DECIZIA Nr. 186 din 17 decembrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata si modificata prin Legea
nr. 12/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 52 din 5 februarie 1999

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru
intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata si modificata
prin Legea nr. 12/1995, ridicata de Societatea Comerciala "Frigorex
Romania" - S.R.L. - Timis in Dosarul nr. 6.576/1998 al Judecatoriei
Timisoara.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 15 decembrie 1998 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 17 decembrie
1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 iunie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 6.576/1998,
Judecatoria Timisoara a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994, aprobata si modificata prin Legea nr. 12/1995, ridicata de Societatea
Comerciala "Frigorex Romania" - S.R.L. - Timis.
In motivarea exceptiei se arata ca dispozitiile art. IV pct. 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata si modificata prin Legea nr.
12/1995, incalca normele prevazute la art. 1 si 3 din Legea nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor. Potrivit art. 1 din aceasta lege,
contraventia este definita ca fapta care prezinta un grad de pericol social mai
mic decat infractiunea, de unde rezulta ca amenda contraventionala nu poate depasi,
in mod normal, maximul general al amenzii penale, care, conform dispozitiilor
art. 53 pct. 1 lit. c) din Codul penal, este de 50.000.000 lei. Or,
dispozitiile art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata si
modificata prin Legea nr. 12/1995, prevad limite ale amenzii cu mult mai mari
decat limitele generale ale amenzii penale.
Totodata este infrant, in opinia autoarei exceptiei, si art. 3 din Legea
nr. 32/1968, care impune instituirea, prin norma speciala, a unui minim si a
unui maxim al amenzii contraventionale. Or, aceleasi dispozitii din art. IV
pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 stabilesc, cu titlu de amenda
contraventionala, cote procentuale progresive, ceea ce poate conduce la amenzi
nelimitate.
Autoarea exceptiei de neconstitutionalitate sustine, de asemenea, ca
dispozitiile legale criticate contravin dispozitiilor cuprinse in art. 72 alin.
(3) lit. f) din Constitutie, care prevad ca numai prin lege organica se
reglementeaza infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora. In acest
sens se face referire la jurisprudenta Curtii Internationale a Drepturilor
Omului de la Strasbourg, care a extins garantiile prevazute la art. 6 al
Conventiei europene a drepturilor omului la toate categoriile de "pedepse",
deci si la sanctiunile contraventionale cu care sunt asimilate, desprinzandu-se
concluzia ca si regimul lor trebuie sa fie reglementat prin lege organica. Se
sustine, in consecinta, ca, in speta, prin Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu
se putea modifica regimul juridic al contraventiilor. Aceasta ordonanta a
violat doua norme cu valoare de principiu: legalitatea pedepsei si limitarea
pedepsei. De asemenea a fost nesocotit si un principiu fundamental de drept
european, principiul proportionalitatii. In fine, se mai arata in motivarea
exceptiei ca legiuitorul ordinar nu poate introduce in sistemul de drept
raspunderea penala a persoanei juridice, pe calea raspunderii contraventionale,
in dispretul Constitutiei si al statului de drept.
Intrucat instanta in fata careia a fost invocata exceptia a omis sa isi
exprime opinia asupra acesteia, s-a solicitat completarea in acest sens a
incheierii. Cu toate acestea, instanta de judecata nu a comunicat opinia sa
nici dupa interventiile Curtii Constitutionale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Nici una dintre autoritatile mentionate nu a comunicat punctul sau de
vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia cu care a fost sesizata.
Exceptia de neconstitutionalitate are ca obiect dispozitiile art. IV pct. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata si modificata prin Legea nr.
12/1995, care prevad:
"In cazul constatarii nerespectarii termenelor mentionate la pct. 3, 5
si 6, precum si a celor mentionate in autorizatia Bancii Nationale a Romaniei
eliberata conform pct. 4, privind repatrierea incasarilor in valuta, se vor
aplica urmatoarele amenzi contraventionale reprezentand:
- 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de
pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri
intre 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna
calendaristica ce depaseste primele 60 de zile de intarziere.
In toate situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in
termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile
stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin
prezenta ordonanta, se majoreaza cu 50%".
Acest text a mai fost supus controlului de constitutionalitate, si anume
prin Deciziile nr. 157 si 161 din 10 noiembrie 1998, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 11 ianuarie 1999 cand Curtea
Constitutionala, cu majoritate de voturi, a statuat ca prevederile art. IV pct.
7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata si modificata prin Legea nr.
12/1995, sunt constitutionale.
Astfel, in ceea ce priveste critica potrivit careia textul atacat infrange
normele de principiu ale art. 1 si 3 din Legea nr. 32/1968, s-a retinut ca
"modificarea prin art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a
sistemului de amenzi din sume fixe in sume procentuale" nu are "nici
o interdictie constitutionala care sa limiteze libertatea de optiune a
legiuitorului". Contraventiile prevazute de dispozitiile criticate, facand
parte din sfera contraventiilor reglementate prin lege, au un temei legal
diferit de cel al contraventiilor reglementate, potrivit art. 3 din Legea nr.
32/1968, prin hotarari ale Guvernului sau prin acte normative ale autoritatilor
publice locale.
In legatura cu incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 72 alin.
(3) lit. f) s-a retinut ca textul legal atacat stabileste contraventii privind
incalcarea obligatiei de repatriere a sumelor in valuta, in cadrul masurilor de
consolidare a regimului valutar si de intarire a disciplinei financiare, iar
"aceasta este o problema de ordin financiar din sfera regimului valutar,
care nu intra in domeniul de reglementare al legii organice". Pe de alta
parte, "nici dispozitiile art. 6 din Conventia europeana a drepturilor
omului, nici jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului nu permit
concluzia ca regimul juridic al sanctiunilor contraventionale se confunda in
totalitate cu cel al sanctiunilor penale".
Cat priveste sustinerea ca dispozitiile criticate nesocotesc "un
principiu fundamental de drept european, principiul proportionalitatii",
Curtea retine ca principiul constitutional al proportionalitatii enuntat de
art. 49 din legea fundamentala nu este aplicabil in cauza, deoarece aceste
prevederi se refera la exercitiul unor drepturi si al unor libertati
fundamentale, care poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune in
anumite cazuri, expres si limitativ enumerate. Or, nici unul dintre aceste
drepturi si libertati fundamentale nu a fost evocat in sustinerea exceptiei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata si modificata prin Legea
nr. 12/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Frigorex
Romania" - S.R.L. - Timis in Dosarul nr. 6.576/1998 al Judecatoriei
Timisoara.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 decembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman