DECIZIE Nr. 171 din 26 septembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 din
Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 525 din 25 octombrie 2000
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 71 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca,
exceptie ridicata de Emilia Panait in Dosarul nr. 1.007/2000 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal lipsesc partile, Emilia Panait si Societatea Nationala de
Transport Feroviar de Calatori "CFR Calatori" - S.A. din Bucuresti,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca instantele judecatoresti
care exercita potrivit legii jurisdictia in materia conflictelor de munca nu
pot fi incadrate in notiunea de instante extraordinare in sensul art. 125 alin.
(2) din Constitutie, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.007/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 din Legea nr.
168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, exceptie ridicata, prin
aparator, de Emilia Panait. Obiectul litigiului in care s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate il constituie cererea formulata de Societatea Nationala
de Transport Feroviar de Calatori "CFR Calatori" - S.A. din Bucuresti
pentru suspendarea executarii sentintei civile nr. 10.185 din 23 iunie 1999 a
Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti, pronuntata in solutionarea unui conflict
individual de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 71 din Legea nr. 168/1999, dispunand ca prin lege sa se stabileasca
instantele judecatoresti competente sa solutioneze conflictele de munca,
incalca prevederile art. 125 alin. (2) din Constitutie, care interzic
infiintarea de instante extraordinare.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia ridicata
este nefondata, intrucat art. 71 din Legea nr. 168/1999 nu contravine
prevederilor constitutionale ale art. 125 alin. (2). "Prin acest text de
lege - arata instanta - nu se dispune infiintarea de instante extraordinare, ci
stabilirea unor instante judecatoresti competente sa judece cereri referitoare
la solutionarea conflictelor de drepturi, iar conform art. 125 alin. (1) si (3)
din Constitutie, instantele judecatoresti, competenta si procedura de judecata
sunt stabilite de lege."
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat "Dispozitia
art. 71 din lege nu este altceva decat o norma de trimitere la o alta lege,
care poate fi cea de organizare judecatoreasca, Codul de procedura civila ori o
alta reglementare legala. Aceasta reprezinta insa un aspect de aplicare a legii
si, nicidecum, un element al contenciosului constitutional". Se mai arata
ca "Instantele judecatoresti ce vor exercita, potrivit legii, jurisdictia
in materia conflictelor de munca nu pot fi incadrate in notiunea de instante
extraordinare, utilizata de art. 125 alin. (2) din Constitutie".
Trimiterea expresa la lege pentru stabilirea instantelor competente sa judece
cererile pentru solutionarea conflictelor de drepturi este conforma
prevederilor constitutionale ale art. 123 alin. (1) si ale art. 125 alin. (3),
iar "instantele judecatoresti avute in vedere de Legea nr. 168/1999 se
incadreaza in sfera autoritatii judecatoresti, asa cum aceasta este
reglementata de Constitutie".
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza, de asemenea, ca exceptia
ridicata este neintemeiata, textul de lege criticat fiind in concordanta cu
prevederile art. 125 alin. (1) si (2) din Constitutie. De asemenea, se arata
ca, "In concordanta cu prevederile art. 71 din Legea nr. 168/1999, Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, modificata si
completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999, prevede, la
art. 13 alin. 3, art. 15 alin. 1^1 si art. 17 alin. 1^1, crearea de sectii,
precum si de complete specializate pentru conflicte de munca si litigii de
munca. Aceste sectii si complete vor functiona in structura instantelor
ordinare si nu pot fi calificate ca instante extraordinare".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit in cauza de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 71 din Legea
nr. 168/1999, care au urmatoarea redactare: "Instantele judecatoresti
competente sa judece cereri referitoare la solutionarea conflictelor de
drepturi se stabilesc prin lege."
Autorul exceptiei considera ca acest text de lege prevede posibilitatea
infiintarii unor instante extraordinare si ca astfel sunt incalcate prevederile
art. 125 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Este interzisa
infiintarea de instante extraordinare".
Legea nr. 168/1999 reglementeaza solutionarea celor doua categorii de
conflicte de munca, respectiv conflictele de interese si conflictele de
drepturi. Potrivit art. 70 din lege, "Conflictele de drepturi se
solutioneaza de catre instantele judecatoresti". Este evident ca acest
text de lege nu prevede infiintarea unor noi instante extraordinare, ci are in
vedere instantele care compun autoritatea judecatoreasca in sensul prevederilor
art. 125 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Justitia se
realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si prin celelalte instante
judecatoresti stabilite de lege".
Nici art. 71 din Legea nr. 168/1999 nu se refera la infiintarea altor
instante, ci doar la stabilirea prin lege a instantelor competente, dintre cele
existente, sa solutioneze conflicte de drepturi, si aceasta in conformitate cu
prevederile art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora
"Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege".
Scopul urmarit de legiuitor a fost acela de a crea posibilitatea
solutionarii conflictelor de munca de catre instante (sectii sau complete)
specializate in materie, tocmai in vederea infaptuirii in mai bune conditii a
actului de justitie.
Faptul ca dispozitiile art. 71 din Legea nr. 168/1999 nu vizeaza
infiintarea unor instante extraordinare rezulta si din modul de punere in
aplicare. Astfel, in executarea lor a fost emisa Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca. Prin aceasta ordonanta, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, la art.
13 din Legea nr. 92/1992 a fost introdus alin. 3 cu urmatorul cuprins:
"Ministrul justitiei stabileste instantele la care functioneaza sectii
maritime si fluviale, precum si sectii pentru conflicte de munca si litigii de
munca ori de asigurari sociale, in raport cu volumul de activitate si cu natura
cauzelor deduse judecatii", iar la art. 15 s-a introdus alin. 1^1 in
urmatoarea redactare: "La instantele cu volum mic de cauze privind
conflictele de munca si litigiile de munca, precum si de asigurari sociale, la
care nu functioneaza astfel de sectii, pentru judecarea acestor cauze se
constituie complete specializate. Complete specializate se pot constitui si
pentru judecarea cauzelor in alte materii."
In consecinta, dispozitiile legale criticate nu contravin art. 125 alin.
(2) din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 din
Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, exceptie
ridicata de Emilia Panait in Dosarul nr. 1.007/2000 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 septembrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Doina Suliman