DECIZIE Nr. 178 din 18 iunie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 lit. c)
din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii si Consemnatiuni
din Romania in societate bancara pe actiuni, republicata, si ale art. 26 lit.
c) din Hotararea Guvernului nr. 888/1996 pentru aprobarea Statutului Casei de
Economii si Consemnatiuni
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 538 din 23 iulie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 lit. c) din Legea nr. 66/1996, republicata, si ale art. 26
lit. c) din Hotararea Guvernului nr. 888/1996, exceptie ridicata de Marin
Frunza in Dosarul nr. 5.792/2001 al Judecatoriei Galati.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, ca inadmisibila, intrucat se apreciaza ca
dispozitiile legale criticate nu au legatura cu cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 5.792/2001
Judecatoria Galati a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 lit. c) din Legea nr. 66/1996,
republicata, si ale art. 26 lit. c) din Hotararea Guvernului nr. 888/1996,
exceptie ridicata de Marin Frunza intr-o cauza civila in pretentii, in
contradictoriu cu Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca dispozitiile
legale criticate contravin art. 16 din Constitutie, intrucat creeaza
discriminare intre cetateanul deponent justitiabil, pe de o parte, si Casa de
Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. si statul roman, pe de alta parte,
intrucat acestea din urma nu trebuie sa plateasca taxa de timbru judiciar.
Judecatoria Galati apreciaza ca dispozitiile art. 8 lit. c) din Legea nr.
66/1996, republicata, sunt constitutionale si nu contravin art. 16 din
Constitutie, care instituie egalitatea cetatenilor in fata legii, fara
privilegii si fara discriminari.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca prin dispozitiile art. 8 lit. c) din Legea nr.
66/1996, potrivit carora Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. este
scutita de plata taxei de timbru pentru actiunile judiciare sau arbitrale,
precum si pentru orice alte acte in legatura cu activitatea sa, este protejat
un interes public national. Aceasta reglementare este justificata prin faptul
ca C.E.C. este o societate bancara pe actiuni, al carei unic actionar este
statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice. Se mai arata ca scutirea de
la plata taxelor judiciare de timbru, acordata unor autoritati publice, are in
vedere faptul ca actiunile si cererile respective au o stransa legatura cu
veniturile bugetului de stat, pe de o parte, iar, pe de alta parte, se elimina
un circuit banesc inutil.
Cu referire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26
lit. c) din Hotararea Guvernului nr. 888/1996, se apreciaza ca aceasta este
inadmisibila, deoarece, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, verificarea continutului hotararilor Guvernului nu intra in sfera
de competenta a Curtii Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
8 lit. c) din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii si Consemnatiuni
din Romania in societate bancara pe actiuni, republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 26 ianuarie 1999, precum si cele ale art. 26
lit. c) din Hotararea Guvernului nr. 888/1996 pentru aprobarea Statutului Casei
de Economii si Consemnatiuni, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 255 din 22 octombrie 1996.
Art. 8 lit. c) din Legea nr. 66/1996, republicata, prevede: "Sunt
scutite de impozit, taxe de timbru si orice alte taxe: [...] c) actiunile judiciare
sau arbitrale, precum si orice alte acte in legatura cu activitatea Casei de
Economii si Consemnatiuni."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor art. 16 din Constitutie, potrivit carora:
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata:
I. O prima critica priveste dispozitiile art. 8 lit. c) din Legea nr.
66/1996, republicata, care, in opinia autorului exceptiei, incalca
"drepturi si principii prevazute de art. 16 din Constitutie", prin
aceea ca, scutind Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. de plata
taxelor de timbru pentru actiunile judiciare sau arbitrale, precum si pentru
orice alte acte in legatura cu activitatea ei, acorda acesteia si statului un
privilegiu "in raport cu cetateanul deponent justitiabil".
In legatura cu aceasta sustinere Curtea retine ca, potrivit art. 1 alin.
(1) din Legea nr. 66/1996, republicata, "Casa de Economii si
Consemnatiuni, denumita prescurtat C.E.C., persoana juridica romana de drept
privat, se reorganizeaza in societate bancara pe actiuni, cu actionar unic
statul roman". Statul roman, in temeiul art. 25 din Decretul nr. 31/1954
privind persoanele fizice si persoanele juridice, "[...] este persoana
juridica in raporturile in care participa nemijlocit, in nume propriu, ca
subiect de drepturi si obligatii. El participa in astfel de raporturi prin
Ministerul Finantelor, afara de cazul in care legea stabileste anume organe in
acest scop". Asa fiind, scutirea acordata C.E.C., al carei actionar unic
este statul, referindu-se la actiunile judiciare, nu este nejustificata,
deoarece aceasta scutire se refera numai la actiunile prin care se urmareste intregirea
veniturilor statului, venituri care, prin neplata taxelor de timbru, ar fi
inutil si temporar diminuate. In acest sens s-a pronuntat Curtea
Constitutionala in jurisprudenta sa, din care mentionam Decizia nr. 121 din 27
iunie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 544 din 2
noiembrie 2000, cu prilejul solutionarii unei exceptii de neconstitutionalitate
referitoare la dispozitiile art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru. Prin acea decizie, care sub acest aspect isi mentine
valabilitatea si in prezenta cauza, s-a statuat ca scutirea de plata taxei de
timbru a institutiilor publice prevazute de textul criticat este justificata,
deoarece ea se refera la actiunile prin care se urmareste intregirea
veniturilor statului.
Pe de alta parte, Curtea constata ca dispozitiile art. 16 din Constitutie,
invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate, nu sunt pertinente in aceasta
cauza, in care parti sunt o persoana fizica si o institutie publica. Textul
constitutional mentionat consacra egalitatea cetatenilor in fata legilor si a
autoritatilor publice, iar nu egalitatea cetatenilor cu autoritatile publice.
Acesta este sensul in care s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin mai multe
decizii, spre exemplu, Decizia nr. 215 din 7 decembrie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 126 din 27 martie 2000.
Fata de cele aratate, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
8 lit. c) din Legea nr. 66/1996 urmeaza sa fie respinsa, ca neintemeiata.
II. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile
art. 26 lit. c) din Hotararea Guvernului nr. 888/1996.
Cu privire la aceasta critica Curtea constata ca analiza
constitutionalitatii hotararilor Guvernului nu figureaza printre atributiile
sale, astfel cum sunt prevazute la art. 144 din Constitutie si la art. 2 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, prevederi potrivit carora aceasta "[...]
asigura controlul constitutionalitatii legilor, a regulamentelor Parlamentului
si a ordonantelor Guvernului".
Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 lit.c)
din Hotararea Guvernului nr. 888/1996 urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 lit. c) din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei
de Economii si Consemnatiuni din Romania in societate bancara pe actiuni,
exceptie ridicata de Marin Frunza in Dosarul nr. 5.792/2001 al Judecatoriei
Galati.
II. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 26 lit. c) din Hotararea Guvernului nr. 888/1996 pentru
aprobarea Statutului Casei de Economii si Consemnatiuni, exceptie ridicata de
acelasi autor in dosarul aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu