DECIZIE Nr.
1650 din 16 decembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale art. IV din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 145 din 28 februarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspa -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 4/2009 privind reglementarea unor măsuri în domeniul bugetar, excepţie
ridicată de Ioan Suciu în Dosarul nr. 847/97/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia
- Secţia pentru conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
excepţiei, Ioan Suciu. Lipsesc părţile Guvernul României, Ministerul Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale, Prefectura Hunedoara şi Casa Judeţeană de
Pensii Hunedoara, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Ioan Suciu solicită admiterea excepţiei, arătând că
prevederile legale criticate nu îi acordă majorările punctului de pensie
cuvenite pentru faptul că timp de 30 de ani a desfăşurat o activitate încadrată
în grupele superioare de muncă, potrivit legislaţiei anterioare Legii nr.
19/2000.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 3 iunie 2010, pronunţată în Dosarul
nr. 847/97/2009, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia pentru conflicte de
muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 4/2009 privind reglementarea unor măsuri în domeniul bugetar.
Excepţia a fost ridicată de Ioan Suciu cu prilejul
soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.836/LM din 19
noiembrie 2009, pronunţată de Tribunalul Hunedoara în
Dosarul nr. 847/97/2009.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 afectează grav drepturile pensionarilor prin
diminuarea punctului de pensie de la 45% din salariul mediu brut, procent
prevăzut de art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, la 41% din salariul mediu
brut pe economie. De asemenea, arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
209/2008 anulează sporurile legale acordate prin Legea nr. 218/2008 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
şi alte drepturi de asigurări sociale. Astfel, sunt încălcate dispoziţiile art.
21, art. 47 şi art. 52 din Constituţie.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia pentru conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
In acest sens arată că dispoziţiile actelor normative criticate sunt
constituţionale, întrucât este normal ca legiuitorul să reglementeze temporar
anumite drepturi şi să ia anumite măsuri în domeniul bugetar în funcţie de
disponibilităţile economice-financiare, astfel încât să realizeze o corelare
justă a drepturilor acordate cu potenţialul economic.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele de vedere
solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 9 decembrie 2008. De asemenea, obiect al excepţiei îl constituie şi
dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 privind
reglementarea unor măsuri în domeniul bugetar, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 92 din 16 februarie 2009.
Autorul excepţiei consideră că prevederile actelor
normative criticate contravin următoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 21
privind accesul liber la justiţie, art. 47 referitor la nivelul de trai şi
dreptul la pensie şi alte drepturi de asigurări sociale şi art. 52 referitor la
dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea
Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008, a introdus în Legea nr. 19/2000
art. 782, legiuitorul urmărind înlăturarea
situaţiilor inechitabile în care se găseau persoanele care au desfăşurat
activitatea în fostele grupe I sau/şi II de muncă
potrivit legislaţiei în vigoare până la data de 1 aprilie 2001 sub aspectul
cuantumului pensiilor. Astfel, au fost acordate puncte suplimentare pentru
perioadele în care munca a fost desfăşurată în aceste condiţii.
Având ca temei aceleaşi raţiuni, Legea nr. 218/2008
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 738
din 31 octombrie 2008, a instituit, de asemenea, o serie de măsuri privind
persoanele care au desfăşurat activitatea în fostele grupe I sau/şi II de muncă. Spre deosebire de dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 100/2008, Legea nr. 218/2008 a reglementat şi situaţia
persoanelor care, după data de 1 aprilie 2001, au desfăşurat activităţi în
locuri de muncă încadrate în condiţii speciale şi deosebite. In acest sens s-a
prevăzut, atât pentru asiguraţii care au desfăşurat activităţi în locuri de
muncă încadrate în grupe superioare de muncă, potrivit legislaţiei anterioare
datei de 1 aprilie 2001, cât şi pentru cei care au desfăşurat activităţi în
locuri de muncă încadrate în condiţii speciale sau deosebite, potrivit
legislaţiei în vigoare după această dată, majorarea punctajelor realizate de
către asiguraţi, precum şi recalcularea pensiilor deja stabilite. Art. II din Legea nr. 218/2008 prevedea că
recalcularea va opera începând cu data de 1 ianuarie 2009.
Intrucât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008
şi Legea nr. 218/2008 instituiau, parţial, o reglementare paralelă, care putea
da naştere unor cazuri de interpretare şi aplicare diferită a legii pentru
persoane aflate în aceeaşi situaţie, a fost emisă Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 209/2008, care constituie obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate. Aceasta preia, în esenţă, reglementarea Legii nr.
218/2008, prevăzând în art. II că dispoziţiile referitoare la recalcularea pensiilor se aplică
începând cu data de 1 ianuarie 2010. In acelaşi timp, art. III din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 preia, într-o redactare diferită, soluţia legislativă a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 100/2008.
Din motivarea autorului excepţiei nu reiese care anume
dintre dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 este
considerată ca fiind neconstituţională. Având în vedere însă cele susţinute de
autor, Curtea apreciază că, în realitate, sunt vizate dispoziţiile art. II din
acest act normativ, care suspendă aplicarea prevederilor art. 1651 din Legea nr. 19/2000 iniţial până
la data de 1 ianuarie 2010, iar apoi, prin modificările aduse de art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009, până la data de 1 ianuarie 2011. In
prezent, acest text de lege are următoarea redactare: „Art. II. - (1) Prevederile art. 1651 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică
începând cu data de 1 ianuarie 2011, prin acordarea diferenţei dintre punctajul
mediu anual rezultat în urma majorării efectuate conform prevederilor Legii nr.
218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările
ulterioare, şi cel acordat conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
şi alte drepturi de asigurări sociale, aprobată prin Legea nr. 154/2009.
(2) Punctajul mediu
anual calculat conform prevederilor alin. (1) se adaugă la punctajul mediu
anual cuvenit sau aflat în plată în luna decembrie 2010.
(3) In situaţia în care cuantumul pensiei aferent
punctajului mediu anual rezultat în urma aplicării prevederilor alin. (2) este
mai mic decât cel cuvenit sau aflat în plată, se menţine cuantumul cuvenit ori
aflat în plată până la data la care, prin aplicarea formulei de calcul
prevăzute de lege, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare.
(4) Drepturile de pensie rezultate în urma aplicării prevederilor alin. (1) şi (2) se acordă
beneficiarilor începând cu luna ianuarie 2011."
Prin urmare, Curtea urmează a se pronunţa cu privire la
constituţionalitatea acestor din urmă prevederi de lege.
Asupra conformităţii dispoziţiilor care suspendă
începerea termenului de recalculare a pensiei cu prevederile art. 47 alin. (2)
din Constituţie, Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 1.254 din 7 octombrie
2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 3
noiembrie 2010, în care s-a arătat că „Emiterea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 209/2008 nu poate fi catalogată ca afectând dreptul fundamental
la pensie, întrucât, faţă de Legea nr. 218/2008, care recunoştea drepturi
suplimentare faţă de cuantumul pensiei aflate în plată, nu aduce reglementări
de drept substanţial noi, deci nici nu afectează într-un sens negativ dreptul
constituţional la pensie". In concluzie, Curtea a statuat că „nu se poate
susţine că [...] ar fi afectat în mod negativ dreptul substanţial la pensie, doar termenul pentru recalcularea acesteia fiind amânat pentru
luna ianuarie 2011".
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale,
considerentele şi soluţia deciziei amintite îşi păstrează valabilitatea şi în
prezenta cauză.
In ceea ce priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 4/2009, Curtea constată că, în realitate, autorul excepţiei critică doar
dispoziţiile art. 8 referitoare la suspendarea aplicării prevederilor art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 pentru anul 2009, care prevede că „Valoarea punctului de pensie,
determinată conform prevederilor alin. (1) sau (2), nu poate fi mai mică de
37,5% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor
sociale de stat, începând cu 1 ianuarie 2008, respectiv de 45% din salariul
mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat,
începând cu 1 ianuarie 2009."
Curtea constată că dispoziţiile art. 8 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 au avut o aplicare limitată în timp, doar
pentru anul 2009, astfel că în prezent nu mai sunt în vigoare. Dispoziţiile
art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 au extins însă soluţia
legislativă criticată şi pentru anul 2010, arătându-se că „Prevederile art.
80 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi
alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 140
din 1 aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică în
anul 2010".
In consecinţă, obiect al controlului de
constituţionalitate urmează a-l constitui dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 114/2009.
In contextul amintit se impune a fi amintit că Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 nr.
12/2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 27 ianuarie 2010, a
stabilit, prin art. 16, valoarea unui punct de pensie la 732,8 lei, aplicabilă
de la 1 ianuarie 2010. Această valoare este egală cu cea stabilită anterior,
prin art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul
2009 nr. 19/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122
din 27 februarie 2009, în care s-a arătat că „Valoarea punctului de pensie este de 718,4 lei de la 1
aprilie 2009 şi de 732,8 lei de la 1 octombrie 2009." Prin urmare,
deşi algoritmul de calcul al pensiei stabilit de art. 80 alin. (3) din Legea
nr. 19/2000 nu a mai fost aplicat pentru anii 2009 şi 2010, cuantumul real al
pensiei nu a fost diminuat.
Faţă de această situaţie sunt relevante cele reţinute
de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 872 din 25 iunie 2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din
28 iunie 2010, în care s-a arătat că, deşi cuantumul
pensiei stabilit potrivit principiului contributivităţii „se constituie într-un
drept câştigat, astfel încât diminuarea acesteia nu poate fi acceptată nici
măcar cu caracter temporar, [...] nu înseamnă că legea nu poate în viitor să
reaşeze sistemul de calcul al pensiilor, bazându-se, însă, tot pe principiul
contributivităţii, pentru că, în caz contrar, s-ar ajunge la negarea evoluţiei
în reglementarea juridică a acestui domeniu".
De asemenea, prin Decizia nr. 1.237 din 6 octombrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 785 din 24
noiembrie 2010, Curtea a reţinut că, „deşi consacră dreptul la pensie, art. 47
alin. (2) din Constituţie nu oferă garanţii şi cu privire la algoritmul de
creştere a cuantumului acesteia în viitor". In acest sens au fost amintite
cele statuate de Curte prin Decizia nr. 1.140 din 4 decembrie 2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 15 ianuarie 2008, potrivit cărora „Valoarea punctului de
pensie, limita maximă a cuantumului pensiei, condiţiile de recalculare şi de
recorelare a pensiilor anterior stabilite, ca şi indexarea acestora, nu se pot
face decât în raport cu resursele fondurilor de asigurări sociale
disponibile".
Aşa fiind, Curtea reţine că, atât timp cât dispoziţiile
de lege criticate nu au ca rezultat însăşi reducerea cuantumului pensiei,
acestea nu pot fi considerate ca fiind contrare dispoziţiilor art. 47 alin. (2)
din Constituţie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 pentru
modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale şi ale art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele
măsuri financiar-bugetare, excepţie ridicată de Ioan Suciu în Dosarul nr.
847/97/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia pentru conflicte de muncă şi
asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 decembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea