DECIZIE Nr. 178 din 29 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 132 alin.
(2) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 525 din 21 iunie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 131 alin. (2) din Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rompetrol" -
S.A. Bucuresti, Societatea Comerciala "Rompetrol Well Services" -
S.A. Ploiesti si Societatea Comerciala "Rompetrol Downstream" - S.A.
Bucuresti in Dosarul nr. 288/COM/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia
comerciala.
La apelul nominal se prezinta autorii exceptiei, prin avocat, precum si
partea Faber Invest Trade Inc. Romania, prin avocat, lipsa fiind celelalte
parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorilor exceptiei arata ca textul legal este
neconstitutional, intrucat da dreptul unor actionari sa conteste o hotarare a
adunarii generale a actionarilor in conditiile in care, cu privire la o alta
hotarare a adunarii generale a actionarilor, care se afla intr-o stransa
legatura cu cea atacata, fie au votat pentru adoptarea ei, fie, nefiind
prezenti sau votand impotriva, nu au atacat in instanta aceasta din urma
hotarare. In consecinta, se apreciaza ca textul de lege criticat incalca
prevederile constitutionale ale art. 135 alin. (1) si (2).
Partea prezenta solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate,
apreciind ca art. 132 alin. (2) din legea criticata nu incalca prevederile art.
135 alin. (1) si (2) din Constitutie, ci sunt o expresie a liberului acces la
justitie si a principiului egalitatii, in acest fel asigurandu-se un echilibru
intre actionari.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, intrucat apreciaza ca textul legal criticat este in
sensul aplicarii dispozitiilor art. 21 din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 iulie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 288/COM/2004,
Tribunalul Constanta - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 131 alin. (2) din Legea
nr. 31/1990 privind societatile comerciale, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Rompetrol" - S.A. Bucuresti, Societatea Comerciala
"Rompetrol Well Services" - S.A. Ploiesti si Societatea Comerciala
"Rompetrol Downstream" - S.A. Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect
solutionarea actiunii in anulare a unei hotarari a adunarii generale a
actionarilor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 131 alin. (2) din Legea nr. 31/1990 contravin prevederilor
constitutionale ale art. 135 alin. (1) si (2) lit. a). In acest sens, se
considera ca dispozitiile criticate sunt "de natura a crea in mod
nejustificat instabilitate in cadrul activitatii unei societati comerciale,
fapt care incalca principiul potrivit caruia statul trebuie sa asigure crearea
cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie".
Totodata se mai apreciaza ca orice concurent de pe piata in cazul in care
"cumpara o singura actiune poate promova, sub <<protectia>>
redactarii neglijente a art. 131 alin. (2), actiuni prin care sa destabilizeze
activitatea competitorului sau de pe piata, aducandu-se atingere si
principiului concurentei loiale".
Totodata se considera ca "dispozitiile art. 131 alin. (2) sunt neconstitutionale
in masura in care se interpreteaza in sensul ca dau dreptul actionarilor de a
ataca o hotarare a adunarii generale chiar in conditiile in care, in legatura
cu o alta hotarare a adunarii generale, anterioara sau ulterioara, care se afla
intr-o legatura necesara cu hotararea atacata, determinata de unitatea
operatiunii pe care o adopta, au votat pentru adoptarea hotararii aflate in
legatura necesara sau, nefiind prezenti sau votand impotriva, nu au atacat
aceasta din urma hotarare in instanta in termenul prevazut de lege".
Tribunalul Constanta - Sectia comerciala, formulandu-si opinia asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, considera ca aceasta este
neintemeiata. Instanta apreciaza ca prevederile criticate "consacra o
masura de protectie a actionarilor minoritari, care au posibilitatea de a
contesta o hotarare nelegala a adunarii generale; actiunea in anulare are, de
principiu, caracterul unei actiuni sociale, intrucat este exercitata exclusiv
in folosul societatii si al actionarilor si nu pentru valorificarea unui
interes personal". Din aceasta perspectiva prevederile criticate
"reprezinta [...] o garantie a legalitatii actelor de vointa interna ale
societatii comerciale" si nu incalca dispozitiile constitutionale invocate
in sustinerea exceptiei.
Totodata se mai arata de catre instanta ca "situatiile juridice
diferite in care se afla anumite categorii de subiecte de drept justifica si
tratamente juridice diferite; ca atare, actionarii minoritari - obligati prin
Legea nr. 31/1990 sa respecte hotararile adunarilor generale - au dreptul sa le
critice pentru nelegalitate".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca prin
dispozitia legala criticata "se urmareste protectia actionarilor
minoritari care se considera vatamati printr-o hotarare a adunarii generale a
actionarilor care este contrara legii sau actului constitutiv". Se
apreciaza ca art. 132 alin. (2) din Legea nr. 31/1990 este "o consacrare
in plan legislativ a principiului constitutional al liberului acces la
justitie, prevazut de art. 21". Se invedereaza totodata ca exista mai
multe "garantii procesuale care sa nu duca la blocarea activitatii societatii
comerciale", astfel "introducerea acestei actiuni nu duce la
suspendarea de drept a aplicarii hotararii adunarii generale, textul art. 133
[permitand] instantei sa dispuna suspendarea, dar numai dupa darea unei
cautiuni, masura ce poate fi atacata de catre societate cu recurs, in termen de
5 zile de la pronuntare". De asemenea, se arata ca "judecarea cererii
de anulare se face in camera de consiliu, astfel incat lamurirea raporturilor
juridice se va face in conditii de celeritate" si ca "instanta va analiza
hotararea adunarii generale, urmand a verifica daca cererea este intemeiata;
simpla introducere a actiunii nu este de natura a anula automat hotararea
atacata".
Guvernul considera, de asemenea, ca textul art. 132 alin. (2) nu numai ca
nu incalca dispozitiile constitutionale ale art. 135, ci, dimpotriva, "da
expresie principiilor libertatii comertului, concurentei loiale si
valorificarii tuturor factorilor de productie intr-un mediu favorabil punerii
acestora in valoare", intrucat "se previn abuzurile actionarilor
majoritari" si se asigura, astfel, respectarea prevederilor
constitutionale ale art. 16, 21 si 44.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, dispozitiile criticate fiind conforme cu prevederile art. 135
alin. (1) si (2) din Constitutie, asigurand, "pe aceasta cale, cadrul
normativ favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie,
protectia concurentei loiale si libertatea comertului".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 131 alin. (2) din Legea nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 33 din 29 ianuarie 1998.
Ulterior sesizarii Curtii, Legea nr. 31/1990 a fost din nou republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, iar
solutia legislativa initiala a art. 131 alin. (2) a fost preluata de art. 132
alin. (2), acesta avand urmatorul cuprins:
"(2) Hotararile adunarii generale contrare legii sau actului
constitutiv pot fi atacate in justitie, in termen de 15 zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, de oricare dintre
actionarii care nu au luat parte la adunarea generala sau care au votat contra
si au cerut sa se insereze aceasta in procesul-verbal al sedintei."
Dispozitiile constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale
art. 135 alin. (1) si (2) lit. a), acestea avand urmatorul cuprins:
"(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera
initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie."
In esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca
interpretarea dispozitiilor legale criticate in sensul ca "dau dreptul
actionarilor de a ataca o hotarare a adunarii generale chiar in conditiile in
care, in legatura cu o alta hotarare a adunarii generale, anterioara sau
ulterioara, care se afla intr-o legatura necesara cu hotararea atacata,
determinata de unitatea operatiunii pe care o adopta, au votat pentru adoptarea
hotararii aflate in legatura necesara sau, nefiind prezenti sau votand
impotriva, nu au atacat aceasta din urma hotarare in instanta in termenul
prevazut de lege" este neconstitutionala, contravenind dispozitiilor
constitutionale ale art. 135 alin. (1) si (2) lit. a).
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine, pe de
o parte, ca dispozitiile legale criticate asigura satisfacerea cerintei
constitutionale a respectarii legilor [art. 1 alin. (5) din Legea
fundamentala], precum si a dreptului de acces liber la justitie, prevazut de
art. 21 din Constitutie. Din aceasta perspectiva reglementarea dreptului
actionarilor care nu au luat parte la adunarea generala sau care au votat
contra si au cerut sa se insereze aceasta in procesul-verbal al sedintei, de a
ataca in justitie hotararile adunarii generale contrare legii sau actului
constitutiv, se bucura de legitimitatea constitutionala. Pe de alta parte,
Curtea observa ca alin. (1) al art. 132 din Legea nr. 31/1990 prevede ca
hotararile luate de adunarea generala in limitele legii sau actului constitutiv
sunt obligatorii chiar pentru actionarii care nu au luat parte la adunare sau
au votat contra. De asemenea, conform art. 133 din Legea nr. 31/1990,
intentarea actiunii in anulare nu este suspensiva de executare a hotararii
atacate, suspendarea executarii pronuntandu-se prin ordonanta presedintiala, cu
posibila obligare a reclamantului la plata unei cautiuni. Aceste prevederi ale
legii reprezinta garantii procesuale de natura sa evite introducerea
sicanatorie a actiunilor de anulare a hotararilor adunarilor generale ale
societatilor comerciale. Totodata Curtea retine ca, in cazul in care
reclamantul introduce o actiune care va fi respinsa de instanta ca nefondata,
va avea de suportat consecintele procesuale ale demersului sau.
In consecinta, Curtea constata ca prevederile legale criticate nu contravin
dispozitiilor art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, conform carora statul
trebuie sa asigure libertatea comertului, protectia concurentei loiale, precum
si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie. Totodata dispozitiile art. 132 alin. (2) din Legea nr. 31/1990 dau
expresie principiilor constitutionale ale egalitatii si ale liberului acces la
justitie.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 132 alin.
(2) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Rompetrol" - S.A. Bucuresti, Societatea
Comerciala "Rompetrol Well Services" - S.A. Ploiesti si Societatea
Comerciala "Rompetrol Downstream" - S.A. Bucuresti in Dosarul nr.
288/COM/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly