DECIZIE Nr. 199 din 4 iulie 2002
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) si
(4), precum si ale art. 51 alin. (1) lit. c) si alin. (2) liniuta a treia din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 134/2000
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 551 din 29 iulie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Koszokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1) si (4), precum si ale art. 51 alin. (1) lit. c)
si alin. (2) liniuta a treia din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind
regimul produselor supuse accizelor, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "A & M" -
S.R.L. din Botosani in Dosarul nr. 15.742/2001 al Judecatoriei Botosani.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca ulterior sesizarii Curtii
Constitutionale art. 6 alin. (1) si (4) din ordonanta criticata a fost abrogat
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 cu data de 1 ianuarie 2002,
astfel ca exceptia de neconstitutionalitate a acestui text de lege a devenit
inadmisibila. Referitor la exceptia de neconstitutionalitate a celorlalte
dispozitii legale criticate, apreciaza ca acestea nu contravin prevederilor
constitutionale ale art. 41 alin. (1), (7) si (8) si nici ale art. 134 alin.
(1) si (2) lit. a) si ale art. 135 alin. (1) si (6). Se solicita respingerea
exceptiei ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 decembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
15.742/2001, Judecatoria Botosani a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) si (4), precum si ale
art. 51 alin. (1) lit. c) si alin. (2) liniuta a treia din Ordonanta Guvernului
nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, astfel cum a fost modificata
si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 134/2000. Exceptia a
fost ridicata de Societatea Comerciala "A & M" - S.R.L. din
Botosani intr-o cauza ce are ca obiect plangerea formulata impotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor incheiat de
comisarii Garzii Financiare - Sectia Botosani.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 6 alin. (1) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, astfel cum a fost
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 134/2000,
contravin prevederilor constitutionale ale art. 49, art. 134 alin. (1) si (2)
lit. a), precum si ale art. 135 alin. (6), intrucat, potrivit acestor
dispozitii legale, "Statul a intervenit in relatia vanzator-cumparator,
limitand libertatea de stabilire a pretului ... fara a exista vreuna din
situatiile prevazute de art. 49 din Constitutia Romaniei".
In ceea ce priveste dispozitiile art. 51 alin. (1) lit. c) si alin. (2)
liniuta a treia din ordonanta criticata, autorul exceptiei sustine ca acestea
contravin prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (1), (7) si (8), ale
art. 134 alin. (1) si (2) lit. a), precum si ale art. 135 alin. (1) si (6),
deoarece impun un pret minim de vanzare. Se apreciaza ca astfel este infrant
principiul inviolabilitatii proprietatii private, consacrat si in art. 1 din
Protocolul aditional la Conventia europeana privind drepturile si libertatile
fundamentale ale omului.
Instanta de judecata considera ca exceptia este neintemeiata, intrucat
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale
invocate. In acest sens se apreciaza ca "unele restrangeri, conditionari
sau masuri protectioniste pe care statul le impune prin lege, nu reprezinta o atingere
adusa existentei dreptului sau libertatii si nici intereselor private care se
integreaza in cadrul general al interesului public. Or, comercializarea unor
astfel de produse fara un control din partea organelor competente ar echivala
cu lipsa de protectie a intereselor nationale si de exploatare a
resurselor".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor arata ca exceptia de neconstitutionalitate
a art. 6 alin. (1) si (4) din ordonanta criticata este inadmisibila, deoarece
aceste dispozitii legale au fost abrogate prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 51 alin. (1) lit. c) si alin. (2) liniuta a treia, se
considera ca aceasta este neintemeiata, deoarece bunurile supuse confiscarii
sunt rezultatul unei activitati ilicite. Or, lipsa unui control din partea
statului in comercializarea bauturilor alcoolice ar echivala cu lipsa de
protectie a intereselor nationale in activitatea economica, ceea ce contravine
prevederilor art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie. Pe de alta parte, se
arata ca art. 51 alin. (1) lit. c) si alin. (2) liniuta a treia din Ordonanta
Guvernului nr. 27/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se mai
aplica faptelor savarsite dupa intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca dispozitiile art. 6 alin.
