DECIZIE Nr. 20 din 27 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin.
(2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 366 din 27 aprilie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 29 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Elena Michaela
Matei si Liana Schmol in Dosarul nr. 850/2003 al Tribunalului Arges - Sectia
civila.
La apelul nominal sunt prezente autoarele exceptiei, prin avocat Valeriu
Matei, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, avocatul partilor prezente solicita
admiterea exceptiei, aratand ca dispozitiile art. 29 alin. (2) din Legea nr.
18/1991, si anume sintagma "preluata in orice mod", sunt
neconstitutionale datorita efectelor lor, putand fi vorba de o preluare
abuziva. Dispozitiile art. 29 alin. (2) au fost introduse prin Legea nr.
169/1997 si de aceea le sunt aplicabile prevederile constitutionale actuale,
astfel ca nu poate fi vorba de retroactivitatea Constitutiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca Legea nr. 18/1991 fiind o lege preconstitutionala,
acesteia nu ii pot fi aplicabile prevederile din Constitutia actuala.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 850/2003,
Tribunalul Arges - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a art. 29 alin. (2) din Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Elena
Michaela Matei si Liana Schmol.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca sintagma
"preluata in orice mod" din cuprinsul textului criticat "este in
contradictie flagranta cu Constitutia, care nu accepta decat preluarea cu titlu
legal". In opinia autorilor exceptiei, prin aceasta prevedere a textului
criticat se incalca art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 41 alin. (2) si
art. 42 din Legea fundamentala.
Instanta de judecata considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, cu motivatia ca nu poate fi verificata constitutionalitatea
textelor criticate, deoarece Legea nr. 18/1991 este preconstitutionala.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca Legii nr. 18/1991, fiind
anterioara Constitutiei, nu i se aplica regimul constitutional actual privind
modul de stabilire a drepturilor fostilor cooperatori, deoarece ar insemna sa
se incalce unul dintre principiile de baza ale Constitutiei, si anume
principiul neretroactivitatii legii, prevazut de art. 15 alin. (2) din Legea
fundamentala. Pe cale de consecinta, apreciaza Guvernul in punctul sau de
vedere, prevederile art. 41 din Constitutie nu pot avea ca urmare desfiintarea
unor drepturi constituite anterior intrarii in vigoare a Constitutiei.
Avocatul Poporului, in punctul sau de vedere, apreciaza ca dispozitiile
art. 29 alin. (2) din Legea nr. 18/1991 sunt de imediata aplicare si produc
efecte numai pentru viitor, astfel incat nu se poate retine incalcarea
principiului constitutional al neretroactivitatii legii.
De asemenea, arata ca textul criticat face parte din acele dispozitii
legale care si-au epuizat substanta din momentul intrarii lor in vigoare, in
intelesul ca, in acelasi moment, bunurile pe care textul le-a avut in vedere au
trecut in proprietatea membrilor asociatiilor de tip privat cu personalitate
juridica, astfel ca dispozitiile criticate sunt constitutionale, intrucat,
potrivit prevederilor art. 41 alin. (1) din Constitutie, continutul si limitele
dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12
si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
29 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu
modificarile ulterioare, a caror redactare este urmatoarea:
- Art. 29 alin. (2): "Drepturile fostilor cooperatori asupra bunurilor
prevazute la alin. (1) se vor stabili in cota valorica, proportional cu
suprafata de teren adusa sau preluata in orice mod in cooperativa agricola de
productie si cu volumul muncii prestate. Membrii asociati vor constitui aceste
drepturi ca aport in natura la noua asociatie."
Textele constitutionale invocate de autorii exceptiei sunt cele ale art. 15
alin. (2), ale art. 16 alin. (1), ale art. 41 alin. (2) si ale art. 42 din
Constitutie, care, ulterior sesizarii, a fost modificata si completata prin
Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, republicata de
Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din Constitutie, in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea
denumirilor si dandu-se textelor o noua numerotare. Dupa republicare, textele
constitutionale invocate au numerotarea si continutul urmator:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 44 alin. (2): "Proprietatea privata este garantata si ocrotita
in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot
dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile
rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate
internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in
conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire
legala.";
- Art. 46: "Dreptul la mostenire este garantat."
Curtea retine ca, dupa republicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, Legea nr. 18/1991 a fost modificata si
completata prin mai multe acte normative, care insa nu privesc articolul la
care se refera exceptia de neconstitutionalitate, textul art. 29 fiind identic
cu cel al art. 28 din Legea nr. 18/1991 inainte de republicare.
Cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 28 din Legea nr.
18/1991, anterior modificarii si republicarii, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat in mod repetat - de pilda, prin Decizia nr. 29 din 30 martie 1994,
ramasa definitiva prin nerecurare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 145 din 8 iunie 1994, si prin Decizia nr. 17 din 7 februarie
1995, ramasa definitiva prin Decizia nr. 109 din 7 noiembrie 1995, ambele
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 294 din 20 decembrie
1995; prin aceste decizii Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate.
Reglementarea criticata de autorii exceptiei se refera la suprafetele de
teren preluate in fostele cooperative agricole de productie "in orice mod",
fiind deci vorba de inexistenta unei reglementari legale care sa constituie
temeiul juridic al constituirii dreptului de proprietate al statului. In
asemenea cazuri dreptul de proprietate al persoanei fizice nu a fost desfiintat
legal, astfel incat, statul nefiind proprietar, masurile cuprinse in lege nu
sunt aplicabile acelor bunuri cu privire la care statul nu a dobandit, legal,
dreptul de proprietate.
Este exact ca, in jurisprudenta sa (ca, de exemplu, in Decizia nr. 73 din
19 iulie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177
din 8 august 1995), Curtea Constitutionala a statuat ca "a considera,
intr-o dispozitie a legii, ca si imobilele preluate de stat, fara titlu, fac
obiectul dreptului sau de proprietate ar fi sa se recunoasca acestei legi un
efect constitutiv de drept de proprietate al statului, ceea ce ar presupune fie
un efect retroactiv al legii, fie recurgerea la un mod de transformare a
proprietatii persoanelor fizice in proprietate de stat, pe care Constitutia din
1991 nu il cunoaste si care, de aceea, nu poate fi acceptat".
Curtea insa observa ca in cauza de fata exceptia de neconstitutionalitate
se sprijina pe o interpretare eronata a prevederilor art. 29 din Legea nr.
18/1991, republicata. Intr-adevar, reglementand restituirea catre cooperatori a
constructiilor agrozootehnice, atelierelor, masinilor si utilajelor, precum si
a altor bunuri ce au apartinut cooperativei, textul de lege criticat hotaraste
ca drepturile fostilor cooperatori se stabilesc in cota valorica, proportional
cu suprafata de teren adusa sau preluata in orice mod in cooperativa agricola
si cu volumul muncii prestate. Rezulta ca la stabilirea drepturilor fiecarui
cooperator asupra bunurilor respective s-au avut in vedere suprafetele preluate
in orice mod in cooperativa, deci si fara titlu. Nu este insa vorba despre vreo
limitare privind restituirea terenurilor cuvenite fostilor cooperatori si cu
atat mai putin despre recunoasterea unui drept de proprietate al cooperativei
cu privire la terenurile aduse fara titlu in patrimoniul acesteia. Textul
stabileste, in interesul fostilor cooperatori, ca la stabilirea intinderii
drepturilor lor privind bunurile enumerate se au in vedere si suprafetele
preluate de cooperativa fara titlu. O alta solutie ar fi dus la restrangerea
drepturilor cooperatorului asupra bunurilor respective, avand prin urmare un
caracter nedrept si pagubitor.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin.
(2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Elena Michaela Matei si Liana Schmol in
Dosarul nr. 850/2003 al Tribunalului Arges - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 ianuarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu