DECIZIE Nr. 184 din 20 iunie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 45 alin. 1
din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 562 din 31 iulie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Vis 7 Import Export" - S.R.L. din Bucuresti
in Dosarul nr. 6.783/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 6 iunie 2002 si au
fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la 11 iunie 2002 si apoi la 20
iunie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 decembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
6.783/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45
alin. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Vis 7 Import Export" - S.R.L. din Bucuresti intr-o cauza
avand ca obiect anularea unui act emis de Bankcoop - Banca Generala de Credit
si Promovare - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca dispozitiile
legale criticate incalca, pe de o parte, dreptul persoanei de a se adresa ea
insasi justitiei pentru apararea drepturilor sale, iar pe de alta parte,
procurorul, exercitandu-si atributiile sub autoritatea ministrului justitiei,
nu este impartial atunci cand porneste actiunea civila, ceea ce contravine
dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale art. 21 si 131.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila considera, in esenta, ca
dispozitiile art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila "nu trebuie
interpretate in sensul ca dreptul de a porni actiunea civila ar fi limitat doar
la situatiile in care se impune <<apararea drepturilor si a intereselor
legitime ale minorilor, ale persoanelor puse sub interdictie si ale
disparutilor, precum si in alte cazuri expres prevazute de lege>>, ci ori
de cate ori apararea ordinii de drept o impune".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila, deoarece dispozitiile legale criticate
au fost abrogate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
aratand, in esenta, ca "alineatul 1 al articolului 45, in forma sa
actuala, reprezinta o concretizare a dispozitiei generale continute in art. 130
alin. (1) din Constitutia Romaniei, care prevede ca in activitatea judiciara
Ministerul Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara
ordinea de drept, precum si drepturile si interesele cetatenilor".
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum este formulat de
autorul acesteia, il constituie prevederile art. 45 alin. 1 din Codul de
procedura civila, potrivit carora: "Ministerul Public poate introduce
orice actiune, in afara de cele strict personale si sa participe la orice
proces, in oricare faza a acestuia, in cazurile in care este necesar pentru
apararea drepturilor si intereselor legitime ale minorilor si ale persoanelor
puse sub interdictie, precum si in alte cazuri prevazute de lege."
Textele constitutionale invocate in motivarea exceptiei sunt urmatoarele:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 131: "(1) Procurorii isi desfasoara activitatea potrivit
principiului legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub
autoritatea ministrului justitiei.
(2) Functia de procuror este incompatibila cu orice alta functie publica
sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca dispozitiile art. 45 alin. 1 din Codul de procedura
civila, in redactarea criticata de autorul exceptiei, au fost modificate prin
art. I pct. 19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, in prezent
acestea avand urmatorul continut: "Ministerul Public poate porni actiunea
civila ori de cate ori este necesar pentru apararea drepturilor si intereselor
legitime ale minorilor, ale persoanelor puse sub interdictie si ale
disparutilor, precum si in alte cazuri expres prevazute de lege." Asa
fiind, in cauza, Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii
prevederilor art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila in actuala
redactare.
In legatura cu constitutionalitatea dispozitiilor art. 45 alin. 1 din Codul
de procedura civila, sub aspectul posibilitatii pornirii actiunii civile de catre
Ministerul Public, in cazurile prevazute de acest text, Curtea s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 71 din 5 martie 2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 309 din 10 mai 2002. Prin aceasta decizie,
respingandu-se exceptia de neconstitutionalitate, s-a statuat, in esenta, ca
"posibilitatea declansarii procesului civil trebuie sa apartina, in
principiu, doar persoanei care pretinde ca drepturile, libertatile sau
interesele sale legitime au fost nesocotite", insa "Curtea constata
ca, din interpretarea sistematica a prevederilor constitutionale ale art. 21
alin. (1), ale art. 128 si ale art. 130 alin. (1), nu rezulta ca legiuitorul
are obligatia de a reglementa dreptul procurorului de a declansa procesul
civil, fiind de competenta sa exclusiva ca, in considerarea anumitor
imprejurari determinate, sa consacre posibilitatea si altor persoane sau
organe, in afara de persoana care se pretinde titularul dreptului, de a sesiza
instantele judecatoresti. In considerarea unor asemenea situatii, dispozitiile
art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila consacra posibilitatea
procurorului de a porni procesul civil in cazurile in care persoana interesata
se afla intr-o imposibilitate juridica (fiind lipsita de capacitate de
exercitiu sau avand capacitate de exercitiu restransa) sau obiectiva (cazul
persoanei disparute) de a-si exercita dreptul de acces la justitie". De
asemenea, s-a mai retinut ca "pe baza aceleiasi dispozitii, legiuitorul
este indreptatit sa prevada aceasta posibilitate si in alte situatii in care
considera necesar, avand in vedere specificul unor actiuni care judeca potrivit
procedurii civile, raportat la prevederile constitutionale privind rolul si
atributiile procurorului". Fata de cele statuate de Curte prin aceasta
decizie, care isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, sustinerea
autorului exceptiei referitoare la incalcarea prin textul de lege criticat a
prevederilor art. 21 din Constitutie urmeaza sa fie respinsa.
Curtea nu poate retine nici sustinerea privind contrarietatea dintre
prevederile art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila si ale art. 131 alin.
(1) din Constitutie, constand in faptul ca "interventia procurorului in
favoarea uneia din parti incalca nu numai principiul impartialitatii sale, dar
si al egalitatii in fata justitiei, pozitia procurorului aflandu-se sub
autoritatea ministrului justitiei".
Intr-adevar, conform textului constitutional mentionat "Procurorii isi
desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii, al impartialitatii si
al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului justitiei" si
dispozitiile procurorului ierarhic superior sunt obligatorii pentru procurorii
din subordine, dar in instanta procurorul este liber sa prezinte concluziile pe
care le considera intemeiate potrivit legii, tinand seama de probele
administrate in cauza. De altfel, in sensul prevederilor constitutionale,
procurorii nu infaptuiesc justitia, ci participa, prin atributiile ce le revin
potrivit legii si intr-un mod specific, la infaptuirea justitiei de catre
instantele judecatoresti.
In sfarsit, Curtea constata ca dispozitiile art. 16 din Constitutie,
invocate, de asemenea, de autorul exceptiei ca fiind incalcate, nu sunt
pertinente in aceasta cauza, in care parti sunt persoane juridice. Art. 16 din
Constitutie, care garanteaza egalitatea in drepturi a cetatenilor, are in
vedere numai cetatenii, nu si persoanele juridice. In acest sens este si
jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale, de exemplu, Decizia nr. 5 din
18 ianuarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56
din 4 februarie 2000.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 45 alin. 1
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Vis 7 Import Export" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
6.783/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu