DECIZIE Nr. 197 din 19 iunie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct. 3
si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 12/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 518 din 30 august 2001

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind
masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 12/1995, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Praktik's Import Export" - S.R.L. din Bucuresti in
Dosarul nr. 13.050/2000 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind nefondata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 februarie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
13.050/2000, Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV
pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 12/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Praktik's Import
Export" - S.R.L. din Bucuresti. Exceptia a fost ridicata intr-o cauza
avand ca obiect solutionarea plangerilor formulate de aceasta societate
comerciala impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a
contraventiilor incheiat de Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat a municipiului Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin
aplicarea sanctiunilor prevazute la art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 se incalca dispozitiile constitutionale ale art. 41
alin. (7), ale art. 49, ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a), precum si
ale art. 135 prin faptul ca se prevede aplicarea unor sanctiuni
contraventionale societatilor comerciale independent de existenta culpei lor.
Se sustine, de asemenea, ca obligatia de repatriere a valutei la termenele
stabilite prin ordonanta reprezinta, pe de o parte, o ingerinta a
"legiuitorului in activitatea contractuala desfasurata de societatile
comerciale", iar pe de alta parte, o restrangere a libertatii comertului
si a dreptului de proprietate. Se mai arata ca dispozitiile legale criticate
contravin prevederilor art. 1 din primul protocol aditional la Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, "care nu admit
adoptarea de masuri legislative in dispretul dreptului de proprietate".
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate
"au ca scop realizarea interesului national in desfasurarea activitatii
comerciale, potrivit legii, urmarindu-se asigurarea repatrierii valutei in timp
util, ceea ce, evident, nu reprezinta un act de incalcare a Constitutiei".
Punctul de vedere se intemeiaza pe jurisprudenta Curtii Constitutionale
referitoare la constitutionalitatea prevederilor art. IV pct. 3 si 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 12 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
IV pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru
intarirea disciplinei financiare a agentilor economici (publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994), aprobata cu
modificari prin Legea nr. 12/1995 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 27 din 7 februarie 1995), dispozitii avand urmatorul cuprins:
Art. 4 pct. 3
"In cazul operatiunilor de incasare la vedere, repatrierea valutei
rezultate in urma producerii actului de comert international se va face in
maximum 5 zile de la data incasarii, dar nu mai tarziu de 90 de zile
calendaristice, calculate de la data atestarii documentare a trecerii marfii
prin frontiera romana, sau, dupa caz, a executarii lucrarilor si prestarii
serviciilor in strainatate, in functie de zona geografica a partenerului
extern.
Pentru operatiunile cu incasare la termen intre 90 si 360 de zile, cat si
pentru cele pe credit de peste 1 an, pentru care Ministerul Comertului a
eliberat licente in limita unui plafon stabilit anual de Banca Nationala a
Romaniei, termenul de repatriere este de maximum 15 zile calendaristice
calculate de la data scadentei platii, stabilite conform clauzelor
contractuale.
In cazul platilor in avans pentru importuri, pentru care nu s-a livrat
marfa, nu s-a executat lucrarea sau nu s-a prestat serviciul, sau pentru care
nu s-a restituit avansul platit, se aplica aceeasi perioada de 15 zile
calendaristice calculate de la data ultimului termen de livrare contractual.
Ministerul Comertului, in raport cu obiectivele politicii comerciale, va
propune Guvernului, in vederea aprobarii, lista grupelor de produse care pot fi
exportate cu plata pana la 90 de zile calendaristice de la data livrarii,
precum si lista grupelor de produse cu plata peste 1 an de la data livrarii,
produsele necuprinse in cele doua categorii de grupe de produse putand fi
exportate cu plata la termene intre 90 si 360 de zile calendaristice.";
Art. 4 pct. 7
"In cazul constatarii nerespectarii termenelor mentionate la pct. 3, 5
si 6, precum si a celor mentionate in autorizatia Bancii Nationale a Romaniei
eliberata conform pct. 4, privind repatrierea incasarilor in valuta, se vor
aplica urmatoarele amenzi contraventionale reprezentand:
- 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de
pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri
intre 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna
calendaristica care depaseste primele 60 de zile de intarziere.
In toate situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in
termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile
stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin prezenta
ordonanta, se majoreaza cu 50% ."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste dispozitii
legale contravin urmatoarelor prevederi constitutionale:
Art. 41 alin. (7)
"Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.";
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
Art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a)
"(1) Economia Romaniei este economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
Desi in motivarea exceptiei autorul acesteia mentioneaza ca dispozitiile
criticate incalca prevederile art. 135 din Constitutie, se constata ca in
realitate sunt vizate doar prevederile cuprinse in alin. (6) al mentionatului
articol, care au urmatorul cuprins: "Proprietatea privata este, in
conditiile legii, inviolabila."
Art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale: "Orice persoana fizica
sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi
lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in
conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
I. Curtea retine, mai intai, ca prin Decizia nr. 123 din 28 septembrie
1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 532 din 1
noiembrie 1999, a constatat ca Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru
rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor
agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului
financiar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 28
iulie 1992, la care face referire alin. 3 al pct. 7 al art. IV din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994, a fost abrogata in intregime prin art. 11 lit. c) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea
blocajului financiar si a pierderilor din economie (publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 22 aprilie 1997), aprobata si modificata prin
Legea nr. 151/1997 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
172 din 28 iulie 1997). Dispozitiile din acest act normativ abrogat,
referitoare la sanctiuni, nu au mai fost preluate in noul act normativ. Prin
urmare, in cazul depasirii termenului prevazut la alin. 3 al pct. 7 al art. IV
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu se vor mai putea aplica sanctiunile
reglementate de Legea nr. 76/1992, cu majorare de 50%, deoarece este lipsit de
eficienta textul legal care face trimitere la o norma juridica ce a fost
abrogata intre timp.
Avand in vedere situatia mai sus expusa, in temeiul art. 23 alin. (1) si
(6) din Legea nr. 47/1992, republicata, urmeaza ca exceptia de
neconstitutionalitate privind prevederile alin. 3 al pct. 7 al art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr.
12/1995, sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.
II. In ceea ce priveste dispozitiile art. IV pct. 3 si pct. 7 alin. 1 si 2
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr.
12/1995, Curtea retine ca acestea au mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate, respingand exceptiile examinate.
Referitor la sustinerea potrivit careia dispozitiile criticate sunt
contrare prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (7), Curtea constata ca
dispozitiile supuse examinarii nu instituie o masura de confiscare deghizata,
ci ele prevad masuri de consolidare a regimului valutar, de intarire a
disciplinei financiare a agentilor economici care desfasoara activitati de
import-export, prevazandu-se obligatia acestora de repatriere a valutei, precum
si sanctiuni pentru nerespectarea acestei obligatii, nerespectare care
constituie contraventie. De aceea nu se poate sustine ca textele criticate
instituie o raspundere obiectiva. Prin Decizia nr. 161 din 10 noiembrie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 11 ianuarie
1999, Curtea Constitutionala a retinut ca "in cauza nici nu s-ar putea
pune problema unei raspunderi obiective, intrucat, prin ipoteza, fiind vorba de
savarsirea unei contraventii, elementul vinovatiei este de esenta acestuia si,
de aceea, in lipsa vinovatiei nu se poate aplica niciodata o sanctiune
contraventionala. Desigur, existenta sau inexistenta acesteia este un element
al starii de fapt, a carei apreciere este de atributul exclusiv al instantei de
judecata".
Este nefondata si sustinerea potrivit careia dispozitiile criticate ar
contraveni prevederilor art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Curtea
retine ca, dimpotriva, aceste dispozitii normative interne se armonizeaza cu
prevederea cuprinsa in actul juridic international care garanteaza dreptul de
proprietate. Se observa ca in acelasi timp aceasta garantie nu ingradeste
dreptul statelor parti sa adopte legi care, alaturi de plata contributiilor
financiare, sa asigure plata amenzilor.
Analizand critica de neconstitutionalitate referitoare la incalcarea
dispozitiilor art. 49 din Legea fundamentala, Curtea retine ca atat obligatia
de repatriere a valutei, cat si efectuarea operatiunilor prin conturile
deschise la banci autorizate nu au semnificatia unor ingerinte ale
autoritatilor publice in exercitiul unor drepturi, deoarece aceste dispozitii
constitutionale reglementeaza acele situatii in care pot fi restranse
drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor (prevazute la cap. II al
titlului II din Constitutiei). Or, dispozitiile ce fac obiectul exceptiei
analizate sunt aplicabile unei categorii de persoane juridice (agenti
economici), iar nu cetatenilor. Aceasta inseamna ca drepturile si libertatile
persoanelor juridice, indiferent de forma lor de organizare ori de faptul ca
sunt de drept privat sau public, nu fac obiectul reglementarilor cuprinse in
prevederile titlului II din Constitutie.
Referitor la sustinerea potrivit careia prevederile criticate incalca
dispozitiile art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si lit. b), precum si ale
art. 135 alin. (6) din Constitutie, Curtea retine ca aceasta este neintemeiata,
deoarece inviolabilitatea proprietatii private, in conditiile legii, nu poate
fi opusa cerintelor apararii intereselor nationale in activitatea financiara si
valutara, in stadiul actual de dezvoltare a economiei de piata. Nici economia
de piata si nici libertatea comertului nu justifica incalcarea obligatiei de
repatriere a valutei si a termenului legal maxim de repatriere, deoarece de constituirea
fondurilor valutare depinde functionarea insasi a sistemului economic, astfel
incat autonomia juridica a agentilor economici in activitatea de comert
exterior nu se poate realiza decat cu respectarea acestor obligatii.
Legiuitorul constituant a prevazut chiar la art. 134 alin. (2) lit. b) ca
statul este obligat sa asigure "protejarea intereselor nationale in
activitatea economica, financiara si valutara". (Decizia nr. 113 din 22
iulie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 287 din 5
august 1998, si Decizia nr. 38 din 7 martie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 17 iulie 2000).
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice modificarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate anterior prin deciziile
mentionate isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi privind art. IV pct. 7 alin. 1 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 7 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994
privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Praktik's Import Export" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
13.050/2000 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 3 si pct. 7 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, ridicata de acelasi
autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu