DECIZIE Nr.
1599 din 9 decembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (2), art. 4 lit. a) si art.
9 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru
instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, precum si ale ordonantei de urgenta
în ansamblul sau
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 67 din 26 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan
Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Benke Karoly -
magistrat-asistent-şef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie
ridicată de Lilian Pulpan în Dosarul nr. 3.478/89/2009 al Tribunalului Vaslui -
Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, apreciind că, în procedura
de adoptare a ordonanţei de urgenţă, au fost respectate exigenţele art. 115
alin. (4) din Constituţie, iar analiza conformităţii reglementării naţionale cu
Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene excedează competenţei Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 22 martie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 3.478/89/2009, Tribunalul Vaslui - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule, excepţie ridicată de Lilian Pulpan într-o
cauză având ca obiect obligarea autorităţilor publice competente la
înmatricularea autovehiculului său fără plata taxei pe poluare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2008 contravine art. 115 alin. (4) din Constituţie din moment ce la nivelul
Uniunii Europene există doar un proiect de directivă pentru reducerea emisiilor
poluante care ar urma să se aplice începând cu 1 ianuarie 2011. Prin urmare, nu
există nicio urgenţă în promovarea prezentei ordonanţe de urgenţă.
Se susţine că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 sunt discriminatorii, întrucât acordă unele scutiri de
la plata taxei pe poluare numai anumitor „categorii de cetăţeni" în
detrimentul altora. Se arată că principiul „poluatorul plăteşte" este
încălcat prin aceste scutiri acordate prin efectul legii. O astfel de abordare
încalcă şi obligaţia statului de a asigura dreptul oricărei persoane la un mediu sănătos şi echilibrat
ecologic.
In fine, autorul excepţiei consideră că sunt încălcate
şi prevederile art. 90 din Tratatul de instituire a Comunităţilor Europene.
Tribunalul Vaslui - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate formulată este
întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008. In
realitate, Curtea constată că autorul excepţiei critică prevederile art. 3 alin.
(2), art. 4 lit. a) şi art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2008, precum şi ordonanţa de urgenţă în ansamblul său.
Dispoziţiile legale punctual criticate au următorul
cuprins:
- Art. 3 alin. (2): „Fac
excepţie de la prevederile alin. (1):
a) autovehiculele aparţinând misiunilor diplomatice,
oficiilor consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii şi
persoane străine cu statut diplomatic, care îşi desfăşoară activitatea pe
teritoriul României;
b) autovehiculele special modificate în scopul
conducerii de către persoanele cu handicap, precum şi autovehiculele special
modificate în scopul preluării şi transportării persoanelor cu handicap grav
sau accentuat, astfel cum aceste persoane sunt definite în Legea nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) autovehiculele
destinate a fi utilizate de forţele armate, forţele de securitate a statului,
de poliţie, de jandarmerie, de poliţia de frontieră, de pompieri;
d) autovehiculele definite conform RNTR 2 destinate
serviciilor de ambulanţă şi medicină, autovehiculele speciale echipate
corespunzător pentru acordarea ajutorului de urgenţă, precum şi autovehiculele speciale
destinate serviciilor de descarcerare;
e) autovehiculele a
căror caroserie sau al căror şasiu a fost înlocuită/înlocuit, cu condiţia ca
aceste autovehicule să fi fost anterior înmatriculate pe teritoriul României;
f) autovehicule speciale a căror deplasare pe
drumurile publice este în general limitată numai la şi de la locul de muncă,
ale căror motoare respectă normele privind poluarea chimică aplicabile
maşinilor mobile nerutiere.";
- Art. 4 lit. a): „Obligaţia
de plată a taxei intervine:
a) cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul
în România;";
- Art. 9 alin. (1): „Nu se
plăteşte taxa pe poluare pentru autovehicule atunci când acestea sunt:
a) încadrate în categoria vehiculelor istorice,
definite conform prevederilor legale în vigoare;
b) acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi
cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor
patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi
fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale
şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din
împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi
tehnică;
c) confiscate sau intrate potrivit legii în
proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
d) destinate competiţiilor sportive, definite
conform prevederilor legale în vigoare."
Autorul excepţiei susţine, în esenţă, că dispoziţiile
legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3), art.
4 alin. (2) privind criteriile de nediscriminare, art. 11 privind tratatele
internaţionale, art. 16 alin. (1)şi (2) privind egalitatea în drepturi, art. 20
alin. (2) referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului,
art. 35 alin. (1) privind dreptul la mediu sănătos, art. 115 alin. (4) privind
condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţă. Totodată, sunt considerate a
fi încălcate prevederile art. 110 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii
Europene [fostul art. 90 din Tratatul de instituire a Comunităţilor Europene].
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
I. Critica de
neconstituţionalitate extrinsecă formulată este neîntemeiată; astfel, Curtea observă
că preexistenta unui act obligatoriu emis la nivelul Uniunii Europene nu este o
condiţie obligatorie pentru adoptarea unei ordonanţe de urgenţă, din contră, spre exemplu, măsurile naţionale
necesare pentru implementarea unei directive trebuie de principiu adoptate de
către Parlament, ca legiuitor originar. In acest sens, anterior aderării la
Uniunea Europeană, Curtea, prin Decizia nr. 15 din 25 ianuarie 2000, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000, a
statuat că urgenţa măsurii nu poate fi justificată de nevoia armonizării
legislaţiei române cu cea a Uniunii Europene, astfel încât „modificarea sau
unificarea legislaţiei într-un domeniu sau altul nu justifică, prin ea însăşi,
emiterea unei ordonanţe de urgenţă", situaţie aplicabilă mutatis mutandis şi în cauza de faţă.
Prin urmare, chiar dacă la nivelul Uniunii Europene nu
a fost adoptată o directivă în domeniul reglementării taxei pe poluare,
legiuitorul naţional, în cazul de faţă cel delegat, este îndrituit să adopte un
act normativ care să reglementeze acest domeniu. Curtea constată, însă, că
justificarea adoptării, în cazul de faţă, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2008, prin prisma art. 115 alin. (4) din Constituţie, a fost dată de
faptul că, la momentul respectiv, „era iminentă declanşarea procedurii de infringement în faţa Curţii
de Justiţie [a Uniunii Europene - sn.]". In aceste condiţii,
Curtea, prin Decizia nr. 802 din 19 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 428 din 23 iunie 2009, a constatat că o atare situaţie
este considerată ca fiind una extraordinară a cărei reglementare nu poate fi
amânată, astfel încât ordonanţa de urgenţă criticată respectă exigenţele art.
115 alin. (4) din Constituţie.
Neexistând elemente noi de natură a determina
reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, considerentele şi soluţia
deciziei menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
II. Cu privire la critica de
neconstituţionalitate ce vizează dispoziţiile art. 3 alin. (2) şi art. 9 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, Curtea observă că, în
realitate, autorul excepţiei solicită completarea acestor prevederi, în sensul
acordării beneficiului textelor şi altor persoane. Or, potrivit art. 2 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, Curtea nu poate modifica şi completa prevederile
legale suspuse controlului de constituţionalitate.
In fine, Curtea constată că, prin Decizia nr. 1.249 din
7 octombrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 764
din 16 noiembrie 2010, a statuat că analiza conformităţii reglementării
naţionale cu dispoziţiile Tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene nu
reprezintă o problemă de constituţionalitate, ci o chestiune care ţine de
aplicarea legii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3,
al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge ca neîntemeiată
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
excepţie ridicată de Lilian Pulpan în Dosarul nr. 3.478/89/2009 al Tribunalului
Vaslui - Secţia civilă.
II. Respinge ca inadmisibilă
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (2), art. 4 lit.
a) şi art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008,
excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 9 decembrie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Benke Karoly