(1) si (4) din ordonanta criticata au fost abrogate, potrivit art. 62 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001, cu data de 1 ianuarie 2002.
Referitor la celelalte dispozitii legale criticate, se apreciaza ca acestea nu
contravin prevederilor constitutionale invocate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il formeaza dispozitiile art. 6
alin. (1) si (4), precum si ale art. 51 alin. (1) lit. c) si alin. (2) liniuta
a treia din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse
accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31
ianuarie 2000, astfel cum a fost modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 134/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 476 din 30 septembrie 2000. Aceste dispozitii legale au urmatorul
cuprins:
- Art. 6 alin. (1) si (4): "(1) Pentru produsele prevazute la nr. crt.
1.1, 1.2 si 1.3 din anexa nr. 1 se vor stabili preturi minime pe produse si pe
grupe de produse, care se vor practica pentru comercializarea acestora pe piata
interna. [...]
(4) Produsele sau grupele de produse, inclusiv in vrac, pentru care s-au
stabilit preturi minime, nu pot fi comercializate pe piata interna la preturi
mai mici decat preturile minime publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.";
- Art. 51 alin. (1) lit. c): "Constituie contraventie, urmatoarele
fapte, daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni: [...]
c) comercializarea pe piata interna la preturi mai mici decat preturile
minime publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a produselor si a
grupelor de produse, inclusiv a celor in vrac, pentru care s-au stabilit
preturi minime;";
- Art. 51 alin. (2) liniuta a treia: "Contraventiile prevazute la
alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza: [...]
- cu amenda de la 50.000.000 lei la 75.000.000 lei si confiscarea
veniturilor obtinute din vanzarea produselor sub nivelul preturilor minime
declarate, cea de la lit. c);".
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale, reglementand masura
confiscarii veniturilor realizate din vanzarea produselor fara autorizatie de
comercializare, sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 41 alin.
(1), (7) si (8), ale art. 49, ale art. 134 alin. (1) si (2) lit. a) si ale art.
135 alin. (1) si (6), potrivit carora:
- Art. 41 alin. (1), (7) si (8): "(1) Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege. [...]
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
- Art. 134 alin. (1) si (2) lit. a): "(1) Economia Romaniei este
economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;";
- Art. 135 alin. (1) si (6): "(1) Statul ocroteste proprietatea. [...]
(6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
I. Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(1) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, Curtea constata ca ulterior
datei sesizarii sale a fost emisa Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158 din
27 noiembrie 2001 privind regimul accizelor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 30 noiembrie 2001. Prin dispozitiile art. 62
din acest act normativ se abroga, de la data de 1 ianuarie 2002, prevederile art.
1 - 27 si ale art. 43 - 50 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000. De
asemenea, Curtea constata ca aceste dispozitii legale nu au fost preluate in
actul normativ abrogator. In aceste conditii rezulta ca au devenit incidente
dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, potrivit carora Curtea
Constitutionala se pronunta numai asupra exceptiilor de neconstitutionalitate
avand ca obiect dispozitii legale in vigoare, astfel ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) si (4) a devenit
inadmisibila.
II. Referitor la dispozitiile art. 51 alin. (1) lit. c) si alin. (2)
liniuta a treia din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, modificata si completata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 134/2000, Curtea constata ca acestea
nu contravin prevederilor constitutionale invocate, ci constituie o aplicare
legala a acestora. De altfel, legiuitorul poate sa stabileasca sanctiuni pentru
ipoteza in care activitatea de comercializare a unor produse contravine legii.
Inviolabilitatea, in conditiile legii, a proprietatii private nu poate fi opusa
cerintelor apararii interesului national in stadiul actual de dezvoltare a
economiei de piata. Nici economia de piata si nici libertatea comertului nu
justifica incalcarea obligatiilor legale de care depinde functionarea insasi a
sistemului economic, astfel incat autonomia juridica a agentilor economici nu
se poate realiza decat cu respectarea acestor obligatii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000
privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "A & M" -
S.R.L. din Botosani in Dosarul nr. 15.742/2001 al Judecatoriei Botosani.
II. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51
alin. (1) lit. c) si alin. (2) liniuta a treia din Ordonanta Guvernului nr.
27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 iulie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman