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 4.337/1998,
Judecatoria Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si
regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria
"pierdere" la Banca Agricola - S.A., aprobata, cu modificari, prin
Legea nr. 166/1998, exceptie ridicata de Constantin Maxim.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin prevederile
art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, potrivit carora
"Contractele de credit incheiate intre Banca Agricola - S.A. si
imprumutatii sai pentru creditele si dobanzile ce intra sub incidenta
prevederilor prezentei ordonante de urgenta constituie titluri
executorii", sunt incalcate dispozitiile art. 15 alin. (2) din
Constitutie. Prin aplicarea acestor prevederi si a contractelor incheiate
inainte de intrarea in vigoare a ordonantei mentionate se incalca principiul
neretroactivitatii legii prevazut, de asemenea, si la art. 1 din Codul civil.
Se mai arata ca la incheierea contractului partile au avut in vedere producerea
anumitor efecte in acord cu legile in vigoare in acel moment si de aceea
schimbarea, prin norma legala criticata, chiar in timpul derularii
contractului, atat a caracterului, cat si a efectelor pe care acesta le
produce, constituie o incalcare a principiului neretroactivitatii legii,
consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie, care prevede ca "Legea
dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile".
Judecatoria Constanta, exprimandu-si opinia, apreciaza ca textul de lege
criticat nu contine in mod expres reglementarea aplicarii retroactive a
dispozitiilor sale si, prin urmare, nu contravine prevederilor art. 15 alin.
(2) din Constitutie. Se mai arata ca regula este neretroactivitatea legii, iar
exceptia este retroactivitatea sa si, ca in cazul oricarei exceptii,
retroactivitatea legii trebuie sa fie reglementata in mod expres in textul
acesteia. Or, textul legal a carui neconstitutionalitate se invoca, respectiv
art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, nu contine
reglementarea expresa a retroactivitatii aplicarii sale, iar ubi lex non
distinquit, nec nos distinquere debemus. In consecinta, apreciaza instanta, se
aplica regula, care este neretroactivitatea, fiind supuse reglementarii
ordonantei numai contractele de credit incheiate cu incepere de la data de 14
iulie 1997 (data publicarii ordonantei in Monitorul Oficial al Romaniei). In
final se arata ca interpretarea contrara, aceea a retroactivitatii textului in
discutie, s-a dat in situatiile de aplicare a acestuia. Neregularitatea poate
fi invocata numai pe calea contestatiei la executare, in conformitate cu art.
399 din Codul de procedura civila, mijloc procesual specific fazei de executare
silita, prin care persoana interesata sau procurorul solicita instantei
desfiintarea actelor de executare nelegale sau clarificarea intelesului,
intinderii si aplicarii dispozitivului hotararii. In consecinta, se considera
ca exceptia este neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca textul criticat nu contine
nici o dispozitie din care sa reiasa ca acesta ar avea caracter retroactiv, in
sensul ca s-ar aplica si contractelor incheiate intre Banca Agricola - S.A. si
imprumutatii sai inainte de data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 si, prin urmare, nu contravine
dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie. Exceptia invocata nu vizeaza
constitutionalitatea textului criticat, ci interpretarea data continutului
acestuia de instantele de judecata. Se mai arata ca in jurisprudenta sa Curtea
Constitutionala a statuat in mod constant faptul ca, in absenta unei dispozitii
privind aplicarea in timp a unor prevederi legale, nu intra in competenta sa
interpretarea dispozitiilor unei legi sub raportul actiunii lor in timp, ci
numai controlul constitutionalitatii dispozitiilor respective. In acest sens se
invoca, printre altele, Decizia nr. 283 din 1 iulie 1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 169 din 24 iulie 1997, precum si
Decizia nr. 134 din 5 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 624 din 21 decembrie 1999. In final se apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997 este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea
bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi
clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.
(publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 153 din 14 iulie
1997), aprobata, cu modificari, prin Legea nr. 166/1998 (publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998), dispozitii care
prevad: "Contractele de credit incheiate intre Banca Agricola - S.A. si
imprumutatii sai pentru creditele si dobanzile ce intra sub incidenta
prevederilor prezentei ordonante de urgenta constituie titluri executorii."
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale incalca prevederile
art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora: "Legea dispune numai
pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textul de
lege criticat nu cuprinde nici o dispozitie referitoare la aplicarea
dispozitiilor sale si contractelor incheiate de Banca Agricola - S.A. cu
imprumutatii sai inainte de intrarea sa in vigoare. Prin urmare, nu se poate
retine ca acest text ar fi in contradictie cu dispozitiile art. 15 alin. (2)
din Constitutie. In realitate autorul exceptiei critica modul in care
instantele judecatoresti aplica dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997, iar nu constitutionalitatea acestora.
In aceste conditii Curtea constata ca, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, republicata, "In exercitarea controlului, Curtea
Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea modifica
sau completa prevederea legala supusa controlului. De asemenea, Curtea
Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare
a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei".
De altfel, in jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat in repetate
randuri ca in competenta sa nu intra "interpretarea aplicarii
dispozitiilor unei legi sub raportul actiunii lor in timp, ci numai de a
constata daca aceste dispozitii sunt in concordanta cu Constitutia" (de
exemplu: Decizia nr. 283 din 1 iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 169 din 24 iulie 1997, si Decizia nr. 134 din 5
octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 624
din 21 decembrie 1999).
Pe de alta parte Curtea constata ca dispozitiile art. 5 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997 au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate, sub aspectul conformitatii acestora cu prevederile art. 15
alin. (2) din Constitutie. Astfel, prin Decizia nr. 42 din 23 martie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999,
precum si prin Decizia nr. 59 din 20 aprilie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262 din 9 iunie 1999, Curtea a constatat ca
prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 sunt
constitutionale, respingand exceptia de neconstitutionalitate. Intrucat nu au
intervenit elemente noi, care sa determine schimbarea jurisprudentei sale,
Curtea urmeaza sa respinga exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special
si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria
"pierdere" la Banca Agricola - S.A., aprobata, cu modificari, prin
Legea nr. 166/1998, exceptie ridicata de Constantin Maxim in Dosarul nr.
4.337/1998 al Judecatoriei Constanta.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 octombrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
Intrucat magistratul-asistent Laurentiu Cristescu se afla in incapacitate
temporara de munca, in locul sau semneaza, in temeiul art. 261 din Codul de
procedura civila,
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu