DECIZIE Nr. 191 din 25 iunie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 567 din 1 august 2002

Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicata de
Alexandru Petrescu si Virginia Petrescu in Dosarul nr. 1.430/C/2001 al Curtii
de Apel Constanta - Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 18 iunie 2002 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 25 iunie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 noiembrie 2001, Curtea de Apel Constanta - Sectia
civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicata de
Alexandru Petrescu si Virginia Petrescu in Dosarul nr. 1.430/C/2001 al acelei
instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul sustine ca textul
de lege criticat contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie, intrucat faptele
care nu au putut determina nasterea sau stingerea unor situatii juridice,
potrivit legii in vigoare, la data cand ele s-au realizat nu pot fi socotite,
fara incalcarea principiului neretroactivitatii, ca au produs acele efecte,
potrivit unei legi posterioare.
In opinia instantei de judecata, exceptia este nefondata. Se considera ca
prin textul de lege criticat nu s-a adus nici o incalcare prevederilor cuprinse
in art. 15 alin. (2) din Constitutie, fiind reafirmat si consolidat un
principiu general al dreptului civil, consacrat si de Constitutia Romaniei,
anume ocrotirea bunei-credinte a subdobanditorului cu titlu oneros al unui
imobil. Instanta apreciaza, de asemenea, ca pentru protectia subdobanditorului
de buna-credinta, in raport cu imprejurarile concrete ale fiecarui caz, se
poate apela si la alte principii de drept, printre care cel al aparentei in
drept si cel al asigurarii securitatii circuitului civil.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 nu incalca principiul neretroactivitatii legilor,
intrucat acest text de lege protejeaza pe subdobanditorul de buna-credinta,
afirmandu-se astfel atentia acordata de legiuitor securitatii circuitului
civil. Concluzia acestui punct de vedere este aceea ca prevederile criticate
sunt constitutionale.
Guvernul examineaza, prin prisma principiilor dreptului civil, consecintele
vanzarii unui imobil apartinand altuia. In ipoteza in care cel putin
cumparatorul a fost de buna-credinta, protejarea acestuia ar fi justificata, in
conceptia Guvernului, "pe consideratiuni de echitate si utilitate
sociala"; solutia nu este, evident, valabila in ipoteza dobandirii cu
titlu gratuit. Cand insa - precizeaza in continuare Guvernul - ambele parti
cunosc faptul ca vanzatorul nu este proprietarul bunului imobil, sanctiunea
este nulitatea absoluta, in virtutea principiului "fraus omnia
corrumpit". In lumina celor aratate, Guvernul socoteste ca textul art. 46
alin. (2) din lege nu aduce nici o reglementare noua, ci doar consacra legal,
intr-un caz special - cand vanzator este statul -, o solutie existenta in
practica si in doctrina. Concluzia este aceea ca textul de lege criticat nu
retroactiveaza.
Presedintele Senatului nu a trimis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, care
au urmatorul continut: "Actele juridice de instrainare, inclusiv cele
facute in cadrul procesului de privatizare, avand ca obiect imobile preluate
fara titlu valabil, sunt lovite de nulitate absoluta, in afara de cazul in care
actul a fost incheiat cu buna-credinta."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2), conform
carora: "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile".
Analizand textul de lege supus controlului de constitutionalitate, Curtea
constata ca acesta enunta doua teze distincte.
Prima teza, cu valoare de principiu si de aplicabilitate generala, lipseste
de eficienta juridica actele juridice de instrainare a imobilelor preluate de
catre stat fara titlu valabil, prin sanctionarea lor cu nulitatea absoluta.
A doua teza are caracter de exceptie si reglementeaza ipoteza in care, prin
derogare de la regula, asemenea acte isi mentin validitatea in situatiile in
care au fost incheiate cu buna-credinta.
Desi autorul exceptiei nu isi circumscrie de plano critica de
neconstitutionalitate, care vizeaza art. 46 alin. (2) in integralitatea sa, din
argumentarea exceptiei Curtea constata ca, in realitate, acesta considera ca
fiind neconstitutionala doar teza a doua din textul dedus controlului. Sub
acest aspect autorul apreciaza ca prin validarea actelor de instrainare a unor
imobile preluate fara titlu - acte in principiu nule - in cazul in care au fost
incheiate cu buna-credinta s-ar conferi bunei-credinte o eficienta juridica pe
care nu o avea anterior, respectiv la data incheierii actului de instrainare a
carui validitate este pusa in discutie.
Din aceasta perspectiva se sustine ca textul de lege dedus controlului de
constitutionalitate modifica in mod esential regimul juridic aplicabil anterior
tuturor actelor de instrainare a unor bunuri imobile, incheiate sub imperiul
sau, in virtutea principiului "tempus regit actum", ceea ce
contravine prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, referitoare la neretroactivitatea
legii.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate asa cum aceasta a fost ridicata
de autorul sau, Curtea retine ca retroactivitatea textului de lege si deci
neconstitutionalitatea tezei a doua a art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001
este, in mod necesar, subsecventa admiterii caracterului novator al
reglementarii pe care textul o consacra. Altfel spus, numai in masura in care
anterior intrarii in vigoare a textului de lege dedus controlului de
constitutionalitate solutia consacrata de acesta nu era de conceput - desigur,
in considerarea altor temeiuri sau a altor ratiuni - critica de
neconstitutionalitate ar putea fi considerata ca fiind intemeiata.
Or, sub acest aspect Curtea constata cele ce urmeaza:
Potrivit art. 966 din Codul civil, "obligatia [...] fondata pe o cauza
falsa, sau nelicita, nu poate avea nici un efect", iar, potrivit art. 968
din acelasi cod, "cauza este nelicita cand este prohibita de legi, cand
este contrarie bunelor moravuri si ordinii publice".
Cauza, fiind una dintre conditiile generale de validitate a actului
juridic, reprezinta expresia pozitiei subiective a partilor fata de actul
juridic incheiat. Ignorarea sau, dimpotriva, cunoasterea de catre cumparator a
faptului ca bunul instrainat nu apartine vanzatorului, pozitie subiectiva in
functie de care cumparatorul urmeaza sa fie calificat ca fiind de buna sau de
rea-credinta, isi are un incontestabil reflex la nivelul cauzei.
Un act de instrainare incheiat in conditiile in care ambele parti au fost
de rea-credinta era considerat nul absolut, chiar anterior intrarii in vigoare
a Legii nr. 10/2001, in aplicarea principiului "fraus omnia
corrumpit", al carui temei legal il constituie art. 966 din Codul civil.
Per a contrario, in masura in care ambele parti, sau cel putin
cumparatorul, au fost de buna-credinta, intentia de fraudare a legii nu exista
si, drept urmare, nici cauza ilicita. Asadar, sub acest aspect actul ar putea
fi deplin valid.
Validitatea sa ramane insa discutabila sub un alt aspect, si anume acela al
obiectului. In astfel de situatii obiectul contractului de instrainare consta
intr-un bun care nu apartinea vanzatorului, fiind, in consecinta, sustras
prerogativei de dispozitie a acestuia. Recunoasterea efectului translativ de
proprietate al unui asemenea act contravine principiului "nemo plus iuris
ad allium transferre potest quam ipse habet".
Totusi, nici practica si nici doctrina nu au inteles sa recunoasca in toate
cazurile eficienta distructiva, in aceasta materie, a principiului enuntat. In
conflictul de interese legitime dintre adevaratul proprietar si subdobanditorul
de buna-credinta al bunului sau imobil, a fost preferat cel din urma.
Recunoasterea prevalentei interesului subdobanditorului de buna-credinta a fost
impusa - in baza unor ratiuni cu o aplicare mult mai larga si care au creat un
adevarat principiu - de preocuparea pentru asigurarea securitatii circuitului
civil si a stabilitatii raporturilor juridice. Din punct de vedere juridic
solutia si-a aflat asadar suport in ratiuni de ordin pragmatic, concretizate in
principiul validitatii aparentei in drept, a carui esenta este exprimata prin
adagiul "error communis facit jus".
Incidenta acestui principiu este insa subsecventa intrunirii cumulative a
doua conditii privind eroarea cu privire la calitatea de proprietar a
vanzatorului - eroare care trebuie sa fie comuna sau unanima si, de asemenea,
invincibila - si a unei conditii privind buna-credinta a subdobanditorului,
care trebuie sa fie perfecta, adica lipsita de orice culpa sau chiar indoiala
imputabila acestuia.
Astfel fiind, Curtea constata ca este neintemeiata sustinerea autorului
exceptiei, in sensul ca solutia impusa de textul art. 46 alin. (2) teza a doua
din Legea nr. 10/2001 nu era posibila anterior intrarii sale in vigoare,
intrucat textul in cauza ar fi avut un caracter novator si, prin aceasta,
retroactiv.
In realitate, singurul element "novator" adus de textul dedus
controlului il constituie consacrarea in terminis, pe cale legala, a
principiului ocrotirii bunei-credinte, intr-un domeniu particular, dar de
interes social major, acela al regimului juridic al imobilelor preluate in mod
abuziv de stat in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Consacrarea unei astfel de solutii legislative a fost impusa legiuitorului
si de imprejurarea ca in aceasta materie eroarea comuna cu privire la
concordanta dintre aparenta si realitate si-a avut suportul in cadrul
legislativ in vigoare la acel moment, care confirma, cu forta unei prezumtii
juris et de jure, ca proprietarul aparent, statul, este adevaratul proprietar.
O atare imprejurare justifica pe deplin optiunea legiuitorului de a conferi
bunei-credinte o eficienta juridica similara celei din dreptul comun.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si art.
145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicata de Alexandru Petrescu si Virginia
Petrescu in Dosarul nr. 1.430/C/2001 al Curtii de Apel Constanta - Sectia
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu