DECIZIE Nr. 186 din 19 iunie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 si 28
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998 si modificata prin
Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 570 din 12 septembrie 2001

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 27 si 28 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998
si modificata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Optimex" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 3.699/1999 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, aratand ca asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997,
aprobata prin Legea nr. 44/1998, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin
Decizia nr. 8/1999, in sensul respingerii exceptiei ca fiind neintemeiata,
solicita mentinerea acestei solutii si in prezenta cauza, intrucat nu au survenit
elemente noi care sa determine schimbarea practicii Curtii Constitutionale. Cu
privire la dispozitiile art. 28 din acelasi act normativ pune concluzii de
respingere a exceptiei, ca fiind inadmisibila, deoarece solutionarea cauzei, in
fata instantei de judecata, nu depinde de aceste dispozitii legale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 august 2000 Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 27 si 28 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998
si modificata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Optimex" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 3.699/1999 al acelei
instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 27 si 28 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998 si
modificata prin Legea nr. 99/1999, sunt neconstitutionale deoarece prin
"reglementarea acestora se incalca dreptul de proprietate al reclamantei-parate
asupra activelor sale si, deci, se incalca dispozitiile art. 41 si art. 135 din
Constitutie."
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, considera
ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata in ceea ce priveste
dispozitiile art. 27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997,
aprobata prin Legea nr. 44/1998 si modificata prin Legea nr. 99/1999, deoarece
acestea nu instituie o obligatie legala in sarcina societatilor comerciale la
care statul este actionar, care urmeaza sa parcurga etapa privatizarii, de a
vinde activele catre cei care au investit in acestea. Dimpotriva, dispozitiile
criticate stabilesc doar facultatea unor astfel de societati comerciale de a
vinde catre investitori, asa incat nu se poate sustine ca sunt incalcate
dispozitiile art. 41 si 135 din Constitutie. In ceea ce priveste dispozitiile
art. 28 din aceeasi ordonanta de urgenta, instanta apreciaza ca exceptia este
inadmisibila, deoarece solutionarea cauzei nu depinde de aceste dispozitii.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca exceptia este neintemeiata.
In esenta, Guvernul retine ca dispozitiile legale criticate asigura o stimulare
sporita a categoriilor de "persoane fizice sau juridice in procesul de
privatizare a societatilor comerciale sau regiilor autonome la care statul sau
o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar". Pe
de alta parte, se arata ca "legiuitorul nu obliga societatea comerciala
sau regia autonoma sa incheie contractele respective". De altfel, conform
aceluiasi punct de vedere, "contractele vor putea fi sau nu incheiate, in
functie de rezultatul negocierilor care vor avea, intotdeauna, fundamentari
economice reale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
27 si 28 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88 din 23 decembrie 1997
privind privatizarea societatilor comerciale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997, aprobata prin Legea nr. 44
din 20 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 88 din 25 februarie 1998, modificata, ulterior, prin Legea nr. 99 din 26
mai 1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999.
Dispozitiile art. 27 si 28 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, astfel cum au fost modificate prin
Legea nr. 99/1999, au urmatorul cuprins:
Art. 27
"(1) Societatile comerciale si regiile autonome, care au in derulare
contracte de locatie de gestiune, de inchiriere sau de asociere in participatiune,
pot vinde sau incheia contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabila de
vanzare, prin negociere directa cu locatarii sau asociatii in situatiile in
care acestia au efectuat investitii in activele pe care le utilizeaza
reprezentand mai mult de 15% din valoarea acestor active. In acest caz, din
pretul de vanzare se scade valoarea investitiilor pe baza de raport de evaluare
acceptat de parti.
(2) Vanzarea se desfasoara cu acordul institutiei publice implicate".
Art. 28
"Regiile autonome si societatile comerciale la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar, cu acordul
institutiei publice implicate, pot vinde active cu plata in rate comerciantilor
- persoane fizice, asociatii familiale autorizate in baza Decretului-lege nr.
54/1990, cu modificarile ulterioare, sau societati comerciale constituite in
temeiul Legii nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare, care se incadreaza in
categoria intreprinderilor mici si mijlocii, in conditiile legii."
Avand in vedere motivarea sumara a exceptiei de neconstitutionalitate,
Curtea observa ca prevederile constitutionale invocate au un continut complex,
astfel incat, prin raportare la dispozitiile legale criticate, se constata ca
ele cuprind si dispozitii care nu au legatura cu cauza. Fata de continutul
dispozitiilor legale criticate se retine ca autorul exceptiei s-a referit, in
realitate, la prevederile alin. (1) si ale tezei intai din alin. (2) ale art.
41, precum si la prevederile art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, texte
care au urmatorul cuprins:
Art. 41
"(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular [...]";
Art. 135
"(1) Statul ocroteste proprietatea.
........................................................................
(6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
I. Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998,
astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 99/1999, Curtea retine ca aceasta
este inadmisibila, intrucat, asa cum rezulta, de altfel, din incheierea de
sesizare, solutionarea cauzei aflate pe rolul instantei de judecata nu depinde
de dispozitiile acestui text. Conform dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala poate decide asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate in fata unei instante de
judecata, daca ele vizeaza o dispozitie dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei. In cazul exceptiilor contrare
acestor prevederi, ele sunt inadmisibile, putand fi respinse printr-o incheiere
motivata chiar de catre instanta, fara a mai fi sesizata Curtea
Constitutionala. In cauza, intrucat instanta de judecata, desi a retinut
inadmisibilitatea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr.
44/1998 si modificata prin Legea nr. 99/1999, nu a dispus respingerea sa, ci a
sesizat Curtea Constitutionala si cu aceasta exceptie, Curtea urmeaza sa o
respinga ca inadmisibila.
II. In ceea ce priveste dispozitiile art. 27 din acelasi act normativ,
Curtea retine ca acestea au mai fost supuse controlului de constitutionalitate,
in forma cuprinsa in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata
prin Legea nr. 44/1998. Se constata ca prin modificarea adusa acestui act
normativ prin Legea nr. 99/1999 s-a mentinut reglementarea initiala, astfel ca
cele statuate de Curte constituie un precedent, iar Curtea il va conserva ca
atare in practica sa atata timp cat imprejurarile raman neschimbate. Cu acel
prilej, prin Decizia nr. 8 din 9 februarie 1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 15 aprilie 1999, Curtea Constitutionala a
statuat ca dispozitiile art. 27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, sunt constitutionale, intrucat nu
contravin dispozitiilor art. 41 alin. (1) si (2) si nici celor ale art. 135
alin. (1) si (6) din Constitutie.
Pronuntand aceasta decizie, Curtea a constatat, in esenta, pe de o parte,
ca textul in cauza "reglementeaza un segment din procesul de privatizare,
component esential al reformei economice si inevitabil in crearea unei
adevarate economii de piata", iar, pe de alta parte, ca este aplicabil
"societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale este actionar majoritar". S-a mai retinut ca "este
firesc ca statul sa stabileasca prin acte normative situatia partii sale din
patrimoniu si sa dea mandat in acest sens institutiei care il reprezinta,
pentru apararea intereselor sociale si economice generale, fara ca prin acestea
sa se aduca atingere dreptului de proprietate al altor persoane".
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii, solutia pronuntata si considerentele care au stat la
baza acesteia isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata.
Curtea retine, de asemenea, ca utilizarea de catre legiuitor, in continutul
art. 27, a cuvantului "pot", atunci cand se refera la vanzarea unor
active sau la incheierea contractelor de leasing imobiliar, creeaza o
posibilitate, iar nu o obligatie ferma, de natura sa aduca atingere
prerogativelor dreptului de proprietate al societatilor comerciale la care se
refera textul.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997,
aprobata prin Legea nr. 44/1998 si modificata prin Legea nr. 99/1999, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Optimex" - S.A. din Bucuresti in
Dosarul nr. 3.699/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997,
aprobata prin Legea nr. 44/1998 si modificata prin Legea nr. 99/1999, exceptie
ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu