Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 18 din 24 ianuarie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, art. 85 alin. (1) si ale art. 90 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 194 din 21 martie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, art. 85 alin. (1) si ale art. 90 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Self Pur si Simplu" - S.R.L. in Dosarul nr. 483/2001 al Curtii de Apel Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate. Este invocata Decizia nr. 45/1999 prin care s-a respins o exceptie de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 64/1995, republicata, precizandu-se ca nu sunt elemente noi care sa determine schimbarea practicii Curtii Constitutionale. Referitor la prevederile art. 85 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata, considera ca acestea nu incalca nici o norma constitutionala. In ceea ce priveste dispozitiile alin. (2) al aceluiasi articol considera ca exceptia priveste textul art. 90 alin. (2) din legea mentionata. Se solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 3 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 483/2001, Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7, art. 85 alin. (1) si ale art. 90 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Self Pur si Simplu" - S.R.L. in dosarul acelei instante.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca prevederile art. 7 din Legea nr. 64/1995, republicata, suspendand dreptul asupra cailor de atac, incalca dispozitiile art. 21 alin. (1) si (2), referitoare la "Accesul liber la justitie", proprietarul fiind astfel in imposibilitatea de a-si apara proprietatea. Se mai arata ca ordonanta criticata modifica o lege organica, incalcand astfel dispozitiile art. 72 din Legea fundamentala. Textul criticat incalca si dispozitiile art. 41, precum si pe cele ale art. 135 din Constitutie, referitoare la proprietate si la protectia proprietatii private. Mai arata ca sunt incalcate dispozitiile art. 24 alin. (1) privind dreptul la aparare, precum si ale art. 128 privind folosirea cailor de atac, ambele din Constitutie. Prevederile art. 81 alin. (1) incalca dispozitiile constitutionale ale art. 28 privind secretul corespondentei, precum si pe cele ale art. 30 alin. (2) privind interzicerea cenzurii, ambele din Legea fundamentala. Textul art. 90 alin. (2) din Legea nr. 64/1995, republicata, incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece creeaza o situatie favorabila beneficiarilor de impozite "prin prevederea ca enunturile lor privind creantele solicitate nu sunt supuse verificarii, asa cum sunt supuse toate celelalte creante potrivit art. 84 din lege".
    Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ, exprimandu-si opinia, arata ca exceptia nu este intemeiata.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca potrivit art. 7 din Legea nr. 64/1995, republicata, Curtea de apel este instanta de recurs pentru hotararile date de judecatorul-sindic. Se mai arata ca textele criticate nu incalca dispozitiile constitutionale invocate. In ceea ce priveste ocrotirea proprietatii, aceasta se realizeaza prin garantiile statuate in dispozitiile constitutionale ale art. 41, in special, si prin garantarea celorlalte drepturi, in general, aceste deziderate realizandu-se prin accesul liber la justitie, dar si prin controlul constitutionalitatii legilor. Propune respingerea exceptiei ca neintemeiata.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca Legea nr. 64/1995, republicata, nu este lege organica. In ceea ce priveste textele criticate, acestea nu sunt neconstitutionale, iar exceptia a fost ridicata "numai spre a se intarzia desfasurarea procedurii". Se considera ca exceptia este neintemeiata.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 7, art. 81 alin. (1) si ale art. 90 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, texte care au urmatorul cuprins:
    - Art. 7: "(1) Curtea de apel va fi instanta de recurs, pentru hotararile date de judecatorul-sindic, in baza art. 10.
    (2) Recursul va fi judecat in termen de 30 de zile de la inregistrarea dosarului la curtea de apel, citarea partilor urmand a fi facuta prin publicitate, in conditiile art. 95 din Codul de procedura civila.
    (3) Prin derogare de la art. 300 alin. 3 si 4 din Codul de procedura civila, hotararile judecatorului-sindic, cu exceptia celei de respingere a contestatiei debitorului - facuta in temeiul art. 31 alin. (5) -, nu vor putea fi suspendate de instanta de recurs.";
    - Art. 81 alin. (1): "Vor fi puse sub sigilii: magazinele, magaziile, depozitele, birourile, corespondenta comerciala, contractele, marfurile si orice alte bunuri mobile apartinand averii debitorului.";
    - Art. 90. alin. (2): "Nu vor fi supuse verificarii creantele izvorate din impozite, taxe, amenzi penale sau contraventionale, datorate bugetului de stat sau celui local si care sunt supuse legilor specifice."
    Dispozitiile constitutionale considerate de autorul exceptiei ca fiind incalcate sunt urmatoarele:
    - Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.
    (3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
    - Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
    - Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
    (2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.";
    - Art. 28: "Secretul scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri postale, al convorbirilor telefonice si al celorlalte mijloace legale de comunicare este inviolabil.";
    - Art. 30 alin. (2): "Cenzura de orice fel este interzisa.";
    - Art. 72: "(1) Parlamentul adopta legi constitutionale, legi organice si legi ordinare.
    (2) Legile constitutionale sunt cele de revizuire a Constitutiei.
    (3) Prin lege organica se reglementeaza:
    a) sistemul electoral;
    b) organizarea si functionarea partidelor politice;
    c) organizarea si desfasurarea referendumului;
    d) organizarea Guvernului si a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
    e) regimul starii de asediu si al celei de urgenta;
    f) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora;
    g) acordarea amnistiei sau a gratierii colective;
    h) organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instantelor judecatoresti, a Ministerului Public si a Curtii de Conturi;
    i) statutul functionarilor publici;
    j) contenciosul administrativ;
    k) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
    l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala;
    m) organizarea generala a invatamantului;
    n) regimul general al cultelor;
    o) organizarea administratiei locale, a teritoriului, precum si regimul general privind autonomia locala;
    p) modul de stabilire a zonei economice exclusive;
    r) celelalte domenii pentru care, in Constitutie, se prevede adoptarea de legi organice.";
    - Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii.";
    - Art. 135: "(1) Statul ocroteste proprietatea.
    (2) Proprietatea este publica sau privata.
    (3) Proprietatea publica apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale.
    (4) Bogatiile de orice natura ale subsolului, caile de comunicatie, spatiul aerian, apele cu potential energetic valorificabil si acelea ce pot fi folosite in interes public, plajele, marea teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului continental, precum si alte bunuri stabilite de lege, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
    (5) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau pot fi concesionate ori inchiriate.
    (6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca anterior s-a pronuntat asupra constitutionalitatii art. 7 (ca si asupra celei a art. 31 si 32) din Legea nr. 64/1995, republicata (Decizia nr. 45 din 23 martie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999), respingand exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
    Analizand normele legale criticate in raport cu sustinerile autorului exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constata ca acesta a indicat gresit cel de-al treilea text, deoarece critica priveste continutul art. 90 alin. (2) si nu pe cel al art. 85 alin. (2), ambele din Legea nr. 64/1995. De asemenea, Curtea mai constata ca si indicarea textului art. 81 alin. (1) este gresita, deoarece critica vizeaza dispozitiile art. 85 alin. (1) din legea mentionata.
    Curtea constata ca autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca prevederile art. 7 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata, contravin Constitutiei prin aceea ca modifica o lege organica - Codul de procedura civila. Pe de o parte, prevederile Codului de procedura civila nu apartin domeniului legii organice, iar pe de alta parte, si legile organice pot fi modificate, completate sau abrogate printr-o lege daca sunt respectate dispozitiile constitutionale referitoare la adoptarea legilor organice.
    Curtea constata ca afirmatia autorului exceptiei de neconstitutionalitate potrivit careia Legea nr. 64/1995 ar interzice atacarea hotararilor tribunalului nu este intemeiata, deoarece art. 7 statorniceste ca pentru toate hotararile date de judecatorul-sindic Curtea de apel va fi instanta de recurs. Asa fiind, nu se poate spune ca accesul la justitie este limitat si nici ca dispozitiile mentionate ar aduce vreo atingere dreptului de proprietate garantat prin art. 41 si ocrotit prin art. 135, ambele din Constitutie.
    Curtea mai constata ca obligatia judecatorului-sindic, prevazuta la art. 85 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata, de a cere sa ii fie predata corespondenta debitorului are scopul de a evita actele frauduloase din partea acestuia, neputand fi confundata cu violarea secretului corespondentei sau cu cenzurarea acesteia, astfel ca nu se poate vorbi de incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 28 privind secretul corespondentei si nici ale art. 30 privind interzicerea cenzurii.
    In fine, Curtea constata ca asa-zisa "scutire de verificare" stabilita la art. 90 alin. (2) din Legea nr. 64/1995, republicata, pentru creantele incasate din impozite, taxe, amenzi penale sau contraventionale, datorate bugetului de stat sau celui local, nu este, in realitate, o exceptare de la plata acestora, ci aplicarea reglementarilor specifice din acest domeniu.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, art. 85 alin. (1) si ale art. 90 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Self Pur si Simplu" - S.R.L. in Dosarul nr. 483/2001 al Curtii de Apel Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 24 ianuarie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 18/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 18 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 18/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu