DECIZIE Nr. 17 din 10
ianuarie 2006
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 169 alin.
(3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 127 din 9 februarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Florentina Balta - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 169 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Alina
Elena Raclariu in Dosarul nr. 4.648/2005 al Curtii de Apel Iasi - Sectia
conflicte de munca si asigurari sociale.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
In acest sens, arata ca dispozitiile legale criticate nu instituie inegalitati
sau discriminari intre pensionarii aflati in aceeasi situatie, astfel ca nu
contravin prevederilor art. 4 alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 octombrie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
4.648/2005, Curtea de Apel Iasi - Sectia conflicte de munca si asigurari
sociale a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 169 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Exceptia a fost ridicata de
Alina Elena Raclariu cu ocazia solutionarii recursului formulat impotriva
Sentintei civile nr. 434 din 13 aprilie 2005 pronuntate de Tribunalul Iasi in
Dosarul nr. 1.725/2005.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile art. 169 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 contravin
principiului constitutional al egalitatii in drepturi, intrucat limiteaza
acordarea dreptului la pensia recalculata pentru viitor de la data depunerii
cererii, iar nu de la data aparitiei raportului juridic care il genereaza,
respectiv, in speta, de la data intrarii in vigoare a legii care prevede
posibilitatea recalcularii pensiei anterior stabilite. In aceste conditii,
considera ca se creeaza inegalitati si discriminari intre cetateni in raport cu
data depunerii cererii pentru recalcularea pensiei.
Curtea de Apel Iasi - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale
apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu aduc atingere principiului
constitutional al egalitatii in drepturi. In acest sens, arata ca, in acord cu
principiul general al legislatiei pensiilor, potrivit caruia inscrierea la
pensie se face la cererea celui indreptatit, si recalcularea pensiilor
stabilite anterior, prin luarea in calcul si a unor date noi, nu se poate face
decat la cerere si incepand cu o data ulterioara depunerii cererii.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, intrucat nu instituie privilegii sau discriminari intre pensionarii
aflati in aceeasi situatie, iar conditionarea acordarii pensiei recalculate de
depunerea unei cereri in acest sens nu este de natura sa creeze o inegalitate
pe vreunul din criteriile prevazute de art. 4 alin. (2) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2)
si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
art. 169 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial la Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispozitii potrivit carora "Pensia
recalculata se acorda incepand cu luna urmatoare celei in care s-a depus
cererea de recalculare."
In opinia autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 4 alin. (2), referitor la egalitatea
intre cetateni, si ale art. 16 alin. (1), privind egalitatea in drepturi.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 47
alin. (2) din Constitutie consacra dreptul cetatenilor la pensie. Inscrierea la
pensie este un drept, iar nu o obligatie, astfel incat legea nu poate impune o
data de la care trebuie exercitat acest drept, ci doar data de la care
titularii au posibilitatea sa-si exercite dreptul lor, iar exercitarea efectiva
a dreptului depinde de vointa titularului acestuia.
Pe baza acestor considerente s-a prevazut si in art. 82 alin. (1) din
Legea nr. 19/2000 regula generala potrivit careia pensia si orice alte drepturi
de asigurari sociale se acorda la cererea celor indreptatiti.
In mod evident, indeplinirea conditiilor legale pentru a putea beneficia
de aceste drepturi nu poate fi cunoscuta si nu poate fi stabilita din oficiu de
autoritatea in a carei atributie intra stabilirea si plata pensiei si de aceea
cererea de acordare a pensiei trebuie insotita de dovada indeplinirii acestor
conditii, asa cum precizeaza alin. (2) al art. 82 din Legea nr. 19/2000.
Art. 169 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 prevede posibilitatea
recalcularii pensiei "prin adaugarea stagiilor de cotizare nevalorificate
la stabilirea acesteia". Desigur, numai beneficiarul pensiei este in
masura sa cunoasca stagiile de cotizare pe care le-a realizat si care nu au
fost valorificate si sa dovedeasca existenta acestora. De aceea, el va putea
obtine recalcularea pensiei numai dupa ce, potrivit regulii generale enuntate
in art. 82 din Legea nr. 19/2000, va formula o cerere in acest sens, cerere
insotita de dovada nevalorificarii anumitor stagii de cotizare. De asemenea,
fiind vorba de valorificarea unui drept, iar nu de o obligatie, depinde de
vointa titularului dreptului daca va depune o astfel de cerere si momentul in
care o va face. Ca o consecinta fireasca a acestui fapt, textul alin. (3) al
art. 169 prevede acordarea pensiei recalculate incepand din luna urmatoare
celei in care s-a depus cererea.
Curtea constata ca aceste reglementari legale se aplica deopotriva, fara
privilegii sau discriminari, tuturor cetatenilor aflati in aceeasi situatie,
care au dreptul la recalcularea pensiei si au solicitat exercitarea acestui
drept. Prin urmare, criticile de neconstitutionalitate aduse art. 169 alin. (3)
din Legea nr. 19/2000 in raport cu prevederile constitutionale care consacra
egalitatea in drepturi a cetatenilor sunt neintemeiate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 169 alin.
(3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, exceptie ridicata de Alina Elena Raclariu in Dosarul nr.
4.648/2005 al Curtii de Apel Iasi - Sectia conflicte de munca si asigurari
sociale.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 ianuarie 2006.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea