DECIZIE Nr. 161 din 22 mai 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 207 din
Codul penal si ale art. 4 si art. 37 alin. (1) si (2) din Legea nr. 51/1995
pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 473 din 17 august 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 207 din Codul penal si ale art. 4 si art. 37 alin. (1) si
(2) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de
avocat, exceptie ridicata de Teofil Haica in Dosarul nr. 5.599/2000 al
Judecatoriei Timisoara.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, asistat de avocat Ionel
Iordache, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Avocatul autorului exceptiei de neconstitutionalitate pune concluzii de
admitere a acesteia, aratand ca normele juridice prin care este reglementat
statutul avocatului ofera o protectie insuficienta in cadrul exercitarii
acestei profesii, deoarece comiterea unor infractiuni impotriva demnitatii, in
conditiile admiterii probei veritatii, poate atrage "neagravarea
raspunderii agresorului pentru fapta comisa in legatura cu modul in care
avocatul isi exercita profesia, daca, in acel moment, partea vatamata este in
timpul sau liber".
Reprezentantul Ministerului Public considera ca se impune respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest
sens Decizia Curtii Constitutionale nr. 134 din 6 iulie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 393 din 28 august 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
5.599/2000, Judecatoria Timisoara a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 207 din Codul penal si ale art. 4
si art. 33 alin. (1) si (2) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si
exercitarea profesiei de avocat, exceptie ridicata de Teofil Haica.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
este neconstitutional sa fie admisibila proba veritatii in cazul infractiunilor
de insulta si calomnie, prevazute la art. 205 si 206 din Codul penal,
infractiuni savarsite impotriva unui avocat, in timp ce functionarii publici,
precum si magistratii sunt protejati de lege prin reglementarea infractiunii de
ultraj, prevazuta la art. 239 din Codul penal, pentru care proba veritatii nu
este admisibila. Totodata autorul exceptiei arata ca protectia acordata
avocatilor prin dispozitiile art. 4 si ale art. 33 alin. (1) si (2) din Legea
nr. 51/1995 dezavantajeaza corpul avocatilor, intrucat, pentru antrenarea
raspunderii in cazul infractiunilor de insulta si calomnie impotriva unui
avocat, art. 33 prevede intrunirea cumulativa a conditiilor ca infractiunea sa
fie savarsita "in timpul exercitarii profesiei" si "in legatura
cu aceasta", ceea ce marcheaza o alta deosebire fata de functionarii
publici, protejati prin dispozitiile art. 239 din Codul penal, care reglementeaza
infractiunea de ultraj, in cazul careia nu este necesara intrunirea cumulativa
a celor doua conditii. Din acest punct de vedere se considera ca este
neconstitutionala inegalitatea ocrotirii avocatilor in raport cu functionarii
publici si magistratii, constand in "neagravarea raspunderii persoanei
care agreseaza psihic un avocat in timpul cand acesta isi exercita profesia,
dar fapta nu are legatura cu prestatia avocatiala si, invers, neagravarea
raspunderii agresorului pentru fapta comisa in legatura cu modul in care avocatul
isi exercita profesia daca, in acel moment, partea vatamata este in timpul
liber". Se considera ca prevederile legale criticate incalca dispozitiile
art. 26 alin. (1), art. 30 alin. (6), art. 51 si ale art. 16 alin. (1) si (2)
din Constitutie.
Judecatoria Timisoara, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, aratand, in esenta, ca dispozitiile
legale care stabilesc protectia diferita a avocatilor in raport cu protectia
asigurata functionarilor publici nu incalca prevederile Constitutiei.
Presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata, are ca
obiect dispozitiile art. 207 din Codul penal si ale art. 4 si art. 33 alin. (1)
si (2) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de
avocat (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 din 9
iunie 1995). Ulterior sesizarii Curtii Legea nr. 51/1995 a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 6 martie 2001, ca urmare a
modificarii si completarii sale prin Legea nr. 231 din 4 decembrie 2000, astfel
incat art. 33 alin. (1) si (2) a devenit art. 37 alin. (1) si (2), pastrandu-se
insa acelasi continut.
Dispozitiile art. 207 din Codul penal au urmatorul cuprins: "Proba
veritatii celor afirmate sau imputate este admisibila, daca afirmarea sau
imputarea a fost savarsita pentru apararea unui interes legitim. Fapta cu
privire la care s-a facut proba veritatii nu constituie infractiunea de insulta
sau calomnie."
Dispozitiile Legii nr. 51/1995, criticate ca fiind neconstitutionale, au
urmatorul cuprins:
Art. 4
"In exercitarea profesiei si in legatura cu aceasta, avocatul este
protejat de lege.";
Art. 37 alin. (1) si (2)
"(1) In exercitarea profesiei avocatii sunt ocrotiti de lege, fara a
putea fi asimilati functionarului public sau altui salariat.
(2) Insulta, calomnia ori amenintarea savarsite impotriva avocatului in
timpul exercitarii profesiei si in legatura cu aceasta se pedepsesc cu
inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda."
Textele constitutionale considerate de autorul exceptiei ca fiind incalcate
au urmatorul cuprins:
Art. 16 alin. (1) si (2)
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Art. 26 alin. (1)
"Autoritatile publice respecta si ocrotesc viata intima, familiala si
privata.";
Art. 30 alin. (6)
"Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea,
viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine.";
Art. 51
"Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este
obligatorie."
Critica de neconstitutionalitate formulata de autorul exceptiei se bazeaza,
in esenta, pe sustinerea conform careia protectia legala a avocatilor este
diferita, inferioara celei pe care legea (si anume art. 239 din Codul penal,
care sanctioneaza infractiunea de ultraj) o asigura functionarilor publici si
magistratilor, prin aceasta incalcandu-se dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2)
din Constitutie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale cuprinse
in art. 16 alin. (1) si (2), referitoare la egalitatea in drepturi a
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice. Dispozitiile legale
invocate nu creeaza discriminari intre cetateni pe criterii de rasa,
nationalitate, origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de
apartenenta politica, de avere sau de origine sociala, criterii ale egalitatii
in drepturi prevazute atat la art. 4 alin. (2) din Constitutie, cat si la art.
14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. Pe de alta parte, Curtea retine ca in argumentarea exceptiei nu
se tine seama de statutul complet diferit al functionarilor publici si al
magistratilor fata de statutul stabilit potrivit Legii nr. 51/1995 pentru
avocati, care exercita o profesie liberala si independenta, cu organizare si
functionare autonome. In speta, dispozitiile art. 37 din Legea nr. 51/1995
pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat exclud, fara echivoc,
asimilarea profesiei de avocat, libera si independenta, cu cea de functionar
public. In acelasi timp aceste dispozitii legale indica expres sanctiunea
aplicabila in cazul comiterii de infractiuni impotriva demnitatii, si anume
printr-o norma cu caracter special, derogatorie in raport cu norma juridica generala,
de drept comun. In consecinta, existenta unei reglementari distincte privind
protectia legala a celor ce exercita activitatea de avocat, care exclude
aplicarea unui regim juridic general, altul decat cel specific profesiei
respective, si cu atat mai putin un regim juridic aplicabil unei alte categorii
profesionale, in raport cu care, printr-o prevedere legala expresa, se
stabileste ca avocatii nu sunt asimilati cu functionarii publici, nu incalca
principiul constitutional al egalitatii in drepturi.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea art. 26
alin. (1) din Constitutie, prin care se instituie obligatia autoritatilor
publice de a respecta si de a ocroti viata intima, familiala si privata, Curtea
constata ca aceste dispozitii constitutionale nu au relevanta in cauza,
intrucat in speta nu s-a ridicat problema daca autoritatile publice isi
respecta sau nu isi respecta aceasta indatorire. Dimpotriva, legiuitorul a
reglementat protectia juridica a avocatilor, iar instanta judecatoreasca,
potrivit temeiului juridic aplicabil in cauza, si anume Legea nr. 51/1995,
solutioneaza un proces avand ca obiect infractiunile de insulta si calomnie.
De asemenea, nici art. 30 alin. (6) din Constitutie, care prevede ca
"Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata
particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine", nu are
legatura cu cauza, intrucat incriminarea infractiunilor de insulta si calomnie,
precum si reglementarea modului de pedepsire a acestora, in cazul in care sunt
savarsite impotriva avocatilor, reprezinta tocmai forme de sanctionare a unor
comportamente care incalca limitele libertatii de exprimare, prevazute in
textul constitutional respectiv.
Curtea constata ca fiind neintemeiat si argumentul potrivit caruia prin
textele de lege criticate s-ar aduce atingere principiului suprematiei
Constitutiei si al respectarii legilor, deoarece cu privire la textele legale
criticate ca fiind neconstitutionale nu se poate retine in mod temeinic ca ar contraveni
unor texte sau principii constitutionale.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate referitoare la
dispozitiile art. 207 din Codul penal, in jurisprudenta Curtii Constitutionale
s-a decis in mod constant ca aceste dispozitii sunt constitutionale. In acest
sens, de exemplu, prin Decizia nr. 134/2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 393 din 23 august 2000, s-a retinut ca "art. 207
din Codul penal, avand titlul marginal <<Proba veritatii>>, nu
reglementeaza stabilirea vinovatiei in cazul infractiunilor de insulta si
calomnie. In realitate, acest text de lege instituie posibilitatea inculpatului
de a dovedi veridicitatea afirmatiilor sau imputarilor facute, acestea
constituind un caz special de inlaturare a caracterului penal al faptei, prin
lipsa pericolului social, daca fapta a fost savarsita pentru apararea unui
interes legitim".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
precum si al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 207 din
Codul penal si ale art. 4 si art. 37 alin. (1) si (2) din Legea nr. 51/1995
pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, exceptie ridicata de
Teofil Haica in Dosarul nr. 5.599/2000 al Judecatoriei Timisoara.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu