Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 161 din  1 aprilie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 433 din 14 mai 2004


SmartCity3


    Costica Bulai           - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Lucian Stangu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Ioan Vida               - judecator
    Aurelia Popa            - procuror
    Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Stefan Panaitescu in Dosarul nr. 8.671/CA/2003 al Tribunalului Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Magistratul-asistent refera asupra cererii depuse la dosar de Casa de Asigurari de Sanatate Bihor prin care solicita comunicarea unei copii de pe exceptia de neconstitutionalitate "pentru a cunoaste motivele de fapt si de drept pe care se bazeaza", precum si acordarea unui nou termen de judecata pentru a-si putea prezenta sustinerile fata de exceptia invocata.
    Avand cuvantul asupra acestei chestiuni prealabile, reprezentantul Ministerului Public arata ca este de acord cu amanarea cauzei si acordarea unui nou termen de judecata, dar se opune comunicarii unei copii de pe exceptia de neconstitutionalitate.
    Curtea, luand in considerare cererea depusa la dosar de partea Casa de Asigurari de Sanatate Bihor, precum si sustinerile reprezentantului Ministerului Public, constata ca partea Casa de Asigurari de Sanatate Bihor a avut posibilitatea de a lua la cunostinta motivele invocate in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate la instanta de judecata care a sesizat Curtea Constitutionala, aceasta din urma nefiind obligata sa comunice partilor copii de pe actele aflate la dosar.
    Avand in vedere ca cererea de amanare depusa la dosar de Casa de Asigurari de Sanatate Bihor nu a fost temeinic motivata, Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, si ale art. 156 alin. 1 din Codul de procedura civila, respinge cererea de amanare astfel cum a fost motivata si trece la judecarea cauzei.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, apreciind ca exceptarile de la plata contributiei de asigurari sociale pentru anumite categorii de persoane au fost instituite in considerarea situatiei speciale in care se gasesc acestea, fara ca dispozitiile criticate sa contravina art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 29 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 8.671/CA/2003, Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Stefan Panaitescu in cadrul unui litigiu de asigurari sociale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitia legala criticata este discriminatorie, deoarece exclude de la beneficiul asigurarilor de sanatate fara plata contributiei persoanele persecutate in trecut din motive etnice, beneficiare ale drepturilor prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 105/1999. Considera ca aceasta dispozitie legala incalca principiul egalitatii in drepturi consacrat de art. 16 din Constitutie, republicata, precum si interdictia discriminarii, prevazuta de art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 le acorda persoanelor sus-mentionate dreptul la asistenta medicala gratuita, iar Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 nu le acorda beneficiul asigurarilor de sanatate fara plata contributiei.
    Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ considera ca exceptia ridicata este intemeiata, deoarece textul de lege criticat "contine o dispozitie discriminatorie, in raport cu prevederile constitutionale, intre subiectii de drept care beneficiaza de masurile reparatorii prevazute de Decretul-lege nr. 118/1990 si Ordonanta Guvernului nr. 105/1999", conditionand beneficiul asigurarii de sanatate de nerealizarea altor venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate de aceste legi, precum si cele provenite din pensii.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia ridicata este neintemeiata, intrucat tratamentul juridic diferit aplicabil persoanelor prevazute de Decretul-lege nr. 118/1990 are o justificare obiectiva si rezonabila. Arata, in acest sens, ca "persoanele care beneficiaza de asigurare fara plata contributiei la asigurarile de sanatate nu realizeaza alte venituri in afara de cele provenite din drepturile banesti acordate de legile speciale, precum si de cele provenite din pensii". Astfel, legiuitorul, in mod justificat, "a optat ca in cadrul politicii de protectie sociala sa conditioneze scutirea de la plata contributiei la asigurarile de sanatate de veniturile realizate de aceste persoane".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002), dispozitii modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2003 privind unele masuri in vederea intaririi disciplinei financiare si a cresterii eficientei utilizarii fondurilor in sistemul sanitar, precum si modificarea unor acte normative (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 19 iunie 2003), avand in prezent urmatorul cuprins:
    - Art. 6 alin. (1) lit. c): "Urmatoarele categorii de persoane beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei: [...]
    c) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii, in perioada 1950 - 1961, precum si persoanele prevazute la art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu realizeaza alte venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate de aceste legi, precum si cele provenite din pensii."
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia apreciaza ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 11 alin. (1) si (2), ale art. 16 alin. (1) si (2), precum si ale art. 20 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederi care au urmatorul continut:
    - Art. 11 alin. (1) si (2): "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
    (2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.";
    - Art. 16 alin. (1) si (2): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
    - Art. 20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile."
    De asemenea, in motivarea exceptiei se sustine si incalcarea prevederilor art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr. 30/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, conform carora: "Exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute de prezenta conventie trebuie sa fie asigurata fara nici o deosebire bazata, in special, pe sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine nationala sau sociala, apartenenta la o minoritate nationala, avere, nastere sau orice alta situatie."
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare, vizeaza anumite categorii de cetateni, prevazute de patru legi speciale (Decretul-lege nr. 118/1990, Legea nr. 44/1994, Legea nr. 309/2002 si Legea nr. 42/1990), carora, prin aceste legi, li s-au acordat unele drepturi banesti. Pentru aceste categorii de cetateni se asigura beneficiul asigurarilor de sanatate fara plata contributiei, dar cu conditia sa nu realizeze alte venituri in afara de cele provenite din ajutoarele banesti acordate, precum si de cele provenite din pensii.
    Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 426 din 31 august 1999), la care face referire autorul exceptiei, a modificat initial Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri (republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118 din 18 martie 1998), cu modificarile ulterioare. Prin Legea nr. 189/2000 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 553 din 8 noiembrie 2000), Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 i s-a modificat denumirea, devenind "Ordonanta privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice". Ulterior, aceasta a mai fost modificata si completata, iar, in prezent, art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, are urmatorul continut: "Beneficiaza de prevederile prezentei ordonante persoana, cetatean roman, care in perioada regimurilor instaurate cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 a avut de suferit persecutii din motive etnice, dupa cum urmeaza:
    a) a fost deportata in ghetouri si lagare de concentrare din strainatate;
    b) a fost privata de libertate in locuri de detentie sau in lagare de concentrare;
    c) a fost refugiata, expulzata sau stramutata in alta localitate;
    d) a facut parte din detasamentele de munca fortata;
    e) a fost supravietuitoare a trenului mortii;
    f) este sotul sau sotia persoanei asasinate sau executate din motive etnice, daca ulterior nu s-a recasatorit."
    Ca si in cazul instituirii oricarei obligatii legale, la plata contributiei la asigurarile de sanatate, Curtea retine ca legiuitorul este suveran in a stabili anumite exceptii pentru situatii speciale, cum ar fi scutiri sau alte facilitati. In baza acestui drept exclusiv, ca exceptii de la regula generala privind plata contributiei mentionate mai sus, legiuitorul a stabilit in art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 anumite categorii de persoane, aflate in situatii speciale concret determinate, care pot beneficia de asigurari sociale de sanatate fara obligatia de a plati contributia aferenta, cum ar fi cele prevazute la lit. c) a alin. (1) al art. 6, adica persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin anumite legi speciale.
    De asemenea, Curtea constata ca legiuitorul are optiunea libera in a stabili conditiile in care aceste exceptii pot fi aplicate, cum ar fi conditia potrivit careia persoanele exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale nu pot beneficia de aceasta facilitate daca realizeaza si alte venituri in afara de cele provenite din ajutoarele banesti acordate, precum si de cele provenite din pensii. Astfel, este evident ca persoanele care realizeaza venituri din alte surse suplimentare (cum ar fi veniturile obtinute din activitatea de intreprinzator, asociati sau actionari la societati comerciale, salariul obtinut pentru munca depusa si altele similare) se afla intr-o situatie diferita fata de persoanele ale caror venituri provin doar din ajutoarele banesti acordate de legile speciale si, eventual, din pensii, persoane fata de care se justifica in mod obiectiv si rational aplicarea unui tratament juridic diferit, si anume scutirea de la plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate.
    Potrivit jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, in concordanta si cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului (Cazul "Marckx impotriva Belgiei", 1979), situatia obiectiv si rezonabil diferita in care se afla anumite categorii de persoane justifica tratamentul juridic diferentiat, fara a leza principiul egalitatii in drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, si de art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Pe de alta parte, Curtea constata ca garantarea dreptului la ocrotirea sanatatii, prevazuta pentru toate categoriile de persoane la art. 34 alin. (1) din Constitutie, republicata, nu inseamna scutire de la plata contributiei la asigurarile de sanatate, sistem care trebuie sustinut cu mijloace financiare corespunzatoare.
    In ceea ce priveste sustinerile autorului potrivit carora dispozitiile criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 11 si ale art. 20 alin. (2), Curtea constata ca aceasta critica nu poate fi retinuta, neretinandu-se incalcarea art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Stefan Panaitescu in Dosarul nr. 8.671/CA/2003 al Tribunalului Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 1 aprilie 2004.

                      PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Ioana Marilena Chiorean



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 161/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 161 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 161/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu