DECIZIE Nr. 169 din 10 decembrie 1998
cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 36 alin. 3
din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata
si modificata prin Legea nr. 130/1992, republicata in 1995, si ale art. 18
alin. 1 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 65 din 16 februarie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a art. 36 alin. 3
din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata
si modificata prin Legea nr. 130/1992, republicata in 1995, si a art. 18 alin.
1 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, ridicata de
Societatea Comerciala "Interbrands Marketing & Distribution" -
S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 9.780/1997 al Judecatoriei Sectorului 4
Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 24 noiembrie 1998,
in prezenta reprezentantilor partilor - Societatea Comerciala "Interbrands
Marketing & Distribution" - S.R.L. din Bucuresti si Ministerul
Finantelor - Garda Financiara Centrala si a reprezentantului Ministerului
Public, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 10
decembrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 februarie 1998 Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 36 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa
pe valoarea adaugata si ale art. 18 alin. 1 din Legea nr. 87/1994 pentru
combaterea evaziunii fiscale, ridicata de Societatea Comerciala
"Interbrands Marketing & Distribution" - S.R.L. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei se arata ca expresia "o amenda egala cu
valoarea acesteia", prevazuta la art. 36 alin. 3 din Ordonanta Guvernului
nr. 3/1992, si sintagma "persoana contravenienta", prevazuta la art.
18 alin. 1 din Legea nr. 87/1994, sunt neconstitutionale intrucat din
interpretarea sistematica a celor 4 alineate ale art. 36 din Ordonanta
Guvernului nr. 3/1992, care se refera la contraventii, precum si din sintagma
"persoana contravenienta", prevazuta la art. 18 alin. 1 din Legea nr.
87/1994 rezulta ca suntem in prezenta unei sanctiuni contraventionale, care se
aplica in plus fata de amenda obisnuita, incalcandu-se astfel principiul non
bis in idem. Se mai arata ca, potrivit doctrinei, s-a impus principiul dupa
care o raspundere represiva presupune o singura sanctiune principala, la care
se pot adauga sanctiuni complementare. Textele criticate incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 1 alin. (3), care stipuleaza principiul dreptatii,
nefiind drept ca statul sa reglementeze doua sanctiuni de aceeasi natura pentru
una si aceeasi fapta; ale art. 16 alin. (1), deoarece creeaza o inegalitate a
cetatenilor in fata legii, in sensul ca unii dintre cei care savarsesc fapte
contraventionale sunt sanctionati cu o singura amenda, iar altii, cu doua amenzi;
ale art. 53 alin. (2), prin aceea ca statul nu a facut o asezare justa a
sarcinilor fiscale; ale art. 49 alin. (2), care consacra principiul
proportionalitatii; ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b), potrivit
caruia economia Romaniei este o economie de piata, care presupune realizarea
activitatii economice "nemijlocit de catre agentii economici, pe baza
autonomiei lor juridice", statul intervenind indirect, pentru apararea sau
promovarea unor interese de ordin general, prin "impozite, taxe, subventii,
licente de export-import, garantarea guvernamentala a unor credite, lansarea de
comenzi de stat etc". Se apreciaza ca "o politica economica sanatoasa
nu poate insemna stabilirea de taxe si amenzi peste amenzi, pentru una si
aceeasi fapta contraventionala, care sa duca la blocajul financiar al
societatii sanctionate ...". In ipoteza in care se interpreteaza ca
sanctiunea reglementata de textele atacate este o sanctiune fiscala de sine
statatoare, acestea contravin art. 41 alin. (8) din Constitutie, care ingaduie
confiscarea doar ca o sanctiune complementara penala sau, dupa caz,
contraventionala, restrangand obiectul confiscarii la trei situatii: bunuri
destinate, bunuri folosite si bunuri rezultate din infractiuni ori
contraventii.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca textul criticat nu
incalca prevederile Constitutiei si deci exceptia urmeaza a fi respinsa.
In conformitate cu art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
s-au solicitat punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere exprimat Guvernul apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece: art. 36 alin. 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, in redactarea criticata de autorul exceptiei,
a fost abrogat prin Ordonanta Guvernului nr. 68/1997, iar Curtea
Constitutionala nu este competenta sa se pronunte cu privire la un text care nu
este in vigoare; art. 18 alin. 1 din Legea nr. 87/1994 nu incalca nici una
dintre dispozitiile constitutionale mentionate in sustinerea exceptiei, ci,
dimpotriva, reglementarea in discutie reprezinta sanctionarea prin lege a
neindeplinirii uneia dintre indatoririle fundamentale ale fiecarui cetatean,
aceea de a contribui, prin impozite si taxe, la cheltuielile publice. Se
apreciaza, de asemenea, ca dispozitiile art. 18 alin. 1 din Legea nr. 87/1994
au menirea de a preveni si sanctiona sustragerea contribuabililor de la
obligatiile fiscale ce le revin. Totodata se considera ca reglementarea sanctionarii
prin lege a incalcarii dispozitiilor fiscale, printre care si cele prevazute la
art. 18 alin. 1, constituie o garantare a principiului egalitatii in drepturi,
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
I. Critica de neconstitutionalitate a art. 36 din Ordonanta Guvernului nr.
3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata vizeaza alin. 3 al acestui articol,
care, in redactarea sa initiala, avea urmatorul cuprins: "In situatia in
care se constata tinerea eronata a evidentelor, cu scopul vadit de a reduce
taxa datorata bugetului de stat sau de a obtine o rambursare necuvenita,
unitatile platitoare varsa la bugetul de stat taxa sustrasa, o amenda egala cu
valoarea acesteia, precum si majorarile de intarziere prevazute la art. 34 din
prezenta ordonanta".
Prin pct. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 9 din 27 ianuarie 1995 referitoare
la perfectionarea unor reglementari privind taxa pe valoarea adaugata,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 20 din 31 ianuarie
1995, art. 36 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 a fost modificat, avand un
singur alineat cu urmatoarea redactare: "Nerespectarea prevederilor art.
25 din prezenta ordonanta referitoare la obligatiile platitorilor de taxa pe
valoarea adaugata se sanctioneaza conform Legii nr. 87/1994 pentru combaterea
evaziunii fiscale." Rezulta ca, la data ridicarii exceptiei de
neconstitutionalitate, si anume la 20 februarie 1998, dispozitiile alin. 3 al
art. 36 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 nu mai erau in vigoare. In
consecinta, in temeiul art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, exceptia este
inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1) al aceluiasi articol,
potrivit caruia "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate
in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei".
II. Exceptia de neconstitutionalitate a art. 18 alin. 1 din Legea nr.
87/1994, potrivit caruia "In cazul in care impozitele, taxele si
contributiile datorate statului au fost diminuate prin incalcarea dispozitiilor
fiscale, persoana contravenienta va varsa, pe langa impozitele, taxele si
contributiile neachitate, o suma egala cu diferentele de impozite, taxe si
contributii stabilite de organul de control", urmeaza, de asemenea, a fi
respinsa. Aceasta, deoarece, intre data sesizarii Curtii (20 februarie 1998) si
data pronuntarii prezentei decizii (10 decembrie 1998), Curtea Constitutionala,
prin Decizia nr. 97 din 9 iulie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 286 din 4 august 1998, a admis intr-un alt dosar
exceptia de neconstitutionalitate, constatand ca dispozitiile art. 18 din Legea
nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale sunt neconstitutionale. Asa
fiind, exceptia de neconstitutionalitate a art. 18 din Legea nr. 87/1994,
invocata in acest dosar, a devenit inadmisibila, avand in vedere dispozitiile
art. 23 alin. (3) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata. Potrivit acestor
texte, este inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate referitoare la
dispozitii constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a
Curtii Constitutionale. Prin Decizia nr. 97/1998, despre a carei existenta nici
autorul exceptiei si nici instanta judecatoreasca nu puteau avea cunostinta la
data ridicarii exceptiei, Curtea a retinut, in esenta, ca art. 18 din Legea nr.
87/1994, prin care se dispune varsarea de catre contribuabil la stat, pe langa
impozitele, taxele si contributiile neachitate, a unei sume egale sau duble,
dupa caz, cu diferentele de impozite, taxe si contributii stabilite de organele
de control cu titlu de sanctiune, dar care nu constituie nici infractiune, nici
contraventie, instituie astfel o masura de confiscare. In acest fel, sunt
incalcate dispozitiile art. 41 alin. (8) din Constitutie, potrivit carora
"Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii". De asemenea,
sunt incalcate si dispozitiile alin. (7) ale aceluiasi articol, potrivit carora
"Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma".
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a art. 36
alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata,
aprobata si modificata prin Legea nr. 130/1992, ridicata de Societatea
Comerciala "Interbrands Marketing & Distribution" - S.R.L. din
Bucuresti in Dosarul nr. 9.780/1997 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a art. 18 alin. 1 din Legea
nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, ridicata de Societatea
Comerciala "Interbrands Marketing & Distribution" - S.R.L.
Bucuresti in acelasi dosar.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 decembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu