Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 185 din 10 octombrie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 60 din  5 februarie 2001


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Gabriela Dragomirescu  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Deliana Com" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 1.188/C/2000 al Curtii de Apel Oradea.
    La apelul nominal raspunde Consiliul Local Oradea - Directia imobiliara, reprezentata de consilier juridic Dinu Florian Toia, constatandu-se lipsa Societatii Comerciale "Deliana Com" - S.R.L. din Oradea, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Consiliului Local Oradea - Directia imobiliara solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Se arata ca prevederile art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru nu incalca prevederile art. 16, 20 si 41 din Constitutie si nici pe cele ale art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Astfel, se apreciaza ca prevederile art. 16 alin. (1) si ale art. 41 din Constitutie nu au legatura cu cauza, iar sustinerea referitoare la incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (2), care consacra principiul suprematiei legii, nu poate fi retinuta, deoarece Legea nr. 146/1997 a fost adoptata conform procedurii si cu cvorumul cerut de acest text. Se considera, de asemenea, ca art. 20 din Constitutie a fost invocat din eroare, intrucat acest articol "face trimitere la drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor (mentionate in art. 22 - 49 din Constitutie) si nu la dreptul unei institutii de a beneficia de o scutire de la plata taxelor de timbru judiciar". In sensul acestor sustineri invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale, din care mentioneaza Decizia nr. 34/2000.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, aratand ca dispozitiile art. 17 din Legea nr. 146/1997 sunt constitutionale. Se apreciaza ca scutirea de plata taxelor judiciare de timbru reprezinta o problema de optiune a legiuitorului, iar nu o problema de constitutionalitate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 13 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.188/C/2000, Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Deliana Com" - S.R.L. din Oradea intr-un litigiu avand ca obiect plata chiriei restante, a majorarilor de intarziere si a taxei judiciare de timbru aferente.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile criticate, potrivit carora sunt scutite de taxa judiciara de timbru cererile si actiunile formulate de institutiile publice cand au ca obiect venituri publice, contravin art. 16 si 41 din Constitutie, precum si "art. 6 din Pactul 11, Legea nr. 79/1995". Astfel, in legatura cu incalcarea art. 16 din Constitutie, care consacra principiul egalitatii in drepturi, se apreciaza ca un proces civil trebuie sa se desfasoare in conditii de deplina egalitate intre parti si de aceea nu exista nici un motiv ca actiunile formulate de stat sa fie scutite de taxa de timbru, asa incat art. 17 din Legea nr. 146/1997 contine prevederi discriminatorii fata de partea din proces care nu beneficiaza de scutire. Se arata ca dispozitiile criticate contravin art. 41 din Constitutie, care "ocroteste in aceleasi conditii proprietatea, publica sau privata, indiferent de forma sau de titularul ei", ceea ce inseamna "ca si veniturile realizate din dreptul de proprietate sa se bucure de acelasi tratament", iar scutirea institutiilor publice de plata taxei de timbru, atunci cand acestea formuleaza actiuni in justitie, are semnificatia ca "forma de proprietate publica beneficiaza de o discriminare pozitiva, nejustificata insa, in raport cu celelalte forme de proprietate". Cu referire la contrarietatea dintre art. 17 din Legea nr. 146/1997 si art. 6 din Protocolul nr. 11 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificat prin Legea nr. 79/1995, sub aspectul dreptului de a beneficia de un proces echitabil, se apreciaza ca "echitatea procesului reclama egalitatea de tratament, egalitatea de drepturi sau egalitatea de obligatii", or, "Exemplul practic este al aceluia care nu poate exercita o cale de atac pentru ca nu poate plati taxa de timbru, fata de categoria privilegiata a celor scutiti de taxa de timbru [...]".
    Curtea de Apel Oradea, exprimandu-si opinia, apreciaza ca, "Prin instituirea scutirii de taxe judiciare de timbru in favoarea autoritatilor publice, se instituie o inegalitate procesuala a cetatenilor fata de aceste autoritati".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca prevederile art. 17 din Legea nr. 146/1997 nu incalca prevederile art. 16 din Constitutie, deoarece, pe de o parte, aceste prevederi constitutionale consacra egalitatea intre cetateni si nicidecum egalitatea intre cetateni si autoritatile publice, iar pe de alta parte, prin continutul sau, art. 16 alin. (1) se coreleaza cu art. 4 alin. (2), care stabileste egalitatea intre cetateni, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala, si aceste criterii caracterizeaza persoanele fizice. Se considera ca partea finala a dispozitiilor criticate, aplicabile in speta, potrivit carora sunt scutite de plata taxei de timbru cererile "formulate de alte institutii publice, indiferent de calitatea procesuala a acestora, cand au ca obiect venituri publice", nu incalca art. 41 din Constitutie, care garanteaza protectia proprietatii private.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente si concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43 din 29 ianuarie 1999. Acest text de lege are urmatorul continut: "Sunt scutite de taxa judiciara de timbru cererile si actiunile, inclusiv caile de atac formulate, potrivit legii, de Senat, Camera Deputatilor, Presedintia Romaniei, Guvernul Romaniei, Curtea Constitutionala, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, de Ministerul Public si de Ministerul Finantelor, indiferent de obiectul acestora, precum si cele formulate de alte institutii publice, indiferent de calitatea procesuala a acestora, cand au ca obiect venituri publice."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca art. 17 din Legea nr. 146/1997 incalca prevederile art. 16 si 41 din Constitutie, precum si ale art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca art. 17 din Legea nr. 146/1997, modificat si completat prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, a mai facut obiectul controlului de constitutionalitate prin raportare la dispozitiile art. 16 din Constitutie, intr-un dosar in care, ca si in speta, parti in procesul aflat pe rolul instantei de judecata erau o societate comerciala si un organ al administratiei publice. Astfel, prin Decizia nr. 121 din 27 iunie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 544 din 2 noiembrie 2000, respingandu-se exceptia de neconstitutionalitate, s-a statuat ca textul criticat nu contravine art. 16 din Constitutie, care garanteaza egalitatea in drepturi a cetatenilor, iar nu egalitatea persoanelor juridice. Cele statuate prin acea decizie isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice modificarea acestei jurisprudente.
    Un alt motiv de neconstitutionalitate consta in sustinerea conform careia, in temeiul textului criticat, "forma de proprietate publica beneficiaza de o discriminare pozitiva, nejustificata insa, in raport cu celelalte forme de proprietate", ceea ce contravine art. 41 din Constitutie, care, in opinia autorului exceptiei, "ocroteste in aceleasi conditii proprietatea publica sau privata, indiferent de forma sau de titularul ei".
    Analizand aceasta sustinere, Curtea Constitutionala constata ca art. 41 privitor la "Protectia proprietatii private" stabileste in alin. (2) fraza intai ca "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular". Rezulta ca aceste garantii constitutionale privesc orice fel de proprietate privata, care este ocrotita in mod egal, indiferent de proprietar, si nicidecum proprietatea publica, al carei regim este stabilit la art. 135 din Constitutie, astfel ca, si sub acest aspect, exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca fiind neintemeiata.
    In sfarsit, autorul exceptiei de neconstitutionalitate invoca si incalcarea dreptului fiecarui cetatean de a beneficia de un proces echitabil, in conformitate cu prevederile art. 6 din Protocolul nr. 11 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, sustinand ca "echitatea procesului reclama egalitatea de tratament, egalitatea in drepturi sau egalitatea de obligatii".
    Din examinarea acestei sustineri Curtea retine ca in realitate autorul exceptiei de neconstitutionalitate se refera la dispozitiile art. 6 paragraful 1 fraza intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit carora "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa".
    Curtea Constitutionala constata ca prevederile art. 6 paragraful 1 fraza intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale reglementeaza dreptul oricarei persoane de a beneficia de un proces echitabil si nu contin nici o interdictie referitoare la scutirea de plata taxei judiciare de timbru. Asa fiind, art. 17 din Legea nr. 146/1997, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, nu contravine acestor prevederi din conventie si, in consecinta, si sub acest aspect exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Deliana Com" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 1.188/C/2000 al Curtii de Apel Oradea.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 octombrie 2000.

                 PRESEDINTE,
         prof. univ. dr. Ioan Muraru

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 185/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 185 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 185/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu