DECIZIE Nr.
194 din 2 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din Ordonanta Guvernului nr.
3/2006 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2006 personalului
bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul
contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor
nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor
de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa
functii de demnitate publica
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 295 din 3 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena lonea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2005 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din
sectorul bugetar şi
personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul
bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică.
Excepţia
a fost ridicată de Alexandru
loan Piţu în Dosarul nr.
6.470/2005 al Tribunalului Alba - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public arată că textul de lege
criticat şi-a încetat
aplicabilitatea la sfârşitul
anului 2005, astfel că,
potrivit art. 29 alin. (1) şi
(6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstitutionalitate a devenit inadmisibilă. In acelaşi timp, observă că soluţia legislativă
criticată a fost preluată integral în art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006. Apreciază că acest text de lege nu restrânge drepturi sau libertăţi fundamentale, astfel că pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstitutionalitate ca
neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 15 decembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 6.470/2005, Tribunalul Alba - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a
dispoziţiilor
art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2005 personalului bugetar
salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor
de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică. Excepţia a fost ridicată
de Alexandru loan Piţu într-o
cauză în contencios
administrativ, având ca obiect pretenţii privind drepturi salariale.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia susţine, în esenţă, că prevederile art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 sunt contrare dispoziţiilor art. 53 din Constituţie. In acest sens, arată că dispoziţiile
legale criticate, care suspendă în anul 2005 acordarea sporului de stabilitate pentru funcţionarii publici, restrâng exerciţiul unor drepturi fără să fie întrunite
condiţiile cerute de norma
constituţională invocată.
Tribunalul Alba apreciază că excepţia ridicată nu este întemeiată, întrucât sporul salarial acordat în anul
2004 nu se înscrie în sfera drepturilor fundamentale, iar în privinţa suspendării acestui drept nu sunt incidente prevederile art. 53 din Constituţie.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare
a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază că excepţia de
neconstitutionalitate este inadmisibilă, potrivit prevederilor art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992,
întrucât textul de lege criticat a avut o aplicabilitate temporară, doar pentru anul 2005, astfel că în prezent nu mai este în vigoare.
Avocatul Poporului arată că art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 nu mai este în vigoare, dar soluţia legislativă a fost preluată în
art. 27 din Ordonanţa
Guvernului nr. 3/2006. Consideră că aceste
prevederi legale sunt constituţionale, întrucât nu pun în discuţie restrângeri ale exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra excepţiei
de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului şi Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţia
României, ale art. 1 alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl constituie dispoziţiile art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2005 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din
sectorul bugetar şi
personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul
bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 28 ianuarie 2005, şi aprobată prin Legea nr. 112/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 377 din 5 mai 2005.
Textul de lege criticat are următoarea redactare: „Aplicarea prevederilor art. 41 din
Ordonanţa
Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă pentru anul 2005."
In opinia autorului excepţiei, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor art. 53 din Constituţie, care stabilesc condiţiile în care poate fi restrâns exerciţiul unor drepturi sau libertăţi fundamentale.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea constată că, aşa cum reiese din înseşi prevederile exprese ale textului de lege
criticat, acesta a avut o aplicabilitate temporară, doar până la sfârşitul
anului 2005. Astfel, ulterior sesizării Curţii cu excepţia de neconstitutionalitate, dispoziţiile art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 şi-au încetat aplicabilitatea.
Art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2006 personalului bugetar
salarizat potrivit Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr.
24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din
sectorul bugetar şi
personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul
bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 23 ianuarie 2006, a preluat
soluţia legislativă criticată, suspendând aplicarea art. 41 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/1992 pentru anul 2006.
In jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională a statuat în
mod constant că, atunci când
dispoziţia legală criticată pentru neconstitutionalitate nu mai este în vigoare, excepţia este admisibilă numai în măsura în
care noua reglementare menţine
în substanţa sa reglementarea
anterioară. Având în vedere că în cauză această cerinţă este îndeplinită, Curtea urmează să se pronunţe asupra excepţiei
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006.
Examinând pe fond temeinicia excepţiei ridicate, Curtea observă că drepturile salariale suplimentare, ale căror stabilire, acordare, modificare ori încetare intră în atribuţiile exclusive ale legiuitorului, nu reprezintă drepturi sau libertăţi fundamentale al căror exerciţiu ar putea fi restrâns numai în cazurile limitativ prevăzute de art. 53 din Constituţie, prevederi care, prin urmare, nu au
incidenţă în cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4)
din Constituţie, al art. 1-3,
al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2006 personalului bugetar
salarizat potrivit Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr.
24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din
sectorul bugetar şi personalului
salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul
bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, excepţie ridicată de Alexandru loan Piţu în Dosarul nr. 6.470/2005 al
Tribunalului Alba - Secţia
comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 martie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena lonea