DECIZIE Nr. 198 din 13 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(1), art. 8 si 11^1 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somatiei de plata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 435 din 19 iunie 2003
Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (1), art. 8 si 11^1 din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Beto CO'95" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 14.376/2002
al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin administrator Elena
Tatiana Stoica, lipsind partea Societatea Comerciala "Bucur Obor" -
S.A., fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Presedintele dispune sa se faca apelul si in Dosarul nr. 94C/2003. La
apelul nominal in acest dosar, raspunde, de asemenea, autorul exceptiei,
Societatea Comerciala "Elma Prodcom 94" - S.R.L. din Bucuresti, prin
administrator Elena Stefan, fiind lipsa partea Societatea Comerciala
"Bucur Obor" - S.A., fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Din oficiu, Curtea pune in discutie problema conexarii celor doua dosare,
avand in vedere identitatea de obiect a acestora.
Reprezentantii Societatii Comerciale "Beto CO'95" - S.R.L. si
Societatii Comerciale "Elma Prodcom 94" - S.R.L., precum si
reprezentantul Ministerului Public arata ca sunt de acord cu conexarea.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, coroborat cu
art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr.
94C/2003 la Dosarul nr. 93C/2003, care a fost primul inregistrat.
Avand cuvantul, reprezentantul Societatii Comerciale "Beto CO'95"
- S.R.L. solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate,
sustinand neconstitutionalitatea Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 in intregul
sau, pentru motivele pe care le depune in scris.
Reprezentantul Societatii Comerciale "Elma Prodcom 94" - S.R.L.
solicita, de asemenea, admiterea exceptiei de neconstitutionalitate cu privire
la intregul act normativ criticat si depune note scrise in acest sens.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca Ordonanta Guvernului
nr. 5/2001 a mai fost supusa controlului de constitutionalitate, atat in
ansamblul sau, cat si cu privire la anumite articole, Curtea constatand, de
fiecare data, ca prevederile acesteia nu incalca dispozitiile Legii fundamentale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 28 noiembrie 2002, pronuntate in dosarele nr.
14.376/2002, respectiv nr. 14.377/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia
comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1), art. 8 si 11^1 din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Beto CO'95" - S.R.L. din Bucuresti si, respectiv, de Societatea Comerciala
"Elma Prodcom 94" - S.R.L. din Bucuresti, in cauze avand ca obiect
cereri pentru somatia de plata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, "atat in ansamblul ei, cat si prin
dispozitiile art. 2 alin. (1), art. 8 si 11^1, vine in contradictie cu
prevederile constitutionale privitoare la egalitatea in drepturi, accesul liber
la justitie, dreptul la aparare, precum si cu prevederile referitoare la
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati". Astfel,
emiterea ordonantei nu a fost justificata de o stare exceptionala, debitorul nu
are dreptul sa introduca cerere reconventionala sau de chemare in garantie, iar
calea de atac este inlocuita cu o cerere in anulare, in mod discriminatoriu
fata de alti cetateni.
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala apreciaza ca exceptia ridicata nu
este intemeiata, avand in vedere ca, reglementand prin ordonanta criticata o
procedura rapida de realizare a creantelor vizate, "legiuitorul a avut in
vedere deopotriva si ocrotirea debitorilor fata de un eventual abuz de drept al
creditorilor, instituind in acest sens o serie de mijloace procedurale la
indemana acestora, menite a le apara interesele si a le asigura dreptul la
aparare, precum si egalitatea de tratament fata de creditori". De altfel,
legiuitorul are atributia exclusiva de a stabili competenta si procedura de
judecata.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Prin Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 s-a reglementat "o
procedura simplificata care are in vedere, in primul rand, solutionarea cauzei
prin conventia partilor ori, in caz contrar, emiterea titlului
executoriu". Potrivit prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie,
stabilirea procedurii de judecata intra in competenta exclusiva a
legiuitorului, iar procedura somatiei de plata, "departe de a constitui o
incalcare a principiilor constitutionale invocate, constituie expresia
aplicarii lor". Constitutionalitatea dispozitiilor Ordonantei Guvernului
nr. 5/2001 a fost constatata prin mai multe decizii ale Curtii Constitutionale,
cum ar fi deciziile nr. 317/2002 si nr. 252/2002.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 2 alin. (1), art. 8 si
11^1 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30 iulie
2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 295/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002. Art. 11^1 din
ordonanta a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 142 din
24 octombrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
804 din 5 noiembrie 2002, aprobata prin Legea nr. 5 din 9 ianuarie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 20 ianuarie
2003.
Dispozitiile criticate au urmatorul continut:
- Art. 2 alin. (1): "Cererile, indiferent de valoarea obiectului
acestora, se depun la judecatorie in cazul celor formulate in materie civila si
la tribunal in cazul celor formulate in materie comerciala.";
- Art. 8: "(1) Impotriva ordonantei prevazute la art. 6 alin. (2)
debitorul poate formula cererea in anulare, in termen de 10 zile de la data
inmanarii sau comunicarii acesteia.
(2) Cererea in anulare se solutioneaza de catre instanta competenta pentru
judecarea fondului cauzei in prima instanta.
(3) Cererea in anulare se depune la instanta unde functioneaza judecatorul
care a dat ordonanta. Aceasta, daca nu constata propria competenta, va trimite
dosarul instantei competente potrivit alin. (2).
(4) Daca instanta investita admite cererea in anulare, aceasta va anula
ordonanta, pronuntand o hotarare irevocabila. Prevederile art. 7 se aplica in
mod corespunzator.
(5) Hotararea prin care a fost respinsa cererea in anulare poate fi atacata
cu recurs in termen de 10 zile de catre debitor. Recursul se judeca in termen
de 30 de zile.";
- Art. 11^1: "(1) Ordonanta privind somatia de plata nu are autoritate
de lucru judecat cu privire la fondul raporturilor juridice dintre parti.
(2) Prevederile art. 338 din Codul de procedura civila se aplica in mod
corespunzator."
Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate
incalca urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea
constata ca a mai fost sesizata cu numeroase exceptii privind
neconstitutionalitatea Ordonantei Guvernului nr. 5/2001. Toate acele exceptii
au fost respinse, constatandu-se ca ordonanta criticata, atat in ansamblul ei,
cat si prin diferitele dispozitii ale sale, este constitutionala (a se vedea,
spre exemplu, Decizia nr. 317 din 19 noiembrie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 930 din 19 decembrie 2002).
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 reglementeaza o procedura speciala,
simplificata si accelerata pentru recuperarea creantelor al caror caracter
cert, lichid si exigibil rezulta din inscrisuri, singurele dovezi care se
administreaza in cadrul acestei proceduri, in afara de lamuririle si
explicatiile date de catre parti. Hotararile pronuntate in cadrul acestei
proceduri nu au autoritate de lucru judecat asupra fondului raporturilor
juridice dintre parti.
Mijloacele procedurale puse la indemana partilor difera tocmai datorita
caracterului special al procedurii, fara ca prin aceasta sa se instituie vreo
discriminare si fara ca una dintre parti sa fie privilegiata, iar cealalta
dezavantajata.
Art. 2 din ordonanta reglementeaza competenta materiala a instantelor
judecatoresti in aceasta procedura speciala, neingradind accesul liber la
justitie. Debitorul poate uza de aceleasi mijloace de aparare ca si creditorul,
iar in cadrul judecarii cererii in anulare, in fata instantei competente sa
judece fondul cauzei in prima instanta, isi poate completa apararea si
probatoriul, potrivit prevederilor art. 8 din ordonanta. In cazul in care
cererea in anulare se respinge, hotararea respectiva poate fi atacata cu
recurs.
Cu privire la art. 11^1 din textul criticat, potrivit caruia ordonanta
privind somatia de plata nu are autoritate de lucru judecat cu privire la
fondul raporturilor juridice dintre parti, acesta are drept scop conservarea
dreptului debitorului de a-si valorifica ulterior eventualele pretentii, in
conditiile dreptului comun.
Neputandu-se retine ingradirea exercitiului vreunui drept fundamental sau
al vreunei libertati fundamentale, Curtea constata ca dispozitiile art. 49 din
Constitutie nu sunt incidente in cauza.
De altfel, toate reglementarile cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
sunt norme de procedura, iar, potrivit dispozitiilor art. 125 alin. (3) din
Constitutie, "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(1), art. 8 si 11^1 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Beto CO'95"
- S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 14.376/2002 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia comerciala si, respectiv, de Societatea Comerciala "Elma Prodcom
94" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 14.377/2002 al aceleiasi
instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu